וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
יונדאי סונטה הינה המשפחתית הגדולה השניה הכי נמכרת בישראל אחרי סקודה סופרב. במהלך שנת 2017 נמכרו בישראל כ- 1,735 סונטות חדשות, נתון מכובד שלא נשמע מרשים במיוחד משום שקטגוריית המשפחתיות הגדולות היא הנפגעת העיקרית מהעדפת השוק לקרוסאוברים אופנתיים. נכון שקרוסאובר מעניק ישיבה גבוהה, פוזת שטח אופנתית ומקל על הכניסה והיציאה ממנו בזכות גובהו, אך המרכב הגבוה מביא עימו לעיתים קרובות גם רצף פשרות בתחומי נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש. בהרבה מקרים, אם נשווה בין מכונית סדאן לקרוסאובר באותו מחיר, תציע מכונית הסדאן איכויות כביש עדיפות על מקבילו המוגבה. אמנם הקרוסאוברים משתפרים מדור לדור, אך הפערים קיימים ויונדאי סונטה הייבריד החדשה ממחישה זאת היטב.
| יונדאי סונטה הייבריד לימיטד | |
|---|---|
| יתרונות | צריכת דלק, אבזור, נוחות נסיעה, מרחב פנימי |
| חסרונות | יכולת דינמית, הנאה מנהיגה |
יונדאי סונטה הייבריד מציעה אלטרנטיבה היברידית בסגמנט, המשלבת מנוע בנזין עם מנוע חשמלי המונע באמצעות סוללה (ללא אפשרות לטעינה מרשת החשמל - פלאג-אין). שני המנועים עובדים בסינרגיה על מנת לספק ביצועים טובים וצריכת דלק נמוכה, בזכות תנועה על טהרת החשמל במהירויות נמוכות ותגבור חשמלי למנוע הבנזין בדרך כלל. הדור הנוכחי של יונדאי סונטה נמצא איתנו משנת 2014 ולאחרונה זכה למתיחת פנים הכוללת עיצוב עדכני לצד אבזור נוחות ובטיחות משודרג.
עיצוב ונוחות
עיצובה של יונדאי סונטה מרשים אם כי מאופק. החרטום נושא את הגריל המוכר של המותג ומיישר קו עם שאר דגמי יונדאי האחרונים. גופי התאורה המלוכסנים יחד עם פנסי ערפל מסוג LED בצורת זימים המשתלבים בתחתית הפגוש, מעניקים למכונית הופעה נאה בהחלט. במבט מהצד התמונה שגרתית יותר עם ממד אורך התורם להופעה המכובדת. לדעתנו היה ניתן לוותר על חיפוי הכרום לידיות הדלתות. מאחור בולטים גופי תאורה עם חיפוי שקוף וניתן לטעות ולחשוב שאינם מקוריים אלא נרכשו כמוצר מדף. כאשר מדובר במכונית המיועדת לקהל יעד שמרני יחסית, ולא בדגם ספורטיבי, עדיף היה לבחור בגופי תאורה קונבנציונליים יותר התואמים למראה המכובד. ניתן לסכם את עיצובה של יונדאי סונטה הייבריד כמרשים ובעל נוכחות, אך יש נאות ממנה בקטגוריה.
תא הנוסעים של יונדאי סונטה החדשה הוא מקום שנעים מאוד לשהות בו. כבר עם הכניסה בולטת בחירת היבואן בשילוב צבעים בהיר שתורם רבות לתחושה האווריריות. הגג הפנורמי בגרסת לימיטד הנבחנת מכניס שפע אור לתא הנוסעים, המושבים המפנקים עוטים ריפוד עור מחורר, ודיפונים דמויי עץ מוסיפים גם מעט יוקרה למכונית. העיצוב מזכיר מאוד את תוצרת ארצו של הדוד סם, אליה מכוונת יונדאי סונטה. הפקדים גדולים ואינטואיטיביים, וקל להתמצא בין שלל הפונקציות לפי הצורך. הנדסת האנוש זוכה לציון גבוה בזכות סידור נוח וברור של הפקדים בתא הנוסעים.
איכות החומרים בתא הנוסעים טובה גם היא. הדשבורד ודיפוני הדלתות רכים ונעימים למגע, וגלגל ההגה עטוי עור ונעים לאחיזה. הטרוניה היחידה היא לידיות פתיחת הדלתות העשויות מפלסטיק זול שמרגיש שברירי ולא הולם. חבל שיונדאי החליטה לחסוך ברכיב שזוכה למגע בתדירות גבוהה. איכות ההרכבה מקנה תחושה מוצקה והדוקה, ולאורך המבחן שרר שקט מוחלט מכל רכיבי תא הנוסעים.
