וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
יונדאי סנטה פה המקורי נמנה בין הדגמים שהובילו את המהפכה שהציגה יונדאי בתחילת המיליניום. הדגם התבסס על פלטפורמה ומכלולים מבית יונדאי והצליח לתת פייט ראוי למתחרים. יונדאי סנטה פה היווה כרטיס כניסה ראוי לשוק האמריקאי והפך לאחד הדגמים הפופולריים ביותר של היצרנית בשוק זה.
| יונדאי סנטה פה 2.2 ליטרים טורבו דיזל 4X4 אוטומט | |
|---|---|
| יתרונות | יחידת הנעה, ביצועים, אבזור בטיחות, בידוד רעשים |
| חסרונות | איכות חומרים, מערכת מולטימדיה |
הדור הרביעי של יונדאי סנטה פה שומר על תצורת SUV עם 7 מושבים ומשכלל את הנוסחה עם עיצוב חיצוני עדכני, רמת הידור גבוהה, ורשימת אבזור עשירה מאי פעם כולל מערך בטיחות מקיף ומתקדם. לצד השיפורים מקבל יונדאי סנטה פה גם תג מחיר גבוה מבעבר, המטפס עד 300,000 ₪. יצאנו לבדוק האם השיפור שעבר מצדיק זאת.
עיצוב ונוחות
יונדאי סנטה פה החדש מאמץ עיצוב שרירי ומחוטב, והחזית החדשה עם פנסים מפוצלים ותאורת לד מעוצבת אף מחזקת את הרושם. מהצד, בתי גלגלים הנמשכים לאחור, משטח קעור בתחתית הדלתות, ופסי כרום במסגרת החלונות ובתחתית הדלתות. החישוקים הקלים בקוטר 19 אינץ' בצביעה דו-גונית נאים מאוד ומוצעים כסטנדרט בכל רמות האבזור.
גם מאחור יחידות תאורה מפוצלות והפנסים העליונים זוכים לגרפיקה פנימית ייחודית. מרכזה הקעור של דלת תא המטען מחזק את הרושם השרירי, והפגוש האחורי המסיבי עם משטח בגוון כסוף, עיטורי כרום וצמד יציאות מפלט משלים זאת. יונדאי סנטה פה מציג מהפך עיצובי, ולולא הסמל בחזית, ניתן היה לשייך אותו בקלות למותג יוקרה. למרות שהעיצוב מטשטש זאת, יונדאי סנטה פה מציג מידות חיצוניות נדיבות. אורכו 4,770 מ"מ, רוחבו 1,890 מ"מ, גובהו 1,705 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,765 מ"מ.
עם פתיחת הדלת נחשף תא נוסעים מרשים בצביעה דו-גונית. הדשבורד מחולק למפלסים בצבעים שונים ומשלב מגוון חומרים ומרקמים. דיפון הדלתות ממשיך את הקווים הנמתחים מהדשבורד ועוטף את הנהג והנוסע מלפנים. בראש הקונסולה המרכזית ניצב מסך צף שמעט מעמיס ופוגם בהרמוניה העיצובית. עיצוב פתחי המיזוג נאה ותחתם פקדי השליטה בבקרת האקלים. בין המושבים הקדמיים קונסולה רחבה עם מחזיקי כוסות, משענת יד גדולה שאינה מתכווננת, וצביר פקדים נוסף מאחורי בורר ההילוכים. עיצוב חיפויי הרמקולים בדלתות ייחודי ונאה.
איכות החומרים מעורבת. בחלק העליון משטחים מחומר איכותי ודיפון דמוי עור, ומושבי העור איכותיים ונעימים למגע. עם זאת, מקו הברכיים ומטה חומרים פשוטים וחלולים שלטעמנו לא הולמים את תג המחיר. איכות ההרכבה מצויינת, כל הדיפונים מעוגנים היטב למקומם ולא נשמעו רעשי פלסטיקה בזמן הנסיעה. אהבנו את ריפוד התקרה באריג נאה ואיכותי בגוון חום.
