אחרי שביקרה אצלנו בגרסת הכניסה ובגרסת RS הספורטיבית, מגיעה למבחן סקודה אוקטביה בגרסת הביניים הקורצת ללקוח הפרטי
סקודה אוקטביה בולטת בקטגוריית המכוניות המשפחתיות ובמשך שנים ארוכות בנתה לעצמה תדמית של מכונית מרווחת, איכותית ושימושית במיוחד. עם הגעת מנועי הטורבו בתחילת העשור הקודם היא הציעה גם ביצועים זריזים וצריכת דלק חסכונית שהפכו אותה לאחת הטובות והמבוקשות בשוק.
| סקודה אוקטביה 1.5 ליטר | |
|---|---|
| יתרונות | מרווח, נוחות נסיעה, ביצועים, צריכת דלק |
| חסרונות | הנדסת אנוש |
סקודה אוקטביה
מתחרות רבות אימצו מאז יחידות הנעה דומות, אך מי שתופסות את המיקומים בראש טבלת המסירות בשנים האחרונות הן המשפחתיות ההיברידיות כי הן נהנות מהנחה בשווי השימוש החודשי הרלוונטי למקבלי רכב צמוד ממקום העבודה. סקודה אוקטביה כבר ביקרה אצלנו בגרסת הכניסה עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.0 ליטר וגם בגרסה הספורטיבית RS. הפעם היא מתייצבת עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטרים בגרסת אמבישן המיועדת בעיקר ללקוח הפרטי ומחירה 142,990 ₪.
עיצוב ונוחות
רכב המבחן הגיע ברמת האבזור הבסיסית אמבישן ובצבע לבן, מה שהעניק לו מראה סולידי שנטמע בקלות בין יתר הרכבים בכביש, אך בכל זאת העיצוב מכובד, מוקפד ואלגנטי, מעיין בייבי סקודה סופרב. החזית רצינית ורחבה עם גריל קדמי המעוטר במסגרת כרום עבה וכונס אוויר רחב בתחתית הפגוש. פנסי החזית מציגים תאורת לד עם תאורת יום נאה. הדופן אלגנטית עם קו מותן הנוכח מהקו שמתווה מכסה המנוע ועד שהוא חובר אל הפנס האחורי. קו החלונות מטפס קלות לקראת קצה הדלת האחורית. הגג המשתפל לאחור פוגש בדלת תא המטען המוגבהת, עליה כיתוב שם היצרנית באותיות דקיקות המעניקות טאץ' יוקרתי. הפנסים האחוריים עם תאורת לד בגרפיקה נאה ותאורת איתות דינמית.
סקודה אוקטביה
למרות המראה המגודל, סקודה אוקטביה גדולה רק במעט מהמתחרות. אורכה עומד על 4,689 מ"מ, רוחבה 1,829 מ"מ, גובהה 1,470 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,669 מ"מ.
תא הנוסעים מציג קפיצת מדרגה ביחס לדור הקודם וכולל דשבורד הבנוי ממספר מפלסים, כל אחד מחומר אחר. בגרסה זו בולט מסך המגע הצף בגודל 10.25 אינץ' לעומת 8 אינץ' בדגמי 1.0 ליטר, וכך גם תאורת האווירה בתא הנוסעים שלא מוצעת בגרסת הכניסה. גלגל ההגה מציג עיצוב נאה עם שני חישורים, גלגלות בעיצוב חצי צף, ושילוב של פלסטיק שחור מבריק ועיטורים בגוון כסוף. הקונסולה בין המושבים נאה עם בורר הילוכים אלקטרוני קטנטן בחיפוי פלסטיק שחור מבריק, אך היינו מצפים שהמקום שפינה בורר ההילוכים המסורתי ישמש לחללי אחסון שימושיים.