מערכת המולטימדיה Connected Car של כלמוביל מגיעה עם אפלקציית ניווט Waze נוחה לשימוש ומוצגת על גבי מסך בהיר המגיב היטב למגע. מיקום המסך יעיל ואינו מצריך הסתת מבט חריגה מהכביש. ממשק המערכת אינטואיטיבי וידידותי בסך הכל, אם כי יש טובים ממנו. איכות הסאונד ממערכת הקול זוכה לציון בינוני וחבל, מכיוון שמדובר במכונית המכוונת לסטנדרט מעל הרכבים העממיים. גם מסגרת הפלסטיק הזולה של מערכת המולטימדיה, שמתווספת בהתקנה מקומית, נראית חריגה בסביבת הנהג המכובדת. לוח המחוונים נאה וברור. את מקומו של מד הסל"ד הקלאסי מחליף "מד אנרגיה" אשר מציג לנהג את ניצולת האנרגיה מהסוללה וממנוע הבנזין. בינו לבין מד המהירות, מוצג מחשב הדרך על גבי צג צבעוני בו ניתן לקבל אינפורמציה לגבי צריכת הדלק ונתוני הנסיעה. כמו כן, דרך מסך זה ניתן לשלוט על פונקציות כגון ניטרול מערכות בטיחות והעדפות שימוש בתאורה חיצונית ופנימית.
הכניסה והיציאה מהרכב מתבצעת בנוחות בזכות מפתח דלתות רחב וריחוק חשמלי של מושב הנהג בעת כיבוי הרכב, וקירובו למצב הנבחר ברגע שהנהג מתיישב בו. המושבים כולם נעימים, רכים, ונוחים מאוד גם לאחר שעות נסיעה מרובות. בגרסת לימיטד מוצע חימום לכל המושבים, והמושבים הקדמיים זוכים גם לאוורור שימושי ומפנק. מושב הנהג מתכוונן חשמלית עם טווח רחב של אפשרויות, כולל הקשחת מסעד הגב התחתון, כך שקל למצוא תנוחת נהיגה טובה. לאחר מכן ניתן לשמרה באחד משני הזכרונות המוצעים למושב הנהג. גם למושב הנוסע כיוונון חשמלי אך ללא זכרונות. ההגה מתכוונן באופן ידני לגובה ולעומק. תנוחת הנהיגה נורמטיבית ואינה מספקת את תחושת הגובה הכה אהודה על עדת רוכשי הקרוסאוברים, אך בזכות קו חלונות לא גבוה מתקבל שדה ראיה מעולה ואין בעיה מיוחדת לתמרן את הסונטה הגדולה בעיר צפופה. גם מצלמת הרוורס וחיישני החניה מסייעים במלאכת התמרון העירוני.
המרחב לנוסעים מעולה בכל המדדים ומציג נתונים מהטובים בקטגוריה. בסיס גלגלים באורך 2,805 מ"מ מציג מרווח ברכיים מעולה ליושבים מאחור שיהנו גם מפתחי אוורור ומוילונות מקוריים בדלתות המקנים תחושה יוקרתית של רכב שרד. נוסע מבוגר במושב האמצעי יגרום לצפיפות מסויימת לנוסעים מאחור, אך מדובר במגבלה המוכרת בכלל הרכבים מסוג זה ואפילו בסגמנטים גבוהים יותר.
בין המושבים הקדמיים ישנה משענת יד עטויית עור, הממוקמת נמוך מידי. פתיחתה מגלה תא עמוק ומדופן לאחסון חפצים. בתחתית הקונסולה קיים משטח הטענה אלחוטי לסמארטפון בתקן IQ, תוספת שימושית בהחלט. מחזיקי כוסות קיימים גם בין המושבים הקדמיים וגם במשענת היד המתקפלת במושב האחורי. תא הכפפות גדול למדי ומואר, ותאי אחסון בדלתות עמוקים ושימושיים. תא המטען לא גדול במיוחד ונפחו 440 ליטרים, תוצאה של אחסון הסוללות מתחת לרצפתו. לא תמצאו גלגל חלופי במכונית אלא ערכה לתיקון תקרים, אך מדובר בפשרה מוכרת ברכבים היברידיים. שפת ההטענה גבוהה והמפתח גדול, כך שנוח להעמיס מטען. קיפול פשוט של המושב האחורי יסדר נפח הטענה מכובד מאד.
