קיה סלטוס, הקרוסאובר האחרון שהצטרף למשפחת הפנאי של המותג, מציע עיצוב אופנתי, שימושיות גבוהה למשפחה ומחיר נגיש. יצאנו לבחון את ההצעה החדשה
קיה ספורטאז' היווה סיפור הצלחה מקומי עם השקתו בגרסת 1.6 ליטרים אשר תומחרה בדומה למשפחתיות קומפקטיות דאז, וקלע בול בפוני לדרישות השוק - קרוסאובר מרווח ואופנתי במחיר נגיש, המהווה אלטרנטיבה למכונית משפחתית קלאסית. מאז השתנו במעט חוקי המשחק והעדפות השוק, וקיה ספורטאז' המזדקן אינו מוצע עוד בגרסת כניסה זולה. קיה לא מוותרת על הקלף המנצח שהיה בידה ומציעה כעת לקהל הישראלי את קיה סלטוס אשר מציג ממדים קומפקטיים ביחס לקטגוריית הקרוסאוברים המשפחתיים אך עדיין בעל מרחב שימושי, מפרט אבזור טוב, ותמחור אטרקטיבי.
קיה סלטוס במבחן דרכים
| קיה סלטוס 2.0 ליטרים EX אוטומטי | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב, אבזור, שימושיות משפחתית |
| חסרונות | צריכת דלק, איכות תא נוסעים, בידוד רעשים |
קיה סלטוס
לא מדובר במתחרה הראשון בקטגוריה מבית קיה, שהרי קיה אקסיד דומה לו בתמחור ובמרווח תא הנוסעים, אך ביחס אליו מציע קיה סלטוס מפרט ועיצוב בסגנון אמריקאי ומרכב גבוה הצפויים לקלוע טוב יותר לטעמו של מר ישראלי. קיה סלטוס משווק במחיר כניסה נגיש העומד על 133,900 ₪, ולמבחן שלנו התייצב קיה סלטוס בגרסת EX הבכירה שמחירו 140,900 ₪.
עיצוב ונוחות
עיצובו של קיה סלטוס מתאפיין בקווים "ג'יפאים" וחסונים. לצד דקורציית השטח המוכרת הכוללת קשתות גלגלים ומרכב תחתון מושחרים המקנים השליית הגבהה מהכביש, ניתן למצוא שילוב אלמנטים אופנתיים מודרניים. בולטת מכולם היא החזית המציגה את שבכת אף הטיגריס בעיצוב תלת ממדי עם מסגרת כרום ותאורת יום הפולשת לתוכה מתוך גופי התאורה הצרים והמפוצלים. הפגוש הקדמי כולל מגלש דמוי אלומיניום ותאורת ערפל מסוג LED. מן הצד בולטים קווים רבועים, מכסה מנוע אופקי, חישוקי 17 אינץ', צביעה דו-גונית כסטנדרט, מוטות נשיאה, ואלמנט עיצובי היוצר סימן X בקורה C. מאחור בולטים גופי תאורה המחוברים באמצעות פס כרום דקורטיבי הנועד להעצים את אפקט הרוחב, ספוילר אחורי, ופגוש הכולל צמד פתחי מפלט מדומים ומגלש בגוון כרום.
קיה סלטוס
התוצאה הסופית נאה בהחלט ומקנה נוכחות בולטת ביחס למתחרים הישירים, במיוחד בצבעים חרדל ושחור אותו עטה רכב המבחן. עם אורך של 4,370 מ"מ, רוחב של 1,800 מ"מ, גובה של 1,630 מ"מ, ואורך בסיס גלגלים העומד על 2,630 מ"מ, מתברג קיה סלטוס לרף התחתון בקטגוריה מבחינת המידות.
