מדריך לרכישת רכב משומש - כל מה שצריך לדעת

  • כתב: קובי זוילי
  • צילום:
  • 08 אוגוסט 2017
  • 0 תגובות

מחירי הרכב בישראל הינם מהגבוהים בעולם. תוסיפו נתון זה לתחבורה ציבורית בינונית (לפחות עד שיסתיים פרוייקט הרכבת הקלה) ותבינו מיד מדוע רכישת רכב ואחזקתו הכרחית עבור רבים. הבחירה ברכב משומש נובעת במרבית המקרים מטעמי תקציב, אך החיסכון במחיר הרכישה יכול להוות גורם מכשיל בטווח הארוך כשמדובר באחזקת הרכב. המדריך שלפניכם נועד להקנות את הכלים לסיוע באיתור ורכישת הרכב הנכון עבורכם.

קבלת החלטה

בשלב הראשון כדאי להתמקד במספר דגמים הנכללים במסגרת התקציב המיועד. בבחירת הדגמים, כדאי לקחת בחשבון את השימוש היומיומי שנעשה ברכב, מספר הנוסעים, ותוואי הדרך העיקרי בו תנהגו (נסיעה עירונית או בין עירונית, אזור הררי או אזור צפוף). את מחיר הרכב ניתן למצוא במחירון רכב ורצוי אף לחפש את הדגם הרלוונטי במודעות מכירה על מנת לקבל אינדיקציה על מחירו הריאלי בשוק. מחיר המחירון מהווה רק נקודת התחלה למיקוח, ובמקרים רבים מחיר העסקה נמוך ממחיר המחירון, בוודאי בתקופה זו בה שוק הרכב מוצף במכוניות משומשות. עם זאת, דגמים מבוקשים במיוחד במצב שמור, יכולים להימכר במחיר גבוה ממחיר המחירון.

ככלל אצבע, ניתן לומר כי רכב משוכלל יותר שהיה יקר כחדש, מגיע עם הוצאות תחזוקה כבדות יותר גם כמשומש. ברכב שטח גדול וכבד למשל, העומס על הצמיגים, הבלמים והמתלים גדול יותר ביחס למכונית מיני קטנה ולכן הבלאי צפוי להיות גדול יותר. כמובן שאופן הנהיגה קובע גם הוא את רמת הבלאי, ודגמים מסויימים נהנים ממוניטין אמינות עדיף על אחרים. אם כן, לאחר שבחרתם דגמים המתאימים לצרכים ולאופן השימוש שלכם, כדאי לערוך חיפוש קצר בגוגל לגבי אמינותם, לקרוא מבחני דרכים, ולקבל חוות דעת מיועץ מומחה לרכישת רכב.

איתור הרכב וסוג המוכר

בלוחות המכירה מוצעים רכבים משומשים מבעלות פרטית או מחברות ליסינג וטרייד אין. יש לבדוק את מספר הבעלים כפי שמופיע ברישיון הרכב. אם כתוב "בעלים קודמים 01", משמעות הדבר היא שהרכב עבר בעלות פעם אחת ונחשב רכב מיד שניה, כלומר אתם תהיו יד שלישית. מומלץ לפנות למשרד הרישוי כדי לבדוק האם הרכב היה בעברו רכב חברה. באותה הזדמנות כדאי לבדוק אם רשומים שיעבודים או עיקולים על הרכב באתר רשם המשכונות, במשרד הרישוי, או בדואר ישראל.

במידה ובחרתם לרכוש רכב מאדם פרטי, כדאי לאמת כי פרטי המוכר זהים לבעל הרכב, לבקש את היסטוריית הטיפולים של הרכב, ולקחת את הרכב למכון בדיקה מוסמך או למוסך מקצועי עם הציוד המתאים, על מנת לגלות תאונות ופגמים מהותיים. יתרון נוסף בביצוע בדיקת הרכב במכון בדיקה הוא האחריות המושתת על מכון הבדיקה. אם תתגלה תאונה ברכב לאחר רכישתו, תוכלו לפנות אל המכון בטענה שהיה עליו לגלות את תיקון התאונה.

רכישה מחברת ליסינג לרוב נוחה יותר ומועדפת על רוב הרוכשים, משום שהחברה נותנת אחריות חלקית לרכב ומציעה מימון לרכישת הרכב החדש ואף טרייד-אין. רכישת רכב מסוחר מקצועי מחייבת אותו מכוח חוק למסור לרוכש תצהיר גילוי בדבר עברו של הרכב. ברכישה מחברות טרייד-אין או ליסינג, יציגו לכם את תוצאות בדיקת הרכב ממכון בדיקה, אך אנו ממליצים בכל זאת לקחת את הרכב לבדיקה נוספת מטעמכם.

