סיאט איביזה 1.5 במבחן דרכים (מתיחת פנים)

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 14 פברואר 2022
  • 1 תגובות

סיאט היא המותג הספורטיבי והצעיר בליין המותגים העממיים של קונצרן פולקסווגן. בשנים האחרונות תופסת סיאט גם את משבצת התמורה למחיר, עם אותן השלדות, ואותם המנועים, ארוזים בחבילות תחרותיות. המיתוג החדש עובד, סיאט הצליחה בשנים האחרונות להגדיל את כוחה בישראל, ואלמלא מחסור במלאים סביר להניח שהייתה מציגה נתונים נאים עוד יותר.

סיאט איביזה 1.5 FR
יתרונות ביצועים, צריכת דלק, רמת אבזור, תמורה למחיר
חסרונות התנהגות דינמית בינונית

סיאט איביזה

סיאט איביזה אחראית במידה רבה להצלחתה של סיאט בארץ. היא הייתה אטרקטיבית מאז ומתמיד, אך נראה שהיו אלה המבצעים שהוזילו את מחירי הגרסה הידנית למחיר של 70,000 ₪, ולאחר מכן את הגרסה האוטומטית ל- 80,000 ₪, שהצליחו למשוך אלפי לקוחות אל אולמות התצוגה, ואלה ממשיכים לשוב לשם פעם אחר פעם. הדור החמישי של סיאט איביזה הוצג בשנת 2017 ולאחרונה הגיע לישראל לאחר שעבר מתיחת פנים. יצאנו למבחן דרכים עם גרסה חדשה העומדת בראש ההיצע, חמושה במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטרים עם 150 כ"ס, וברמת אבזור FR הספורטיבית. תג המחיר עומד על 124,900 ₪.

עיצוב ונוחות סיאט איביזה

במסגרת מתיחת הפנים שמרה סיאט איביזה על המראה המוכר. פנסי הלד הקדמיים מציגים חותמת תאורה בצורת משולש המזוהה עם הדגם. הגריל זכה למסגרת מודגשת ולשבכה ספורטיבית המעטרת גם את כונס האוויר התחתון. בקצה הפגוש פנסי ערפל המשולבים במשטח דמוי כונס אוויר. הפרופיל מציג עיצוב סיאט קלאסי עם קו מותניים בולט בעיקר בחיבור בין הכנף הקדמית לדלת, דועך באיזור הדלת האחורית, וחוזר שוב בכנף האחורית, שם הוא חובר אל הפנסים האחוריים. בחלקן התחתון של הדלתות קו עיצוב בולט נוסף המטפס כלפי מעלה. הגרסה הבכירה של סיאט איביזה מצוידת בחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ' בצביעה דו גונית בעיצוב נאה וייחודי עם מעין ניבים בולטים. הזנב הרבוע כולל פנסים עם גרפיקה פנימית בצורת משולש המזכירה את זה של הפנסים הקדמיים. שם המותג מתנוסס כעת על דלת תא המטען בפונט עגלגל ונאה. הפגוש מאכלס צמד יציאות מפלט מדומות בצורת מקבילית בצבע כסוף.

סיאט איביזה

סיאט איביזה כמעט לא השתנתה, אך עושה רושם שקהל היעד הצעיר שלה מחבב את המראה והצליח לזהות את הדגם המעודכן למרות העדכונים הקלילים. בקטגוריית הסופר מיני ישנן מתחרות צעירות ורעננות המציגות עיצובים מרשימים, ולטעמי מתיחת הפנים של סיאט איביזה הייתה צריכה להיות משמעותית יותר. סיאט איביזה נמנית בין הדגמים הגדולים בסגמנט הסופר מיני. אורכה 4,059 מ"מ, רוחבה 1,780 מ"מ, גובהה 1,444 מ"מ, ובסיס הגלגלים נמתח על פני 2,548 מ"מ.

תא הנוסעים מציג עדכון משמעותי. הפנל העליון עוצב מחדש והוא עשוי חומר בטקסטורה חדשה. המראה הכללי פחות רבוע, בעיקר בזכות פתחי המיזוג העגלגלים בפינות אשר מוקפים בטבעת אדומה שהיא חלק ממערך תאורת האווירה. מערכת המולטימדיה עם מסך מגע בגודל 9.2 אינץ' טיפסה קומה והמסך דמוי הטאבלט מציג עיצוב חצי צף. פתחי המיזוג ממוקמים כעת מתחת למסך. גם גלגל ההגה עוצב מחדש ומציג עיצוב נאה ופחות שבלוני. שילוב נרחב יותר של גוונים שאינם כהים היה משפר את האווירה בתא הנוסעים.

