מבחן דרכים - סובארו XV

  • כתב: גבע מאיר
  • צילום: גבע מאיר
  • 20 נובמבר 2014
  • 0 תגובות

סובארו XV הציגה נתוני מכירות לא מרשימים עם כניסתה לשוק הפנאי שטח הישראלי. קהל היעד של רכבי הקרוסאוברים בארץ נשאר לרוב בסביבתו האורבנית ואינו מחפש יכולת שטח אמיתית ומתוך כך העדיפו הרוכשים את מתחריו של סובארו XV הגדולים יותר גם אם הם יקרים ממנו ואינם מציעים יכולת שטח. סובארו לא נכנעים לטרנד החדש ומעוניינים למתג את סובארו XV כרכב פנאי שטח עירוני אמיתי וללא גרסאות הנעה קדמית כמקובל בסגמנט הכובש כל חלקה טובה.

סובארו XV

החל מיוני השנה החלה סמל"ת בשיווק דגם כניסה במחיר מפתה לסגמנט הפנאי שטח, ללא ויתור על הנעת 4x4 אלא בהצגת מנוע 1.6 ליטר במקום מנוע 2.0 ליטר המקובל בסגמנט, במחיר של 129,900 ₪ לגרסה הידנית ו- 135,900 ₪ לגרסה האוטומטית. עם אחריות יצרן למשך 5 שנים או 150,000 ק"מ, מציעה סובארו אלטרנטיבה משתלמת למשפחתית אוטומטית חדשה. רצינו לבדוק האם המחיר האטרקטיבי גרם לפגיעה בביצועי הרכב בשטח או בכביש. למבחן התייצבה גרסת ה- 1.6 ליטר, מוצמדת תיבת ההילוכים הרציפה, יצאנו לבדוק. היה כיף.

למען האמת תמיד אהבתי רכבי שטח קלילים, עוד לפני צונאמי הקרוסאוברים בעשור האחרון הם תמיד נראו לי כגרסה הכיפית של מכונית משפחתית ותמיד רציתי קרוסאובר מנופח שרירים משלי. כשנציג החברה ביקש ממני, לפני מסירת המפתחות, לשמור על הרכב ולא להתנהג כמו פרחח בן 16, עלה חיוך על פניי ואמרתי "ברור!, מה אני ילד?". באותו הרגע בדיוק, הבוס התקשר, ומנגינת מלחמת הכוכבים בקעה לי מהכיס, חטפתי את המפתח ורצתי לאוטו.

עיצוב חיצוני - הגרסה השרירית והמעוצבת של האימפרזה.

העיצוב השרירי וחיפויי הפלסטיק השחורים מזכירים לנו מכונית על שלט, ומה יותר מגניב ממכונית על שלט? מכונית אמיתית שנראית כמו מכונית של שלט. זה לא סוד שצבע נכון מוכר, במקרה של סובארו XV לא רק הצבע מגביר את החשק שלנו לאחת כזאת, מדובר בעיצוב שרירי לאימפרזה המוכרת, גבוהה יותר, רחבה יותר, מצוידת בחישוקי סגסוגת מעוצבים, מגיני מרכב שריריים, חצאיות שחורות בתחתית הרכב, ומראה חזק ומושך. למעשה סובארו XV משכה את מבטי משתמשי הדרך לאורך כל מבחן הדרכים שלנו, אפילו השועל שכמעט דרסנו, קפא והישיר מבט אל פנסי הרכב במבט נפעם, לשועל שלום.

סובארו XV

סובארו XV קטנה רק במעט ממובילות הסגמנט, אורכה 4,450 מ"מ, רוחבה 1,780 מ"מ, וגובהה 1,615 מ"מ. בסיס הגלגלים נמתח על פני 2,635 מ"מ ומרווח הגחון עומד על 220 מ"מ ומקנה מראה חזק ועוצמתי. סובארו XV מעוטרת בספוילר גדול ומסילות גג, גלגלי סגסוגת מושחרים ומעוצבים בקוטר 17 אינץ' ועיצוב שרירי שמשלים את מראה רכב השטח.

