4 עובדות מעניינות על הנדסת אנוש ברכב

  • כתב: תוכן שיווקי
  • צילום: Pixabay
  • 23 מרץ 2022
  • 0 תגובות
תגיות: 

מה זה בכלל הנדסת אנוש ברכב?

המונח שמכונה הנדסת אנוש, במיוחד בכל הנוגע לתחום הרכב, בא לתאר את נוחות השימוש במוצר לאורך זמן. להנדסת אנוש יש אינספור מרכיבים. מדובר בכל מה שבין הנוחות והתחושה הנעימה של המושבים למיקום של כל מתג ולצורה של כל ידית ברכב. כל אלה נכנסים תחת המטרייה הרחבה של תחום הנדסת האנוש. חשוב להבין שמדובר בתחום עיסוק של ממש, עם מחקר מעמיק ופיתוחים חדשים כל העת. רכבים מודרניים נבדלים מרכבים ישנים באמצעות שדרוג הנדסת האנוש ועיצוב סביבת הנהג לא פחות מאשר באמצעות מנועים ומערכות בטיחות מתקדמות.

כמעט כל מרכיב ברכב מתוכנן כחלק מהנדסת האנוש שלו

האם אי פעם לחצתם על כפתור כלשהו ברכב וחשבתם לעצמכם – למה דווקא הכפתור הזה נמצא במיקום הזה ולמה הצורה שלו היא כזו? לכל דבר ברכב יש סיבה והסיבות הללו כמעט תמיד קשורות להנדסת האנוש. השליטה בחלונות הרכב למשל תהיה בדרך כלל בצידו השמאלי של הנהג ובסידור שנוח לתפעול ביד אחת. הדבר נכון לרכבים משפחתיים, לרכבי קרוסאובר והן למשאיות ורכבים כבדים. הסיבה לאוניברסליות הזו היא שכל אדם שנכנס לרכב יוכל להבין מיד איך להשתמש בו גם אם הוא לא מכיר את הדגם הספציפי אליו נכנס.

לא כל רעיון הוא רעיון טוב

לא כל רעיון שנהגה בתחום הנדסת האנוש של רכבים הוא רעיון טוב, ובשנים האחרונות היינו עדים לכמה רעיונות שהיו די גרועים בלשון המעטה. לפני כמה שנים רכבי היוקרה הפכו ליותר משוכללים עם יותר אפשרויות שנשלטו על ידי פקדים ומחוונים רבים מדי בתא הנהג. במצב זה, השליטה במערכות הרכב השונות הפכה לכמעט בלתי אפשרית בסופו של דבר. כך, דור שלם של רכבים הפך למעין "דור אבוד" של רכבים קשים מאוד לשימוש אפילו כשמדובר בפעולות פשוטות יחסית. גם ניסיונות מקוריים ויצירתיים להפוך את חוויית הנהיגה לנוחה יותר או לפחות לייחודית יותר, כמו שינויים במערכות האיתות או מסכי רכב שיכולים גם לשדר וידאו, הוכיחו את עצמם עם השנים כמיותרים במקרה הטוב או מסוכנים מאוד במקרה הרע ולכן נעלמו מן העולם ובעיקר מהכביש.

הכל צריך להתחיל ולהסתיים בנוחות של הנהג

כשחושבים על הנדסת האנוש של הרכב, השאלה האחת שאנו צריכים לשאול את עצמנו בכל רגע נתון היא: האם לנהג ברכב נוח יותר או פחות בשל השינוי שערכנו ברכב? גם דברים שלכאורה יכולים להיות "איכותיים" או "משוכללים" עלולים לפגוע בנוחות השימוש ברכב והנהיגה בו. במקרה כזה, הם פשוט לא עומדים במבחן הפשוט ביותר של הנדסת אנוש של רכבים. בכל מקרה שבו מצליחים לחשוב על פיתוח שגורם לחוויית הנהיגה להיות נוחה וקלה יותר, גם אם מדובר בפיתוח לא מרעיש במיוחד כמו צורה של כפתור, עולם הנדסת האנוש פוסע צעד נוסף קדימה.