סיאט איביזה

תא הנוסעים זכה בעבר לביקורת בתחום איכות החומרים. חלקו העליון של הדשבורד עשוי כעת מגומי רך וגמיש, גלגל ההגה עוטה עור חלק ונעים למגע. בדי הריפוד הוחלפו ומשלבים כעת גם בדים עבים ונעימים למגע, אם כי נראה כי העמידות ללכלוך לא השתפרה וברכב המבחן החדש כבר נצפו כתמים במושבים. מלפנים תאורת לד איכותית אך חסרה תאורה בסכי השמש ועבור הנוסעים במושב האחורי. על אף השדרוג, האוויר בתא הנוסעים עדיין פשוטה, דיפוני הדלתות עשויים פלסטיק נוקשה. הדלתות האחוריות נטולות משטחים רכים או משטחי בד, פס הקישוט הכסוף נעדר מהן, ואפילו ידיות הפתיחה שלהן עשויות מפלסטיק שחור ואינן כסופות כמו ידיות הדלתות הקדמיות. איכות ההרכבה טובה.

סיאט איביזה

היצע תאי האחסון סטנדרטי. בסמוך לבורר ההילוכים תא פתוח לאחסון טלפון סלולרי אך הוא מעט רדוד וקטן. בין המושבים צמד מתקני כוסות ותא פתוח עם שקע טעינה V12. מתחת למשענת היד תא אחסון עמוק. תא הכפפות שימושי אך הוא עשוי פלסטיק פשוט ובסיסי. התאים בדלתות רחבים ויוכלו להכיל גם בקבוקי שתיה קטנים.

תכנון תא הנוסעים מייצר חווית שימוש מוצלחת. המיקום החדש של המסך המרכזי מאפשר תפעול קל יותר, וצפיה בו מבלי להסיט את המבט מהכביש לאורך זמן. הוא דובר עברית, הרגישות למגע טובה, והפעולה מהירה ונוחה בזכות פקדי קיצור דרך אשר מופיעים באופן קבוע בתחתית המסך. חבל שאת עוצמת השמע יש לכוון באמצעות פקדי מגע היות והשימוש בגלגלת אינטואיטיבי יותר. בניגוד לדגמי סיאט החדשים פקדי בקרת האקלים הפיזיים נשמרו, והם מאפשרים תפעול נוח "על עיוור" מבלי להביט בהם. גם תפעול מחשב הדרך נוח ומתבצע באמצעות שני פקדים וגלגלת על גבי גלגל ההגה. השליטה בבקרת השיוט האדפטיבית מתבצעת כעת באמצעות פקדים על גבי גלגל ההגה המחליפים את המנוף הנסתר מצד שמאל.

סיאט איביזה

הדלתות הקדמיות הגדולות מאפשרות כניסה נוחה אל המושבים הקדמיים. תנוחת הישיבה אינה נמוכה מדי וטווח הכוונון של המושבים וגלגל ההגה רחב ומאפשר לכל נהג לסגל ישיבה נוחה. המושבים נוחים ומספקים תמיכה הולמת לירכיים ולמותניים, התמיכה לפלג הגוף העליון פחות מוצלחת והמחסור בה עשוי לעייף בנסיעות ארוכות. משענת היד ממוקמת נמוך מדי ואינה מתכווננת לגובה. סביבת המחיה מלפנים מרווחת וגם הקונסולה הרחבה בין המושבים הקדמיים לא מציקה. גג השמש גוזל ממרווח הראש אך הוא יפריע רק לנהגים גבוהים במיוחד.

קל להתמקם במושב הנהג, הראות לפנים ולצדדים מוצלחת, והראות לאחור טובה בזכות שמשה אחורית גדולה, ולא חרך קטנטן כמו בחלק מהרכבים. מראות הצד מעט קטנות אך מעניקות שדה ראיה מספק. רמות האבזור הבכירות מציעות מצלמת רוורס מקורית וחיישני חניה היקפיים עם תצוגה גרפית שימושית על גבי המסך המרכזי. הדגמים הפשוטים מוצעים כאופציה עם חיישני חניה בהתקנה מקומית שאינם מסונכרנים עם מערכת המולטימדיה. המידות הקומפקטיות וגבולות המרכב הברורים הופכים את סיאט איביזה לבת לוויה נעימה ליום סידורים עירוני.