עיצוב פנימי - מצאנו היכן ניתן לחסוך, מר לפיד.

עד כה נראה כי גרסת הבסיס של סובארו XV עם תג המחיר המפתה היא חבילה משתלמת או אולי אפילו מציאה של ממש, אבל למחיר האטרקטיבי תמצאו ביטוי בחיסכון בולט באבזור ואיכות החומרים. בקרת אקלים מפוצלת? בקרת שיוט? תא כפפות מקורר? חיישני גשם ותאורה? מרימי חלונות אוטומטיים? סוככי שמש עם מראות מוארות? לא מצאנו אף אחד מאלה ברכב המבחן.

סובארו XV

התחושה בתוך תא הנוסעים היא זולה למדי והעיצוב מייצר חוסר עניין ושיעמום. אנו יודעים להעריך עיצוב פנימי ברכב ובסובארו XV ההרגשה הזולה לא עזבה אותנו, פשוט ציפינו ליותר מתא נוסעים מודרני. גלגל ההגה עשוי גומי לא נעים למגע אך ניתן לכיוונון גובה ועומק, בדי הכיסאות הרחבים פשוטים למדי, מערכת המולטימדיה שמגיעה כאופציה מציעה 4 רמקולים, מסך מגע, תפריט בעברית, מערכת ניווט i-GO, מצלמת רוורס, חיבורי USB וחיבור לאייפון, נחמד, אבל היינו משאירים את מערכת השמע המקורית. לטובת עיצוב הפנים נאמר שתא הנוסעים משלב שני צבעים, החיפוי העליון הוא פלסטיק רך בצבע שחור, והחלק התחתון עשוי פלסטיק בהיר וקשיח בצבע קרם. מלפנים חוצץ פס כסף עבה בין החלקים ומוסיף חן לדשבורד הגדול.

אביזרי נוחות ומערכות בטיחות - עם תג מחיר כזה, הופתענו לטובה.

כשאנו משווים לדלות תא הנוסעים, מפתיעה סובארו XV עם רשימת אבזור מכובדת הכוללת בין היתר פנסי ערפל קדמיים, פנס ערפל אחורי במרכז הפגוש, תאורת יום DRL, מחשב דרך, 2 יציאות 12V, עיגוני ווים בתא המטען, כיסוי תא מטען נגלל שמתפרק בקלות, ותאורת מפות.

סובארו XV

מערכות הבטיחות שמציעה סובארו XV גרפו חמישה כוכבי בטיחות במבחני Euro NCAP וכוללות עיגוני isofix, אפשרות ביטול כרית אוויר לנוסע, התראות אי חגירת חגורות בטיחות, שבע כריות אויר - שתי כריות אוויר קדמיות, שתי כריות אוויר צידיות, שתי כריות אוויר מסוג וילון וכרית אוויר לברכי הנהג, הגה ודוושות קורסות ומערכת קריסת מנוע בעת תאונה. בנוסף ישנן מערכות בטיחות כגון ניטור לחץ אוויר בצמיגים, מערכת סיוע לזינוק בעליה, מערכות עזר אלקטרוניות לבלימה מסוג ABS, EBD ו- BAS, כמו כן מערכת בקרת משיכה ויציבות. ובכן, מדובר ברכב בטוח מאוד.

מנוע, גיר חסכוני, ומערכת 4X4 מתוחכמת, מי צריך יותר מזה?

יחידת הכוח של הסובארו XV המוזלת, בנויה ממנוע בוקסר בנפח 1.6 ליטרים החמוש במערכת Start & Stop שעוזרת לחיסכון בדלק, תיבת הילוכים רציפה ומערכת הנעה לכל ארבעת הגלגלים. המנוע קטן בנפחו ביחס למתחריו בסגמנט ומפיק 114 כ"ס ב- 5600 סל"ד ו- 15.3 קג"מ של מומנט ב- 4000 סל"ד, מדובר בכוח סביר שיעביר אתכם מנקודה א' לנקודה ב' ביעילות כל עוד לא מצפים לביצועים ספורטיביים חורכי כבישים. למעשה במבחן התאוצה שלנו מעמידה ל- 100 קמ"ש, התקשתה הסובארו XV, במשקל עצמי של 1,400 ק"ג, לעבור את רף ה- 13 שניות שהיצרן הצהיר עליהן, וכשניסינו להאיץ מ-80 קמ"ש ל- 120 קמ"ש שמענו רק רעש למשך קרוב ל- 12 שניות ארוכות.

