אאודי A1 החדשה 2019 במבחן דרכים

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 30 יוני 2019
  • 0 תגובות

היצע הדגמים של יצרניות הפרימיום הולך ומתעבה, הן שולחות את ידיהן אל סגמנטים בהם לא נכחו בעבר ולעיתים אף ממציאות קטגוריות חדשות. אאודי הייתה מיצרניות הפרימיום שהובילו את החדירה לסגמנט המשפחתיות הקומפקטיות וטבעי היה שבשלב מסויים תגיע ראשונה גם אל קטגורית הסופר מיני הודות לפלטפורמה מתאימה הזמינה בקונצרן VAG ומשמשת את סיאט איביזה ופולקסווגן פולו.

אאודי A1 1.0 קומפורט סטייל
יתרונות עיצוב, התנהגות כביש, יחידת הנעה
חסרונות אבזור, תמורה למחיר

אאודי A1

הדור הראשון של אאודי A1 זכה להצלחה נאה אך נתפס כמוצר לייף סטייל יוקרתי לילדות מבתים אמידים, כמעט כמו תיק עם סמל המותג הנכון. הדגם החדש מנסה להתנער מהתדמית שדבקה בו עם ויתור על גרסת 3 הדלתות, עיצוב אגרסיבי והבטחה להתנהגות כביש משופרת. יצאנו לבדוק האם אאודי A1 מצליחה במשימה ומהווה תמורה טובה למחיר של 171,900 ₪ בגרסת המבחן עם מנוע 1.0 ליטר וחבילות האבזור קומפורט וסטייל.

עיצוב ונוחות

העיצוב החיצוני של אאודי A1 מציג מהפך. לא עוד קווים עגלגלים ומראה שמנמן אלא עיצוב חד ורבוע. בחזית גריל גדול המקבל חיזוק מכונסי האוויר המדומים מעליו וגם מהפלסטיקה השחורה בחלקו התחתון אשר תורמים למראה רחב ומחזקים את ההופעה השרירית. מהצד חישוקי גלגלים צנועים וצביעה דו-גונית שהלכה לאיבוד ברכב המבחן הכהה. קו המותניים נאה והופך את האחוריים לשריריים וחסונים. הספוילר בקצה דלת תא המטען חביב והפנסים האחוריים מרשימים בצורתם הייחודית, בעיקר בשילוב תאורת לד עם מחווני איתות דינמיים. הצבע הכהה שנבחר לרכב המבחן מעלים חלק מהאלמנטים העיצוביים אך בצבעים בהירים או נועזים נראית אאודי A1 נהדר.

אאודי A1

תא הנוסעים חולק לא מעט אלמנטים עם האחיות הגדולות, ובעיקר בולטים המסכים המרשימים ופתחי המיזוג של הנוסע הנראים מחוברים. המראה הכללי הייטקי אך גם מעט עמוס, בניגוד למקובל באאודי. הבחירה בגוונים כהים פוגמת מעט ברושם תא הנוסעים. המסך המרכזי הגדול ופקדי בקרת האקלים הנאים פונים אל עבר הנהג ותחתם אורגן פקדים נוסף שכלל ברכב המבחן פקדי דמה רבים.

אאודי A1

הקונסולה שבין המושבים פשוטה למדי, ובדומה לאחיות הגדולות מארחת חוגה שאחראית על עוצמת השמע וגם על מעבר בין שירים ותחנות רדיו - כמה פשוט, ככה נוח. מול הנהג לוח מחוונים דיגיטלי עם מסגרת מודגשת אליה מחוברים פתחי המיזוג של הנהג. לוח המחוונים נראה מצויין ומציג את האינפורמציה באופן נאה, ייחודי וברור, בלי לסבך את הנהג. ההגה נאה ובעיצוב מינימליסטי אך כולל פקדי דמה מאכזבים. איכות החומרים טובה אך למעט דיפון דמוי אלומיניום נאה ואיכותי, היא אינה מתעלה על המקובל בקרב האחיות לקבוצת פולקסווגן. איכות ההרכבה ללא דופי.

אאודי A1

קל להיכנס פנימה דרך הדלתות הקדמיות, אך משם צונחים אל המושבים הנמוכים שהמסעד התחתון בהם נוטה מטה בחדות. הדבר מעט מעייף בנסיעות ארוכות ועשוי להקשות על היציאה מהרכב. אפשרויות הכוונון בסיסיות אך מאפשרות למצוא תנוחת נהיגה נוחה. מפתח הדלתות האחוריות קטן והכניסה למושב האחורי אינה נוחה. מרווח הברכיים אינו נדיב אך מרווח הראש מפתיע לטובה. שני נוסעים בוגרים יוכלו להסתדר במושב האחורי מבלי להשמיע קולות מחאה.

