פוינטר מדווחת על גידול משמעותי בגניבות רכב ומזהה תופעה חדשה של "גניבות תאומות". מנכ"ל החברה מציע פתרון
חברת האיתור פוינטר (Pointer) מסכמת את שנת 2022 בגניבות רכב ומדווחת על גידול משמעותי של 160% בנסיונות גניבת רכב בישראל לעומת שנת 2021. עם הרתעה נמוכה, עונשים קלים לגנבים, ומעבר מהיר וקל מדי ממרכזי הערים בישראל למשחטות הרכב, לא נופתע אם בשנה הקרובה התופעה תתעצם אף יותר. גם המחסור ברכבים חדשים ובחלקי חילוף מגבירים את קצב גניבות הרכב.
מגרש לפירוק רכב
תופעת "גניבות תואמות"
החברה מספרת על תופעה חדשה בחודשים האחרונים - "גניבות תאומות" במסגרתה כנופיות של גנבי רכב פושטות על אזורים סמוכים וגונבות באותן שעות את אותו דגם של רכב, לפעמים אפילו מאותה שנת ייצור ומאותו צבע. התופעה מוסברת בכך שהגנבים באים מוכנים עם אותם כלי פריצה טכנולוגיים ושיטת גניבה המתאימים לדגם ספציפי ובנוסף מקבלים הגנבים הזמנה לדגם מסויים ולכן נשלחים מספר צוותים על מנת להגדיל את אחוז ההצלחה.
הימים והשעות המועדפים על גנבי הרכב
עוד עולה מניתוח הנתונים של פוינטר כי גניבות הרכב מתבצעות בכל שעות היממה ולא רק בלילה כפי שמקובל לחשוב. היום המועדף לגניבת רכב הינו יום ראשון (בלילה בין שבת לראשון). כמו כן, ברבעון האחרון בשנת 2022 גנבי הרכב היו פעילים יותר דווקא בשעה 19:00 בזמן ההתארגנות עם המשפחה והילדים. בימי שישי השעות הפעילות ביותר לגניבת רכב הן בין 14:00 ל- 20:00 כשרוב המכוניות זמינות ליד הבית ורוב בעלי הרכב עסוקים בהכנות לשבת.
אזורי הגניבה
30% מנסיונות הגניבה מתבצעות באזור המרכז, 26% באזור השרון, 15% באזור השפלה, 12% באזור הדרום, ו- 7% באזור ירושלים. באזור הצפון מתבצעים 10% מנסיונות הגניבה - נתון המגלם גידול של 100% בהשוואה לשנת 2021. עוד מדווחת פוינטר כי שליש מכמות ניסיונות גניבת רכב בישראל מרוכזות ב- 5 ערים בלבד: תל אביב (10%), פתח תקווה (9%), ירושלים (6%), באר שבע (5%), ונתניה (4%).
הגנבים מעדיפים לגנוב רכבי פנאי שטח
רכבי הפנאי מבוקשים גם אצל כנופיות גנבי הרכב עם 51% מהגניבות לעומת 41% בשנת 2021. רכבים פרטיים מהווים 17% מסך גניבות הרכב, רכבים מסחריים מהווים 10%, משאיות מהוות 6%, כלי צמ"ה מהווים 2%, דו גלגלי מהווים 13% מסך הגניבות, וכלים אחרים מהווים 1% מסך גניבות הרכב.
ב- 90% מנסיונות גניבת הרכב נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS, נתון המעיד על כנופיות מתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר ומשוכלל המסופק על ידי משפחות הפשע שבבעלותן אותן משחטות רכב ומגרשי פירוק המכוניות.
ניסיון גניבת רכב
אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר, מתאר את תהליך גניבות הרכב בישראל: "שרשרת גניבת הרכב מתחילה במשפחות בעלות מגרשי הפירוק, אשר מרכזות את ההזמנות לחלפים מהשוק המקומי וממוסכים בישראל. אלה מוציאות הזמנה לכלי הרכב המבוקשים על פי סוג, דגם ולעיתים גם צבע. חוליות הגנבים בדרך כלל קשורות למגרש פירוק מכוניות מסוים, מקבלות את ההזמנה ויוצאות לשטח לחפש אחר הרכב המתאים. משהרכב מונע, נכנס הנהג שאמור להעביר את הרכב למגרש הפירוקים. הנסיעה עם הרכב הגנוב לעיתים קרובות מלווה בנסיעה פרועה ובמהירות מסוכנת, רצופה בעבירות תנועה ואף בנסיעה בניגוד לכיוון הנסיעה או פריצת מחסומים ודוקרנים. לעיתים הנסיעה מלווה בהתנגשויות ופגיעות בגוף. הרכב המוביל בדרך כלל מתלווה לרכב הגנוב ומזהיר את הנהג מפני כוחות שיטור ומחסומים.
עושה רושם שיש הלימה בין מבצעי גניבות כלי רכב ומבריחי שב"חים למבצעי טרור. גנבי הרכוש מונעים ממניעים כלכליים ואצל חלקם הם משולבים בשנאה לאומנית. כבר היום באירועי תפיסת רכב אנחנו נתקלים במטר של יידוי אבנים ואפילו ירי. מדובר באנשים, רובם צעירים, שהחליטו להצטרף לארגוני הפשע כדי לעשות כסף קל. מאחר ורמת המוסר אצלם נמוכה, הם מהווים לדעתי גם תשתית נוחה לגיוסם לארגוני טרור תמורת כסף."
אז מה הפתרון? לדברי גולדשטיין, חיסול משחתות הרכב, אשר מיקומם ידוע לגורמי הבטחון והמשטרה יקטין מאוד את היקף גניבות הרכב. המשחתות הן הגורם המניע ומתדלק את מעגל הגניבות, הן שמרכזות את ההזמנות מחד ואת ההיצע מאידך. במקום להתמודד בקצה עם עשרות חוליות של גנבי רכב ומאות גנבים שפושטים על ערי ישראל מידי יום וגונבים מכל "הנע" ליד, בכל מקום ובכל שעה, כמעט ללא מפריע, צריך לטפל במקור הבעיה.

תפריט נגישות








טיפול במשחטות רכב
לשלוח את חיל האויר ולהפציץ בפצצות 500 ק"ג ולהשמיד טוטלי כמה אתרים ובטוח שהתופעה תיפסק ........