פיאט 500L היא מכונית אופנתית, ססגונית ומזמינה, אך יקרה מרוב מתחרותיה. יצאנו לבדוק האם היא מספקת את התמורה
התרשמות חיצונית - מכונית מיוחדת ומזמינה
פיאט 500L בצבעים ססגוננים חיכתה לנו נקיה ומתודלקת ומיד שבתה את ליבנו, היא מיוחדת ובלתי שיגרתית ועם זאת מרווחת ושימושית להפליא. לקחנו את גרסת ה- POP STAR המיוצרת בסרביה ומשווקת בישראל במחיר של החל מ- 144,900 ₪ לנסיעת מבחן ולבדוק האם המכונית המיוחדת הזאת מצדיקה את המחיר.
פיאט 500L
המראה של הרכב אופנתי במיוחד, שילוב הצבעים החיצוניים של מרכב לבן וגג שחור ביחד עם מושבים צבעוניים שצבעם העז מבצבץ מבעד לחלונות הגדולים מקנה מראה מלבב ומזמין. על אף ההבדלים המשמעותיים בממדים ובמבנה הרכב מזכיר הפיאט 500L את הפיאט 500, פנסי החזית עגולים וגדולים וכך גם פנסי האיתות הממוקמים מתחת לפנסי החזית. סמל פיאט עם כנפי כרום מעל לסבכה הקטנטנה יוצר מראה אותנטי ומכובד.
תא הנוסעים - חגיגה לעיניים
אחרי ההתרשמות החיצונית החיובית נשאלת השאלה האם גם בפנים החגיגה נמשכת? התשובה היא שאכן כן. עם פתיחת הדלת מקבל את פניך תא נוסעים מעוצב, ססגוני ומיוחד. המושבים גבוהים מבד איכותי בשילוב צבעים של שחור ואדום עם כיתוב 500L, הריפוד רך ונעים אך אוחז את הגוף טוב וביחד עם תמיכת גב תחתון הניתן לכוונון חשמלי בשני המושבים הקדמיים מתקבלת חבילה מפנקת לגב. בסיס המושבים הקדמיים קצר אולם בזכות רכות המושבים, וגובהם המותאם למרכב הרכב הגבוה והקצר יחסית, לא הרגשנו עומס מיוחד בירכיים.
במושב הנהג ישנה משענת יד קטנה המשאירה מספיק מקום למכונת קפה קפסולות של חברת LAVAZA המוצעת כאופציה ועליה נרחיב בהמשך . בתקרה ניתן למצוא שתי פנסי תאורה נפרדים למושבים הקדמיים וסוככי שמש עם מראה ותאורה. בנוסף למראה הפנימית מצוייד הרכב גם מראת שירות פנורמית המיועדת בעיקר לצפייה במתרחש בתוך תא הנוסעים מבלי לסובב חלילה את הראש במהלך הנסיעה.
פיאט 500L. תא הנוסעים
הראות לכל הכיוונים פשוט מצויינת הודות לעשרה חלונות מרווחים וגבוהים. קורות המכונית דקים מספיק ומקנים אווירה סופר מרעננת ונוף לכל הכיוונים. גם מראות הצד גדולות ומאפשרות מבט רחב על המתרחש מאחורי המכונית ובצידיה.
בלוח המחוונים פוגשים בשילוב מעניין של פלסטיק מבריק בצבע הרכב. לחיוב נציין כי חלקי הפלסטיק השונים ברכב מתגלים כקשיחים והם אינם נעימים למגע. שילוב הצבעים המעניין פוסח על הדלתות למרות שהוא מופיע בקטלוג הרשמי של היבואן. גלגל ההגה עם מתגי השליטה על מחשב הדרך ומערכת המולטימדיה, נעים לאחיזה, עבה במידה הנכונה ומחופה עור עם אפשרות לכוונון גובה ועומק.
הנדסת האנוש בפנים הרכב טובה בסה"כ, כפתורי המזגן גדולים במיוחד, יציאות המזגן גדולות ונוחות, 4 חלונות המכונית עולים ויורדים בלחיצת כפתור, וכל דלתות הרכב ננעלים אוטומטית בהתחלת הנסיעה. מנגד, מצאנו פקדי תפעול קטנים ולא נוחים לשימוש האחראים על קביעת סירקולציית המזגן והפשרת החלון האחורי וממוקמים בין פקדי המזגן. גם ידית בקרת השיוט הממוקמת מתחת לידית התאורה, מאחורי ההגה משמאל, אינה נוחה לשימוש. פיאט 500L מצויד במערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 5 אינץ' עם אפשרות שליטה מגלגל ההגה, 6 רמקולים, חיבוריות בלוטות לדיבורית ולהזרמת שמע, חיבור USB, חיבור AUX. איכות השמע טובה, ראות הצג טובה גם היא.