למנוע הקטן בגרסה שהתייצבה למבחן שלנו, משודכת תיבת הילוכים רציפה. בלי להיכנס לפרטים טכניים וקורס מכונות מזורז, ננסה להסביר מהי תיבה רציפה בעברית קלילה שגם אנחנו נבין בעצמנו. מדובר בשרשרת מחוזקת שיושבת על שני קונוסים הניצבים במקביל ובכיוונים הפוכים, קונוס כניסה המחובר למנוע וקונוס יציאה המחובר למערכת העברת הכוח לגלגלים. חלוקת הכוח מתאזנת על ידי תזוזת השרשרת על גבי הקונוסים ומכך מתקבלים למעשה אינסוף יחסי העברה שונים. היות ומדובר בקונוסים חלקים אין "מכות" בשינוי יחסי ההעברה.

בהסבר קל יותר נחשוב על רוכב אופניים, שמעביר את השרשרת לגלגל שיניים אחורי גדול יותר וגלגל שיניים קדמי קטן יותר בכדי להקל על הדיווש ולעלות עלייה קשה, וכשהוא מעוניין להגביר מהירות מעביר הרוכב את גלגל השיניים הקדמי לגדול יותר ואילו את האחורי לקטן יותר. כך עובדת מערכת תיבת הילוכים רציפה, רק שהפעם האחראים על שינוי יחסי ההעברה הם מחשב תיבת ההילוכים ומחשב המנוע. אחרי שהבנו את מבנה ופעולת תיבת ההילוכים הרציפה נציין שזו התיבה החסכונית ביותר בעזרתה נשאר המנוע בסל"ד האופטימאלי לאורך כל הנסיעה ולמעשה חוסך בדלק ומזהם פחות.

סובארו XV

מתיבת ההילוכים הרציפה הכוח מועבר לתיבת ההעברה המוכרת של סובארו, ה- AWD, שהוצג לראשונה בשנות ה- 70' המוקדמות. מערכת חלוקת כוח ייחודית זו שומרת על אחיזה יעילה בכביש ובשטח. עיקרון פעולתה של מערכת ה- AWD או All Wheel Drive, הוא חלוקת מומנט חכמה בין הגלגלים, או בעברית - מערכת הנעה כפולה השומרת על אחיזה אופטימאלית ובטוחה וחוסכת בדלק לאורך כל הנסיעה. למעשה זו מערכת ההנעה האולטימטיבית ולולא מחיר ייצורה הגבוה, היה גדל מספר היצרנים המשתמשים במערכת הנעה זו.

רשמים מטיול ארוך

ציינו שסובארו XV בגרסה הנבחנת מאובזרת באופן די משעמם, יש כל מה שצריך אך אין את מה שהייתם רוצים. גם בתחום הפרקטיות התאכזבנו מעט, אמנם קיימים מחזיקי בקבוקים בדלתות ומחזיקי כוסות רחבים בתא המרכזי, אך מצאנו אותם לא רלוונטיים ונראה גם שהם יהיו קשים לניקוי, משענת היד אמנם בעלת יכולת הטענה אך לא נוחה מכיוון שאינה זזה, במידה ושיניתם את מיקום המושב לגובה וקדימה איבדתם את הקשר למשענת היד והיא הפכה לתא אחסון בלבד. חסרו לנו יותר תאי אחסון חכמים בתא הנוסעים ומצאנו את תא הכפפות קטן מדי. נפחו של תא המטען עומד על 380 ליטרים בלבד, הרבה פחות מרכבים מובילים בסגמנט.