תא הנוסעים מציג עיצוב שמרני אך פרקטי ומוכר משאר דגמי המותג. הדשבורד דו מפלסי ובחלקו העליון מערכת מולטימדיה עם מסך מגע צף בגודל 10.25 אינץ' (8 אינץ' בגרסת אורבן) המציג רזולוציה ובהירות מעולות, לצד תפעול אינטואיטיבי. תחתיו ממוקמים פקדי התפריטים במערכת המולטימדיה ותחתם פתחי מיזוג הצרים. היתרון בסידור זה מאפשר פשרה מצוינת בין מסך מגע גבוה ונגיש, ופתחי מיזוג שאינם נמוכים מחד ואינם ממוקמים מצידי המסך כך שיקפיאו את ידו של האוחז בהגה. לוח המחוונים קריא וברור, וצג מחשב הדרך במרכזו אינטואיטיבי ומוכר מדגמי קיה השונים. המפלס השני כולל את מערכת בקרת האקלים, שאינה מפוצלת אך כוללת פתחי מיזוג לנוסעים מאחור.
קיה סלטוס
חומרי הדיפון מאכזבים ומהווים עקב אכילס בחבילה הכוללת. כבר בחלקים העליונים פגשנו פלסטיק קשיח שאינו מזמין למגע, ועל סוכך לוח המחוונים חריץ הכנה לתצוגה עילית שאינה מוצעת במפרט המקומי. איכות ההרכבה והגימור טובות. קיה סלטוס צובר נקודות בזכות הנדסת אנוש טובה וברורה, תאורת מפות מסוג LED הנדלקת ונכבית באמצעות ליטוף הנורה, מבחר שקעי טעינה, וצמד משטחים להנחת סמארטפון בתחתית הקונסולה המסודרים אחד מעל השני, ולדעתנו צריכים להפוך לתקן חובה בכל רכב חדש. נוסף על אלו נמצא תא כפפות מואר, תא נוסף מתחת למשענת היד שבין המושבים, תאים בדלתות, וסוככי שמש עם מראות בעלות כיסוי ותאורת איפור.
קיה סלטוס
תא המטען בנפח 468 ליטרים בעל רצפה כפולה, נטול תאורה ואמצעי עיגון כגון רשתות או ווי תליה, אך מציע מפתח רחב וסף הטענה בגובה המתאים. קיפול המושבים האחוריים יביא לנפח של 1,428 ליטרים. מתחת לרצפת תא המטען נמצא גלגל חלופי זמני מפלדה.
המושבים הקדמיים מפתיעים לטובה עם ריפוד איכותי, תמיכה צידית טובה, ונוחות כללית טובה חרף העדר אפשרות לכיוונון קשיחות תומך הגב התחתון. ברמת אבזור EX הנבחנת ניחנים המושבים גם במראה נאה אודות לשילוב ריפוד דמוי עור רך. הכניסה והיציאה מהרכב נוחות בזכות מפתח דלתות רחב ומושבים מוגבהים. תנוחת הנהיגה גבוהה במעט ביחס לרכב משפחתי קלאסי, אך אינה גבוהה כמו בקיה ספורטאז' למשל. כושר התמרון מצוין בזכות ממדים סבירים ושדה ראיה רחב המתקבל באמצעות חלונות גדולים וקורות A דקות. מראות הצד מעוצבות על פי התקינה האמריקאית וכוללות שטח מת מצד הנהג.
קיה סלטוס מציג ניצול מצוין של חלל הפנים, עם מרווח ברכיים טוב לנוסעים מאחור, ומרווח כתפיים שמתאים לשני נוסעים בוגרים. מדרגת תעלת הינע רחבה, הופכת את המושב האמצעי לנוח פחות וכזה שנועד בעיקר לנסיעות עירוניות קצרות.
קיה סלטוס
קיה סלטוס מסתפק במתלה אחורי פשוט מסוג קורת מתח ולכן מציע נוחות נסיעה בינונית עם יותר מדי תנודות על ציר הרוחב. כושר הריסון של המתלים יחד עם כיול רך, מצליחים לפצות על כך באופן חלקי, כל עוד האספלט אינו אכזר במיוחד, אך שילוב של מהירות גבוהה יחד עם רצף שברים, יצליחו לטלטל את המרכב ולהעביר חבטות אל תא הנוסעים. פעולת המתלים אינה מעודנת וקולם נשמע תחת עומס. מחוץ לעיר הנוחות טובה בהחלט כל עוד ישמור נהג הסלטוס על נהיגה מנהלתית ומשפחתית. במהירויות תלת ספרתיות, מתחילים לחדור רעשי דרך ורוח, המצטרפים אל שאון המנוע שנשמע תחת עומס, ויוצרים איכות נסיעה כוללת שאינה מהמעודנות בסגמנט.
