טיפול במוסך - מורה נבוכים

  • כתב: קובי זוילי
  • צילום:
  • 26 ספטמבר 2017
  • 0 תגובות

כניסה עם רכבכם למוסך, אם בעקבות תקלה או סתם לטיפול שוטף, מלווה כמעט תמיד בחוסר ידיעה באשר לצורך ההכרחי בהחלפת חלפים, לתיקונים נלווים שמתגלים תוך כדי טיפול, ולעלויות העבודה והחלפים. במדריך הקצר שלפניכם הבאנו את עיקרי הדברים שעליכם לדעת ולוודא בטרם כניסתכם למוסך.

מוסך לרכב

מתי להיכנס למוסך?

כניסה למוסך נעשית על פי רוב לצורך טיפול שוטף או עקב היווצרות תקלה. אנו ממליצים לדבוק בהוראות היצרן לעניין מועד הטיפול השוטף ולא למתוח את המועד מעבר מכך. להחלפת שמנים, פילטרים ומצתים, וכמובן שלהחלפת רצועת תזמון, חשיבות רבה לעניין אמינות ואורך חיי הרכב. רכבים שלא טופלו במועד לפי הוראות היצרן, מועדים לתקלות ובלאי באופן משמעותי מאלו שטופלו כיאות.

כניסה למוסך נעשית על פי רוב לצורך טיפול שוטף או עקב היווצרות תקלה. אנו ממליצים לדבוק בהוראות היצרן לעניין מועד הטיפול השוטף ולא למתוח את המועד מעבר מכך. להחלפת שמנים, פילטרים ומצתים, וכמובן שלהחלפת רצועת תזמון, חשיבות רבה לעניין אמינות ואורך חיי הרכב. רכבים שלא טופלו במועד לפי הוראות היצרן, מועדים לתקלות ובלאי באופן משמעותי מאלו שטופלו כיאות.

לאיזה מוסך לגשת?

האינסטינקט הצרכני הטבעי אומר לרובנו לגשת למוסך מורשה מטעם היבואן, בעוד שלמעשה ברוב המוחלט של המקרים אין סיבה ממשית לכך. טיפול במוסך מורשה מוכר ומקצועי החבר באיגוד המוסכים, ושאינו מטעם היבואן, יחסוך לכם לרוב חלק נכבד מעלויות הטיפול ויקנה לרכב טיפול ברמת מקצועיות זהה למוסך מטעם היבואן, והכל תוך שימור אחריות הרכב בתקופת האחריות (בניגוד לחשיבה המקובלת בקרב הציבור). חוק ההגבלים מחייב את היבואן לשמר את תקופת האחריות, אף אם בחר הלקוח לטפל ברכבו שלא באמצעות מוסך מורשה מטעם היבואן. בכל מקרה, לא נמליץ ללכת "למוסך מדרכה" שאינו חבר באיגוד המוסכים, ונמליץ על מוסך מוכר ובעל מוניטין והמלצות.

עלויות ומחירים

לאחר כניסה למוסך ופתיחת כרטיס לקוח לטיפול או לתיקון הרכב, מומלץ לבצע תיאום ציפיות מלא ולבקש הצעת מחיר לחלפים ולשעות העבודה הצפויים על פי מנהל העבודה במוסך. מחיר שעת עבודה חייב להיות מוצג באופן בולט במשרד המוסך, בהתאם לחוק הגנת הצרכן. יש לבקש מפורשות כי אם ימצאו ליקויים נוספים במהלך הטיפול, יהיה צורך לבקש מכם אישור בטרם ביצוע התיקון. בכל אופן, החוק מחייב את המוסך לקבלת אישור מהלקוח על כל חריגה העולה על 20% מעלות התיקון לפי הצעת המחיר.

במקרה של אי הסכמה על מחיר התיקון לאחר ביצוע העבודה, רשאי המוסך לעכב את רכבכם עד לקבלת התשלום. אנו מציעים להימנע ממצבים אלו ולסכם את הדברים בטרם הטיפול ברכב, ויכולים להציע לכם מוסכים בדוקים ומומלצים ע"י דרייבר. במקרה של בעיות מול מוסכים אלו, מעורבות גוף גדול לו יחסי עבודה ארוכים עם המוסך, תביא לסגירת הפערים לטובת כל הצדדים. בכל מקרה כדאי לזכור שטיפול במוסך מורשה אשר הומלץ ונבדק ע"י דרייבר יבטיח טיפול מקצועי ואמין לרכבכם, יוזיל משמעותית את עלויות הטיפול, ויקנה לכם שקט נפשי ואחריות.