אמינות הרכב

היסטוריית הרכב ועברו יעידו על עתידו הצפוי. בדקו כי כל הטיפולים בוצעו בזמן, מתי יש לבצע את הטיפול הבא, מה עלות הטיפול ומה הוא כולל. במקרה בו תצטרכו להחליף רצועת טיימינג ומצתים כבר בטיפול הקרוב, יש טעם להפחית ממחיר הרכב. בדקו מתי יש לחדש את הטסט לרכב שעלול להגיע לאלפי שקלים. באופן כללי מומלץ לבחור רכבים שהיו בידיים פרטיות על פני כאלו ששרתו חברות השכרה או ציי רכב. בכל מקרה, יש להפחית ממחיר הרכב אם בעברו היה בבעלות חברה.

מד האוץ של הרכב (הקילומטרז') חשוב לא פחות ממספר הידיים כי בלאי הרכב נוצר בנסיעה. כמובן שנהיגה בין עירונית מובילה לבלאי נמוך יותר אך לרוב לא נוכל לדעת מה היה אופי הנהיגה ברכב. על כן, ככלל אצבע נעדיף רכב עם קילומטרז' נמוך, גם על פני כזה שעבר מספר מועט של ידיים, מהסיבה שהעברת יד אינה מזיקה לרכב. לעומת זאת, קילומטרז' גבוה מעיד בהכרח על בלאי לכל המכלולים. עם זאת, נציין כי רכב שמטופל בזמן בצורה מקצועית יהיה עדיף מרכב שנסע מעט ולא טופל. שימו לב כי ברשיון הרכב מופיע גם נתון הקילומטראז' כפי שהיה בטסט האחרון. וודאו במעמד הרכישה כי הנתון לא השתנה באופן חריג כלפי מעלה ובטח שלא כלפי מטה.

בדיקת הרכב

בצעו בדיקה ראשנית של הרכב בעצמכם. הסתובבו סביבו מספר פעמים במקום מואר לחלוטין כאשר הרכב נקי, נסו לזהות שינויים בגוון הצבע המעידים על תיקוני פחחות או תאונות. ניתן להיעזר במגנט פשוט על מנת לזהות אזורים בהם בוצעה עבודת פחחות, עליהם המגנט לא ידבק. פתחו וסגרו את דלתות הרכב בתשומת לב לסגירה חלקה. נסו לגלות סימני צביעה במקומות שאינם אמורים להיות צבועים כגון ברגים, מנעולי דלתות וצירים, בדקו את המרווחים בין חלקי הפח, וכדומה. לאחר מכן התניעו את הרכב, שימו לב לנורות התרעה, נסו לשמוע האם פעולת המנוע חלקה או שנוצרות וויברציות חזקות המעידות על בלאי בשסתומים או בתושבות. הפעילו את המזגן ובדקו את עוצמתו תחת עומס, בדקו את תקינות האבזור החשמלי ברכב (חלונות חשמליים, מראות, תאורה, מגבים וכו') ושימו לב לנזילות שמן מתחת לרכב. כדאי לבדוק כי רמת שמן המנוע תקינה וצבעו חום ולא שחור, דבר המעיד על רמת התחזוקה של הרכב. בנוסף פתחו את מכסה מילוי השמן כדי לוודא שאין שאריות חומר דמוי טחינה המעיד על ערבוב של מים ושמן במנוע. מדובר בתקלה שיכולה להעיד על אטם ראש מנוע פגום למשל, וכדאי להתרחק מרכב כזה שכן השמן לא יעיל ויכול לגרום נזק חמור למנוע.

בצעו ברכב נסיעת מבחן במסגרתה נסו למצוא חופש בהגה או נטייה של הרכב לצדדים, שימו לב לרעשים מהמתלים, נסו לחוש קפיצות או העברות הילוכים לא חלקות, ובמכוניות הנעה קדמית כדאי להאזין לנקישות מכיוון הציריות. סובבו את ההגה עד הסוף, האיצו ונסו לשמוע נקישות מכיוון הציריות.

לסיום

מצאתם את מבוקשכם? כדאי לערוך עם המוכר זכרון דברים במסגרתו ירשמו פרטים חיוניים על העסקה כגון מספר רישוי הרכב, מחיר העסקה, ק"מ במד האוץ נכון לאותו יום, ומצב הרכב נכון לעריכת ההסכם. במעמד העברת הבעלות יחול תשלום נוסף ומומלץ לסכם מראש מי ישלמו. כמו כן, יש להצטייד בתעודות זהות של שני הצדדים. בהצלחה.

מדריך זה הינו חלקי בלבד ונועד להסביר את הליך רכישת הרכב בקצרה. יש להשתמש במדריך זה כחומר לימודי בלבד ולא כהמלצה לניהול הליך רכישת הרכב.