יכולת השטח עם הנעה קדמית מסתכמת כמצופה בצליחת שבילים סלולים. מרווח גחון של 185 מ"מ נחשב טוב ביחס לקטגוריה ומספק יתרון קל בעבירות בשטח ביחס למשפחתית סטנדרטית. נוחות הנסיעה טובה בירידה מהאספלט, כך שהמתלים מתמודדים בצורה ראויה עם בורות בשבילים או בליטות אבנים.
ביצועים
יחידת ההנעה בקיה סלטוס כוללת מנוע בנזין 4 צילינדרים בנפח 1,999 סמ"ק בהספק 149 כ"ס ב- 6,200 סל"ד ומומנט של 18.3 קג"מ ב- 4,500 סל"ד, ותיבת הילוכים אוטומטית רציפה. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 9.6 שניות והמהירות המרבית עומדת על 190 קמ"ש.
קיה סלטוס
יחידת הנעה זו פחות גמישה ביחס למנועי טורבו מודרניים וחסרת מחץ בסל"ד נמוך. כפי שרומז דף הנתונים, רצועת הכוח האפקטיבית נמצאת בסל"ד גבוה. המומנט הרזה של המנוע האטמוספרי מגיע לשיאו רק ב- 4,500 סל"ד, ושיא ההספק ב- 6,200 סל"ד, אך התיבה הרציפה יודעת להביא את המנוע עד ל- 7,000 סל"ד. לחץ מתון אכן יוצר קצב התקדמות ראוי אך רעשי הניסור המתכתי אותם מייצר המנוע יגרמו לנהג לייסורי מצפון והרפיה מדוושת הגז.
בנסיעה עירונית מנהלתית, תגובות יחידת ההנעה טובות עם קצב התקדמות החלטי לצד פעולה חלקה. תיבת ההילוכים הרציפה כוללת יחסי העברה קבועים במטרה לדמות פעולה של תיבה פלנטרית ולכן תופעת ההשתהות הארוכה בסל"ד גבוה וקבוע אשר אפיינה את הדורות הראשונים של התיבות הרציפות, אינה מורגשת כאן. מצב ספורט בבורר מצבי הנהיגה מספק ביצועים טובים אשר יספקו כל נהג משפחתי, כך שניתן לסכם את סעיף הביצועים בציון טוב, עם כוכבית בסעיף רעש המנוע בסל"ד גבוה.
קיה סלטוס
בכביש המפותל מציג קיה סלטוס יכולת דינמית סבירה עם זוויות גלגול מרוסנות תחת לחץ מתון. נהג שינסה לאתגר את השלדה ולבדוק את מגבלותיה, יגלה במהרה כי אחיזת הכביש אינה מהגבוהות וכי תחת מגבלות נוטה הרכב להרחיב את קו הפניה באמצעות תת היגוי. ההגה מדויק אך קל מדי וחסר תחושה. הבלמים עושים עבודתם נאמנה ואינם מתעייפים תחת עומס.
צריכת דלק
נתון היצרן מצביע על צריכת דלק ממוצעת של 13.2 ק"מ לליטר. בימי המבחן רשם קיה סלטוס צריכת דלק ממוצעת של 10.0 ק"מ לליטר בנסיעה מנהלתית ברובה, אשר כללה גם עליות לירושלים עם מזגן בעצימות גבוהה וכמה קטעים דינמיים. מדובר בצריכת דלק גבוהה ביחס למתחרים בקטגוריה בעלי מנועי טורבו. עם מיכל דלק בנפח 50 ליטרים ניתן לצפות לטווח נסיעה של כ- 500 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 14 מתוך 15.
קיה סלטוס
אמינות ועלויות אחזקה
אמינות רכבי קיה נחשבת טובה. בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports לשנת 2020 דורגה קיה במקום העשירי מתוך 28 יצרנים עם ירידה של מקום אחד ביחס לדירוג בשנת 2019. בסקר J.D. Power שנערך בשנת 2019 התברגה קיה במקום העשירי מתוך 32 יצרנים בארה"ב, ובמקום ה- 5 מתוך 23 יצרנים בגרמניה.
