אם ברכבכם לא מותקנת מערכת לזיהוי רכבים בשטחים מתים, אתם יכולים להתקין אחת כזאת ואף לשפר את רמת האבזור הבטיחותי שקבע משרד התחבורה
תאונות צד הנגרמות מגורמים הנמצאים בשטח המת שלנו הן חיזיון נפוץ, ולמה הן קורות? בשל היסח דעת? חוסר תשומת לב? פזיזות? כנראה שכל התשובות נכונות, ובעיקר כי קיימים שטחים מתים בהם איננו יודעים מה מתרחש, וגורמים לנו לקבל החלטות שגויות. אם היינו יודעים מה קורה בשטחים המתים היינו נמנעים מלבצע את העקיפה או את החלפת הנתיב.
מערכת Baware BSD - אינדיקטורים מותקנים בקורות הצד
ממה מושפעים השטחים המתים ברכב?
גודל השטחים המתים משתנה ותלוי ברכב, בנהג, בתוואי הדרך, בתנאי התאורה ובתנאי מזג האוויר, ומושפע בין היתר מגודל הרכב, שטח חלונות הרכב, צבע חלונות הרכב, עובי קורות הרכב, גובה הרכב, גודל ומבנה מראות הרכב, גובה הנהג, תנוחת הישיבה, עייפות הנהג, ומעיקולים בדרך.
איך מערכת BSD יכולה לעזור לנו?
מערכת לזיהוי רכבים בשטחים מתים (BSD: Blind Spot Detection) יכולה לעזור לנו מול כל המשתנים הפועלים לרעתנו, לחסוך לנו בעלות ביטוח הרכב, למנוע תאונות, ואף להציל חיים. לפני קצת יותר מחצי שנה קיבלתי הצעה מ"אדי מערכות" להתקין ולבחון ברכב שלי את מערכת Baware BSD של חברת סרווז'ן (SerVision), שאמורה לסייע לי בקבלת מידע על האזורים המתים בצידי הרכב.
אמנם יש לי רכב חדיש מודל 2020 עם המון מערכות בטיחות, אבל התראה על שטחים מתים אין שם, ובתור אחד שכבר חווה לא פעם ולא פעמיים מצב של כמעט תאונת צד בגלל שטח מת, קפצתי על ההזדמנות.
מהי מערכת Baware BSD?
מערכת Baware BSD היא מערכת אוניברסלית מבוססת רדאר המתריעה על רכבים בשטחים המתים של הרכב מימין ומשמאל, ומתאימה לכל דגמי המכוניות, פועלת אוטומטית כשהרכב מונע, וכוללת התרעות ויזואליות והתרעות שמע.
מערכת Baware BSD - רדאר מותקן על החלון האחורי
יתרונות הרדאר ביחס לטכנולוגיות אחרות בשוק הן חסינות מהשפעות מזג אוויר, זווית כיסוי של 180 מעלות, זיהוי עד 70 מטרים, ורמת דיוק גבוהה. הרדאר במערכת זו מותקן על החלון האחורי של הרכב ושני אינדיקטורים מותקנים בקורות A הקדמיות ברכב, אחד בימין ואחד בשמאל.
טווח זיהוי וסוגי התרעות במערכת Baware BSD
ההתרעה הויזואלית במערכת Baware BSD מוצגת באור כתום באינדקטורים המותקנים בקורות הרכב וסמוכים למראות הרכב, וההתרעה הקולית מושמעת מבאזר המותקן בדשבורד בסמוך לנהג. המערכת נדרכת במהירות 5 קמ"ש ומתריעה ויזואלית על כניסת רכב משמאל או מימין לשטח המת שלנו עד לטווח של 27 מטר מאחור. ממהירות של 40 קמ"ש תופעל גם ההתרעה הקולית אם מחוון האיתות מופעל לאותו הכיוון בו זוהתה כניסת הרכב.
איך מערכת Baware BSD מתנהגת בפועל?
התקנת המערכת שבוצעה על ידי "אדי מערכות" הייתה אכן פשוטה. על השמשה האחורית הותקן הרדאר, אליו עוברים חוטי תקשורת ומתח מהקורות הקדמיות. בדיפון כל קורה נקדח חור לצורך התקנת האינדיקטור, ולאחר ההתקנה לא רואים שום חוט או חור חשופים. חשוב לציין שלצורך התקנת מערכת זו לא נדרשת שום התקנה חיצונית לרכב.
רכיבי מערכת Baware BSD
צפצוף מערכת ההתרעה המקורית על סטייה מנתיב הנסיעה המותקנת ברכבי על ידי היצרן די דומה לצפצוף מערכת Baware BSD, ולקח לי לא מעט זמן עד שלמדתי להבדיל ביניהם. לאחר תקופת שימוש של יותר מחצי שנה אני יכול לומר בוודאות שהמערכת הצילה אותי מספר פעמים מתאונת צד. פעם אחת זכורה לי ביום גשום כשהחלונות היו מלאים בטיפות גשם והתכוונתי לעבור נתיב בזמן שרכב נוכח בשטח המת שלי, ופעם נוספת זכורה לי כשמיהרתי והייתי פחות מרוכז, וכשרציתי לעבור נתיב בכדי להתקדם, לא שמתי לב בכלל לקיומו של רכב בשטח המת שלי.
חשוב לציין שלמערכת לא היו התרעות שווא, אך לפעמים אתה מודע לרכב בשטח מת ובכל זאת מעוניין לעבור נתיב, אך נאלץ לשמוע את צפצופי המערכת. יחד עם צפצוף מערכת הסטייה מנתיב הנסיעה וצעקות הילדים זה לפעמים כבר יותר מדי. עם כל זאת למדתי לעבוד עם המערכת ובכל פעם שאני רוצה לפנות ימינה או שמאלה, בהפניית המבט למראת הצד אני קודם בודק אם נורת האינדיקטור דולקת ורק אז בודק במראה ומקבל החלטה האם לעבור נתיב או להמתין להזדמנות טובה יותר.
סיכום
המערכת יעילה משום שהיא אכן מזהה בדיוק רב אם קיים רכב בשטח המת שלי שאינני מודע לקיומו, וגם דואגת לעדכן אותי בזמן אמת עם התרעה ויזואלית וקולית. המערכת עבדה כמצופה ביום ובלילה, בקיץ ובחורף, בגשם ובערפל, ובכל מהירות. המערכת זיהתה גם כלים דו גלגליים בתנאי שאינם קטנים או מהירים מדי. כשאני אחראי על שלומם של עוברי הדרך והיושבים ברכבי, מערכת בטיחות זו מתקבלת בברכה.

תפריט נגישות








וכמה זה בשקלים?