סיאט איביזה

הכניסה לאחור מעט מוגבלת בשל הדלתות הקטנות, אך הגג שאינו משתפל בחדות מציל את המצב ולא דורש מהנוסעים להתכופף באופן משמעותי. המושב האחורי יתאים לשני נוסעים בוגרים שייהנו ממרווח טוב, או לשלושה ילדים. בסיס המושב מותקן בזווית המוטה לאחור ובנסיעה ארוכה הוא שוקע וקשה לקום ממנו. המושב המרכזי אינו מוגבה באופן מוגזם אך הוא צר ומדרגת ההינע הגבוהה מייצרת תנוחת ישיבה בפישוק רגליים שאינה נוחה לאורך זמן. האווירה במושב האחורי מעט קודרת. השמשות האחוריות כהות, הגוונים כהים ללא עיטורים צבעוניים, דיפון הדלתות נוקשה ופשוט, ואין אבזור נוחות דוגמת פתחי מיזוג, כיסי אחסון בגב המושבים הקדמיים, או שקעי טעינה.

לסיאט איביזה תא מטען בנפח 355 ליטרים. דלת תא המטען פוערת פתח שחלקו התחתון מעט צר. סף ההטענה גבוה. תא המטען עמוק ורוחבו מעט מוגבל בשל בתי הגלגלים. את הרצפה ניתן לקבע בשני גבהים ובמצב הגבוה נוצרת רצפה שטוחה לאחר קיפול המושב האחורי. בתא המטען תאורה בסיסית בלבד, 2 רצועות לעיגון חפצים, ונקודות עיגון עבור רשתות אחסון. מתחת לרצפת תא הנטען גלגל חלופי זמני.

סיאט איביזה

לסיאט איביזה כיול מתלים המשלב בין ריסון לספיגה, אך הגרסה הנבחנת משווקת עם צמיגים בחתך נמוך וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ', המשפיעים על נוחות הנסיעה. בנסיעה עירונית פני הכביש מורגשים. ההתמודדות עם שיבושים בגודל בינוני ופסי האטה מוצלחת. שברים קטנים מצליחים להסתנן פנימה, אך בצורה שאינה מעיקה. לעומת זאת, בורות גדולים וחדי שפה עשויים לגרום לסגירת מתלה חובטת ולצלילים שעוררו דאגה לשלום החישוקים והצמיגים. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת. המתלים המרוסנים מייצרים נסיעה נטולת תנודות מיותרות, אך גם כאן פני הכביש יורגשו. שברי כביש יוצרים ויברציות, ומעבר מעל בורות גדולים מרגיש כמו התרסקות. הצמיגים הרחבים אחראים לרעשי כביש הנוכחים כבר במהירות שיוט נמוכה, ומייצרים תהודה מעיקה בכבישים משובשים. גם בידוד רעשי הרוח אינו מושלם. המנוע שקט וקולו נשמע בתא הנוסעים רק תחת מאמץ.

ביצועים סיאט איביזה

למבחן הדרכים שלנו התייצבה הגרסה הבכירה של סיאט איביזה, הנבדלת מיתר הגרסאות באמצעות מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים בנפח 1.5 ליטרים עם הספק מרבי של 150 כ"ס ומומנט מרבי של 25.5 קג"מ הזמין החל מ- 1,500 סל"ד, ותיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 8.2 שניות, והמהירות המרבית עומדת על 216 קמ"ש.

סיאט איביזה

בעת ההנעה מתעורר המנוע עם צליל ספורטיבי, אבל הוא נעלם די מהר והמנוע פועל באופן שקט. היציאה מהמקום זריזה, אך לא באופן לו ציפיתי ממכונית קטנה עם 150 כ"ס. בתנועה עירונית לא נרשם שום מצב של מחסור בכוח, התגובות מהירות וההשתלבות בתנועה קלה. גם מחוץ לעיר הביצועים מעולים והמנוע מספק תחושת קלילות חסרת מאמץ. לחיצה עמוקה יותר על דוושת התאוצה מגלה שיחידת ההנעה יודעת גם לתת בראש ולספק ביצועים נמרצים אשר הולמים את נתוני ההספק. המנוע חזק וגמיש ומספק את מרכולתו באופן לינארי כבר מסל"ד נמוך. סביב 5,000 סל"ד, הנקודה בה מתקבל שיא ההספק, נרשמת פעולה מעט רועשת עם צליל שאינו מפתה ומרגיש מעט חנוק. יכולת השיוט במהירויות גבוהות מרשימה בשל תחושת חוסר המאמץ.

