הדור השביעי של פולקסווגן גולף הגיע למבחן כשהוא מבטיח להיות טוב יותר מהדורות הקודמים, אך האם הוא טוב יותר מהמתחרות? יצאנו לבדוק.
פולקסווגן גולף הגיחה לאוויר העולם בשנת 1974 והפכה עם השנים למובילת הסטנדרט בקטגוריית המכוניות המשפחתיות, מבחינת אבזור, איכות חומרים, נוחות נסיעה ובשווקים מסויימים גם בכל הנוגע לשמירת ערך. עם רכישת סיאט וסקודה ע"י חברת פולקסווגן טיפסה הגולף, ולמעשה כל מותג פולקסווגן, למעלה בסולם היוקרה, והיום כבר שכיח למצוא אותה באותו מבחן השוואתי עם רכבים דוגמת מרצדס A קלאס או ב.מ.וו סדרה 1.
הדור האחרון והשביעי במספר מבטיח להיות טוב יותר מקודמיו בכל אספקט אפשרי, והדבר אכן כך. איכות החומרים שופרה משמעותית, המושבים נוחים יותר, תא הנוסעים מרווח ושקט יותר והמנועים שקטים וחסכוניים יותר. למרות השיפור המקיף בכל התחומים על פני הדור הקודם, עומדת הפולקסווגן גולף להשוואה דווקא מול המתחרות שהציגו אף הן קפיצת מדרגה ויישרו קו מול הסטנדרטים החדשים ומהוות מתמודדות ראויות בהובלת הקטגוריה.
התרשמות חיצונית - התפתחות
עיצובה של הגולף החדשה איננו חדשני או שובר מוסכמות, השינויים בעיצוב הולכים בקו אחד הן עם שפת העיצוב הנוכחית של היצרנית והן עם טעמם של לקוחותיה של הגולף, שמעדיפים עיצוב שמרני ומכובד על פני עיצוב צעקני ומהפכני. הקווים התחדדו מעט, עיצוב יחידות התאורה עודכן על מנת להתאים לשפת העיצוב הנוכחית של היצרנית אך מכל זווית שממנה תביטו בה לא תוכלו לבלבל אותה עם שום רכב אחר על הכביש.
פולקסווגן גולף
הגולף התייצבה למבחן בגרסת 1.2 הבסיסית, צבועה בלבן שמדגיש את האיפוק והאריסטוקרטיות שמשדרת הגולף. האכזבה הגדולה ביותר, במיוחד לאור תג המחיר הנושק ל- 134,000 ₪ הייתה היעדר חישוקי סגסוגת קלה בגרסה זו והימצאותם של חיפויי פלסטיק על חישוקי פלדה בקוטר 15 אינץ' שנראים קטנים ופוגמים במראה הכללי.
הדור השביעי של הפולקסווגן גולף מתבסס על פלטפורמת MQB המודולרית של הקונצרן ובעקבות כך צמחו מימדיה של הגולף. אורכה עומד על 4,255 מ"מ (56 מ"מ יותר מהדור הקודם), רוחבה 1,799 מ"מ (13 מ"מ יותר מבדור הקודם) וגובהה 1,452 מ"מ (27 מ"מ פחות מבדור הקודם). הודות לפלטפורמה החדשה, צמח בסיס הגלגלים ב- 59 מ"מ והוא עומד על 2,637 מ"מ. למרות הצמיחה במימדים, הגולף החדשה בגרסת הבסיס קלה יותר ממקבילתה בדור הקודם ב- 35 ק"ג.
תא הנוסעים - התברגנות
הכניסה לתא הנוסעים מלווה בחבטה גרמנית מסורתית ומוצקה של סגירת הדלת. ההתמקמות במושב הנהג ומציאת תנוחת הנהיגה נעשית בקלות יחסית למרות מיקומה התמוהה של הגלגלת לכיוון זווית גב המושב שלתפעולה דרושים פרקי אצבעות גמישים במיוחד. המושבים קשיחים כנהוג בקונצרן פולקסווגן וכבר זכו בפרס על היותם אורתופדיים ובריאים לגב מארגון בריאות אירופאי. הנסיון שלנו מאשש את הטענות האלה, וגם אחרי שעות רבות מאחורי ההגה נותרנו רעננים.
פולקסווגן גולף. תא הנוסעים
בעיצוב ותכנון תא הנוסעים ניכר שפולקסווגן מכוונת לרצות את לקוחותיה הנוכחיים של הגולף ולא מהססת לצעוד בכיוון המנוגד לאופנות נוכחיות של תאורת LED על כל משטח אפשרי וריבוי צגים בדשבורד. העיצוב של הגולף בוגר ומאופק, הצבע השולט הוא שחור וכל הכפתורים נמצאים בדיוק היכן שהייתם מצפים למצוא אותם. איכות החומרים, כיאה למובילת הקטגוריה היא ללא רבב, כל משטח שעליו נחה ידינו היה נעים למגע והרגיש כאילו הגיע מקטגוריה אחת מעל.
