בטח תקנאו בפרטנרית הסקסית שלנו באדום, מעוניינים גם לדעת מה מסתתר בקנקן?
אם נצטט את גאנדלף האפור באומרו "אלו הדברים הקטנים שמפתיעים..." נמצא הרבה אמת מהציטוט הטולקיני, שעזר לנו לשפוט את מכונית המיני של סיטרואן. זכינו לקחת את הסיטרואן הכי קטנה בארץ לטיול ארוך, טיפסנו עליות, ירדנו מורדות וגם טיילנו בתוך העיר. דבר אחד ברור, יש לנו עסק עם רכב שיקי וקוסם המושך מבטים ומספק את הסחורה לאורך כל הדרך. הדגם שהתייצב למבחן הדרכים שלנו, סיטרואן C1 ברמת גימור feel עם מנוע 1.0 ליטר ותיבת הילוכים אלקטרונית-רובוטית הנושאת תג מחיר של 73,990 ₪.
סיטרואן C1
השילוב המשולש בין סיטרואן-פיג'ו-טויוטה עלה כיתה, אחרי שהציגו ב- 2005 את התשובה לסגמנט העירוניות הקטנות, עם עיצוב דומה וחטיבות כוח זהות, השלב הבא בהתפתחות הרומן המשולש הוא חופש עיצובי ושינויי יחידות הכוח בין האחיות, עם שימוש באותה הפלטפורמה. סיטרואן במקרה הזה לא החליפה את חטיבת הכוח והיא נשארת עם המנוע בעל 3 הצילינדרים בנפח של 1.0 ליטר המפיק 69 כ"ס ב- 6,000 סל"ד ו- 9.7 קג"מ ב- 4,800 סל"ד, בשידוך עם תיבת הילוכים רובוטית חד מצמדית אותה הכרנו בעבר. קיימת גרסא ידנית לסיטרואן הקטנה, אך ניסיון העבר לימד אותנו שהיושבים בציון מעדיפים את נוחות התיבה האוטומטית, ונראה כי זוהי הגרסה שתהיה הפופולארית יותר.
מראה חיצוני - קטן יעיל ומעוצב עם מחשבה
השילוב בין הצבע הבולט, מכסה המנוע המעוצב בהשראת סדרת ה- DS החדשה, החלונות המושחרים והגריל המוכסף אשר נושא את סמל החברה לא משאירים ספק, מחשבה יצירתית הייתה כאן. קפיצת המדרגה העיצובית בין סיטרואן C1 דור ראשון לדגם הנוכחי עמו נפגשנו במשרדי לובינסקי היא עצומה, הטאצ' הצרפתי והמראה המנופח במידות קטנות עשה את שלו וגרם לנו לבחון את הבימבה האדומה מכל זווית אפשרית.
סיטרואן C1
הפרטים הקטנים בסיטרואן C1 משדרים מראה עמוס ויוקרתי בסגמנט שבד"כ מגיע עם אבזור צנוע וחסכוני. פנסי החזית מחולקים לשניים ומקנים מראה רטרו מעודן, אך תאורת היום מסוג לד מעבירה אותנו חזרה לעידן הדאבסמאש והסלפי. המבנה העגלגל נוסך תחושת שריריות וכוח, והמידות הקטנות שלא השתנו הרבה מהדגם היוצא, רושמות גדילה מינורית ועומדות כעת על אורך של 3,466 מ"מ, רוחב של 1,615 מ"מ, גובה של 1,460 מ"מ, ומשקל עצמי של 860 ק"ג בלבד. המידות הצנועות רק גורעות מהסיטרואן C1 הקטנה, ונראה שיש לנו בידיים רכב מהליגה של הגדולים במידות קטנות, היינו שמחים לראות אותה גדלה בכמה סנטימטרים ומשלימה את המראה החדש והמלהיב.