כניסה והתנעה מתבצעות ללא צורך במפתח. תחילת תנועה נעשית בשקט חרישי המאפיין מכוניות היברידיות. יש משהו מרגיע בתחילת תנועה חרישית ללא צורך בפעולת סטרטר והתנעת מנוע הבעירה שמלווה בוויברציות. ניתן לנוע באמצעות כוח החשמל רק במהירויות נמוכות, תלוי במצב הסוללה ובסוג השימוש. התנועה מתבצעת ברכות וכך גם נוחות הנסיעה. המתלים מכויילים לצד הרך וסופגים באופן יעיל את רוב המהמורות ופסי ההאטה בעיר. ליונדאי סונטה מתלה אחורי רב חיבורי המספק שיכוך מעולה. חריצים ובורות נבלעים בקלות תוך סינון של מרב עוצמת החבטה אל תא הנוסעים, וכבישים גליים מרוסנים גם הם באופן יעיל. ניכר כי מהנדסי יונדאי השקיעו בהקניית איכות נסיעה נינוחה. תכונות אלו, בשילוב מושבים נעימים, בידוד רעשים טוב, ויחידת הנעה שקטה, הופכים את יונדאי סונטה לבת לוויה נעימה מאוד בעיר ומחוצה לה.
על הכביש המהיר מציגה יונדאי סונטה יציבות כיוונית מעולה לצד נסיעה שקטה. שינויי גובה מרוסנים היטב ואין בעיה מיוחדת להיכנס לסיבובים במהירות גבוהה. השקט החרישי נשמר ברמה טובה גם בכביש המהיר ויונדאי סונטה מתגלה כקרוזרית מעולה שבולעת בנעימות מרחקים ארוכים. ההגה מדוייק ונעים, אולי מעט כבד בתוך העיר. מעבר למצב ספורט בבורר מצבי הנהיגה מוסיף משקל להגה שמרגיש מלאכותי, אך בהחלט תורם לדיוק ותחושה דינמית בנהיגה טכנית.
ביצועים
יונדאי סונטה הייבריד מצויידת ביחידת הנעה היברידית המשלבת מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטרים בהספק 154 כ"ס ומומנט של 19.3 קג"מ עם מנוע חשמלי בהספק 51 כ"ס המפיקים יחדיו הספק משולב של 193 כ"ס ומומנט של 34.0 קג"מ החל מ- 1,850 סל"ד. הכוח מועבר אל הגלגלים הקדמיים באמצעות תיבת 6 הילוכים אוטומטית פלנטרית. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 9.3 שניות.
כוח יחידת ההנעה מספק ומועבר בצורה ההולמת את אופייה של הסונטה. יחידת ההנעה שקטה ובשרנית ואינה מצריכה לחיצה חזקה על דוושת הגז כדי ליצור קצב התקדמות זריז. כאשר יש צורך בכל אורוות הסוסים, לחיצה חזקה תעמיד אותם לרשות הנהג וזו אף לא תלווה ברעש חריג מכיוון מנוע הבנזין. מעבר למצב ספורט בבורר מצבי הנהיגה, מערב יותר את מנוע הבנזין ומחדד את תגובות הדוושה אך השינוי לא דרמטי. יחידת ההנעה, כמו יונדאי סונטה עצמה, מעדיפה נינוחות ושקט על פני ביצועים ונהיגה דינמית.
היכולת הדינמית של יונדאי סונטה אינה מתעלה. עם משקל עצמי של 1,600 ק"ג כולל הסוללות וכיול מכוון נוחות, הסונטה מייצרת זוויות גלגול מורגשות בנהיגה מהירה בכביש טכני רצוף עיקולים. ההגה שמעביר התנגדות טובה במצב ספורט, חסר תקשורת ולא תורם להנאה בנהיגה מפותלת. לא מדובר בהתנהגות כביש רופסת או חריגה לרעה, אך חובבי הנהיגה הדינמית יאלצו למצוא פרטנרית עדיפה מבין המתחרות בסגמנט.
הבלמים מספקים ביצועי בלימה מעולים ומאטים את 1,600 הקילוגרמים של הסונטה ביעילות וללא דרמות. עם זאת, בדומה למכוניות היברידיות רבות, תחושת הבלימה מעט מוזרה בשל מנגנון המנצל את אנרגיית הבלימה לטובת טעינת הסוללה. המנגנון כנראה יעיל אך מעט מציק. זה בדיוק המקום להבהיר שהיכולת הדינמית של יונדאי סונטה החדשה, ולבטח נוחות הנסיעה שהיא מציעה, טובות ממרבית הקרוסאוברים ברמות המחירים שלה.
