סובארו איבולטיס מגיע לישראל בתצורת 7 או 8 מושבים עם ממדי ענק ומחיר מגזרת הפרימיום. יצאנו לבדוק האם ההצעה היפנית-אמריקאית תקלע לטעמו של הצרכן הישראלי
סובארו איבולטיס (Evoltis) המכונה בשוק האמריקאי אסנט (Ascent), הינו רכב הפנאי הגדול ביותר של המותג היפני אשר נועד להתחרות בארץ מול דגמים מוכרים כגון שברולט טראוורס ופורד אקספלורר, ודגמים חדשים כגון טויוטה היילנדר ויונדאי פליסייד שזה עתה הגיעו ארצה. סובארו איבולטיס משווק בתצורת 7 או 8 מושבים בגודל מלא פלוס תא מטען שימושי, ונועד להוביל נוסעים בנוחות לצד הצגת יכולת שטח מסוימת. הדגם החדש עושה שימוש בפלטפורמת SGA המודולרית של היצרן בגרסתה המאורכת ביותר. למבחן שלנו התייצב סובארו איבולטיס לוקצו'רי עם 7 מושבים שמחירו עומד על 329,000 ₪.
| סובארו איבולטיס לוקצו'רי 7 מושבים | |
|---|---|
| יתרונות | ביצועים, מרווח פנימי, מוניטין אמינות |
| חסרונות | מחיר, צריכת דלק, כושר תמרון |
סובארו איבולטיס
עיצוב נוחות
סובארו איבולטיס משמר את שפת העיצוב הפרקטית של היצרנית, ובגדול (או בענק) נראה כמו סובארו פורסטר עם הרגלי תזונה צפון אמריקאים טיפוסיים. אותן מידות אחראיות גם על נוכחות הגעה מרשימה. מעבר לכך העיצוב סולידי ונאה אך אינו הקלף החזק של סובארו איבולטיס. ניכר כי מעצבי סובארו נדרשו לעצב מרכב פרקטי המאפשר חלל פנימי עצום, וכניסה ויציאה נוחות. המראה המסורתי מתאפיין בקשיחות תכליתית עם מכסה מנוע אופקי, גופי תאורה רבועים וקו חלונות נמוך.
סובארו איבולטיס
תא הנוסעים מציג את שפת העיצוב התכליתית של סובארו הכוללת קווים שמרנים. למערכת המולטימדיה מסך מגע בגודל 8 אינץ' ברזולוציה מעולה המציג גרפיקה מרשימה, ומסך צבעוני נוסף מותקן בחלקו העליון של הדשבורד ומציג תמונה ממצלמה קדמית שימושית מאוד, אף על פי שברכב כזה נדרשות מצלמות 360 מעלות. בחלק התחתון של הקונסולה נמצאת מערכת בקרת האקלים ותחתיה תא להנחת הסמארטפון. בפנל בורר ההילוכים מסודרים גם בלם חניה אלקטרוני ובורר מצבי הנהיגה xMode. מערכת השמע מבית הרקמן קרדון כוללת 14 רמקולים המפיקים צליל איכותי ומענג.
סובארו איבולטיס
חומרי הדיפון נעימים למגע ברובם וסביבת הנהג בהחלט נעימה לשהייה. ריפודי העור החום ופנלים דמויי עץ, מקנים תחושת פרימיום המתערערת בשל פנלים חלולים מפלסטיק הנמנים גם הם בין חומרי הדיפון. לוח המחוונים קריא וברור, ובמרכזו צג מחשב דרך צבעוני. הנדסת האנוש טובה ואינטואיטיבית פרט לפקדי מערכות הבטיחות אשר מפוזרים בתא ללא היגיון. הפקד לניתוק מערכת תיקון הסטייה מנתיב הנסיעה נמצא למשל על גלגל ההגה, בעוד ביטול ההתרעה בלבד מתבצע ע"י פקד המותקן בתקרה בסמוך לפקד פתיחת הגג הפנורמי. מעבר לכך איכות ההרכבה מצוינת, ובמהלך נסיעת המבחן שכללה נסיעה בשטח רצוף בורות ואבנים, לא נשמע כל קרקוש או חריקה בתא הנוסעים.
המושבים הקדמיים וצמד מושבי הקפטן בשורה השנייה נוחים ומפנקים בהתאם להעדפתו של שוק היעד העיקרי בצפון אמריקה. המושבים הקדמיים זוכים לכוונון חשמלי מלא, כולל כיוון קשיחות מסעד הגב התחתון וכולל שני זיכרונות לנהג. תנוחת הנהיגה מאוד גבוהה ושולטת, ויחד עם קו חלונות נמוך מתקבל שדה ראיה טוב לפנים ולצדדים.