סיאט איביזה

תיבת ההילוכים הרובוטית מסוג DSG פועלת היטב. ורסיות קודמות שלה הציגו בעבר פעולה מעט מהוססת בסל"ד נמוך ובתנאי גז ברקס המאפיינים חניונים ונסיעה בעומסי תנועה, אך בסיאט איביזה 1.5 מותקנת אחת הגרסאות המרשימות ביותר של תיבה זו, עם פעולה חלקה ונעימה גם בתנאים מאתגרים, והעברות הילוכים חלקות ומהירות. הנטייה הטבעית של התיבה היא לעבור במהירות להילוכים הגבוהים, אך בלחיצה קלה היא יודעת להוריד 2 ואף 3 הילוכים ולהביא את המנוע אל טווח הסל"ד היעיל. במצב ספורט מושכת התיבה מעט את ההילוכים בהתאם לעוצמת הלחיצה על דוושת התאוצה ומספקת העברות מהירות במיוחד. בנהיגה דינמית תוכלו להשתמש גם במנופים להעברת הילוכים מאחורי גלגל ההגה.

סיאט איביזה

בסעיף התנהגות הכביש מתקבלת האבחנה הסופית לכך שסיאט איביזה 1.5 FR היא גרסה חזקה אבל לא באמת ספורטיבית. היא מתמודדת היטב עם תוספת הכוח, ותוכלו לצלוח איתה במהירות גם כבישים מפותלים והדוקים. על אף היכולת הגבוהה, רמת הריגוש נותרת נמוכה, והנהיגה אינה חווייתית ומערבת. אחיזת הכביש מצוינת וקשה מאוד לערער אותה, גם בתנאים הגשומים בימי המבחן. המתלים מספקים ריסון מעולה ומסייעים בהפחתת זוויות הגלגול בעת פניות. ההגה מהיר וחד אך לא מספיק מתקשר, והייתי שמח גם למשקל כבד יותר במצב ספורט. הבלמים מעולים ולא הפגינו דעיכה גם לאחר ירידה ארוכה ורצופת בלימות חזקות.

צריכת דלק סיאט איביזה

צריכת הדלק המשולבת של סיאט איביזה עומדת על 16.1 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. במבחן הדרכים שלנו נמדדה צריכת דלק משולבת של 12.5 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת שרובה בין עירונית עם שילוב קטעי נהיגה דינמיים. בתנאים שגרתיים צפויה צריכת הדלק להשתפר ובסך הכל מדובר בנתונים סבירים ביחס לנפח המנוע והביצועים. מיכל דלק בקיבולת 40 ליטרים מאפשר טווח נסיעה של כ- 500 ק"מ. סיאט איביזה 1.5 FR מתברגת בקבוצת זיהום 7 מתוך 15, נמוכה יותר מהגרסאות עם מנוע בנפח 1.0 ליטר.

אמינות ועלויות אחזקה סיאט איביזה

מוניטין האמינות של סיאט בינוני. בסקר של ארגון J.D Power שנערך גרמניה בשנת 2019 ומודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב הגיעה סיאט למקום ה- 7 מתוך 22 יצרניות. בישראל סבל המותג מתקלות בדורות הראשונים של סדרת מנועי TSI ותיבת ההילוכים הרובוטיות DSG, אך רמת האמינות של מכלולים אלה השתפרה מאז, וכמות התלונות פחתה באופן משמעותי.

סיאט איביזה

סיאט איביזה משווקת בישראל עם אחריות לשנתיים או עד 100,000 ק"מ. אחריות לשנה נוספת מוצעת תמורת תוספת תשלום של 1,000 ₪ ואנו ממליצים לרכוש אותה. מחירי הטיפולים והחלפים אינם זמינים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית צ'מפיון מוטורס.

סיאט איביזה

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על 3,717 ₪. עלות ביטוח החובה 1,680 ₪. הגרסה הנבחנת מתברגת בקבוצת רישוי 3 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 1,801 ₪.

בטיחות סיאט איביזה

ארגון Euro NCAP בחן את סיאט איביזה בשנת 2017 והעניק לה ציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 95% בהגנה על נוסעים בוגרים, 77% בהגנה על ילדים, 76% בהגנה על הולכי רגל, ו- 60% על תפקוד מערכות הבטיחות. במסגרת מתיחת הפנים שודרג אבזור הבטיחות של סיאט איביזה, אך חשוב לזכור כי פרוטוקול המבחן הוחמר לאחרונה, ואילו סיאט איביזה הייתה נבחנת היום בשנית ייתכן כי הייתה זוכה לציון שונה.