הנדסת האנוש עשויה להיות מעט מאתגרת. ההגה למשל מציג היצע פקדים מינימליסטי לשליטה במערכת השמע ובתפריטי מחשב הדרך. רוצים לדלג לשיר הבא בלחיצת כפתור על ההגה? אי אפשר. צריך לדפדף ברשימה בעזרת הגלגלת ואז לבחור את השיר שרציתם בלחיצה על הגלגלת. גם התפריטים במערכת השמע מעט סבוכים אך המסך ברור ומגיב היטב ובמהירות. פתחי המיזוג של הנהג מקפיאים בעיקר את הידיים, ואילו פקד האורות המוכר הוחלף בלחצן אחד שמחליף בין אורות כבויים, אוטומטיים או דולקים, ועשוי לבלבל.

אאודי A1

אאודי A1 לא מציעה פתרונות אחסון משוכללים. התא בתחתית הקונסולה המרכזית שימושי, מחזיקי הכוסות נמצאים מעט מאחור אך עדיין נוחים לשימוש, ומשענת היד נוחה ומתכווננת אך התא מתחתיה סמלי בלבד. התאים בדלתות אינם גדולים אך מתוכננים היטב, כך גם תא הכפפות. התאים שמתחת למושבים הקדמיים אמנם קטנים אך מאפשרים אחסון נסתר לפריטים חשובים. ציפיותינו לתאים מדופנים בגומי מבודד התבדו. תא המטען בנפח 335 ליטרים וכולל רצפה מתכווננת. קיפול המושב האחורי וקיבוע הרצפה במצב הגבוה יוצרים רצפה שטוחה ומשטח הטענה גדול ושימושי. גובה שפת הטענה בינוני ומפתח דלת רחב מאפשרים נוחות העמסה טובה לתא המטען.

אאודי A1

שיטוט עירוני באאודי A1 מתבצע בקלות. המימדים הקומפקטיים שקופים לנהג ושדה הראיה מוצלח לכל הכיוונים למרות קורות קדמיות עבות ומסיביות. מראות הצד אינן גדולות במיוחד אך מכסות שטח רחב ומסייעות להתמצאות בשטח. חסרונה של מצלמת רוורס במכונית כה יקרה תמוהה.

המתלים הנוקשים מייצרים נסיעה שאינה חוסכת את תוואי הכביש מהנהג ומהנוסעים, אך נדיר מאוד להיתקל במהמורה שתגרום לסגירת מתלה ותזעזע את תא הנוסעים. מחוץ לעיר המתלים הנוקשים דואגים לריסון הולם של תנודות המרכב והרגשה של נסיעה במכונית איכותית ובוגרת. בניגוד למכוניות קטנות אחרות, לא הורגשו קפיצות ונדנודים בכבישים גליים. בידוד רעשי המנוע מוצלח, בידוד רעשי הרוח טוב, ואילו בידוד רעשי הכביש אינו מצטיין כך שרעשי הצמיגים נשמעו היטב, במיוחד בכבישים משובשים.

ביצועים

אאודי A1 התייצבה למבחן הדרכים עם מנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.0 ליטר בהספק 116 כ"ס ומומנט מכובד של 20.4 קג"מ. בשידוך לתיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים מתקבלים ביצועים זריזים. תאוצה מאפס למאה קמ"ש אורכת 9.4 שניות על פי נתוני היצרן ונמשכה 9.5 שניות במדידות שלנו. המהירות המרבית עומדת על 203 קמ"ש.

אאודי A1

יחידת הנעה זו מוכרת לנו היטב ממפגשים קודמים, אך הפעם היא הרגישה חיה וזריזה במיוחד. היציאה מהמקום מתונה למדי אך ברגע שמגיעים לשיא המומנט ב- 2,000 סל"ד, מתקבלת משיכה החלטית. זמינות הכוח מצויינת והביצועים טובים מאוד. צליל המנוע הייחודי מוחרש היטב וכמעט אינו נשמע, גם רעידות לא הורגשו כלל. תיבת ההילוכים המוכרת זכתה לכיול מוצלח מאוד והפגינה פעולה רהוטה ונטולת רעידות ושיהוקים.

אאודי A1 מציגה התנהגות כביש בוגרת מאוד אך אינה מרגשת. רמות האחיזה גבוהות, המכונית לופתת את הכביש היטב ושומרת באדיקות על קו הפניה הנבחר. המתלים הקשיחים וקצרי המהלך תורמים להפחתה מהותית של רכינת המרכב, מה שמאפשר תקיפת פיתולים במהירות גבוהה יותר. העברות משקל מהירות בניסיון לייצר פרובוקציה לא ריגשו את האאודי הקטנה ולכל היותר הורגש הידוק קל של קו הפניה. ההגה מהיר וחד אך משקלו קל מהרצוי והתקשורת מעורפלת. הבלמים הציגו תגובה מהירה ונשיכה חזקה. מהלך הדוושה לינארי ומאפשר לנהג לבחור את מינון הבלימה הרצוי.