צריכת דלק
בימי המבחן שכללו נסיעה מרובה בכבישים מהירים וקטעי נהיגה דינמית בעומסים לא אופייניים, הציגה יונדאי סונטה צריכת דלק משולבת של 14.4 ק"מ לליטר לעומת נתוני היצרן שטוען ל- 17.5 קמ" לליטר. סביר להניח כי נהיגה מנהלתית רגועה, תניב נתונים עדיפים. בכל מקרה מדובר בנתונים מעולים ביחס לסגמנט. דרגת זיהום האוויר הינה 3 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
יונדאי סונטה משווקת עם 5 שנות אחריות מלאות או עד 100,000 ק"מ. המערכת ההיברידית נהנית מ- 7 שנות אחריות או עד 150,000 ק"מ. מדובר בטווח אחריות גבוה מהמקובל. טיפולים מתבצעים אחת ל- 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון 819 ₪, עלות הטיפול השני 917 ₪, עלות הטיפול השלישי 1,112 ₪, ועבור הטיפול הרביעי תשלמו 1,622 ₪ במוסך היבואן.
עלויות החלפים מעט יקרות ביחס לקטגוריה. עלות פנס חזית 9,009 ₪, עלות פנס אחורי 3,416 ₪, עלות מראה חיצונית קומפלט 4,329 ₪, עלות ערכת רפידות בלמים קדמיות 594 ₪, ועלות זוג צלחות בלם קדמיות 1,069 ₪. עלויות ביטוח לכל נהג מעל גיל 21 עם עבר נטול תביעות עומדת על 1,545 ₪ לביטוח חובה ו- 6,854 ₪ לביטוח מקיף.
בטיחות
יונדאי סונטה טרם נבחנה במבחני הבטיחות שעורך ארגון Euro NCAP, אך מקבילתה - קיה אופטימה, נבחנה בשנת 2015 וזכתה לציון מירבי של 5 כוכבים. ניתן להניח כי שתיהן מציגות רמת בטיחות זהה. אבזור הבטיחות בגרסת לימיטד הנבחנת כולל בין היתר 7 כריות אוויר, מערכת התרעה על סטיה מנתיב הנסיעה, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת התרעה למניעת התנגשות חזיתית, עמעום אורות אוטומטי, מערכת התרעה על רכבים בשטח מת, מערכת בקרת לחץ אוויר בצמיגים, מצלמת רוורס, וחיישני רוורס. מדובר ברשימת אבזור בטיחות נדיבה בהחלט. רמת האבזור הבטיחותי לפי התקן הישראלי הינה 7 מתוך 8. חשוב לציין כי גרסת הכניסה פרימיום אינה מצויידת במערכות אקטיביות מתקדמות ומסתפקת במערכת מובילאיי בהתקנה מקומית.
תמורה למחיר
יונדאי סונטה ברמת אבזור פרימיום נמכרת במחיר 165,000 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם אפליקציית Waze, קישוריות בלוטות', מצלמת רוורס, תאורת יום מסוג LED, בקרת אקלים מפוצלת, כניסה והתנעה ללא מפתח, מערכת בקרת שיוט, בורר מצבי נהיגה, וחישוקי 16 אינץ'.
רמת האבזור לימיטד נמכרת בתוספת 15,000 ₪ ומוסיפה המון אבזור הכולל בין היתר גג זכוכית פנורמי נפתח, ריפודי עור, כיוון חשמלי ואוורר למושבים הקדמיים, זכרונות למושב הנהג, חימום לכל המושבים, חימום לגלגל ההגה, פתחי אוורור מאחור, וילונות צד, בלם חניה חשמלי, דיפונים דמויי עץ, מראה פנימית מתכהה אוטומטית, פנסי קסנון, וחישוקי 17 אינץ'. אין ספק כי הגרסה המומלצת היא גרסת לימיטד המאובזרת.
תמורת 180,000 ₪ ליונדאי סונטה הייבריד לימיטד, יקבלו הרוכשים מכונית משפחתית גדולה המאובזרת בכל טוב ומקנה תחושת עושר ונינוחות, נסיעה שקטה ורכה וגם צריכת דלק נמוכה. יונדאי סונטה הייבריד היא בחירה מומלצת בקטגוריית המשפחתיות הגדולות לאלו מכם הנהנים מנסיעה מנהלתית ונינוחה ומחפשים תמורה טובה לשקל מבחינת אבזור ואיכות נסיעה.
| יונדאי סונטה הייבריד לימיטד | |
|---|---|
| מנוע | היברידי, מנוע בנזין 4 צילינדרים 1,999 סמ"ק + מנוע חשמלי |
| הספק מרבי משולב | 193/6,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 34.0/1,850 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,855 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,865 מ"מ |
| גובה כללי | 1,470 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,805 מ"מ |
| מיכל דלק | 60 ליטרים |
| נפח תא מטען |
440 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,615 ק"ג |
| מהירות מרבית | 192 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 9.3 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 17.5 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 14.4 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 3 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות ENCAP | טרם נבחן |
| רמת אבזור בטיחותי | 6 (מתוך 8) |
| מחיר |
180,000 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025