ב.מ.וו 128ti במבחן דרכים

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 12 ינואר 2022
  • 0 תגובות

ב.מ.וו סדרה 1 הגיחה אל אוויר העולם באמצע העשור הקודם, כתגובה להצלחתה של אאודי A3, והפכה למעשה לכרטיס הכניסה לעולם של ב.מ.וו. בייבי בימר לא קיבלה הנחות וכמו יתר דגמי המותג התבססה גם היא על שלדת הנעה אחורית שהמשיכה איתה גם לדור השני. בדור השלישי ב.מ.וו חישבה מסלול מחדש. הבווארים הגיעו להבנה שמרבית רוכשי הדגם לא ממש מחפשים את מכונת הנהיגה המושלמת, ויעדיפו תא נוסעים מרווח ושימושי יותר. המהלך אף הוזיל את עלויות הייצור.

ב.מ.וו 128ti
יתרונות תא נוסעים, אבזור, ביצועים, הנאה מנהיגה
חסרונות נוחות נסיעה, בידוד רעשים, חבילת עיצוב צעקנית

ב.מ.וו 128ti

הדור השלישי של ב.מ.וו סדרה 1 עושה שימוש בשלדת הנעה קדמית חדשה אותה הוא חולק עם דגמי מיני. עבור חובבי הנהיגה הוצגה ב.מ.וו M135i עם 306 כ"ס והנעה כפולה. לאחרונה הצטרפה להיצע גרסת ביניים חדשה המעלה מהאוב את צמד האותיות ti ששימשו בעבר הרחוק את דגמי הספורט של המותג. ב.מ.וו 128ti חמושה בהספק של 265 כ"ס ובהנעה קדמית, המציבים אותה מול הוט האצ' עממיות. המחיר לעומת זאת יקר מהן ועומד על 285,000 ₪. יצאנו למבחן דרכים עם ב.מ.וו 128ti בכדי לבדוק האם תוספת המחיר מוצדקת.

עיצוב ונוחות ב.מ.וו 128ti

הדור הנוכחי של ב.מ.וו סדרה 1 הוא לטעמי הנאה ביותר עד כה. הניסיונות של הדורות היוצאים להדגיש את פלטפורמת ההנעה האחורית יצר מראה פחוס עם פרופורציות מעט מוזרות. הדור הנוכחי מאמץ מבנה קלאסי של רכב האצ'בק עגלגל. מלפנים צמד פנסים גדולים בצורת טיפה וגריל כליות גדול של ב.מ.וו. לא מדובר בגריל הענקי והשנוי במחלקות המאפיין חלק מדגמי המותג האחרונים. על גבי מכסה המנוע צמד טפיחות מעוצבות. מהצד בולטים צמד קימורים המעטרים את הדלתות ומטפסים כלפי מעלה. קו הגג המשתפל לאחור מעניק מראה מוצק ושרירי. הפנסים האחוריים נאים ומציגים תאורת לד מעוצבת. בקצה השמשה ספוילר מסיבי, והפגוש מציג מראה אגרסיבי עם צמד יציאות מפלט אך מוותר על הדיפיוזר השמור לאחות החזקה.

ב.מ.וו 128ti

גרסת 128ti נבדלת מאחיותיה הבסיסיות בזכות חצאיות ופגושים ספורטיביים, אותם היא חולקת עם האחות הבכירה ב.מ.וו M135i, הנבדלת ממנה באמצעות עיטורים אדומים המשולבים בפגושים ובחצאית הצד, וגם בקליפרים אדומים הנראים היטב דרך חישוקים קלים בקוטר 19 אינץ'. ב.מ.וו סדרה 1 עדיין נראית מעולה וגרסת 128ti מצליחה לאמץ מראה קרבי יותר, אם כי העיטורים הצבעוניים יוצרים רושם מעט מצועצע שאינו הולם את מעמדה.

ב.מ.וו סדרה 1 היא מהקומפקטיות בחבורה. אורכה 4,319 מ"מ, רוחבה 1,799 מ"מ, גובהה 1,434 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים ממוצע ועומד על 2,670 מ"מ.