הגישה אל המושבים הקדמיים נוחה בזכות דלתות גדולות ומפתח רחב, והרצפה נמוכה ומקלה אף היא על הכניסה. המושבים הקדמיים נוחים מאוד, הבסיס רחב וארוך, מסעד הגב גדול, וקיימת תמיכה מספקת לירכיים ולמותניים בעת נהיגה בכביש מפותל. המושבים מציעים חימום, קירור וכוונון חשמלי עם זכרונות למושב הנהג.
גם הגישה לשורת המושבים השנייה נוחה, המושב רחב ושני נוסעים ייהנו ממנו מאוד, אך הנוסע במרכז יקבל מושב צר שאינו נוח. המושבים בשורה השניה כוללים חימום וכיוון לזווית מסעד הגב, ונעים לפנים ולאחור על גבי מסילה. בנוסף קיימים וילונות גלילה בחלונות השורה השניה. הגישה אל שורת השלישית מעט מאתגרת אך לרשות היושבים בה מושבים ראויים לשמם המציעים מרווח הולם, מיזוג נפרד, חללי אחסון, ושקע טעינה. המושבים בשורה השלישית קרובים לרצפה ועל כן מכתיבים תנוחת ישיבה לא נוחה שתפריע לנוסעים בוגרים בנסיעות ארוכות.
הנדסת האנוש טובה מאוד ועל אף שפע הכפתורים קל ופשוט לתפעל את תא הנוסעים וההתמצאות מהירה. על מסך המגע המרכזי הותקנה מערכת Connected Car של היבואנית כלמוביל בהתקנה מקומית. בעבר חיבבנו מאוד את המערכת המקומית כשהופעלה על המסך באופן בלעדי, אך כעת כאשר היא משולבת עם מערכת ההפעלה המקורית של יונדאי, התפעול לוקה בחסר. לא ניתן לגשת לחלק מהפונקציות במערכת המקורית כמו למשל לממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, לתחנות הרדיו, ולתפעול מוזיקה מהתקן חיצוני. לעיתים לקח למערכת זמן רב לעלות וחווינו מספר קריסות. חבל שהמערכת לא חוזרת באופן אוטומטי לנגן שמע או רדיו לאחר ביצוע שיחת טלפון.
יונדאי סנטה פה מצוייד בשפע תאי אחסון. התאים בדלתות גדולים ושימושיים וכך גם התא שמתחת למשענת היד הכולל מדף נוסף שימנע אבידות של חפצים קטנים. תא הכפפות בגודל סביר אך מאכזב עם דיפון בסיסי. צמד מחזיקי כוסות עומדים לרשות הנוסעים מלפנים, צמד נוסף במשענת היד האחורית, ועבור יושבי השורה השלישית צמד מחזיקי כוסות בדופן המרכב הימנית. בנוסף עומדים לרשות הנוסעים לא פחות מחמישה שקעי טעינה USB.
יונדאי סנטה פה מצוייד בתא מטען בנפח 547 ליטרים כששורת המושבים השלישית מקופלת ו- 1,625 ליטרים כשגם שורת המושבים השניה מקופלת. יונדאי לא מפרסמת את נפח תא המטען כאשר כל המושבים בשימוש אך נציין כי במצב זה תא המטען קטן ואינו מסוגל להכיל ציוד של משפחה. מפתח התא רחב, גובה סף ההטענה סביר והרצפה שטוחה ומכוסה בשטיח עבה ואיכותי. רכב המבחן ברמת האבזור הבכירה כלל פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען.
שדה הראייה ממושב הנהג מוצלח. קורות ה- A עבות אך החלון הקטן בבסיסן משפר את הראות בכניסה לצמתים. לממדים הגדולים מתרגלים די מהר. בחניות ניתן להסתייע בחיישני החניה ההיקפיים ובמצלמת הרוורס, ובנסיעה מספקות מראות הצד הגדולות ראות מצויינת.
