כיצד הצליחו צ'רי וחברות סיניות נוספות להתחרות במותגים מוכרים ואהובים? מה גרם לפופולריות הגואה של רכבים מסין? ננסה להשיב
במשך שנים רבות שלטו בשוק הרכבים העולמי חברות מארה"ב, אירופה, יפן ודרום קוריאה. כעת, לכולם ברור שיש שחקנית מרכזית חדשה בתחום - סין. גל של רכבים סיניים שוטף את העולם וביניהם רכבי צ'רי - Chrey שהגיעו לישראל לאחרונה. צ'רי היא החברה המובילה בתעשיית הרכב הסינית ויש לה שאיפות גדולות מאוד, אך היא ממש לא היחידה. איך זה קרה? כיצד הצליחו צ'רי וחברות נוספות להתחרות במותגים מוכרים ואהובים? מה גרם לפופולריות הגואה של רכבים מסין? על השאלות הללו ננסה להשיב.
צ'רי טיגו 8 פרו
קצת על ההיסטוריה של השוק העולמי
עד תחילת המאה ה- 20 ניצבה אירופה בחוד החנית של ייצור וייצוא רכבים. בעשורים שלאחר מכן הפכה ארה"ב למובילה בתחום עם צמיחתה של דטרויט כמעצמת רכב עולמית. בשנות ה- 80 וה- 90 זינקו קדימה יפן ודרום קוריאה, ובתחילת שנות ה- 2000 שוב חזרה אירופה לתמונה, הרבה בזכות מותגים גרמניים ובפרט פולקסווגן שהתמודדה עם טויוטה על המקום הראשון בדירוג היצרניות הגדולות בעולם. כל יבשת ומדינה הוסיפו פיתוחים משלהן לאורך הדרך, בהיבטים שונים - החל מחדשנות בבטיחות באירופה, דרך ייצור רכבים גדולים בארה"ב ועד לייצור מינימליסטי יותר ביפן. הגלובליזציה בתחום סייעה לחברות להתפתח. למשל, מערכות הייצור של טויוטה הצילו את פורשה הגרמנית כאשר עמדה בפני משבר כספי בשנות ה- 90.
איך סין משתלבת בתמונה הזו?
סין בנתה בהדרגה את יכולות ייצור הרכב שלה. בשנות ה- 50 ייצרה רכבי שירות בעיצוב סובייטי, עד שחברות בבעלות המדינה החלו לפעול בשיתוף פעולה עם יצרנים מערביים כמו ג'נרל מוטורס ופולקסווגן בשנות ה- 80. בשלב זה, החלו החברות הסיניות לייצא רכבים יותר מעוצבים ומתוחכמים. ועדיין, בשלב זה הן התמקדו בעיקר ביצירת העתקים וחיקויים של רכבים מערביים מצליחים. סין אמנם הפכה ליצרנית הרכב הפורייה בעולם כבר ב- 2008 (עקפה את ארה"ב) אך המוניטין שלה לא היה בשמיים. לאחר שקיבעה את מעמדה בעניין הכמות, התפנתה סין לחשוב גם על מדד האיכות. תנאים מעולים להצלחה.
איך הסינים יכולים לגבור על מדינות אחרות שהמוניטין שלהן כל כך מבוסס ברחבי העולם בתחום הרכבים?
ובכן, הם בהחלט מצליחים. ראשית, בזכות עבודה קשה ויכולת ללמוד ממה שעבד ועובד לאחרים. למעשה, סין נהנית מהניסיון שצברו מדינות אחרות, ומבססת עליו את הייצור שלה. שנית, סין מהווה איום גדול על המדינות המובילות בזכות תנאים נהדרים לייצור ולייצוא. מבחינה כלכלית, יש לה אפשרות לייצר רכבים במחירים יחסית זולים. השכר במדינה די נמוך ויש בה מיליוני עובדים מיומנים אשר מודעים היטב לתרבות הייצור החזקה של המדינה. כמו כן, לסין יש קישורי ספנות מצוינים, לרבות מפעלי רכב רבים קרובים לשנגחאי - נמל הספנות הגדול בעולם, ביניהם מפעל ה-gigafactory של טסלה שהוא אחד מהגדולים ביותר בעולם ומסוגל לייצר כ- 2,000 מכוניות מדי יום. יתרון נוסף של סין הוא שרשרת אספקת הרכיבים העצומה שלה. כאמור, כבר מעל עשור שהסינים הם יצואני הרכב (וחלקי הרכב) הגדולים ביותר בעולם, וזה אומר שהם מאוד מיומנים ויכולים לעמוד בנפח הייצור הגובר. כל אלה יתרונות עצומים שלא קיימים בשום מקום אחר, ויהיה קשה לשחזר אותם במדינה אחרת.
מה עוד צפוי לקרות?
המטרה הבאה של היצרנים הסינים היא לנחול הצלחה גם בשוק האירופי, אליו עדיין לא חדרו במספרים גדולים מאוד. הגעתה של חברת צ'רי לישראל היא חלק מכך, מכיוון שמדובר בפיילוט לפני השקת הרכבים במדינות אירופאיות. באירופה מתחוללת מהפכה, במסגרתה יותר ויותר אנשים עוברים לרכבים חשמליים וסין מקווה לנצל את המגמה כדי לחזק את אחיזתה. בזכות יתרונותיה בייצור ובייצוא, והעובדה שאנשים מוכנים לקבל רכבים סיניים הרבה יותר מאשר בעבר, הופכת את סין למועמדת בכירה להוביל את המהפכה הזו באירופה ובעולם כולו. Xpeng לדוגמה הינה חברה סינית שמייצרת רק רכבים חשמליים. לאחר שמכרה בהצלחה בסין היא עושה את צעדיה הראשונים באירופה (נורבגיה) עם דגם ה-G3 שזוכה לביקורות חיוביות. בשלב זה, צ'רי מגיעה לישראל עם רכבי בנזין בלבד אך הצעד הבא יהיה לשווק פה (ובמדינות נוספות) גם רכבים חשמליים.
מה יהיה בעתיד? אי אפשר לדעת, אבל ברור שיצרניות הרכב מסין יהיו משמעותיות מאוד בשנים הבאות, בישראל ובעולם כולו.

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.