ב.מ.וו 128ti

האווירה הספורטיבית נמשכת גם בכניסה אל תא הנוסעים. מיד עם פתיחת הדלת פוגשים צמד מושבי באקט קדמיים בריפוד בד בשילוב אלקנטרה עם עיטורים בצבע כחול. הגוון הכחול מופיע גם בתאורת האווירה המשולבת בעיטורי הדשבורד וגם בתפרים המעטרים את הדיפונים. גלגל ההגה לעומת זאת מעוטר בתפרים בצבע אדום. הדשבורד מציג מראה מקורי בזכות שילוב של מגוון משטחים וחומרי דיפון. אהבתי את הפס שמתחת למסך המרכזי עם עיטור דמוי סיבי פחמן שחלקו מואר בחשיכה. המסך המרכזי הרחב נראה נהדר ומיעוט הפקדים משווה לרכב מראה נקי ומודרני. לוח המחוונים הדיגיטלי בעל מסך ברור ואיכותי, אך אינו שופע אפשרויות תצוגה כמקובל.

ב.מ.וו 128ti

איכות החומרים מעולה ובתחום זה מורגש מגע הפרימיום ביחס למתחרות שחלקן עממיות. הפקדים איכותיים ומגיבים למגע בקליק מדוד ומוצק, והחומרים המדפנים את תא הנוסעים עבים ונעימים למגע. דיפוני העור עבים ורכים, וריפוד המושבים הנהדר נעים מאוד למגע וגם אוחז היטב את הנהג. איכות ההרכבה מעולה ושרר שקט מכיוון הפלסטיקה במהלך נסיעת המבחן.

ב.מ.וו 128ti

היצע תאי האחסון בתא הנוסעים עונה על הצרכים המקובלים. בתחתית הקונסולה המרכזית תא פתוח לאחסון הטלפון הסלולרי והמפתחות. בסמוך אליו מתקני הכוסות במיקום מוצלח. מתחת למשענת היד תא אחסון שימושי עם שקע טעינה. תא הכפפות עמוק ומדופן היטב אך מבנהו אינו נוח לשימוש. התאים בדלתות מחולקים באופן המונע אחסון חפצים גדולים, אך מאפשר אחסון של בקבוקי שתיה קטנים באופן השומר אותם ניצבים ונגישים.

ב.מ.וו 128ti

הנדסת האנוש טובה. ב.מ.וו הייתה מהראשונות לרכז את השליטה ברכב במסך מרכזי עם מערכת הפעלה מסוג iDrive הנשלטת באמצעות גלגלת, וניכר כי השנים שעברו סייעו להפוך את התפעול לנוח ואינטואיטיבי יותר. בימינו ניתן לשלוט במסך באמצעות מגע, באופן שלמעשה מייתר את הגלגלת. בין המושבים פקדי קיצור דרך לפונקציות השונות, והתפריטים מאורגנים היטב כך שקל לבצע את הפעולות המבוקשות.

ב.מ.וו 128ti

הכניסה פנימה אינה נוחה במיוחד. יש לדלג מעל השוליים הבולטים של המושב ורק לאחר שתכנסו פנימה תוכלו להתמקם בתוכו. תנוחת הישיבה נמוכה והמושבים הקטנים יחמיאו לבעלי מידות סטנדרטיות. נהגים אלה ייהנו ממושבים נעימים ומחבקים המצליחים להיות גם ספורטיביים וגם נוחים. נהגים עם מבנה גוף גדול ירגישו שהם יושבים מעל המושב ולא בתוכו, ולהם התמיכה עשויה להרגיש מוגזמת. בסיס המושב מעט קצר אך תמיכות הצד המודגשות מספקות תמיכה טובה לירכיים. מרווח הרגליים והידיים מלפנים טוב אך המושבים הצפופים יוצרים תחושת מרווח פחות מוצלחת. מי שיבחר להגביה את המושב יתקל במרווח ראש המוגבל על ידי גג השמש. מרכב ברמת מחיר כזאת ישנה ציפייה למושבים עם כוונון חשמלי ואולי גם חימום, שהיה הופך את הנסיעות לנעימות יותר בימי המבחן הקרים.