סובארו XV

מחוון החגורות עובד על פי משקל ומאוד רגיש, אפילו ארנק המונח של מושב הנוסע גרם לו להידלק. אמנם היפנים הם אנשים קטנים ורזים, אבל מחוון החגורות לא צריך לפעול בגלל ארנק ששוקל 100 גרם. עוד משהו שנורא הפריע לנו הוא תאורת המפות שלא הייתה מביישת מגלייט של מגבניק וסינוורה אותנו בלילה. לטובת סובארו XV נאמר שברגע שהנענו את הג'יפון הקטן החסרונות נעלמו והרגשה של כיף הציפה אותנו, תיבת ההילוכים הרציפה והמנוע הקטן נתנו לנו הרגשה נמרצת ומהנה, ופה חייבים שאמנם גרסת ה- 1.6 ליטר חלשה, אך בנהיגה נכונה היא יכולה להיות חסכונית ומאוד נעימה.

על הכביש האורבני

הנסיעה ברכב די נוחה, גם שמערכת עצור וסע עובדת לא מרגישים בה כל כך, המתלים רכים ומגהצים את רוב מהמורות הכביש, יש יאמרו שהם רכים מדי. בתור מפונק חובב צרפתיות, אני חייב להודות שנהניתי מפעולת המתלים יותר משצפיתי. בכל זאת מהנדסי סובארו השתמשו במערכת מתלים שנמצאת ברכבים בסגמנט גבוה יותר, מדובר על מתלים קדמיים עצמאיים מסוג מקפרסון, ומתלים נפרדים מסוג עצמות עצה כפולות בסרן האחורי, ובעברית - מתלים נוחים וטובים שיגרמו לבורות גדולים להראות קטנים.

סובארו XV

התחושה בנהיגה היא שולטת ובטוחה והנסיעה בעיר נוחה ושקטה, לא שמענו הרבה רעשי חוץ ונראה שבידוד הרעשים הוא טוב. לדעתנו כל נהג ירגיש בסובארו XV בטוח ושולט. הראייה נוחה לצדדים ולאחור תודות לשמשות הגדולות בצידי תא המטען וגם נהגים שמתקשים להחנות רכבים גדולים ישלימו את החנייה בקלות.

יצאנו מהעיר

הגיר הרציף מקנה באמת נסיעה שקטה ונוחה כל עוד לא מאמצים את המנוע, המתלים הרכים מתגברים על מהמורות הכבישים בקלות, מערכת ה- AWD מספקת אחיזה מעולה בפניות ומערכת הבלימה מאוד יעילה. חסרו לנו איתותי המצוקה בעת בלימת חירום, דבר אלמנטרי שאמור לפעול באופן אוטומטי ברכב מודרני שכזה.

גם כשדחפנו את הגי'פון למצבי קיצון הוא התנהג בביטחון והראה אופי קשוח. אין ספק שמנוע 2.0 הליטרים החזק יותר ייתן הנאה אמיתית של כוח שכל כך חסר בגרסא המוזלת של הסובארו XV. המושבים לא נוחים לישיבה ארוכת טווח, הם אמנם רחבים ורכים במידה מסוימת אך אינם תומכים בגב בתחתון או בצדדים, בנסיעות קצת פחות שמרניות טלטול לא נעים הורגש במקצת. מערכת ההיגוי אילמת במקצת, זאת מכיוון שהיא מתוגברת חשמלית ומתוך כך אינה מעבירה לנהג את הנעשה בכביש כפי שציפנו.

הגענו לשטח, כל מה שחובבי סובארו אוהבים

לא כל סובארו 4x4 היא מכונית ראלי. למרות שסובארו XV משדר יכולת שטח ובעל יכולות לא מבוטלות, לא מדובר במפלצת משחיזת פניות בדריפט מעושן, או נכון יותר מאובק. מדובר כאן ברכב שטח סולידי ורגוע, שיעבור כל מה שתזרוק לפניו כל עוד תהיה מודע למגבלותיו. בשטח הראה סובארו XV יכולת מרשימה והוכיח שיכולת נסיעת שטח נמצאת בד.נ.א. שלו, למרות שניסינו להקשות עליו הוא התגבר על כל מה שהצבנו בפניו.