חובבי תאי אחסון יהנו מכמות התאים, גודלם והגישה הנוחה אליהם. תא הכפפות מקורר ומרופד, התאים בדלתות עצומים ומרופדים גם הם. מתחת למשענת המתכווננת בין המושבים נמצא תא נוסף, ועוד אחד מתחבא בתחתית הקונסולה לפני ידית ההילוכים. מחזיקי הכוסות מקבלים כיסוי נשלף ההופך אותם לשימושיים בשמירה על חפצי ערך מעיניים לא רצויות.
אבזור גרסת הכניסה של הפולקסווגן גולף 1.2 TSI טרנדליין דל מאוד ובחירת פריטי האבזור מאכזבת ולא מובנת. מחד, נמצאים פריטים כגון בלם יד חשמלי, כיסוי לשני מחזיקי הכוסות שנמצאים בין המושבים, מסך מגע נעים וידידותי למשתמש, תא כפפות מקורר, מערכת המחזיקה את הבלמים בזמן עצירה ובקרת אקלים מפוצלת עם פתחי אוורור למושבים האחוריים ומאידך הגולף נעדרת אביזרים שהפכו סטנדרטיים במכוניות משפחתיות אחרות, שרובן גם זולות ממנה, דוגמת דיבורית בלוטות' (המוצעת כיום כחלק בחבילת אבזור בתוספת תשלום), שקע USB, חיישני נסיעה לאחור, כפתורי שליטה בגלגל ההגה, חיישן אורות וכאמור גם חישוקי סגסוגת קלה.
המרווח במושב הנהג מצויין, הודות לטווח תנועה גדול של המושב הן לגובה והן למרחק. במושב הנוסע המצב טוב פחות בגלל היעדר כיוון גובה אך למרות זאת, שני המושבים הקדמיים יספקו מספיק מקום גם לאנשים גבוהים. הראות החוצה מעולה הודות לשטח חלונות גדול מאוד, וסף חלונות נמוך יחסית.
כניסה ויציאה מהמושב האחורי מתבצעים בקלילות הודות לדלתות בעלות מפתח רחב. לטובת השימושיות היומיומית, חגורות הבטיחות הצדדיות במושב האחורי נחות בתוך מגרעות המונעות מהן להסתבך במושבים בעת קיפולם, עיגוני ה- ISOFIX נגישים מאוד, גב המושבים הקדמיים מצופה בחומר דמויי עור לטובת ניקוי קל ובדלתות נמצאים תאי אחסון מהגדולים ביותר שפגשנו. גם במושב האחורי מרווח הראש והברכיים מספק בהחלט אך שלושה מבוגרים יצטרכו להתחרות על מרווח רגליים עקב תעלת הינע גדולה מאוד והעדר רצפה שטוחה מאחור.
תא המטען של פולקסווגן גולף החדשה איננו יוצא דופן, נפחו 380 ליטרים ממוצעים והמפתח, כמו ברוב מכוניות ההאצ'בק המשפחתיות, רחב וגבוה. לחובתו של תא המטען יש לציין את שפת ההטענה הגבוהה מאוד והעובדה כי המושבים משאירים מדרגה משופעת וגבוהה מדי לאחר קיפולם. פולקסווגן ניסתה ככל הנראה להפוך את החסרון ליתרון על ידי רצפה נשלפת ומסילות המאפשרות להרימה ולהעלים את השיפוע, אך בכך נגזל נפח רב מתא המטען.
יחידת הכח - התחדשות
פולקסווגן הייתה החלוצה בשידוך מנועי טורבו צנומי נפח למגדשי טורבו קטנים על מנת למזער צריכת דלק ופליטת מזהים מבלי לוותר על ביצועים הגיוניים, ומנוע ה- TSI בנפח 1.2 ליטרים הוא הדוגמא המושלמת לכך. מדובר במנוע מסדרת EA211 החדשה של מנועי טורבו מבית פולקסווגן שתוכנן מחדש לטובת צריכת דלק משופרת והרחבת רצועת הכח. הספקו של המנוע עומד על 105 כ"ס, נתון לא מרשים במיוחד על הנייר בהתחשב במתחרות המציגות 130 כ"ס ואף יותר אך הוא מפצה על כך בנתון מומנט של 17.8 קג"מ מרביים שמושגים כבר ב- 1,400 סל"ד ובפעולה זריזה וחלקה של תיבת ההילוכים כפולת המצמדים בת שבעת ההילוכים.
פולקסווגן גולף. תא המנוע
פעולת המנוע שקטה מאוד בכל טווח הסל"ד והעברת ההילוכים נעשית כאמור במהירות מרשימה ובפעולה חלקה לחלוטין. הודות למשקל הנמוך של הגולף החדשה היא מאיצה בזריזות ונחישות. במהלך המבחן נמדדו 10.7 שניות מאפס למאה קמ"ש ו- 8.4 שניות בהאצות ביניים מ- 80 ל- 120 קמ"ש. לעזרת צריכת הדלק באה מערכת Start&Stop המדוממת את המנוע בעצירות וצריכת הדלק הממוצעת במהלך המבחן עמדה על 12.5 ק"מ לליטר, נתון מעולה בהתחשב בנהיגה המאומצת שביצענו.