סובארו איבולטיס
מושבי השורה השלישית מקנים תחושת מחלקת עסקים ומאפשרים תנאי מחיה משופרים עם מרווח עצום ושלל כיוונים לרבות הזחת המושבים על מסילות. צמד הספונים בכורסאות הקפטן זוכים לאירוח ברמה הגבוהה ביותר בזכות מושבים איכותיים מחוממים, אזור בקרת אקלים נפרד, וילונות הצללה, שקעי טעינה, ומחזיקי כוסות בדלתות וברצפת הרכב השטוחה. כרכב המיועד לשוק הצפון אמריקאי כולל האיבולטיס לא פחות מתשעה עשר מחזיקי כוסות.
המראה הפנימית דיגיטלית והופכת בהינד ידית לצג מצלמת רוורס בתוספת אופציות לכוון בהירות, זום, וזווית. כמו בכל חידוש מוצלח, נדרשת תקופת הסתגלות קצרה אך לאחריה יהיה קשה לחזור למראה רגילה. אמנם לא ניתן לראות את היושבים במושב האחורי, אך הרציונל הבטיחותי שלשמו נועדה המראה הפנימית מתקיים במלואו באמצעות שדה ראיה מיטבי שהיה נבלע ברכב כה ארוך בשל הפרעות מצד משענות הראש, הנוסעים או המטען. בתקרת הרכב פקדי פתיחה והצללת הגג הפנורמי, צמד סוככי שמש הכוללים תאורת איפור, ותא אחסון למשקפי שמש עם דופן פנימית המציעה מראה פנורמית המסייעת לנהג להשקיף על נוסעי הרכב, ושימושית מאוד בעת הסעת ילדים.
סובארו איבולטיס
הכניסה והיציאה מהרכב מעולות בזכות מפתח דלתות רחב בזווית של 75 מעלות מאחור, וקורת C אנכית לטובת הקלה על כניסה אל שורת המושבים השלישית, אשר מתבצעת באמצעות משיכת ידית בצד מושבי השורה השנייה והזחת המושב קדימה. הכניסה לשורה השלישית אינה דורשת תרגילי אקרובטיקה וגמישות יתרה אך ניכר כי סובארו כיוונו את הספסל האחורי להובלת ילדים שגובהם אינו עולה על 1.60 מטרים. הנוסעים בשורה זו אינם מקופחים וזוכים לפתחי מיזוג ייעודיים בתקרה ובסיס מושב מוגבה המאפשר שדה ראיה לפנים, כך שקו העיניים חולש מעל משענת הראש של היושבים מלפנים.
סובארו איבולטיס
בתא הנוסעים מבחר תאי אחסון שימושיים הכוללים תא גדול מתחת למשענת היד הקדמית, תא אחסון בקונסולה המרכזית, תא כפפות גדול ומואר, ותאי אחסון עמוקים בדלתות. תא המטען בנפח מכובד של 498 ליטרים על פי התקן האמריקאי, המודד את הנפח עד גובה התקרה (האירופאי מודד עד לקו משענות הראש במושב האחורי). קיפול המושב האחורי כבר מניב נפח עצום של 1,331 ליטרים, אך סף ההטענה גבוהה מאוד. בנוסף מצויד תא המטען בשקע 12V אשר יהיה שימושי בפעילויות פנאי שונות. דלת תא המטען בעלת פתיחה חשמלית. בתחתית המרכב גלגל חלופי קטן עם חישוק פלדה.
סובארו איבולטיס
הכניסה וההתנעה לרכב מתבצעות ללא מפתח. תחילת התנועה בעיר מגלה נוחות נסיעה מעולה ומרוסנת. המתלים בעלי מהלך ארוך וכושר שיכוך טוב. מתלים נפרדים מסוג עצמות עצה כפולות תורמים לספיגה טובה של רוב מפגעי האספלט העירוני, בורות בכביש מרוסק וגם אבנים קטנות בטיול שבילים, חרף חישוקים בקוטר 20 אינץ'. פסי האטה, גלים ושיבושים מרוסנים ביעילות גם הם. מחוץ לעיר נשמרת נוחות הנסיעה המעולה וגלי אספלט נבלעים בקלות ע"י המתלים. בידוד רעשי הרוח והכביש מעולים ומזכים את סובארו איבולטיס ביכולת שיוט מצוינת.