ב.מ.וו 128ti

המושב האחורי של ב.מ.וו סדרה 1 הוא שדרוג של ממש ביחס לדורות היוצאים אך עדיין אינו מבריק. הכניסה דרך הדלתות הקטנות מוגבלת בשל המפתח הצר. המושבים הסמוכים לחלון יאפשרו לשני נוסעים להעביר את הנסיעה בנוחות טובה עם מרווח רגליים סביר ומרווח ראש מפתיע לטובה. המושבים הקדמיים עם משענת גב וראש הבנויות כיחידה אחת חוסמים את שדה הראיה של הנוסעים מאחור. המושב המרכזי הצר סובל ממדרגת הינע משמעותית ויתאים אולי עבור ילד לנסיעה קצרה. מאחור אין פתחי מיזוג ולא שקעי טעינה.

ב.מ.וו 128ti

מבט קצר במפרט הפתיע עם נפח תא מטען של 380 ליטרים. עם פתיחת דלת תא המטען גילינו מהיכן מגיע הנפח הנדיב. בתחתית תא המטען מעין אמבטיה פתוחה ונראה כאילו מישהו שכח לצייד את התא ברצפה שטוחה, אשר הייתה מותירה תא שימושי מתחתיה. הרצפה העמוקה מתאפשרת בעקבות היעדר גלגל חלופי, ובמקרה של פנצ'ר תוכלו להשתמש בערכה לתיקון תקרים. סף פתח ההטענה גבוה מאוד יחסית לרצפת האמבטיה, ומקשה על שליפת הציוד והנפתו החוצה. המושב האחורי מתקפל במשיכת מנוף אך רצפת ההטענה לא שטוחה.

ב.מ.וו 128ti

שדה הראיה לפנים טוב, אך פחות מבריק לצדדים בשל קורות קדמיות מסיביות, וגם לאחור בשל השמשה הקטנה וקורות אחוריות עבות. מראות הצד מספקות שדה ראיה מעולה. הן גדולות וממוקמות הרחק מהמרכב. בתמרונים צפופים יחלצו לעזרתכם חיישני חניה היקפיים עם תצוגה גרפית במסך המרכזי, ומצלמת רוורס איכותית עם פסי הכוונה דינמיים.

ב.מ.וו 128ti

ב.מ.וו 128ti צוידה בסט מתלים נוקשה והדבר מורגש החל מהרגע הראשון. בשילוב עם צמיגים נמוכי חתך נוחות הנסיעה נפגעת באופן משמעותי. בחירה בחישוקי 18 אינץ' שמציע היצרן הייתה יכולה להיות החלטה עדיפה. המכונית מתקשה להתמודד עם פגמי סלילה עירוניים מכל הסוגים וכולם יעברו פנימה כמעט ללא סינון. מומלץ גם להאט היטב לפני הגעה לפסי האטה העשויים לטלטל את הנוסעים כהוגן. מחוץ לעיר המצב לא משתפר ומהלך המתלה הקצר התקשה להתמודד עם שיבושים וגם עם גלים שיצרו נדנודים מעיקים. בידוד רעשי הרוח טוב אך רעשי הצמיגים הרחבים נשמעים היטב החל ממהירות עירונית ומתגברים בשיוט ובנסיעה על כבישים שאינם איכותיים. צליל המנוע מצליח לחדור פנימה אך הוא חביב ומכניס את הנהג לאווירה ספורטיבית.

ביצועים ב.מ.וו 128ti

חושבים על ב.מ.וו קומפקטית ספורטיבית? תשכחו ממנועי ה- 6 צילינדרים בטור שהוצעו עם הדור הראשון של ב.מ.וו סדרה 1. הדור הנוכחי מסתפק במנועי 3 צילינדרים בגרסאות הכניסה. לב.מ.וו 128ti מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים רוחבי בנפח 1,998 סמ"ק עם הספק מרבי של 265 כ"ס ב- 4,750 סל"ד ומומנט מרבי של 40.7 קג"מ הזמין החל מ- 1,750 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 8 הילוכים אוטומטית ולמערכת הנעה קדמית. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש נמשכת 6.1 שניות והמהירות המרבית עומדת על 250 קמ"ש.

ב.מ.וו 128ti

על אף המבנה הלא מסורתי, המנוע מתגלה כפנינה של ממש, חזק וגמיש מאוד. מתי שרק תבקשו ממנו יספק המנוע תאוצות זריזות וכוחניות, ודוושת התאוצה מאפשרת דיוק במינון התאוצה הרצויה. המשיכה החזקה מורגשת כמעט מרגע הזינוק בזכות רצועת כוח המגיעה מוקדם. לחיצות עמוקות יותר על דוושת התאוצה יספקו פרצי כוח חביבים. ימי המבחן הגשומים מנעו מאיתנו לאמץ את המנוע באמת בעקבות פרפורי צמיגים קדמיים על כביש רטוב שאתגרו את בקרת המשיכה.

