על מערכות הבטיחות של הרכב שלכם

כך משפיעות מערכות הבטיחות ברכב שלכם על מחירי הביטוח החובה והמקיף לרכב

תגיות: , אביזרים לרכב

בעשור הראשון של שנות ה- 2000 יצאה יצרנית המכוניות השבדית וולוו בהכרזה על חזון חברה שאפתני במיוחד, אבל איכשהו כבר לא נראה לנו כל כך מופרך: "עד שנת 2020 אף אחד לא אמור להיהרג או להיפגע באופן חמור ברכב חדש של וולוו". נכון, שנת 2020 כבר חלפה אבל הסיכוי להיפגע ברכב חדש, בין אם מדובר בוולוו או רכב אחר פחת משמעותית. בכל אופן, מהנדסי רכב ברחבי העולם עושים מאמצים כבירים כדי לפתח המצאות, פטנטים וטכנולוגיות שבסופו של דבר יצילו חיים.

מערכות הבטיחות של הרכב שלכם

הידעתם שחגורת הבטיחות במכוניות היא פטנט של וולוו משנות ה- 50? היצרנית השבדית היא הראשונה שהפכה את החגורה לסטנדרט ועל אף שהפטנט רשום על שמה, שחררה אותו לשימושן החופשי של כל יצרניות הרכב. חגורת בטיחות הייתה חידוש משמעותי שהצליח להפחית באופן משמעותי את מספר הנפגעים בתאונות דרכים ואת עוצמת הפגיעה.

כריות האוויר הן אבזור בטיחות שהסעיר את השוק אי אז בסוף שנות ה- 80. הפטנט עצמו נרשם כבר ב- 1952 אבל ליצרניות הרכב כמו גם לממשלות ברחבי העולם נדרשו למעלה משני עשורים כדי להגיע להחלטה להכניס אותן בסופו של דבר כאביזר בטיחות חובה במכוניות.

המשותף לשני אמצעי הבטיחות הראשונים היא הפסיביות שלהם. אלו אביזרי בטיחות סופר חיוניים, מצילי חיים, שהופכים כל פגיעה קטלנית פוטנציאלית לפחותה הרבה יותר. פעם קראו להן אמצעי בטיחות, היום הם קיבלו את המונח "פסיבי" כתוספת וכבידול ממערכות הבטיחות האקטיביות שהן גולת הכותרת של עולם בטיחות הרכב היום.

שני אביזרים אלו זכו כמובן לשדרוגים ושינויים במהלך השנים. חגורת הבטיחות השתפרה פלאים ביכולת הנעילה האוטומטית בעת בלימה, פניה חזקה או פגיעה בתאונה. כל עוד הנסיעה מתנהלת על מי מנוחות, אנחנו יכולים לנוע בנוחות, אך כשמתרחשת מתיחה פתאומית שלה עקב הטיית הגוף – היא ננעלת ומונעת את הטלטלות הגוף.

גם כריות האוויר השתדרגו לאורך השנים. אם ב- 1989 נכנסו לשוק האמריקאי מכוניות עם כרית אוויר אחת עבור הנהג בלבד, היום אנחנו כבר מדברים על שש עד עשר כריות אוויר המגנות על כל הנוסעים ברכב. אם תשימו לב, תראו שבטופס שאתם ממלאים בעת רכישת ביטוח רכב, אתם נשאלים על כמות כריות האוויר המותקנת ברכב. ככל שהיא גדולה יותר, חברת הביטוח מייחסת למכונית המבוטחת רמת בטיחות גבוהה יותר, מה שמשפיע לטובה על פרמיית הביטוח.

מערכות בטיחות אקטיביות

כל המערכות שציינו עד כה מתגמדות לעומת טכנולוגיית הבטיחות ברכבים החדשים. בניגוד לחגורות ולכריות אוויר המופעלות בעת תאונה, המערכות האקטיביות מסייעות במניעת התאונה מלכתחילה.

שימו לב שבעת רכישת ביטוח רכב, הטופס שתמלאו מאזכר את כל המערכות הללו. כל אחת מהן מסייעת בדרכה לנהג ובעזרת טכנולוגיה ייחודית אחרת מונעת מצבים כמו החלקה בסיבובים או בעת בלימה, התנגשות עם רכב שמלפנים או עם הולך רגל שמתפרץ לכביש, מונעת סטייה של הרכב מנתיב הנסיעה, ועוד.