פיאט 500L. תא הנוסעים
המושב האחורי מתפצל ביחס של 40/60 עם אפשרות לכוונון מרחק וזווית של כל אחד מהחלקים בנפרד. קיפול המושבים האחוריים נוח במיוחד, הן של קיפול גב המושב והן של קיפול כל המושב לפנים. משענת יד רחבה במושב האחורי מומלצת לפתיחה ושימוש רק לאחר חגירת חגורות הבטיחות ויכולה לשמש בנוחות את שני הנוסעים מאחור. בגב המושבים הקדמיים ממוקמים מסכי צפיה ליושבים מאחור, תאי אחסון קשיחים ומגשים נשלפים. הרצפה מאחור שטוחה כמעט לחלוטין ומכוסה בשטיחי בד נעים בהצמדת סקוצ'.
ליושבים מאחור אין יציאות מיזוג אך ישנה יציאת מזגן בחלקו העליון של לוח המחוונים הניתנת לסגירה ומכוונת למיזוג חלקו העליון והאחורי של תא הנוסעים. במרכז התקרה ישנו פנס תאורה בודד המיועד בעיקר ליושבי המושב האחורי. הכניסה לכל המושבים והיציאה מהם נוחה וקלה לא מעט בזכות גובה הרכב, מרווח הברכיים והריצפה השטוחה מאחור.
כיאה לרכב שימושי תמצאו מקומות אחסון רבים: תא כפפות עליון ממוזג ללא תאורה ותא כפפות תחתון גדול עם תאורה וללא מיזוג, ביניהם גם מדף אחסון נוח, שני מתקנים לכוסות בין המושבים הקדמיים, מתקנים לבקבוקים קטנים בכל דלתות הרכב, תאי אחסון בגב המושבים הקדמיים, תאי אחסון בדפנות תא המטען וגם ווים לתליית שקיות בתא המטען.
תא המטען המודולארי נוח לשימוש ומציע נפח נכבד העומד על 343 ליטרים כאשר בסיס המושבים האחוריים מוסט לאחור ו- 400 ליטרים כאשר בסיס המושבים מוסט לפנים. הנפח בקיפול המושבים האחוריים עומד על 1310 ליטרים. רוחבו הממוצע של מפתח תא המטען עומד על 95 ס"מ, גובהו הממוצע עומד על 85 ס"מ ועומקו הממוצע עומד על 70 ס"מ כאשר בסיס המושבים האחוריים מוסט לאחור ו- 80 ס"מ כאשר בסיס המושבים מוסט לפנים. רצפת תא המטען היא מדף קשיח ומתחתיו תא אחסון גדול נוסף. המדף ניתן להגבהה ופיצול שימושי לתא המטען. מתחת לתא האחסון הנוסף שוכן גלגל רזרבי קטן עם חישוק ברזל.
פיאט 500L. תא הנוסעים
יחידת הנעה - לא מספקת
מכונית המבחן מצויידת במנוע טורבו דיזל בנפח 1.3 ליטר עם 4 צילינדרים, מסילה משותפת והספק של 85 כ"ס המושג כבר ב- 3500 סל"ד. המומנט עומד על 20.3 קג"מ המושג ב- 1500 סל"ד. למנוע משודכת תיבת הילוכים רובוטית עם 5 יחסי העברה ומערכת הנעה קדמית. למנוע מערכת עצור-סע וצריכת הדלק לפי נתוני היצרן עומדת על 25 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. הביצועים לפי נתוני היצרן עומדים על 15.2 שניות במיאוץ מאפס למאה קמ"ש והמהירות המרבית עומדת על 164 קמ"ש.
כבר בעמידה נשמעים קרקושים מויברציות המנוע המרעידות את הרכב, בדיקה שכדאי לבצע בכל רכב מונע דיזל במיוחד ברכב פרטי שעומד לשרת את המשפחה. עם התחלת הנסיעה פוחתות הויברציות והן חודרות פחות לתא הנוסעים.
פיאט 500L. תא המנוע
צריכת הדלק בנסיעת המבחן עמדה על קצת פחות מ- 15 ק"מ לליטר. התאוצה מאפס למאה קמ"ש במצב אוטומטי ארכה לא פחות מ- 16.7 שניות יקרות ובמצב הידני הצלחנו לסחוט 15.2 שניות, הבדל לא קטן המלמד על תיבת הילוכים איטית ומסורבלת.