על הכביש - הרגעות
פולקסווגן גולף החדשה נוחה כמעט בכל תוואי דרך, המתלים אמנם קשיחים ובעלי אופי גרמני טיפוסי אך בשום שלב הגולף לא הרגישה לא נוחה או הפגינה חוסר יציבות. בנסיעה רגועה בעיר המתלים מתמודדים מעולה עם כל שבר או בור בכביש, וכל זאת מבלי להשמיע ולו ציוץ או קרקוש אחד בתא הנוסעים. הודות להגה בעל תגבור משתנה ההופך קל במהירויות נמוכות, תמרוני חנייה מתסכלים ומסובכים הופכים בין רגע לנינוחים ונעימים.
ביציאה לכביש המהיר מתגלה אופייה האמיתי של הגולף, מילת המפתח כאן היא עידון. הגולף מבודדת את תא הנוסעים מכל רעש. רעשי מנוע, רעשי רוח ואף רעשי כביש כמעט ואינם חודרים לחלל תא הנוסעים וניתן לנהל שיחה רגועה או להנות ממערכת הסטריאו בלי כל הפרעה. המתלים מתמודדים מעולה עם גלים או שברים בכביש מהיר וההגה, שהופך כבד וקשיח יותר, נוסך בטחון וגורם לגולף להרגיש גדולה ממה שהיא באמת.
פולקסווגן גולף
כל הנוחות הזו לא באה ללא מחיר, והמחיר שלה מתגלה בנסיעה מאומצת ודינמית, התנהגותה של הגולף על סף המגבלות צפויה מאוד ואינה מערבת את הנהג יתר על המידה בנעשה במערכת ההנעה, המתלים וההיגוי. ברגע שמגבלות האחיזה נפרצות, הגולף יוצאת לתת היגוי הדרגתי ונשלט, אך היא מגיעה לשם מוקדם מכפי שהיינו רוצים. האשמים העיקריים, שלהם גם חלק גדול בנוחות של הגולף בתוואי נהיגה מתונים יותר, הם הצמיגים, ובשל החתך הגבוה לא מצליחים להעביר מספיק מידע אל ההגה המצויין ומשם לאצבעותיו של הנהג. מערכת בקרת היציבות (שאינה ניתנת לניתוק) לצד מערכת בקרת המשיכה (הניתנת לניתוק) תורמות להתנהגות הכביש הבטוחה, החשובה כל כך ללקוחותיה המסורתיים של הגולף.
סיכום - אותו דבר, רק יותר טוב
כפי שצוין בפתיחה, הגולף איננה נמצאת בוואקום, היא ניצבת מול תחרות עיקשת. בכל זמן המבחן קיננה בזיכרוננו סיאט לאון שנבחנה אצלנו לא מזמן ונותנת אבזור עדיף והתנהגות ספורטיבית יותר תמורת מחיר נמוך יותר. לפני הגולף עומד קרב קשה על כיסיהם של לקוחות פוטנציאליים, עם תג מחיר שגבוה אף מרוב הגרסאות המאובזרות יותר של משפחתיות אחרות גרסת הבסיס של הגולף היא אנדרדוג משמעותי בכל הנוגע ליחס תמורה לשקל.
אך למרות חסרונותיה, אין ספק שמהנדסי פולקסווגן ידעו בדיוק מה הם עושים כשתכננו את הגולף החדשה, היא ממשיכה את המתכון הבטוח של קודמותיה ומציגה שיפורים בכל סעיף ברשימה החשובה ללקוחות המסורתיים. אלה המחפשים את האיכות השקטה שכל כך מאפיינת את המותג. לא בכדי הפכה הגולף לאחד המותגים המוכרים ביותר בעולם הרכב, ע"י שיפור מתמיד מדור לדור, מבלי לנסות ולפסוע לטריטוריות אחרות או להציג שינויים שוברי מוסכמות, הגיעה הגולף למקום בו היא נמצאת כיום.
את הפולקסווגן גולף אפשר להשוות לדור האחרון של האייפון, במבט מבחוץ נראה שגם היא, כמו האייפון דומה מאוד לקודמתה, אינה מציעה תמורה טובה יותר ממתחרותיה ולמרות שלקוחות המגיעים ממותגים אחרים ככל הנראה לא יאוצו לקנות אותה, מי שיודע מה לחפש ומכיר את היתרונות שלה, ירגיש מיד בבית ויראה את השיפורים שנעשו בה. פולקסווגן גולף מכוונת ללקוחות מאוד מסויימים שיודעים להעריך אותה בזכות מה שהיא, זהה כמעט לחלוטין לדור הקודם, אך בו בזמן טובה יותר בכל סעיף.

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.