קורות ה- A החיצוניות מושחרות ויוצרות אשליה של חלון חזית גדול, המשתפל אל הצדדים כחלק אחד, ומשדר מראה מודרני ונאה. החלון אחורי, המשמש גם כדלת חמישית מושחר ומעוצב באופן מוקפד ויחד עם תאורה אחורית תלת מימדית, מתקבל חלק אחורי מסוקס ועתידני. הסמלים הכסופים רק מוסיפים לחגיגה בשבירת הצבע ומוסיפים הרבה חן לסיטרואן הקטנה. נראה כי יש לנו כאן מכונית יפה בהרבה מהדור היוצא.
מראה פנימי – החגיגה נמשכת
בניגוד לרוב מכוניות המיני, רמת האבזור בסיטרואן C1 מפתיעה לטובה, יש כל מה שצריך, וכל מה שהיית מצפה מרכב בסגמנט גבוה יותר. החומרים השתפרו לעומת הדגם היוצא ונראה כי הדגם החדש מגיע מגובש יותר, עצמאי יותר ובעיקר בטוח בעצמו, כבר לא הרכבת חלקים שנראית ללא מחשבה, כמו מערכת השמע של הדור הקודם או הסידור המוזר של מערכת המיזוג הישנה. הכול כאן ברור, נגיש וזמין. הפלסטיק איכותי, בד הריפוד נעים למגע, ההגה וידית ההילוכים מחופים עור ומזמינים, והאווירה בתא הנוסעים שלווה ונעימה. עיצוב הפנים של הדלתות משלב פלסטיק וחלקי פח מהדלת עצמה, ומוכיח שאפשר לעשות יותר עם פחות.
גולת הכותרת של המרחב הפנימי היא ללא ספק מערכת המולטימדיה המקורית, הכוללת קישוריות BT, חיבורי AUX ו- USB וכוללת את טכנולוגיית המראה (Mirror screen), אפליקציה המסנכרנת בין הסמארטפון למערכת המולטימדיה, ולמעשה משתלטת על הסמארטפון ומזרימה מידע חי לצג המסך המרכזי בגודל 7 אינץ'. הזרמת המידע ושליטה על אפליקציות כגון ווייז (Waze) נשלטות באופן פשוט וקל, גם ממסך המגע וגם מלחצני השליטה הממוקמים על גלגל ההגה.
סיטרואן C1
מערכת המיזוג פשוטה לתפעול וזריזה בקירור וחימום תא הנוסעים הקטן, זאת מכיוון שסיטרואן C1, כמו אחיותיה לקונצרן, מגיעה עם חלונות חוסכי אנרגיה כסטנדרט. חלונות חוסכי אנרגיה הם חלונות כהים במקצת, אשר מסננים את קרני השמש הנכנסות אל תא נוסעים ומקלים על עבודת המזגן בקירור הרכב. פעולתה של מערכת המיזוג שקטה באופן יחסי ומצאנו אותה יעילה וטובה. סיטרואן מגיעה עם חלונות חשמליים ומראות מתכווננות חשמלית, סוככי שמש עם מראות איפור ומקומות אחסנה מגוונים בדלתות ובין הכיסאות. מצאנו מחזיקי כוסות טובים ואפילו מקום לבקבוקים.
צג המחוונים מחולק לאזורים ואינו פוסח של שום רכיב אינפורמטיבי, דבר שקורה לא אחת ברכבים בסגמנט המיני. תצוגת המהירות המרכזית גדולה וברורה, במרכזה יושב מחשב הדרך עם צג דיגיטלי, המכיל אפשרויות רבות של תצוגה, ומוצגים בו בין היתר גם מהירות ממוצעת, צריכת דלק רגעית, ומרחק עד לתדלוק הבא. מחוון הסל"ד הוא בעצם מד ליניארי שובר מוסכמות עם תאורה צבעונית, המוסיף חן לתא הנוסעים המעוצב והצבעוני. מצידו הימני של מד המהירות הגדול מוצבים כל מחווני הבטיחות והאזהרה בשלושה תאי תאורה קטנים ומבודדים, שכוללים בין השאר צג הודעות להחלפת הילוכים, שיעזור בחיסכון בדלק ע"י המלצות להורדת והעלאת הילוכים בתזמון היעיל ביותר.