ב.מ.וו 128ti

תיבת ההילוכים הרשימה עם פעולה חלקה וזורמת בתנאי יום יום, אם כי לעיתים היא מעט ממהרת להעביר הילוכים ומכניסה את המנוע לטווח סל"ד בו הוא פחות אפקטיבי. במצב ספורט התיבה מחודדת יותר, העברות ההילוכים מהירות במיוחד, ובעיטות קלות בעת ההעברה מחזקות את התחושה הספורטיבית.

ב.מ.וו 128ti

ב.מ.וו 128ti לא מאכזבת בהגעה לכביש המפותל והיא מכונית מהנה מאוד לנהיגה. צמיגי הברידג'סטון פוטנזה שפגמו בנוחות הנסיעה מספקים אחיזת כביש מעולה, והמתלים הקשיחים מייצרים ריסון מעולה עם זוויות גלגול אפסיות, אך הפגינו תגובה מעט גסה במפגש עם מהמורה במהלך עיקול. פעולת הדיפרנציאל הקדמי מוגבל ההחלקה מורגשת ומאפשרת צליחת פניות במהירות גבוהה במיוחד. ההגה ישיר ומהיר ללא שטח מת, עם תגובה חדה ומיידית להפניה, ושפע של היזון חוזר המאפשר רמת דיוק גבוהה. משקל ההגה מעניק תחושה מוצקה גם במצב הנהיגה הרגיל, והוא הופך כבד יותר במצב ספורט. הבלמים מספקים עוצמה מעולה עם נשיכה ראשונית חדה ועוצמה הולכת ומתגברת באופן לינארי בהתאם לעוצמת הלחיצה על הדוושה, וסרבו להתעייף גם לאחר ירידה ארוכה בכביש מפותל. בפרק הנהיגה הדינמית ב.מ.וו 128tiזרחה ושמחנו לגלות שהקרבת נוחות הנסיעה בפרק הנהיגה המנהלתית משתלמת בפרק הנהיגה הדינמית והספורטיבית.

צריכת דלק ב.מ.וו 128ti

צריכת הדלק של ב.מ.וו 128ti עומדת על 14.1 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. במהלך מבחן הדרכים שלנו נמדדה צריכת דלק משולבת של 9.6 ק"מ לליטר בנסיעה שרובה מנהלתית בין עירונית ובתנאי מזג אוויר שלא באמת אפשרו לנו לנצל את יכולותיה של המכונית או להדביק את הדוושה לשטיח בכל הזדמנות, כך שבתנאי נסיעה תובעניים צפויה צריכת הדלק להיות גבוהה יותר. ב.מ.וו 128ti מדורגת בקבוצת זיהום 11 מתוך 15, ומיכל דלק בנפח 50 ליטרים מעניק לה טווח נסיעה של כ- 480 ק"מ.

אמינות ועלויות אחזקה ב.מ.וו 128ti

ב.מ.וו לא זוכה לציונים גבוהים בסקרי אמינות. בסקר האחרון של ארגון Consumer Reports שנערך בארצות הברית בשנת 2021 ותוצאותיו פורסמו לאחרונה הגיעה ב.מ.וו למקום ה- 17 מתוך 28 יצרניות, ירידה של 4 מקומות ביחס לסקר הקודם. בסקר של ארגון J.D. Power שנערך בגרמניה בשנת 2019 ומודד את כמות התקלות ברכבים חדישים, הגיעה ב.מ.וו למקום ה- 11 מתוך 33 יצרניות. בסקר דומה שנערך בארה"ב הגיעה ב.מ.וו למקום ה- 17 מתוך 22 יצרניות.

ב.מ.וו 128ti

ב.מ.וו סדרה 1 משווקת בישראל עם אחריות יצרן מלאה ל- 3 שנים. טיפולים יש לבצע אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. מחירי הטיפולים אינם מפורסמים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית דלק מוטורס.

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על 8,340 ₪, ועלות ביטוח החובה 2,130 ₪. מחירה של ב.מ.וו 128ti מציב אותה בקבוצת רישוי 6 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 3,355 ₪.