תיבת ההילוכים רובוטית כאמור, בעלת מצמד יחיד בלבד. אנחנו לא מכירים תיבה מסוג זה שהצליחה לעשות חייל ולא לספוג עלבונות, בטח לא במכונית משפחתית השוקלת יותר מ- 1300 ק"ג, ולכן עולה סימן שאלה לגבי הצלחת שיווק של רכב עם התיבה האמורה בישראל. בנוסף למצב הידני מציעה תיבת ההילוכים גם מצב ECO לנסיעה חסכונית ו- ASR Off לביטול המערכת למניעת החלקה בתאוצה.
ואיך היא בנסיעה? לא ציפינו ובכל זאת התאכזבנו
אופי המכונית והנתונים הטכניים על הנייר לא יצרו אצלנו ציפיות מיוחדות אך בכל זאת קיווינו להפתעה נעימה מגמישות המנוע ומהתיבה הרובוטית. המנוע אומנם גמיש מאוד עם נתון מומנט מכובד אך זמינות הכוח אינה מספקת בשל הספקו הנמוך של המנוע ושילוב עם תיבת הילוכים רובוטית מיושנת, איטית ולא מדוייקת או צפויה. התיבה דורשת לא מעט הסתגלות והתפשרות ומורגשים "חורים" לא קטנים בהעברה בין ההילוכים השונים. המכונית מרגישה כבדה בשל השילוב הלא מוצלח של המנוע ותיבת ההילוכים ולא מצליחה לצבור נקודות בסעיף ההנעה וגם לא בסעיף צריכת הדלק בפועל.
פיאט 500L
המתלים אינם רכים מדי ומנגד אינם קשיחים מדי, מן סוג של פשרה. כל עוד אתם נוהגים בכביש בן עירוני ישר הכל בסדר, כאשר הכביש הופך לגלי המכונית מקפצת מעט יותר מדי אך לא באופן מוגזם. בשל גובהה של המכונית ומתלים שאינם קשיחים רוכנת המכונית בסיבובים וגורמת להורדת מהירות מיידית כדי לזכות שוב בביטחון ונוחות מספקים. הבלמים טובים בכל מצב, גם בלימת חירום מתבצעת בצורה החלטית ונטולת דרמות.
בידוד הרעשים במכונית אינו מספק. רעשי ויברציות המנוע נשמעים ומורגשים בתא הנוסעים. בידוד רעשי הסביבה והרוח טובים אך בידוד רעשי הכביש טוב פחות. ההגה החשמלי קל מאוד ואינו משדר מידע מהכביש ומגלגלי הרכב. מצב היגוי City רך אף יותר ונוח מאוד לתמרונים קלים בתוך העיר ובכניסה ויציאה מחניות.
סיכום - תמשיך להיות נדירה בארצנו
אם תהיתם איך זה שעד כה ראיתם המון מכוניות פיאט 500 קטנות וחמודות על כבישי ישראל אך את מספר המפגשים עם פיאט 500L אתם יכולים לספור על יד אחת, אז נוכל להגיד לכם בוודאות כי הישראלים מוכנים לשלם יותר על מכונית מעוצבת ובעלת אופי ייחודי אך בטח לא מוכנים לשלם יותר ללא סיבה. מחירה של פיאט 500L העומד על 144,900₪ איננו תחרותי ויקר ביחס למוצע. אם בכל זאת התאהבתם ברכב, כדאי שתבדקו את גרסת הבנזין 1.4 ליטר הידנית המוצעת במחיר הגיוני יותר של 114,900₪.
פיאט 500L
אומנם מדובר במכונית שימושית ויחודית עם אופי ותעוזה שמבטיחה על הנייר מנוע דיזל גמיש וחסכוני שיכול לשמש כאמתלה למחיר הגבוה, אך בפועל מדובר ביחידת הנעה חלשה ובתיבה רובוטית איטית ומיושנת. בפועל צריכת דלק של 15 ק"מ לליטר רחוקה מהצהרת היצרן.
לפיאט 500L מתחרות רבות טובות וזולות יותר כגון קיה סול, אופל מריבה, סיטרואן C3 פיקאסו ואחרות, ולכן היא הופכת ללא רלוונטית, לפחות עד שהיבואן יוריד את מחירה באופן ניכר, כפי שעשה בעבר עם פיאט 500, אחותה הקטנה.

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.