מאחורי ההגה נמצאים מתגי החלפת הילוכים בנוסף לידית ההילוכים המרכזית. אופציה יעילה, אך העובדה שהם מסתובבים עם גלגל ההגה קצת הפריעה. עוד נקודה לרעת גלגל ההגה היא אי היכולת להתכוונן לעומק, אך עם כיוון גובה של הכיסא, גם נהגים גבוהים יוכלו לשבת בנוחות. הכיסאות עשויים בד נעים למגע ונוחים לישיבה, לא הפתעה גדולה מהיצרן הצרפתי. משענות הראש הם חלק אינטגרלי מהכיסא והזכירו לנו כסאות ספורט. חיוך קטנטן הסתנן לו כשהתיישבנו על הכיסא הקטן, הוא נוח ורך, כיאה לסיטרואן קטנה.
סיטרואן C1
סיטרואן C1 הוא רכב לארבעה נוסעים בלבד וכך גם מצויין ברשיון הרכב. הספסל האחורי ברכב לא מתאים לישיבה ממושכת, הוא פשוט וצפוף, ושני מבוגרים יתקשו מאוד לשבת בנוחות במושבים האחוריים הקטנטנים. אמנם ישנם עיגוני isofix בספסל האחורי אך אין באמת מקום לכסא בטיחות, כשניסינו להכניס בכל זאת כסא בטיחות, מצא עצמו הנוסע הקדמי נלחם עם תא הכפפות, ממש לא רכב אידיאלי לשלום במשפחה. החלונות האחוריים נפתחים בצורה מוגבלת, ולמעשה הוא צוהר הנפתח כלפי חוץ בלבד. זהו עוד מסמר שדוחק את הסיטרואן הקטנה מקהל היעד המשפחתי הממוצע היישר אל קהל היעד הצעיר והעירוני המחפש רכב מעוצב וכיפי.
סיטרואן C1 אינה מתיימרת להיות רכב משפחתי, אלא מנסה להשתבץ בקבוצת הרכבים היעילים, הזריזים והחסכוניים שיתאימו לנוסע או שניים על ציודם, או כרכב שני במשפחה. לשם כך תא המטען גדל בלמעלה מ- 50 ליטרים מהדגם היוצא ומכיל 196 ליטרים הגדלים עם קיפול הכיסאות, לכדי 780 ליטרים. מספרים אלו עדיין משאירים את סיטרואן C1 בתחתית הרשימה בהשוואה למתחרות.
סיטרואן C1
סיטרואן C1 מגיעה עם 6 כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות ESP, ABS ו- EBD לחלוקת עומס בלימה חכם ומניעת נעילת גלגלים בבלימת חירום, מערכת CDC לשמירת קו הנסיעה בפנייה, וחיישני לחץ אוויר בצמיגים. בתוך תא הנוסעים המשודרג קיבלה המיני הקטנה חיישני משקל לחגירת חגורות ונורות התראה, קדם מותחנים לחגורות הבטיחות ומנגנון נעילת ילדים לדלתות האחוריות בין שאר עזרי הבטיחות. מערכות העזר והבטיחות הביאו את התאומות הסיאמיות לתוצאה של 4 כוכבים במבחן הריסוק Euro NCAP, אמנם הדגם הנבחן היה מסוג טויוטה אייגו אך סיטרואן C1 הייתה זוכה לתוצאה זהה אם הייתה מתייצבת למבחן.