חלפים ותחליפים

עיקר התשלום למוסך מורכב מעלות החלפים. מוסך מורשה משתמש בעיקר בחלפים מקוריים מבית היצרן שאיכותם מובטחת ומחירם בהתאם. מוסכים אחרים נוהגים להשתמש בחלפים דומים או זהים ממותגים אירופאים עם תו תקן שאינם נושאים את חותמת היצרן. עלותם של זו פחותה וברוב המקרים ללא ויתור על איכותם. ניתן גם להוזיל עלויות על ידי שימוש בחלפים מתוצרת סינית, וכמובן באמצעות חלפים משומשים מפירוק, אך נמליץ על אפשרויות אלו רק לרכבים ישנים בעלי נסועה נמוכה יחסית, ולאחר בדיקה מדוקדת של איכות התיקון.

נמליץ לבקש מהמוסך לשמור את החלפים שהוחלפו ולהציגם בעת איסוף הרכב. כך תוכלו לחזק את הבקרה לגבי החלפתם. לאלו מכם המעוניינים לפרוט את מרכיבי הטיפול לגורמים לצורך הוזלת עלויות, נציין כי טיפולים שונים כגון החלפת צמיגים, החלפת מצבר, חריטת בלמים, תיקון מזגן, וכיוון פרונט, הנעשים במוסכים יעודיים לתחומים אלו, יהיו זולים יותר ומקצועיים לא פחות במוסך הייעודי. אם רכבכם יזדקק לטיפול כזה, ישלח אותו לרוב המוסך המטפל למוסך הייעודי לביצוע הטיפול, פעולה שלבטח לא תוזיל את עלות הטיפול הכוללת. אם הוזלת הטיפול חשובה לכם בשקלול הטרטור של מעבר בין מוסכים, תוכלו לפנות באופן ישיר למוסך העוסק באותו התחום.

אחריות לטיפול

אם התקלה חוזרת לאחר תיקונה ולאחר הוצאת הרכב מהמוסך, או שנתגלתה תקלה חדשה בסמוך למועד הוצאת הרכב, יש לשוב מיידית למוסך, למסור הודעה בדבר תקלה חוזרת ולבקש את פתרון התקלה במסגרת אחריות התיקון. אם סירב המוסך להכיר באחריותו, יש לפנות לאיגוד המוסכים בתלונה (לכן חשוב לוודא מראש שהמוסך חבר באיגוד המוסכים). אם המוסך נבדק והומלץ ע"י דרייבר, סביר שיכיר באחריותו וישמור על יחסי עבודה טובים ומשוב חיובי מהלקוחות.

טיפים לשמירה ותחזוקת הרכב

בכדי למזער את הבלאי הנגרם לרכב ושמירה על חלקיו, נמליץ על בדיקת שמן אחת לשבועיים. נסיעה עם כמות שמן חסרה עלולה להגביר באופן מואץ את בלאי המנוע. בדיקת שמן נעשית במישור עם מנוע קר בלבד, ובאותה הזדמנות נמליץ על בדיקת נוזל הקירור. לפני כל נסיעה עם מנוע קר נמליץ להמתין מעט אחרי ההנעה (לא רלוונטי לרכבים היברדיים) בכדי שהשמן יגיע לכל חלקי המנוע וטמפרטורת העבודה תתקרב לאידיאלית (90 מעלות). ברכבים להם מגדש טורבו, נמליץ על המתנה של 30 שניות בסל"ד סרק בטרם כיבוי הרכב, בהם תפחת מהירות סיבוב הטורבו, ויוזרם שמן לשימון הטורבינה. למתקדמים שביניכם נמליץ גם על ניקוי פילטר האוויר ופילטר המזגן אחת לחודש. הניקוי יתבצע על ידי הוצאת הפילטר וניעורו, אך בשום אופן לא באמצעות לחץ אוויר או רחיצה במים, עקב חשש לנזק לפילטר.