סקודה אוקטביה
איכות החומרים גבוהה ומיישרת קו עם הטובות שבקטגוריה ולטעמנו אינה נופלת מהאחות הקובעת את הרף - פולקסווגן גולף. איכות ההרכבה מצוינת ומחזקת את תחושת האיכות. כיאה לסקודה, פתרונות האחסון רבים ושימושיים. בין המושבים הקדמיים תאים פתוחים ומתקני כוסות, מתחת למשענת היד המתכווננת תא אחסון שימושי אך קטן. תא הכפפות גדול, מדופן היטב ומקורר. משמאל לנהג תא אחסון שימושי ומדופן לחפצים קטנים. התאים בדלתות גדולים, שימושיים ומדופנים אף הם. לרשות הנוסעים מאחור כיסים עמוקים בגב המושבים עם חלל ייעודי לסמרטפון, תא פתוח בסמוך לפתחי המיזוג, ומתקני כוסות במשענת היד המרכזית. כמובן שהתאים למטריות בדלתות לא נפקדים.
סקודה אוקטביה
הנדסת האנוש היא צעד לאחור ביחס למה שאנחנו רגילים לקבל בדגמי סקודה. מסך המגע המרכזי אמנם איכותי, דובר עברית, מגיב היטב למגע ונותר קריא גם בשמש ישירה, אך שולט על מרבית הפונקציות כולל בקרת האקלים וזה פשוט לא נוח מספיק. הפקודות המהירות לבקרת האקלים דוגמת "חמם את הרגליים" לא ממש מסייעות ופתחי המיזוג המרכזיים ממוקמים נמוך מדי וקשה לכוונם לעבר הפנים. תפריטי הבחירה בשיקוף מסך הטלפון דורשים יותר מדי לחיצות לפעולה המתבצעת אוטומטית בחיבור הטלפון עם כבל בדגמים הקודמים. בנוסף הייתי מעדיף פקדי קיצור דרך פיזיים רבים יותר. דווקא תפעול בורר ההילוכים האלקטרוני הקטן נוח לשימוש וקל להתרגל אליו. לטעמי לוח המחוונים הסטנדרטי בגרסה זו עדיף על הדיגיטלי והמידע בו מאורגן ומוצג בצורה קריאה וברורה.
סקודה אוקטביה
הכניסה אל הרכב נוחה הודות לדלתות גדולות עם מפתח רחב. המושבים הגדולים קולטים היטב את הנהג והנוסע מלפנים, מעניקים תמיכה טובה לפלג הגוף התחתון ולמותניים, ורק התמיכה לפלג הגוף העליון עשויה להפריע לבעלי כתפיים רחבות. טווח הכוונון הרחב של ההגה ומושב הנהג מאפשר למצוא תנוחת נהיגה נוחה גם לנהגים המעדיפים לשבת גבוה, נמוך או רחוק במיוחד. המושב האחורי מעולה, הוא נוח ומרווח בכל הממדים בדגש על מרווח רגליים מצוין, ומשענות הראש מעניקות תמיכה טובה. המושב המרכזי נוח ביחס למקובל, אך מדרגת תעלת ההינע הגדולה והקונסולה עם פתחי המיזוג הנוגסת במרווח הברכיים הופכים את הישיבה בו ללא נעימה לאורך זמן. לרשות הנוסעים מאחור שמשות כהות, פתחי מיזוג, שקעי טעינה, ומשענת יד עם מתקן כוסות שמאחוריה חלון קטן אל תא המטען.
סקודה אוקטביה
תא המטען הוא נקודת חוזק בולטת של סקודה אוקטביה לדורותיה והדור החדש לא מבייש את המסורת. דלת תא המטען הנפתחת יחד עם השמשה האחורית פוערת פתח טעינה ענקי ורחב, עם שפת טעינה נמוכה. עם זאת רצפת תא המטען נמוכה יותר ונוצרת מדרגה המחייבת הנפה של הציוד בדרך החוצה. המפרט מספר על תא מטען בנפח 533 ליטרים, ובפועל הוא נראה גדול אף יותר. הדלת החמישית מאפשרת גישה נוחה ומהירה אל כל חלקי תא המטען, והמדף האחורי נשלף במהירות. המושב האחורי מתקפל בקלות ומתקבל חלל אחסון ענקי בקנה מידה כמעט מסחרי. חבל שהרצפה אינה שטוחה לאחר קיפול המושבים. בתא המטען תאורה ושקע טעינה V12, מתחת לרצפה גלגל חלופי בגודל מלא.