יחידת הכוח – קטנטנה, רועשת, ומשודכת לתיבת ההילוכים הכי שנויה במחלוקת
סיטרואן לא שינתה את חטיבת הכוח, אלא רק שיפרה אותו במקצת, קצת פחות רעידות, בידוד רעשים איכותי יותר ותיבת הילוכים רובוטית חד מצמדית משופרת. לישראל הסיטרואן הקטנה מיובאת עם מנוע אחד בלבד מסוג בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.0 ליטר. קיים מנוע עדיף בהרבה מסוג בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר מסדרת ה- Pure Tech, המשווק עם אחותה פיג'ו 108, המנוע החדשני מפיק 82 כ"ס ו- 11.8 קג"מ אך הוא לא קיבל את הגרין קארד המיוחל ויישאר בחו"ל נכון לעכשיו. אל המנוע הקטן שכן מגיע אלינו משודכת תיבת הילוכים ידנית בעלת חמש מהירויות או תיבת הילוכים אלקטרונית-רובוטית חד מצמדית גם היא בעלת חמש מהירויות.
סיטרואן C1
למרות שכתבנו על זה לא מעט, גולשים ממשיכים לשאול אותנו מהי תיבת הילוכים רובוטית? האם היא טובה? והאם היא מומלצת? אז בהסבר קליל בפינתנו הטכנית נסביר את עיקרון פעולתה ואיך להשתמש בה בצורה הטובה ביותר. תיבת הילוכים רובוטית מורכבת משני חלקים, החלק הראשון הוא החלק המכני המכיל תיבת הילוכים זהה לתיבה ידנית. המכלול המכני כולל סט גלגלי שיניים, גל כניסה, גל יציאה, מיסבים וכדומה. החלק השני והחשוב לא פחות הוא הרובוט, מנגנון אלקטרוני מכני השולט על המצמד ועל מנגנון העברת ההילוכים, ומבצע את עבודת הקלאץ' ובחירת ההילוך במקום הנהג. תיבת הילוכים זו זהה לחלוטין לזו הידנית ומכאן יתרונותיה, חיסכון בדלק ושיפור נצילות עבודת המנוע. החסרונות הן שחיקת מכלולים מהירה יותר והעברת הילוכים איטית ולא חלקה כמו בתיבה אוטומטית פלנטרית.
כאן חשוב לציין שאם אתם בעניין, שימוש נכון בתיבת הילוכים מסוג זה תשנה פלאים את חווית הנסיעה ותהפוך נסיעה טורדנית ומעצבנת לחווית נסיעה נוחה וחלקה. בזמן העברת ההילוך, ניתן להוריד את הרגל מהגז ולתת לתיבת ההילוכים לבצע את עבודתה, לאחר כחצי שניה אפשר לחזור וללחוץ על דוושת הגז. שתי פעולות אלו מבוצעות בכל מקרה ברכב עם תיבת הילוכים ידנית, ויכולות לחסוך הרבה כעס, זעם ותסכול מיותר ביישום עם תיבה רובוטית. הדבר קצת מעייף ודורש תשומת לב רבה וריכוז תמידי, אך מומלץ מאוד אם בעל כורחכם עליהם לטפח זוגיות מוצלחת עם תיבה רובוטית. ברכב שקיבלנו התיבה תפקדה היטב, ומצאנו אותה יעילה, נוחה וגם חסכונית.
רשמים מנסיעה – אפשר לצאת גם לכביש המהיר
בהתחלת הנסיעה מתפקדים המנוע והתיבה בצורה טובה ומדוייקת ואנו מתגלגלים אל עבר הבאמפר הראשון, מבחן סיטרואן אולטימטיבי להכרת הד.נ.א של ה- C1. המעבר היה סביר בהחלט, הסיטרואן מכוילת באופן מאוזן ונוח, אפילו טוב יותר משציפינו, בעזרת מתלים קדמיים מסוג מקפרסון וקורת פיתול מאחור נראה שבאמפרים זה משהו שהסיטרואן C1 מתמודדת בקלות. התנהגות הרכב תואמת את הצהרת היצרן לשיפור כיול המתלים וניהוג חד יותר בהשוואה לדגם היוצא. לחובת התיבה נאמר שיחסי ההעברה מאוד ארוכים היות ותוכנתו לשיפור בצריכת הדלק. המעברים בין ההילוכים הרגישו מעט עצלים, הטיפוס מ- 2,500 סל"ד ל- 6,000 סל"ד לוקח נצח כך שתשכחו מכל ריגוש בין רמזורים. סיטרואן C1 משווקת עם חבילת בטיחות הכוללת מערכת סיוע לזינוק בעלייה, כך שהרכב לא מדרדר לאחור בהתחלת הזינוק.
