נחשף מאזדה MX-30 R-EV עם מנוע רוטורי כמאריך טווח

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: יצרן
  • 17 ינואר 2023
  • 0 תגובות

מאזדה MX-30 מקבל גרסת הנעה חדשה שהינה מעין גרסה היברידית נטענת עם מנוע חשמלי ומאריך טווח נסיעה בדמות מנוע בנזין רוטורי (וואנקל) המטעין את הסוללה. הגרסה החדשה שנחשפה בתערוכת הרכב בבריסל מצטרפת אל מאזדה MX-30 החשמלי שגם נמכר בישראל ביבוא מקביל. ביפן משווק מאזדה MX-30 גם עם יחידת הנעה היברידית קונבנציונלית. עיצובו של מאזדה MX-30 R-EV זהה לגרסה החשמלית המוכרת למעט תג בצורות רוטור על הכנפיים הקדמיות וחישוקי גלגלים בצביעה דו-גונית.

מאזדה MX-30 R-EV

מאזדה נותרה היצרנית האחרונה שעדיין מאמינה במנוע הרוטורי, אולם המכונית הסדרתית האחרונה שצוידה בו היא מאזדה RX-8 שירדה מפס הייצור בשנת 2012. כעת, יותר מעשור לאחר מכן, חוזרת מאזדה להשתמש במנוע הקומפקטי ומשלבת אותו במאזדה MX-30 כמאריך טווח עבור טעינת הסוללה, תצורה שאינה נפוצה במיוחד באופן כללי ובוודאי שלא עם מנוע רוטורי. למנוע הוואנקל המותקן במאזדה MX-30 R-EV הספק מרבי של 73 כ"ס מנפח של 803 סמ"ק. מדובר במנוע קטן במיוחד במשקל 15 ק"ג בזכות שימוש נרחב באלומיניום והינו מותקן מלפנים לצד המנוע החשמלי.

מאזדה MX-30 R-EV

כאמור המנוע הרוטורי משמש כמאריך טווח עבור טעינת הסוללה ואינו מניע את הגלגלים. למנוע החשמלי הספק מרבי של 164 כ"ס ומומנט מרבי של 26.5 קג"מ. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 9.1 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל- 140 קמ"ש. המערכת לבחירת מצבי נהיגה כוללת מצב EV בו המנוע הרוטורי כבוי והנסיעה מתבצעת על טהרת החשמל למעט במצבי עומס מלא, מצב נורמל בו המנוע הרוטורי יפעל באופן אוטומטי על פי צרכי הטעינה של הסוללה, ומצב צ'ארג' המאפשר לנהג להגדיר את קיבולת הסוללה אותה הוא מעוניין לשמור, לדוגמה עבור שימוש באזורים בהם אסורה פליטת מזהמים.

מאזדה MX-30 R-EV

מאזדה MX-30 R-EV מצויד בסוללה בקיבולת 17.8 קוט"ש, קטנה בחצי מהסוללה של הגרסה החשמלית ובקיבולת המקובלת בכלי רכב היברידיים נטענים. טווח הנסיעה החשמלי על הסוללה בלבד עומד על 85 ק"מ ותואם לסטנדרט ברכבי PHEV מהדור הנוכחי. מיכל דלק בנפח 50 ליטרים מאפשר טווח נסיעה משולב של 600 קילומטרים. עם זאת חשוב לזכור כי ברכבים היברידיים נטענים התאמה של טווח הנסיעה החשמלי לנסועה היומיומית וטעינה מדי יום מאפשרים כיסוי של קילומטרים רבים על חשמל בלבד, מבלי להיכנס לתחנת דלק.

מאזדה MX-30 R-EV

עמדת טעינה ביתית בהספק 11 קילוואט מאפשרת טעינה מ- 20% ל- 80% מקיבולת הסוללה תוך 50 דקות בלבד. הסוללה תומכת בטעינה מהירה DC אך בהספק נמוך של 36 קילוואט המאפשר טעינה מ- 20% ל- 80% מקיבולת הסוללה תוך 25 דקות. מערכת ניהול הטעינה תומכת בחיבור מתאם V2L לשקע הטעינה המאפשר הפעלת מוצרי חשמל ביתיים.

מאזדה MX-30 R-EV

מאזדה MX-30 R-EV יוצע למכירה באירופה החל מהאביב הקרוב וההערכות הן כי הוא ישווק גם בארצות הברית במהלך השנה. באנגליה צפויה גרסת R-EV לשאת תג מחיר כמעט זהה לגרסה החשמלית. בישראל כאמור משווק מאזדה MX-30 בגרסה החשמלית בערוצי היבוא המקביל ומחירו הרשמי גבוה ונושק ל- 200,000 ₪. היבואנית הרשמית דלק מוטורס נמנעה מלשווק אותו בישראל עד כה, ככל הנראה בשל טווח הנסיעה הצנוע ביחס למחיר הגבוה. לגרסת ה- R-EV טווח נסיעה גדול יותר המשפר את השימושיות באופן משמעותי והיא עשויה להיות תוספת מעניינת למבחר הדגמים של מאזדה בישראל אשר בשלב זה מגיעים עם מנוע בנזין בלבד.