סקודה אוקטביה
סקודה אוקטביה מרגישה כמו מכונית גדולה מעמדת הנהג. הראות לפנים טובה מאוד. הראות לאחור פחות מוצלחת וחסר לנו המגב לשמשה האחורית מהדורות הראשונים. מראות הצד גדולות ומעניקות שדה ראיה רחב, והמראה בצד הנהג כוללת עמעום אוטומטי כמו המראה המרכזית. רמת האבזור הנבחנת מגיעה עם חיישני רוורס מקוריים ומצלמת רוורס המציגה תמונה מעט מעוותת או מרוחה. בנוסף מצוידת סקודה אוקטביה במערכת בלימה בנסיעה לאחור למניעת תאונות חניה, וזו עשתה לי התקף לב קטן, כשנכנסה לפעולה ובלמה פתאומית בנסיעה לאחור אל עבר עשבייה.
סקודה אוקטביה
סקודה אוקטביה בגרסת אמבישן מגיעה עם מתלים בכיול רך יחסית. יכולות הספיגה והשיכוך טובות במהירות נמוכה והיא מתמודדת היטב עם בורות גם אם לא מצליחה להעלים אותם לחלוטין. המתלה האחורי מתמודד פחות טוב עם שיבושים הבולטים מעל פני הכביש או עם בורות עמוקים במיוחד, ובמספר מקרים נרשמה סגירת מתלה אחורי עם חבטה שנשמעה היטב בתא הנוסעים. מחוץ לעיר הרשימה סקודה אוקטביה עם נוחות נסיעה טובה מאוד ברוב המקרים. בכבישים גליים ובמעבר מהיר מעל שיבושים חדים נרשמו תנודות יתר. בידוד הרעשים מצוין באופן כללי. בידוד רעשי הכביש מעט פחות מוצלח מבידוד רעשי הרוח, אך הם נעלמים לחלוטין על כבישים איכותיים. רעש המנוע מבודד היטב ונשמע רק בזמן מאמץ.
ביצועים
סקודה אוקטביה התייצבה למבחן הדרכים עם יחידת הנעה המוכרת לנו היטב משלל דגמים בקבוצת פולקסווגן. בחזית שוכן מנוע טורבו בנזין בנפח 1,498 סמ"ק עם הספק מרבי של 150 כ"ס ומומנט מרבי של 25.5 קג"מ הזמין החל מ- 1,500 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים ולמערכת סיוע היברידית קלה במתח 48V המורכבת מאלטרנטור-מתנע ומשתי סוללות ליתיום-יון קטנות הממוקמות מתחת למושבים הקדמיים. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 8.4 שניות והמהירות המרבית עומדת על 230 קמ"ש.
סקודה אוקטביה
המנוע מתעורר לחיים בשקט ופעולתו אינה מורגשת בתא הנוסעים. גם היציאה לדרך מתבצעת באופן שקט וללא ויברציות. בידוד מוצלח של רעשים ורעידות מסווה היטב גם את פעולתה של מערכת ה- Start&Stop הפעלתנית המדוממת את המנוע עוד לפני עצירה מוחלטת. בתנאי נהיגה כגון פקקים עירוניים או תמרוני חניה, פעולתה של המערכת לא מהירה כמצופה. גם בנסיעות בין עירוניות בולט אופיו החלק והנעים של המנוע. המערכת ההיברידית הקלה מאפשרת לכבות את מנוע הבנזין לפרקי זמן קצרים בעת גלישה כשהנהג מרפה את רגלו מדוושת התאוצה. בפועל פעולת המערכת כמעט ואינה מורגשת, ובמקרים רבים רק מבט במד הסל"ד הצונח לאפס חושף את פעולתה. אספקת הכוח לינארית וחלקה, הביצועים טובים, ומדובר ביחידת הנעה מלוטשת הפועלת היטב בכל תנאי הדרך.