קיה סלטוס משווק עם 3 שנות אחריות או 100,000 ק"מ, המוקדם מביניהם. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ.
קיה סלטוס
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 עם עבר נטול תביעות ושלילות רישיון עומדת על כ- 6,000 ₪, ועלות ביטוח חובה כ- 1,300 ₪.
בטיחות
ארגון הבטיחות Euro Ncap טרם בחן את קיה סלטוס, אך מקבילו ההודי, ארגון ה- ANCAP, בחן את קיה סלטוס בשנת 2019 והעניק לרכב ציון מרבי של 5 כוכבי בטיחות, עם ציונים של 85% בהגנה על בוגרים, 83% בהגנה של ילדים, 61% בהגנה על הולכי רגל, ו- 70% בגין מערכות הבטיחות ברכב.
קיה סלטוס
אבזור הבטיחות זהה בשתי הגרסאות המוצעות בישראל וכולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ובלימה אוטונומית בעת חירום, תיקון סטייה מנתיב הנסיעה, מערכת אקטיבית לשמירה על מרכז נתיב הנסיעה, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, התרעה על בלימת חירום באמצעות הבהוב בפנסים האחוריים, התרעה על עייפות הנהג, ותזכורת למניעת שכחת ילדים במושב האחורי. בקרת שיוט אדפטיבית לא כלולה במפרט. ציון הבטיחות על פי דירוג משרד התחבורה הינו 6 מתוך 8.
תמורה למחיר
קיה סלטוס ברמת אבזור אורבן הבסיסית מוצע במחיר 133,900 ₪ וכולל בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', מערכת הפעלה בשפה העברית, תמיכה בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, אפליקציית ניווט Waze, מושבים קדמיים מחוממים, בקרת ירידה במדרון, חיישני חניה אחוריים, מצלמת רוורס, שמשות אחוריות כהות, קיפול חשמלי למראות הצד, חישוקי 17 אינץ', ואפשרות לצביעה דו-גונית עם גג בצבע שחור, לבן או זהב לבחירה.
גרסת EX עולה 140,900 ₪ וכוללת בנוסף מערכת מולטימדיה עם מסך משודרג בגודל 10.25 אינץ', בקרת אקלים דיגיטלית, בלם חניה חשמלי עם פונקציית Auto Hold, שקע טעינה USB למושב האחורי, מפתח חכם עם אפשרות להתנעה מרחוק, מושבים בריפוד דמוי עור בשילוב בד, תאורת ערפל קדמית מסוג לד, פנסים אחוריים מסוג לד, ועיטורים חיצוניים בגוון כסוף.
לקיה סלטוס יש לכאורה את הכלים להצלחה בשוק המקומי. עיצובו מרשים ובעל נוכחות, המרווח הפנימי אינו נופל ממשפחתית קומפקטית, אבזור הבטיחות טוב, וכך גם אבזור הנוחות בגרסת EX. אמנם המנוע גדול ללא טורבו וצריכת הדלק גבוהה, וקיה סלטוס אינו מצטיין בנסיעה מעודנת במיוחד, אך תחת כנפיה של היצרנית המוערכת, ניכר כי יש לקיה שחקן נוסף שיתקבל בזרועות פתוחות בקרב לקוחות התרים אחר קרוסאובר שימושי במחיר של רכב משפחתי.
| קיה סלטוס 2.0 ליטרים EX אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | בנזין 4 צילינדרים 1,999 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 149/6,200 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 18.3/4,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית רציפה IVT |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,370 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,800 מ"מ |
| גובה כללי | 1,630 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,630 מ"מ |
| מרווח גחון | 185 מ"מ |
| מיכל דלק | 50 ליטרים |
| נפח תא מטען | 1,424/468 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,337 ק"ג |
| מהירות מרבית | 190 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 9.6 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 13.2 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 10.0 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 14 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro Ncap | 5 (טרם נבחן בארגון Euro Ncap) |
| רמת אבזור בטיחותי | 6 (מתוך 8) |
| מחיר | 140,900 ₪ |

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.