סובארו איבולטיס
יכולת השטח מאכזבת במעט לאור היכולת המתעלה אותה מפגין אחיו הצעיר סובארו פורסטר. האשמה העיקרית ביכולת השטח המוגבלת מופנית למידות הענק אשר מעצם טבען יוצרות זווית בטן של 18.2 מעלות המאיימת לגרד את המרכב של הענק על כל סלע בולט. גם זווית גישה של 17.6 מעלות בשל החרטום הבולט, אינה מסייעת לנצל את הפוטנציאל הטמון בהנעה כפולה קבועה ומרווח גחון של 220 מ"מ. בשבילים נטולי אתגרי עבירות, ה- DNA של סובארו בא לידי ביטוי עם מתלים מוצלחים המעניקים נוחות נסיעה מרוסנת בשבילים. נהג שיגזים או יפספס בור אכזר מדי עלול להגיע לסגירת מהלך בולם לא נעימה במקרה הטוב. ניתן לעבור גם חריצים ושטח קשה יותר אם נוהגים בזהירות יתרה, ובורר מצבי נהיגת השטח מאפשר הפעלת מערכת בקרת ירידה במדרון הפועלת היטב ומסייעת לנהג לא מנוסה לשפר את כישורי נהיגת השטח בסיבוב חוגה.
ביצועים
סובארו איבולטיס נאמן למסורת ארוכת השנים של החברה ומצויד במנוע בוקסר בנזין מוגדש טורבו בעל 4 צילינדרים בנפח 2.4 ליטרים, המפיק 260 כ"ס ב- 5,600 סל"ד ומומנט רזה של 28.2 קג"מ החל מ- 2,000 סל"ד. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה CVT בעלת 8 יחסי העברה מתוכנתים ואפשרות להעברת הילוכים מגלגל ההגה. תאוצה מאפס למאה קמ"ש אורכת 7.4 שניות והתחושה בפועל משכנעת בהחלט. יחידת ההנעה השרירית מעניקה לענק הכבד תחושה קלילה ותזזיתית. לרשות הנהג מומנט זמין בכל רמיסת דוושה המאפשר יציאה בטוחה לעקיפות ותאוצות ביניים מרשימות, אליהן מתלווה צליל מנוע בוקסרי שרירי וייחודי. התיבה הרציפה אשר הבשילה במשך הדורות, נעימה ומקנה תחושה הדומה יותר מתמיד לתיבה פלנטרית בזכות יחסי העברה מתוכנתים ומנופי שליטה עליהם מגלגל ההגה. מאכזב לגלות כי ברכב כה יקר, מכסה המנוע אינו נתמך ע"י בולמים הידראוליים.
סובארו איבולטיס
כיול המתלים הרך בשילוב משקל עצמי החוצה את רף שני הטונות, מאלצים התנהגות כביש פושרת למדי. ממדיו של המרכב מורגשים היטב בעת כניסה מהירה לפניה. תחת לחץ, אפילו מתון, תורגש רכינת מרכב וזוויות גלגול גדולות. בנהיגה מנהלתית ורגועה אין כל בעיה או תחושת חוסר ביטחון, וניתן גם לנהוג את האיבולטיס במהירות בקשתות ארוכות, והרכב יאותת לנהג מתי כדאי להפחית את הקצב. גלגל ההגה עוטה עור נעים ואיכותי, משקלו טוב אך הוא בעל התנגדות מלאכותית וחסר תקשורת לחלוטין. הבלמים מיישרים קו עם שאר המכלולים ומציגים עוצמת בלימה סבירה ובטוחה, אך תגובת הדוושה עמומה.
צריכת דלק
מנוע בוקסר בהספק 260 כ"ס ומשקל כבד אינם מתכון מוצלח לכבוש את ליבו של הצרכן הירוק. במהלך ימי המבחן הציג סובארו איבולטיס צריכת דלק משולבת של 8 ק"מ לליטר בנהיגה סטנדרטית עם מערכת Start & Stop פועלת וללא הפעלת מזגן ברובה. הנתון שקיבלנו לא קרוב לנתון הרשמי של היצרן העומד על 12.6 ק"מ לליטר עפ"י התקן האמריקאי הידוע כמציאותי יותר ביחס לאירופאי. מיכל דלק בנפח 73 ליטרים יספק טווח נסיעה של כ- 580 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 15 מתוך 15.