בטיחות ב.מ.וו 128ti

ב.מ.וו סדרה 1 עברה את מבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP בשנת 2019 וזכתה לציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציונים של 83% בהגנה על נוסעים בוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 765 בהגנה על הולכי רגל, ו- 72% על תפקוד מערכות הבטיחות. יש לציין כי פרוטוקול המבחן הוחמר מאז ואילו הייתה נבחנת היום ייתכן והייתה מקבלת ציון נמוך יותר.

ב.מ.וו 128ti

אבזור הבטיחות כולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, בלימה אוטונומית בעת חירום, התרעה ותיקון סטיה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, התרעה מפני פגיעה מאחור, חיישני חניה היקפיים, מצלמת רוורס, סייען חניה אוטומטי, ומערכת עם זיכרון אוטומטי של תוואי הנסיעה ב- 50 המטרים האחרונים. אבזור הבטיחות מזכה את ב.מ.וו 128ti בציון 6 מתוך 8 על פי דירוג משרד התחבורה הישראלי.

תמורה למחיר ב.מ.וו 128ti

ב.מ.וו 128ti משווקת בישראל ברמת אבזור סופריור במחיר של 285,000 ₪. מפרט האבזור כולל מערכת iDrive Touch עם מסך מגע בגודל 10.25 אינץ' ותמיכה בשפה העברית, לוח מחוונים דיגיטלי, מערכת ניווט מקורית עם תצוגה בלוח המחוונים, תמיכה בממשק Apple Car Play, מפתח חכם, מושבים בריפוד בד בשילוב אלקנטרה, פקדים להעברת הילוכים מגלגל ההגה, מערכת לבחירת מצבי נהיגה, בקרת שיגור, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, חיישני אור וגשם, מראה מרכזית ומראת צד שמאלית עם עמעום אוטומטי, תאורת לד מלפנים ומאחור, תאורת גישה במראות הצד, שמשות אחוריות כהות, גג זכוכית פנורמי חשמלי, וחישוקים קלים בקוטר 19 אינץ'.

לב.מ.וו יש ליין עשיר של רכבי ספורט מהנים לנהיגה ורובם המכריע עם הנעה אחורית או כפולה והספקים פרועים המגיעים ממנועי טורבו מרובי צילינדרים, אבל ב.מ.וו 128ti מוכיחה שהמותג העומד מאחורי סמל המדחף הבווארי יודע לספק הנאה מנהיגה גם עם שלדת הנעה קדמית ומנוע טורבו בנזין בנפח צנוע יחסית עם 4 צילינדרים בלבד.

ב.מ.וו 128ti מתמקמת בין ההוט האצ' הספורטיביות העממיות כגון פולקסווגן גולף GTI וקופרה לאון, ובין הוט האצ' יוקרתיות כגון אאודי S3. הספק המנוע שלה קרוב לראשונות ואף חלש משל חלקן, אך מחירה יקר ממחירן בכמה עשרות אלפי שקלים. את מחיר ההנאה מנהיגה גובה ב.מ.וו 128ti בנוחות נסיעה נמוכה בחיי היום יום, ומי שהנאה מנהיגה אינה בראש מעיניו מוטב כי ישקול גם חלופות. אין ספק שחלק מהלקוחות יהיו מוכנים לשלם פרמיה עבור הסמל היוקרתי, אולם מי שינסה לנהוג בה באמת יגלה שמורשת המותג חלחלה גם אל החולייה הבסיסית בשרשרת הספורטיביות של ב.מ.וו. אם אתם בעניין, רוצו מיד להזמין לפני שגם היא תתחשמל.

ב.מ.וו 128ti סופריור אוטומט
מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,998 סמ"ק
הספק מרבי משולב 265/4,750 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 40.7/1,750 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית 8 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,319 מ"מ
רוחב כללי 1,799 מ"מ
גובה כללי 1,434 מ"מ
בסיס גלגלים 2,670 מ"מ
מיכל דלק 50 ליטרים
נפח תא מטען 380 ליטרים
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 6.1 שניות
מהירות מרבית 250 קמ"ש
צריכת דלק משולבת (יצרן) 14.1 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 9.6 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 11 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 כוכבים מתוך 5 (2019)
רמת אבזור בטיחותי 6 (מתוך 8)
מחיר 285,000 ₪

ב.מ.וו 128ti 2022