סיאט איביזה

אבזור הבטיחות כולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל, מערכת בלימה אוטונומית, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על עייפות הנהג, ומערכת בלימה למניעת תאונות משנה. רמת האבזור הבטיחותי עומדת על 6 מתוך 8 על פי דירוג משרד התחבורה הישראלי.

סיאט איביזה

התוספת החשובה של מערכת למניעת סטיה מנתיב הנסיעה מסייעת לסיאט איביזה להיפרד סוף סוף ממערכת ההתרעה של מובילאיי בהתקנה מקומית. פעולת המערכת מעודנת וכמעט שאינה מורגשת. התיקונים אינם גסים, והיא מצליחה לשמור את הרכב בנתיב הנסיעה גם בעיקולים. בקרת השיוט האדפטיבית מעניקה תחושה טבעית ולרוב היא מצליחה לשמור על מרחק שלא מאפשר לנהג הישראלי הממוצע להשתחל מלפנים.

תמורה למחיר סיאט איביזה

סיאט איביזה 1.5 ליטרים ניצבת בראש היצע דגמי סיאט איביזה בישראל, מוצעת ברמת אבזור FR תמורת 124,900 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 9.2 אינץ', תמיכה בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני אור וגשם, מפתח חכם, תאורת אווירה, מערכת לבחירת מצבי נהיגה, קיפול חשמלי וחימום למראות הצד, חיישני חניה היקפיים, מצלמת רוורס, תאורת לד מלפנים, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'.

חבילת Red Pack Plus מוצעת תמורת 8,900 ₪ וכוללת בנוסף לוח מחוונים דיגיטלי, מערכת שמע עם 6 רמקולים מבית Beats, חגורות בטיחות עם תפרים בצבע אדום, וקאליפרים בצבע אדום.

מתיחת הפנים של סיאט איביזה טיפלה בנקודות התורפה העיקריות. אבזור הבטיחות מיישר קו עם המקובל בסגמנט ופוטר אותה ממערכת התרעה בהתקנה מקומית. תא הנוסעים זכה לעיצוב עדכני ומציג חומרי דיפון משודרגים, אך התחושה הכללית נותרה פשוטה ומעט קודרת.

מלבד השינויים שהזכרנו, סיאט איביזה נותרה כשהייתה. העיצוב החיצוני נאה גם אם לא פורץ דרך, היא נמרצת ומצליחה להיות גם חסכונית, ובעיקר אהודה מאוד בשוק הרכב הישראלי. יתרונה הגדול של סיאט איביזה טמון בשורה התחתונה של התמורה למחיר. גרסאות הכניסה מאובזרות היטב ומוצעות במחיר אטרקטיבי, וגם גרסת הקצה החדשה שנבחנה לא מאכזבת, ומציעה יחידת הנעה חזקה וביצועים ברמה שאינה מוכרת בקרב דגמי הסופר מיני הסטנדרטיים. סיאט איביזה החדשה עם מנוע 1.5 ליטרים היא המכונית החזקה ביותר שניתן לרכוש מתחת למחיר של 125,000 ש"ח. מחירה של סיאט איביזה 1.5 FR מיישר קו עם הדגמים המאובזרים בסגמנט והופך אותה לעסקה טובה עבור חובבי נהיגה צעירים, וגם עבור אלה הצעירים ברוחם.

סיאט איביזה 1.5 טורבו FR אוטומט
מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,498 סמ"ק
הספק מרבי מנוע בנזין 150/5,000 סל"ד/כ"ס
מומנט מרבי מנוע בנזין 25.5/1,500 סל"ד/קג"מ
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,059 מ"מ
רוחב כללי 1,780 מ"מ
גובה כללי 1,444 מ"מ
בסיס גלגלים 2,548 מ"מ
מיכל דלק 50 ליטרים
נפח תא מטען 355 ליטרים
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 8.2 שניות
מהירות מרבית 216 קמ"ש
צריכת דלק משולבת (יצרן) 16.1 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 12.5 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 7 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 כוכבים (שנת 2017)
רמת אבזור בטיחותי 6 (מתוך 8)
מחיר 124,900 ₪

סיאט איביזה 1.5 FR 2022