סקודה אוקטביה
בתנאי עומס מציגה יחידת הנעה זו עדיפות ברורה על מנוע ה- 1.0 ליטר הודות לרצועת כוח רחבה יותר, משיא המומנט ב- 1,500 סל"ד ועד לשיא ההספק המתקבל ב- 5,000 סל"ד. נתון זה מתורגם לביצועים טובים גם בסל"ד גבוה ללא תחושה שנגמר למנוע האוויר. תיבת ההילוכים פעלה היטב בצורה חלקה ומהירה. החבטות וההיסוסים המאפיינים לעיתים תיבות הילוכים רובוטיות כפולות מצמד צומצמו למינימום וכמעט שלא הורגשו כאן. במצב הרגיל נוטה התיבה לבחור בהילוך הגבוה ביותר האפשרי, מה שגורם לתגובות מהוססות במקצת. במצב ספורט המצב משתפר והמנוע נשמר בסל"ד גבוה יותר.
סקודה אוקטביה
התנהגות הכביש בטוחה עם רמת אחיזה גבוהה מאוד, ויחידת ההנעה החזקה לא מאתגרת את אחיזת הצמיגים. רכינת המרכב בעיקולים קיימת אך זווית הגלגול נשמרת ברמה סבירה. ההיגוי מדויק למרות משקל קל ותקשורת בסיסית בלבד. הבלמים טובים מאוד. הבלימה הרגנרטיבית אינה מפריעה והנשיכה הראשונית טובה עם מהלך דוושה המאפשר בלימה במינון הרצוי. היכולת הדינמית גבוהה ביחס למצופה וניכר כי המכונית מסוגלת להתמודד עם יחידות הנעה חזקות יותר.
צריכת דלק
במהלך ימי המבחן שכללו נסיעה בין עירונית ללא פקקים וגם נהיגה בכבישים הרריים, נמדדה צריכת דלק משולבת של 16.3 ק"מ לליטר לעומת 18.2 ק"מ לליטר לפי נתוני היצרן. בכל אופן מדובר בצריכת דלק חסכונית מאד ביחס לביצועים. מחשב הדרך היה מדויק והציג נתוני צריכה כמעט זהים לצריכה בפועל. מיכל דלק בקיבולת 45 ליטרים מאפשר טווח נסיעה מכובד של כ- 735 קילומטרים בין תדלוקים. סקודה אוקטביה עם מנוע 1.5 ליטרים מתברגת בקבוצת זיהום 4 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
כמו כל מותגי קבוצת פולקסווגן, מוניטין האמינות של סקודה בישראל אינו מושלם ונפגע בעקבות מחלות ילדות שליוו את השנים הראשונות של סדרת מנועי TSI ותיבות ההילוכים הרובוטיות DSG. עם זאת, בעקבות ההצלחה רבת השנים בשוק המוניות ודגמים רבים ששירתו את המשטרה וכוחות הבטחון, התדמית הכללית טובה ורבים מעריכים את איכות הבניה הגבוהה המאפיינת את היצרנית הצ'כית.
סקודה אוקטביה
באירופה התמונה מעט שונה. בסקר שערך ארגון J.D Power בגרמניה המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, הגיע מותג סקודה למקום השני אחרי מיצובישי, מתוך 32 יצרנים. עם זאת חשוב לזכור כי באירופה פילוח המכירות שונה. מנועי דיזל ותיבות הילוכים ידניות זוכים לפופולריות גבוהה בזמן שבישראל הם נמכרים בכמויות קטנות מאוד.
מחירי הטיפולים והחלפים אינם מפורסמים ברשת ולא זכינו לקבלם מהיבואנית צ'מפיון מוטורס.
סקודה אוקטביה
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 עם ותק של 3 שנות נהיגה ללא תביעות ושלילות רישיון עומדת על כ- 6,000 ₪. עלות ביטוח חובה עומדת על כ- 1,700 ₪. סקודה אוקטביה 1.5 אמבישן ניצבת בקבוצת רישוי 3 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 1,811 ₪.
בטיחות
ארגון הבטיחות Euro NCAP בחן את סקודה אוקטביה בשנת 2019 והעניק לה ציון מרבי של 5 כוכבים מתוך 5 עם ציונים של 92% בסעיף הגנה על בוגרים, 88% בסעיף הגנה על ילדים, 73% בסעיף הגנה על הולכי רגל, ו- 79% על תפקוד מערכות הבטיחות.
