כשרוצים לרכוש רכב חשמלי מסתכלים בעיקר על טווח הנסיעה, אבל צריכת האנרגיה חשובה לא פחות ומשפיעה בצורה ישירה על עלויות השימוש ברכב
ברכבי בנזין ודיזל, אחד הנתונים החשובים ביותר הוא צריכת הדלק. הנתון כמה נשלם לכל ק"מ של נסיעה חשוב מאוד עבור נהגים רבים ומכריע עבורם בבחירת הרכב. טווח הנסיעה ברכבי בנזין ודיזל תלוי בין היתר בנפח מיכל הדלק, אך הנתון לא כל כך חשוב כי את המיכל ניתן למלא בקלות ובמהירות בכל תחנת דלק.

ברכבים חשמליים הדברים פועלים אחרת. את הסוללה אשר מחליפה את מיכל הדלק לא ניתן "לתדלק" במהירות ולכן נהגים רבים בוחרים את הרכב לפי טווח הנסיעה המרבי כדי לצמצם את חרדת הטווח. לא כל הרכבים החשמליים חסכוניים באותה המידה. יש רכבים חשמליים יעילים וחסכוניים בצריכת האנרגיה, בהם עלות הנסיעה תהיה זולה יותר ביחס לרכב חשמלי הצורך יותר אנרגיה\חשמל לכל ק"מ.
לצורך הדוגמה בחרנו במספרים הקלים לחישוב. ניקח שני רכבים שונים עם סוללה זהה בקיבולת 100 קוט"ש. לרכב א' צריכת חשמל של 150 וואט/שעה לק"מ ולרכב ב' צריכת חשמל של 250 וואט/שעה לק"מ. בשני המקרים טעינת הסוללה תעלה כ- 60 ₪ בעמדה ביתית או כ- 200 ₪ בעמדה ציבורית, אך ברכב א' נגיע לטווח של 666 ק"מ וברכב ב' לטווח של 400 ק"מ מאותה סוללה.
כלומר, ברכב א' מקבלים עלות של 0.09 ₪ לק"מ בטעינה ביתית או 0.3 ₪ בטעינה מהירה, וברכב ב' מקבלים 0.15 ₪ לק"מ בטעינה ביתית או 0.5 בטעינה מהירה. עבור נהג שנוסע 25,000 ק"מ בשנה, מדובר בהבדל של 1,500 ₪ בשנה לטעינה ביתית או 5,000 ₪ בשנה לטעינה מהירה.
לנוחיותכם סידרנו את הנתונים גם בטבלה:
| נתון / רכב | רכב א' | רכב ב' |
|---|---|---|
| קיבולת סוללה | 100 קוט"ש | 100 קוט"ש |
| צריכת אנרגיה | 150 ואט/שעה לק"מ | 250 ואט/שעה לק"מ |
| טווח נסיעה | 666 ק"מ | 400 ק"מ |
| עלות ק"מ בטעינה ביתית | 0.09 ₪ | 0.15 ₪ |
| עלות ק"מ בטעינה מהירה | 0.3 ₪ | 0.5 ₪ |
| עלות אנרגיה ל- 25 אלף ק"מ בטעינה ביתית | 2,250 ₪ | 3,750 ₪ |
| עלות אנרגיה ל- 25 אלף ק"מ בטעינה מהירה | 7,500 ₪ | 12,500 ₪ |
נתון צריכת החשמל (לפי הצהרת היצרן) של כל רכב חשמלי מופיע במפרט הטכני וגם בקטלוג הרכב גיר. צריכת החשמל מושפעת ממספר גורמים עיקריים, ביניהם משקל הרכב, יעילות המנוע, מבנה אווירודינמי של הרכב, טמפרטורה, סוג הצמיגים ומידתם. נפרט מעט על הגורמים:
משקל הרכב תלוי בגודלו ובעיקר בגודלה של הסוללה. מצד אחד, יצרנים עונים לביקוש ומציידים את הרכבים בסוללות גדולות, אך מצד שני אלו מגדילות את המשקל ואת צריכת החשמל.
יעילות המנוע משפיעה משמעותית על צריכת האנרגיה, וכמו במנועי בנזין, היצרנים שוקדים על פיתוח מנועים חשמליים יעילים אשר יוכלו לספק ביצועים גבוהים בפחות אנרגיה, כך יוכלו להקטין את הסוללות ומשקלן כדי להגדיל את היעילות אף יותר.
המבנה האווירודינמי משפיע על מקדם הגרר או במילים אחרות על ההתנגדות לאוויר. לרכב חשמלי יש בדרך כלל הילוך אחד ולכן במהירות נסיעה נמוכה צריכת החשמל נמוכה יותר ביחס לנסיעה במהירות גבוהה בה נרדש הרכב להתגבר על ההתנגדות לאוויר ולכן צורך יותר אנרגיה. זו הסיבה שיצרנים שואפים לייצר מכוניות חשמליות אווירודינמיות שהן נמוכות יחסית, חלקות, עם מינימום אלמנטים בולטים לרבות ידיות ומראות צד.
הטמפרטורה החיצונית משפיעה על צריכת האנרגיה באופן ניכר אך רק כשמדובר בטמפרטורות קיצוניות ורק בחלק מסוגי הסוללות.
צמיגים וחישוקים גדולים מגבירים את החיכוך עם הכביש ומשפיעים לרעה על צריכת האנרגיה. גם סוג הצמיג ותרכובת החומרים בו משפיעים על התנגדותו לגלגול, ובכך משפיעים על צריכת האנרגיה של הרכב.

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.