סיטרואן C1
הראות לצדדים ולאחור טובה מאוד והמכונית הרגישה בבית בסביבה האורבנית. המידות הקטנות יעזרו במציאת חניה בכל מקום שרק נראה אפשרי. ההגה החשמלי מתקשר באופן טוב יחסית וידענו לאן לכוון את אותו כשצריך. הניווט בתוך העיר היה זריז וקל, החניות וקיצורי הדרך נעשו באופן מהיר ויעיל. ההגה מתקשה עם עליית המהירות והפגין ביטחון ויכולת טובה בשמירת קו הנסיעה. המנוע שקט באופן יחסי בתוך העיר כל עוד נשמר בסל"ד נמוך. בידוד הרעשים הוא סביר, לא יותר, שמענו את המנוע הקטן עובד וגם רעשי רוח לא איחרו להגיע. בלמי הדיסק הקדמיים וצמד בלמי תוף מאחור עבדו היטב אך לא רצינו לאמץ אותם יתר על המידה.
חסרה לנו נעילת דלתות אוטומטית בתחילת הנסיעה אך לטובת המכונית נאמר שהיא הגיעה עם פיצ'רים חיוביים אחרים כגון איתות נתיב (נגיעה קלה על המתג והאיתות יפעל באופן אוטומטי שלוש פעמים ואז יכבה), מגב יחיד עם זרוע מיוחדת, שהוסיף חן למראה המשובב, חיישני רוורס יעילים ומערכת שמע בעלת 4 רמקולים שעשו עבודה טובה.
זרמנו לכיוון הכבישים הפתוחים כדי לחדד את הרגשתנו שמדובר ברכב צרפתי אמיתי ולא בבן כלאיים שרק מעוצב באופן מושך. הכביש נפרש לפנינו והסיטרואן הקטנה מרגישה שם לא רע, חששנו קצת מהתנועה המהירה, חשש שהתבדה בשיוט של 110 קמ"ש ב- 3,000 סל"ד ושיכוך הכביש הגלי נעשה באופן טוב מאוד. סיטרואן C1 הראתה אופי בוגר, מצאה מקום על הכביש המהיר יחד עם רכבים גדולים וחזקים ממנה, וסיפקה נוחות נסיעה ברמה טובה.
כשקצת דחפנו את מכונית המיני לפינות וכשעברנו קצת את תחום המהירות הסביר ננזפנו על ידה וקיבלנו שיוט לא רצוני על הכביש וסחף לצדדים עם הרוח. הבננו מהר את קריאות הזעם, וחזרנו לשיוט רגוע בו הסתדרנו מאוד יפה, סיטרואן C1 לא אכזבה אפילו לרגע במבחן הדרכים שלנו. גם העליות שדחקו את המנוע התזזיתי נכבשו בזריזות וכשרצינו קצת לשחק האחיזה הייתה טובה, אמנם שמענו קצת את הצמיגים הקטנים, שמגיעים בגודל 165/65R14, אך לא הרגשנו רעידות מיותרות ונראה שהבימבה האדומה שקיבלנו, מאוזנת חדה ומדויקת.