מערכות בטיחות אקטיביות הן בעצם כחצי הדרך במסע לעבר המכונית האוטונומית. אף מכונית לא תוכל לנהוג בעצמה לולא הייתה מצוידת במערכות אלו וכמה מהמכוניות שנוסעות בכבישי ישראל כבר כמה שנים (עוד לפני כניסתה של טסלה ודומותיה), כבר נחשבו למכוניות סמי-אוטונומיות.

אגב, כמה מהטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום הנסיעה האוטונומית הן פרי פיתוח של חברות סטארט-אפ ישראליות, והשם מובילאיי בוודאי לא זר לכם.

מערכות ABS ו-ESP

שתי מערכות ותיקות מאוד ושתיהן מערכות חובה בכל הרכבים הנוסעים בכבישי ישראל מזה למעלה מעשור. ABS היא מערכת שמונעת את נעילת הגלגלים בזמן בלימה ובכך מאפשרת לנהג להמשיך ולשלוט ברכב ובגלגליו במקום להחליק ללא שליטה בהיגוי.

ESP היא בקרת יציבות אקטיבית שמייצבת את הרכב ומחזירה אותו לשליטתו של הנהג במצבים שונים. מערכת זו מחוברת למערכת ההיגוי ומנטרת אותה לאורך כל הנסיעה. כשהיא מזהה שהרכב עומד לצאת משליטה – כלומר, לא להצליח לבצע את כוונתו של הנהג, היא נכנסת לפעולה ומחזירה את יציבות הרכב ואת השליטה בחזרה לאוחז בהגה.

המערכות החדשניות יותר נשענות על מצלמות, חיישנים, חיישניי לייזר ומחשבים מתוחכמים יותר. ושוב נכניס קצת גאוות יחידה – רבים מהם פרי פיתוח של חברות סטארט-אפ ישראליות. מערכות אלו מספקות תמונה עדכנית של סביבת הרכב בזמן אמת עד כדי ביטול לחלוטין של שטחים מתים. הנהג כבר אינו מסתמך אך ורק על מראות הצד והפנים, אלא מקבל תמונה מצולמת של כל סביבת הרכב. הרכב בעצמו יודע לעבד את התמונה ולהבחין בעצמים קרובים מדי, מתקרבים מהר מדי או מתפרצים, ולהגיב בהתאם.

רבים מהרכבים שעל הכביש, ולא רק היוקרתיים ביותר, כבר כוללים מערכות בטיחות אקטיביות כמו מניעת סטייה מנתיב הנסיעה או מערכת בלימה אוטונומית למניעת התנגשות עם רכב מלפנים. מערכות אלו שולטות ברכב ויחזירו אותו לנתיב במקרה הצורך. יש גם מצבים בהם המערכות יאטו או יבלמו את המכונית לחלוטין כדי למנוע תאונה.

החיישנים מאפשרים לרכב להתריע לנהג על עצם שמתקרב, על מכונית שעוקפת מימין או משמאל, מסייעים לו בחניה ברוורס, ועוד. המערכות הללו מסייעות לנהג בנהיגה כמו עיניים נוספות, אבל חשוב מזה גם יודעות לגרום לרכב להגיב במקום הנהג ומהר יותר ממנו, וזה החידוש המשמעותי שהופך מכונית לכזו שיודעת להימנע מתאונות.

על מערכות בטיחות וביטוח רכב

פרמיית ביטוח רכב חובה ומקיף מתומחרת בהתאמה אישית. חברות הביטוח נשענות על אינספור מחקרים, סטטיסטיקות ונתונים הסתברותיים כדי לתמחר את הסיכוי של רכב ושל נהג להיות מעורבים בתאונת דרכים במהלך תקופת הביטוח. זו הסיבה שנהגים צעירים למשל, משלמים פרמיה גבוהה יותר - הסיכוי שלהם להיות מעורבים בתאונה הוא גבוה יותר וזו עובדה המבוססת על נתונים.

בשנים האחרונות, ככל שהפכו המכוניות עצמן לחכמות יותר ובעלות מערכות בטיחות שמתערבות באופן פעיל כדי למנוע תאונה, התאימו חברות הביטוח את עלויות הפרמיות לפוליסות ביטוח הרכב בהתאם לרפורמה של משרד התחבורה הישראלי שנועדה לעודד התקנה של מערכות כאלו, גם אם אינן מגיעות כך מהיצרן.