סובארו XV

למעשה מערכת ה- AWD הצילה אותנו משקיעה באדמה חולית עמוקה, שהייתה משאירה בקלות רכב פנאי שטח אחר בהמתנה לגרר, ולמרות שלא לקחנו אותו לטפס את הרי הצפון הבוציים או סלעי מדבר יהודה, את שבילי ארץ ישראל הקטנה והיפה הוא כבש בחן והדר. יכולת ביטול מערכת בקרת היציבות נתנה לנו מעט אפשרות להשתובב אך היא נכנסה לפעולה בכל פעם שניסינו קצת יותר. המעבר בין מצב D למצב L בידית ההילוכים השאירה את המנוע בסל"ד גבוה שעזר לנו להתגבר על מכשולים ונתן לנו הרגשה של כוח זמין. אמנם נראה שסובארו XV נועדה יותר למשיכת מבטים בתוך המרחב העירוני, אבל יכולת השטח שלה הרשימה אותנו וגרמה לנו לרצות עוד.

צריכת הדלק וחווית נסיעה

למרות שניסיתי, לא הצלחתי להתגבר על הפרחח בן ה- 16 שבי ודחפתי את ה- XV לקצה, היצרן מצהיר על מהירות מקסימלית של 175 קמ"ש ואני אשמור על זכות השתיקה בנושא. תיבת ההילוכים הרציפה שאמורה להיות שקטה וחלקה, עשתה המון רעש במהירות גבוהה. צריכת הדלק על פי נתוני היצרן עומדת על ליטר אחד על כל 15.8 ק"מ, נתון מרשים על הנייר אך בפועל עמדה צריכת הדלק על ליטר אחד ל- 8.5 ק"מ בנסיעת המבחן. אנו מאמינים שצריכה ממוצעת של ליטר לכל 13 ק"מ היא אפשרית בהחלט בנהיגה יומיומית.

סיכום

למרות המנוע המעט חלש, האבזור הבסיסי, ואיכות החומרים הבינונית, הוכיח סובארו XV כי הוא רכב משפחתי יעיל ובנוסף גם רכב שטח אמיתי ומהנה. עיצובו נאה ושרירי וקשה להשאר אדישים אליו. אין ספק כי סובארו הציבה רף חדש של תמורה למחיר וסובארו XV מהווה אלטרנטיבה מעניינת לרכב משפחתי.

הרפתקנים עם שעת עוצר לאמבטיה של הילדים יאהבו את הסובארו XV שמעניק להם יכולת שטח, פרקטיות של סטיישן קטן ועיצוב מושך מבטים במחיר של משפחתית אוטומטית אפורה. עם דחיפה בכיוון הנכון מצד היבואן יכול הרכב לכבוש את חלקו בשוק הרכב הישראלי ולא נתפלא אם נתחיל לראותו אותו יותר על כבישי הארץ ושביליה, כי סובארו XV המסוקס מציע חבילה משתלמת במחיר הוגן.

סובארו XV 1.6 אוטומטית רציפה
מנוע 1,600 סמ"ק בוקסר
הספק מרבי 114/5,600 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 15.3/4,000 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רציפה lineartronic CVT
יחידת הנעה Symmetrical AWD
אורך כללי 4,450 מ"מ
רוחב כללי 1,780 מ"מ ללא מראות
גובה כללי 1,615 מ"מ
בסיס גלגלים 2,635 מ"מ
גובה גחון 220 מ"מ
נפח תא מטען 380 ליטרים
משקל עצמי 1,400 ק"ג
מהירות מרבית 175 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש 13.1 שניות
קבוצת זיהום 5
ציון בטיחות ENCAP חמישה כוכבי בטיחות
מחיר 129,900 ₪

סובארו XV 2014