יונדאי סנטה פה מציג כיול מתלים מוצק. המהלך הראשוני מעט נוקשה ולכן שיבושים קטנים בעיר יורגשו בתא הנוסעים אך שיבושים גדולים ופסי האטה מטופלים באופן מוצלח יותר. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת בזכות הריסון המוצלח המנטרל את תנודות המרכב. על כבישים משובשים מורגשות ויברציות קלות אשר מפרות את השלווה. בידוד הרעשים מוצלח מאוד. באופן חריג, גם כשמגבירים מהירות לא מתגברת עוצמת הרעש וחווית הנסיעה מוצלחת.
ביצועים
למבחן הדרכים שלנו התייצב יונדאי סנטה פה עם מנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטרים בהספק 200 כ"ס ב- 3,800 סל"ד ומומנט של 45.1 קג"מ הזמין החל מ- 1,750 סל"ד. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש נמשכת 9.4 שניות על פי נתוני היצרן ואנו מדדנו נתון דומה של 9.9 שניות. יחידת ההנעה מרשימה מאוד. צליל המנוע נשמע בעיקר בסל"ד נמוך בהתנעה ובזינוק מהמקום, אך בשיוט אינו מורגש. קיימת השהייה קצרה בין הלחיצה על דוושת התאוצה לבין הזינוק בפועל, אך בכל שלב הביצועים מצויינים. צבירת המהירות מתבצעת בקצב מרשים מאוד גם בתאוצות ביניים.
המנוע משודך לתיבת 8 הילוכים אוטומטית ולהנעה כפולה 4X4. תיבת ההילוכים מתפקדת היטב עם העברות הילוכים זריזות וחלקות מאוד. מצבי הנהיגה משפיעים באופן ניכר על תפקוד יחידת ההנעה. מצב Eco החסכוני מסרס את המנוע ומקהה את התגובות, מצב Comfort מציע איזון טוב בין ביצועים לבין שמירה על השקט והנוחות, ומצב ספורט גורם למנוע לפעול בסל"ד גבוה על מנת למקסם את הביצועים באופן ההולם את אופיו של הרכב. מהמפרט נעדרים פקדים להחלפת הילוכים מגלגל ההגה.
יונדאי סנטה פה הוא רכב פנאי גדול במשקל 1,895 ק"ג לפני ציוד ונוסעים והדבר ניכר בהתנהגות הכביש שלו. העברות המשקל וזוויות הגלגול מורגשות וגם תזוזות המרכב על המתלים, אך למרות זאת ניתן לשמור על אחיזה גבוהה וקצב הולם בכבישים מפותלים ללא קולות מחאה מהנוסעים. ההגה מציע משקל טוב אך אינו מספק פידבק. הבלמים מצויינים ומספקים תגובה מיידית והגברה לינארית של עוצמת הבלימה לאורך מהלך הדוושה.
צריכת דלק
על פי נתוני היצרן עומדת צריכת הדלק המשולבת על 16.6 ק"מ לליטר. במבחן שלנו שכלל נסיעה עירונית פקוקה עם נסיעה בין עירונית נינוחה נמדדה צריכת דלק משולבת של 12.1 ק"מ לליטר. מיכל דלק בנפח 71 ליטרים מאפשר טווח נסיעה נדיב של כ- 800 קילומטרים בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 14 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
ארגון J.D. Power המפרסם נתונים מסקרי שביעות רצון המתבצעים בקרב רוכשי רכבים חדשים, העניק ליונדאי ציון 9 מתוך 10 בשביעות הרצון הכללית, 8 בשביעות הרצון מהפן המכאני, 9 מהגימור החיצוני ומתא הנוסעים, וציון 10 מתוך 10 בשביעות הרצון מהאבזור ונוחות התפעול. גם ארגון Consumer Reports מציג נתונים מעודדים וממקם את יונדאי במקום החמישי מתוך 28 יצרני רכב, עליה של 5 מקומות ביחס לדירוג בשנת 2018.
עלויות הטיפולים והחלפים טרם נמסרו לידינו מהיבואנית כלמוביל. עלות ביטוח מקיף וחובה לכל נהג מגיל 21 עם ותק של 3 שנות נהיגה, ללא תביעות וללא שלילת רישיון, עומדת על 16,897 ₪. מחירו של רכב המבחן מציב אותו בקבוצת רישוי 6 בה עומדת אגרת הרישוי השנתית על 3,337 ₪.