סובארו איבולטיס
אמינות ועלויות אחזקה
אמינות רכבי סובארו נחשבת טובה. בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports האמריקאי לשנת 2020 דורגה סובארו במקום ה- 7 מתוך 27 יצרנים, עם ירידה של 5 מיקומים מהדירוג הקודם בשנת 2019. בסקר J.D Power שנערך בארה"ב בשנת 2019, התברגה סובארו במקום ה- 14 מתוך 32 יצרנים עם 136 תקלות לכל 100 רכבים. סובארו איבולטיס משווק עם אחריות מלאה לחמש שנים או עד 150,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים טרם נמסרו ע"י היבואן.
סובארו איבולטיס
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 עם עבר נטול תביעות עומדת על 13,000 ₪ ועלות ביטוח חובה 1,950 ₪.
בטיחות
סובארו איבולטיס מיועד לשוק האמריקאי ולכן לא נבחן במבחני הבטיחות שעורך ארגון Euro Ncap. אבזור הבטיחות בשתי הגרסאות המשווקות בישראל כולל בין היתר 7 כריות אוויר וחבילת Eyesight המונה מערכת בלימה אוטונומית הפועלת גם בנסיעה לאחור, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית עם מנגנון זחילה בעומסי תנועה, מערכת אקטיבית לתיקון סטייה מנתיב הנסיעה, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה צולבת מאחור, ופנסי לד עוקבי פניה. דירוג אבזור הבטיחות על פי משרד התחבורה הישראלי הינו 8 מתוך 8.
סובארו איבולטיס
תמורה למחיר
סובארו איבולטיס משווק בישראל בשתי תצורות מושבים עם גרסאות אבזור תואמות לכל אחת מהן. מחירה של גרסת הכניסה לימיטד בעלת 8 מושבים עומד על 299,000 ₪ והיא כוללת בין היתר ריפודי עור, מושבים קדמיים חשמליים, זיכרונות למושב נהג, חימום מושבים, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', תמיכה בממשק Apple CarPlay, מערכת שמע מבית הרמן קרדון עם 14 רמקולים, בקרת אקלים תלת-אזורית עם פתחי מיזוג גדולים עבור כל שורה, כניסה והתנעה ללא מפתח, גג נפתח פנורמי, מצלמת נסיעה לאחור, דלת תא מטען חשמלית, וחישוקי 20 אינץ'. בנוסף ייהנו הנוסעים מ- 8 שקעי USB לטעינת מכשירים, עד 19 מחזיקי כוסות ובקבוקים, ושקע מתח 120V הממוקם בקונסולה האחורית.
מחירה של גרסת לוקצ'ורי הנבחנת עומד על 329,000 ₪ והיא כוללת 7 מושבים, ביניהם 2 מושבי קפטן בשורה השניה, אוורור מושבים קדמיים, מראה פנימית חכמה, מצלמת נסיעה קדמית, תאורת אווירה, חיישני גשם, וקיפול מראות חשמלי.
סובארו איבולטיס מהווה אלטרנטיבה ראויה בהחלט בפלח שוק נישתי בו מתחרים מספר מועט של דגמים על מספר מועט של לקוחות. ביחס למתחריו ניחן סובארו איבולטיס ביתרונות המסורתיים של סובארו ביניהם מוניטין שרידות ואמינות, שימושיות, ומערכות מתלים והנעה משובחות. מחירו אינו זול ביחס למתחריו ומקשה עליו להתבלט, כך שבסיכומו של מבחן ניכר כי סובארו איבולטיס יתאים ללקוחות התרים אחר מוביל נוסעים אמין, מרווח ומפנק בעיצוב סולידי המציע גם יכולת שטח מסוימת.
| סובארו איבולטיס לוקצ'ורי 7 מושבים 2.4 ליטרים טורבו אוטומטי | |
|---|---|
| מנוע | בוקסר טורבו בנזין 4 צילינדרים 2,387 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 260/5,600 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 28.2/2,000-4,800 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רציפה CVT עם 8 יחסי העברה קבועים |
| יחידת הנעה | כפולה קבועה עם חלוקת מומנט אקטיבית |
| אורך כללי | 4,998 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,930 מ"מ |
| גובה כללי | 1,819 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,890 מ"מ |
| מיכל דלק | 73 ליטרים |
| נפח תא מטען | 498/1,331/2,435 ליטרים |
| משקל עצמי | לא נתון |
| מהירות מרבית | 209 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 7.4 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 12.9 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 8 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 15 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro Ncap | טרם נבחן |
| רמת אבזור בטיחותי | 8 (מתוך 8) |
| מחיר | 329,000 ₪ |

תפריט נגישות








מצוין
אוטו פגזזזזזז חבל על הזמן וואי יש כל כך הרבה מתחרים טובים!!!!!!!!!!!!!