החל משנת 2016, בעלי מכוניות שיתקינו בהן מערכות כמו מובילאיי שמתריעות מפני תאונה (לאו דווקא בולמות את הרכב, אלא מצפצפות כדי למשוך את תשומת ליבו של הנהג), זוכים להטבות ולהנחות בעלות ביטוח הרכב. אם האוטו שלך יכול להפחית את הסיכוי שלך להיות מעורב בתאונה, בהחלט מגיע לך לשלם פרמיה נמוכה בביטוח.  

כאמור, כשאתם מבקשים הצעה לביטוח רכב מכל אחת מחברות הביטוח הישראליות, אתם נדרשים למלא פרטים אודות הרכב וביניהם כמה כריות אוויר מותקנות בו ובאלו מערכות בטיחות הוא מאובזר. על בסיס נתונים אלו מתמחרת חברת הביטוח את הפרמיה ומגישה לכם את הצעת המחיר.

יחד עם זאת, עדיין קיימים פערים בהצעות מחיר לביטוח רכב בין החברות השונות כך ששווה להשקיע עוד כמה דקות בקבלת הצעות מכמה חברות וביצוע השוואה ביניהן.

חוץ מהמחיר הסופי, שווה גם לבדוק אלו שירותים דיגיטליים ודרכי התקשרות בזמן אמת מאפשרת כל אחת מחברות הביטוח שאתם בודקים וכדאי גם להציץ במדד השירות של חברות הביטוח באתר משרד האוצר.

ועוד מילה אחת: גם אם הרכב שלכם בטיחותי ומתקדם, תקלות קורות ואירועים בלתי צפויים עדיין מתרחשים. כדאי לשמוע גם אודות ההרחבות שמציעות לכם חברות הביטוח כמו שירותי דרך וגרירה, כיסוי לשבר פנסים ומראות צד, שבר שמשות וכיסוי לרכב חלופי. אלו כיסויים שנועדו לשמור על שגרת חיים נורמלית גם כשדברים משתבשים. סעיפים קטנים שברגע האמת עושים הבדל גדול.

עדיין מתלבט? נשמח להעניק לך ייעוץ וליווי אישי VIP ברכישת רכב

 מלא פרטים ונחזור אליך בהקדם (שירות הליווי כרוך בתשלום)

תגובות

תגובות

בלחיצה על שלח אתה מסכים   לתנאי השימוש

עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.

כתבות נוספות בנושא ביטוח רכב 

הנהג הצעיר בבית: איך לעבור את התקופה הזו...

אם הילד שלכם עבר לאחרונה טסט, אתם בוודאי שמחים איתו ובעיקר נרגשים לגלות עד כמה התבגר ועבר עוד שלב חש...

תוכן שיווקי25 נובמבר 2025

איפה הכי כדאי לעשות ביטוח רכב?

בין כל חברות הביטוח והאפשרויות הרבות להתאמה אישית, קל מאוד לאבד כיוון. ריכזנו עבורכם את כל המידע החש...

תוכן שיווקי15 ספטמבר 2025

ביטוח רכב: מה ההבדל בין ביטוח לנהג יחיד ...

יש רכבים שנוהג בהם רק אדם אחד, ויש כאלה שעוברים מיד ליד בין בני משפחה, בני זוג או שותפים לדירה. כשעו...

תוכן שיווקי26 אוגוסט 2025

נהגים חדשים? כמה טיפים שכנראה עוד לא קיב...

אם אתם נהגים חדשים, אתם ודאי כבר מבינים שיש דברים שלא תמיד לומדים בבית הספר לנהיגה. אלה הדברים הקטני...

תוכן שיווקי8 יולי 2025

ביטוח רכב חשמלי: התאמה לעידן חדש על הכבי...

שוק הרכב החשמלי בישראל ובעולם נמצא בצמיחה אקספוננציאלית. יותר ויותר נהגים בוחרים לעבור לכלי רכב נקיי...

תוכן שיווקי8 יולי 2025

ביטוח רכב: מה צריך לדעת כשקונים רכב יד ש...

קנייה של רכב יד שנייה נחשבת לצעד כלכלי מחושב ובהתאם למגבלות התקציב, אך כזה שדורש תכנון מוקדם. מעבר ל...

תוכן שיווקי18 מאי 2025

בעלי מקצוע
השווה
נקה הכל

הוסף עד 4 רכבים להשוואה ולחץ על ׳השווה׳

השווה
נגישות
menu