אאודי A1

צריכת דלק

במבחן הדרכים שלנו נמדדה צריכת דלק של 16.5 ק"מ לליטר. הנתון אמנם רחוק מנתון היצרן העומד על 20.8 ק"מ לליטר אך מדובר בצריכת דלק חסכונית לכל הדעות. דרגת הזיהום הינה 9 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה

אמינות רכבי אאודי נחשבת טובה. בדירוג האמינות של ארגון Cosumer Reports לשנת 2019 דורגה אאודי במקום השביעי מתוך 28 יצרנים עם ירידה של 3 מקומות ביחס לדירוג בשנת 2018. בסקר J.D. Power שנערך בשנת 2019 התברגה אאודי במקום השמיני מתוך 32 יצרנים בארה"ב ואילו רק במקום ה- 21 מתוך 23 יצרנים בגרמניה.

אאודי A1

אאודי A1 משווקת בישראל עם אחריות יצרן ל- 3 שנים ללא הגבלת ק"מ. את מחירי הטיפולים והחלפים טרם קיבלנו מהיבואנית צ'מפיון מוטורס והם אינם מפורסמים באינטרנט. עלות ביטוח חובה עומדת על כ- 1,800 ₪ ועלות הביטוח המקיף עומדת על כ- 6,000 ₪ לכל נהג מגיל 21 עם ותק נהיגה של 3 שנים ועבר נקי מתביעות ושלילות רישיון. אאודי A1 בגרסה הנבחנת ניצבת בקבוצת רישוי 5 בה מחיר אגרת הרישוי השנתית עומד על 2,412 ₪.

בטיחות

אאודי A1 טרם נבחנה במבחני הריסוק של ארגון Euro Ncap אך אחיותיה סיאט איביזה ופולקסווגן פולו כבר נבחנו וזכו לציון מרבי של 5 כוכבים מתוך 5. מפרט אבזור הבטיחות מסמן וי על פריטי החובה וכולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם בלימה אוטונומית, ומערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה. מרכב פרימיום הציפייה היא למפרט עשיר יותר עם פריטים כגון בקרת שיוט אדפטיבית וניטור שטחים מתים, אך אלה מוצעים רק כאופציה בתוספת תשלום לא מבוטלת. דירוג אבזור הבטיחות עומד על 5 מתוך 8.

אאודי A1

תמורה למחיר

אאודי A1 משווקת בישראל עם מנוע 1.0 ליטר במחיר של החל מ- 149,000 ₪ ומנוע 1.5 ליטרים במחיר של החל מ- 169,000 ₪. מפרט האבזור הבסיסי צנוע וכולל מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8.8 אינץ' ותמיכה בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, לוח מחוונים דיגיטלי, חיישני אור וגשם, וחישוקים קלים בקוטר 16 אינץ'.

חבילת קומפורט מוצעת תמורת 8,900 ₪ וכוללת מפתח חכם, חיישני חניה מקוריים מאחור, מראות צד מונעות סנוור עם חימום וקיפול חשמלי, ובקרת אקלים דו אזורית. חבילת סטייל מוצעת תמורת 14,000 ₪ וכוללת פנסים קדמיים ואחוריים עם תאורת לד מלאה, צביעה דו-גונית, שמשות אחוריות כהות, וחיפוי דמוי עור למשענות היד ובלם החניה.

אאודי A1

חבילת אפיק מוצעת תמורת סכום אסטרונומי העומד על 65,000 ₪ וכוללת את אבזור 2 החבילות הקודמות ובנוסף חבילת עיצוב חיצונית ספורטיבית בצביעה דו-גונית, מערכת שמע עם מגבר ו- 8 רמקולים, מושבי ספורט קדמיים, דיפוני אלומיניום, תקרה שחורה, ספוילר אחורי, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ' בצביעה דו-גונית. אם תבחרו את הגרסה החזקה והמאובזרת ביותר בהיצע, תתבקשו לשלם 234,000 ₪ עבור מכונית סופר מיני.

אאודי A1 נהנית מנוכחות כמעט בלעדית בקטגוריית הפרימיום סופר מיני. אלפא מיטו כבר ותיקה ואינה מהווה תחרות אמיתית, ואילו מיני קופר פונה לקהל קצת אחר. האאודי הקטנה במשפחה לא מביישת את הפירמה ומפגינה ביצוע מרשים מאוד למכונית קטנה. היא מתהדרת בעיצוב ייחודי, יחידת הנעה זריזה והתנהגות כביש חדה ומאוזנת. הדור החדש מציג עליית מחיר משמעותית ביחס לקודמו עם מפרט אבזור בסיסי ותוספות אבזור המוצעות בסכומים גבוהים מדי, על כן נתקלת אאודי A1 בבעיה בסעיף התמורה למחיר.

אאודי A1 1.0 קומפורט סטייל
מנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים 999 סמ"ק
הספק מרבי משולב 116/5,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 20.4/2,000 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,029 מ"מ
רוחב כללי 1,740 מ"מ
גובה כללי 1,409 מ"מ
בסיס גלגלים 2,563 מ"מ
מיכל דלק 40 ליטרים
נפח תא מטען

335 ליטרים

משקל עצמי 1,200 ק"ג
מהירות מרבית 203 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 9.4 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 20.8 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 16.5 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 9 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP טרם נבחנה
רמת אבזור בטיחותי

5 (מתוך 8)

מחיר

171,900 ₪

אאודי A1 2019