סקודה אוקטביה
אבזור הבטיחות בכל גרסאות סקודה אוקטביה כולל בין היתר 7 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל, מערכת בלימה אוטונומית בעת חירום, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית הפעילה עד בלימה מלאה ובזינוק מחדש, מצלמת רוורס, חיישני רוורס, ומערכת בלימה אוטונומית למניעת תאונות חניה בנסיעה לאחור. גרסאות עם מנוע 1.5 ליטרים כוללות בנוסף מערכת לניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, ובלימה אוטונומית בעת זיהוי תנועה חוצה מאחור. רמת האבזור הבטיחות עומדת על 7 מתוך 8 על פי דירוג משרד התחבורה הישראלי.
סקודה אוקטביה
מערכות הבטיחות תפקדו היטב במהלך ימי המבחן. בקרת הסטייה מנתיב הנסיעה פעלתנית מאוד ובמקרים רבים העלתה התרעה בלוח המחוונים על נהיגה שלא במרכז הנתיב.
תמורה למחיר
סקודה אוקטביה 1.5 ליטרים מוצעת בשלוש רמות אבזור. רמת הכניסה אמבישן הנבחנת מוצעת במחיר 142,990 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מרכזי בגודל 10.25 אינץ', תמיכה בשפה העברית, תמיכה בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג למושב האחורי, תאורת אווירה צבעונית, בלם חניה חשמלי עם פונקציית Auto Hold, חיישני אור וגשם, שמשות אחוריות כהות, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ'.
רמת האבזור דינמיק מוצעת במחיר 149,990 ₪ וכוללת בנוסף כיול מתלים ספורטיבי עם הנמכת מרכב של 15 מ"מ, לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 10.25 אינץ', מושבים קדמיים ספורטיביים בתצורת באקט, דוושות בחיפוי אלומיניום, חבילת עיצוב חיצוני ספורטיבית עם עיטורים בצבע שחור, מראות צד וספוילר אחורי בצבע שחור, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ' בצביעה דו גונית.
רמת האבזור הבכירה סטייל מוצעת במחיר 156,990 ₪ וכוללת בנוסף לרמת האבזור אמבישן לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 10.25 אינץ', בקרת אקלים תלת אזורית, טעינה אלחוטית לטלפון הסלולרי, חיישני חניה קדמיים עם מערכת בלימה אוטונומית למניעת התנגשויות בחניה, פנסים קדמיים עם תאורת לד מטריקס, ושליטה אוטומטית באורות הגבוהים.
סקודה אוקטביה היא מכונית משפחתית נהדרת. היא מרווחת, נוחה, בטיחותית, ומציעה רמת חיים גבוהה לנהג ולנוסעים. הגרסה הנבחנת מציעה יחידת הנעה חזקה ונעימה בתוספת מחיר צנועה של 6,000 ₪ ביחס ליחידת ההנעה הבסיסית, ולטעמי התמורה המתקבלת שווה בהחלט. גרסאות 1.5 ליטרים כוללות גם תוספות אבזור קטנות המעניקות רמת בטיחות עדיפה ומשדרגות את חווית השימוש. לטעמנו סקודה אוקטביה 1.5 אמבישן היא הגרסה המציעה את התמורה הטובה ביותר למחיר מבין כל גרסאות סקודה אוקטביה, והיא בהחלט נמנית בין המכוניות המשפחתיות הטובות והמומלצות ביותר בישראל.
| סקודה אוקטביה 1.5 TSI אמבישן אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,498 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 150/5,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 25.5/1,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,689 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,829 מ"מ |
| גובה כללי | 1,470 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,669 מ"מ |
| מיכל דלק | 45 ליטרים |
| נפח תא מטען |
553 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,371 ק"ג |
| מהירות מרבית | 230 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 8.4 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 18.2 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 16.3 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 4 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 5 (מתוך 5, 2019) |
| רמת אבזור בטיחותי | 6 (מתןך 8) |
| מחיר |
142,990 ₪ |

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.