לחובת סיטרואן C1 נציין שחטיבת הכוח שלה מרגישה קצת כבדה, המנוע החזק יותר בנפח 1.2 ליטר מסדרת Pure Tech היה משפר פלאים את החוויה. למעשה כשבחנו את התאוצה מ- 0 ל- 100 קמ"ש המכונית לא הצטיינה ולקח לה קצת יותר מ- 15 שניות להגיע למהירות התלת ספרתית, תוצאה לא מפתיעה עם נתוני מנוע שכאלה. המהירות המרבית המוצהרת ע"י היצרן עומדת על 155 קמ"ש. עם זאת כדאי לציין שקהל היעד הפוטנציאלי בנישת מכוניות המיני העירוניות לא מחפש כוח מתפרץ וחורך כבישים. תצרוכת הדלק הפתיעה אותנו לטובה עם צריכה אמיתית של ליטר אחד לכל 17 ק"מ בתנאי המבחן המחמירים.
סיטרואן C1
העברת ההילוכים מחוץ לעיר לא הורגשה כמעט. בתוך העיר ובפקקים הרגשנו את תיבת ההילוכים עובדת, אבל לא משהו יוצא מגדר הרגיל כשמדובר בגיר רובוטי. הפניות החדות לא הפחידו את הסיטרואן C1, והיא נכנסה אליהם מהר וגם יצאה מהם בזריזות. אמנם שמענו קצת את תלונות צמיגים אבל זה היה במסגרת המבחן ולא בנסיעה יומיומית וסבירה, בסה"כ מדובר כאן ברכב יעיל וחסכוני שנועד לצאת מנקודה א' ולהגיע לנקודה ב' בזמן המינימלי ובתצרוכת הדלק היעילה ביותר שניתן להשיג. סיטרואן C1 פגעה בדיוק במטרה.
סיכום: סיטרואן C1 היא עירונית אמיתית עם קסם בשרוול
סיטרואן C1 עונה על כל דרישות קהל היעד, זוגות צעירים ועירוניים, סטודנטים, וכרכב ראשון לנהגים צעירים. סיטרואן C1 היא מכונית מעוצבת וחסכונית, בעינינו היא מתחרה ישירה של פיאט 500 השיקית והמעוצבת. המכונית גם בטוחה מאוד ומשרה אווירת נינוחות בתא הנוסעים הקומפקטי. סיטרואן תמיד הייתה מכונית מיוחדת, שוברת מוסכמות וקצת הרפתקנית אבל השילוב בסיטרואן C1 הוא נפלא ומציג מיזוג בין עדינות ושיק צרפתי עם אמינות יפנית.
סיטרואן C1 התמודדה עם כל מה שזרקנו לפניה בגבורה, היא נוחה באופן יחסי, די פשוטה, ותמנע תסמיני שיגעון צרפתיים. לחובתה נאמר שהיא לא הרכב הכי פרקטי, היא קטנה, איננה מציעה יכולת הטענה, ומגיעה עם תיבת הילוכים רובוטית שדורשת תשומת לב תמידית. בזמן שהמתחרות הקוריאניות הגדולות יותר, קיה פיקנטו ויונדאי i10, עדיפות במבחן הפרקטיות, סיטרואן C1 מציעה מה שהקוראניות לא מספקות - שיק ומראה במחיר אטרקטיבי, ואופי לו זקוק נואשות סגמנט המכוניות הקטנות.
| סיטרואן C1 1.0 אוטומטית | |
|---|---|
| מנוע | בנזין 3 צילינדרים בנפח 998 סמ"ק |
| הספק מרבי | 69/6,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 9.7/4,800 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אלקטרונית רובוטית 5 מהירויות |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 3,466 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,615 מ"מ ללא מראות |
| גובה כללי | 1,460 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,340 מ"מ |
| מיכל דלק | 35 ליטרים |
| נפח תא מטען | 196 ליטרים |
| משקל עצמי | 860 ק"ג |
| מהירות מרבית | 155 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש | 14.6 שניות |
| קבוצת זיהום | 2 |
| ציון בטיחות ENCAP | ארבעה כוכבי בטיחות |
| מחיר | 73,990 ₪ |

תפריט נגישות








רכב מדהים ודווקא כן מתאים למשפחה של 4
נוסע פיקס. חסכוני. יפה ומגניב. שני ילדים נכנסים בכיף מאחור. שווה כל שקל