בטיחות
ארגון Euro Ncap בחן את יונדאי סנטה פה בשנת 2018 והעניק לו ציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים גבוהים של 94% בהגנה על נוסעים בוגרים, 88% בהגנה על ילדים, 67% בהגנה על הולכי רגל, ו- 76% עבור מערכות הבטיחות.
יונדאי סנטה פה מצוייד במערך נרחב ומקיף של מערכות בטיחות ומציע 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם בלימה אוטונומית, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, ניטור שטחים מתים עם התערבות אקטיבית למניעת כניסה לנתיב חסום, בקרת שיוט אדפטיבית עם התרעה על התחלת נסיעה של הרכב מלפנים, התרעה מפני שכחת ילדים במושבים האחוריים, מערכת יציאה בטוחה מהרכב המתריעה על רכב עוקף בעת פתיחת הדלתות הקדמיות ומונעת את פתיחת הדלתות האחוריות (זמין רק עם מנוע טורבו דיזל), בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, התרעה על עייפות הנהג, הבהוב פנסי הבלימה בבלימת חירום, מכסה מנוע אקטיבי המפחית פגיעה בהולכי רגל, ובקרת יציבות עם תמיכה בנגרר. למרות זאת רמת הבטיחות על פי משרד התחבורה הישראלי הינה 7 מתוך 8 עקב היעדרותה של מערכת לזיהוי תמרורים.
תמורה למחיר
יונדאי סנטה פה הנבחן בגרסת דיזל 4X4 ברמת אבזור לוקצ'ורי מוצע תמורת 300,000 ₪. רשימת האבזור כוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 7 אינץ', בקרת אקלים מפוצלת עם שליטה נפרדת בשורה השלישית, מפתח חכם, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, חימום לגלגל ההגה, ריפודי עור, מושב נהג ונוסע עם כוונון חשמלי, חימום למושבים הקדמיים ולמושבי השורה השניה, קירור במושבים הקדמיים, שמשות אחוריות כהות, וילונות גלילה בחלונות האחוריים, חיישני אור, תאורת גישה במראות הצד, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען, חישוקים קלים בקוטר 19 אינץ', וגג זכוכית פנורמי חשמלי.
יונדאי סנטה פה הוא מוביל נוסעים משובח המתפקד היטב כרכב פנאי משפחתי ויוביל את הנוסעים בו אל יעדם בנוחות ובזריזות. יחידת ההנעה מצויינת ומציעה ביצועים מעולים לצד צריכת דלק חסכונית. אבזור הנוחות אינו מחסיר דבר ואבזור הבטיחות עשיר ומקיף. פחות התרשמנו מאיכות החומרים, ממערכת המולטימדיה המקומית, ומתא המטען כשהרכב בתפוסת מושבים מלאה.
תג המחיר של יונדאי סנטה פה גבוה משל המתחרים ומציב אותו בקרבה לרכבי הפנאי של מותגי הפרימיום. עבור משפחות החייבות 7 מושבים הוא יהווה בחירה מוצלחת וראויה, אך ייתכן כי עבור אחרים סמלים נוצצים יקרצו יותר, אך גם להם נמליץ לא לדלג על נסיעת מבחן ביונדאי סנטה פה.
| יונדאי סנטה פה 2.2 טורבו דיזל 4X4 אוטומטי | |
|---|---|
| מנוע | טורבו דיזל 4 צילינדרים 2,199 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 200/3,800 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 45.1/1,750 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית 8 הילוכים |
| יחידת הנעה | כפולה |
| אורך כללי | 4,770 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,890 מ"מ |
| גובה כללי | 1,705 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,765 מ"מ |
| מיכל דלק | 71 ליטרים |
| נפח תא מטען |
547 - 1,625 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,895 ק"ג |
| מהירות מרבית | 203 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 9.4 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 16.6 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 12.1 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 14 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 5 כוכבים מתוך 5 |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר |
299,900 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025