10 דברים שצריך לדעת על פורשה טייקן החשמלית

  • כתב: בוריס רוזנר
  • צילום: יצרן
  • 05 ספטמבר 2019
  • 0 תגובות

בשנת 2015 הציגה פורשה את ה- Mission E קונספט, מכונית ספורט חשמלית במרכב קופה 4 דלתות שכעת מגיעה אלינו בגרסת הייצור והתוצאה לא פחות ממדהימה. בשלב זה פורשה טייקן תשווק בשתי גרסאות - טורבו וטורבו S. למרות שאף אחת מהן לא מצויידת במגדש טורבו, זו מסורת בת עשרות שנים לסימון הגרסאות הבכירות של דגמי פורשה. בהמשך יוצגו גרסאות חלשות במחיר נגיש יותר.

סרטון פורשה טייקן

הנה 10 דברים מעניינים שכדאי לדעת על רכב הספורט החשמלי החדש:

1. מרכב - קופה 4 דלתות גדול ומרשים

פורשה טייקן מציגה מידות נדיבות ופרופורציות קרביות עם נוכחות מרשימה. אורכה 4,963 מ"מ, רוחבה 1,966 מ"מ ובסיס הגלגלים נמתח על פני 2,900 מ"מ. תא המטען האחורי בנפח 400 ליטרים ותא המטען הקדמי צנוע יחסית בנפח 82 ליטרים. היעדרו של מנוע בעירה פנימית איפשר לפורשה לעצב מכסה מנוע נמוך מאוד לטובת שדה ראיה משופר לפנים בעוד בתי הגלגלים התפוחים נראים דרך השמשה ועוזרים להבין את גבולות המרכב הרחב. לטובת הנוחות התקינה פורשה שקעי טעינה בשני צידי המרכב אשר נפתחים חשמלית בעזרת מגע ואף כוללים מנגנון לשבירת קרח על מנת שתוכלו להטעין את המכונית גם באנטרטיקה הקפואה.

פורשה טייקן

2. מנועים - אמאל'ה

פורשה טייקן חמושה בשני מנועים חשמליים סינכרוניים בהספק משולב של 625 כ"ס. במצב אובר-בוסט מפיק המנוע בגרסת טורבו S לא פחות מ- 761 כ"ס ומומנט אדיר של 107 קג"מ. נזכיר שכל הכוח הזה מגיע בסל"ד אפסי. חידוש נוסף שמציגה פורשה הוא תיבת שני הילוכים - הילוך קצר לתאוצה חזקה והילוך ארוך לנסיעה חסכונית במהירות גבוהה.

3. ביצועים - אבאל'ה

הביצועים שייכים לעולמן של ה- Hypercars שמחירן גבוה פי כמה. בגרסת הטורבו S הבכירה תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 2.8 שניות, ל- 160 קמ"ש תגיעו תוך 6.3 שניות, ול- 200 קמ"ש תוך 9.8 שניות. גרסת הטורבו "החלשה" מציגה ביצועים קרובים לאלה.

פורשה טייקן

4. שלדה - נגד חוקי הפיזיקה

פורשה טייקן מצויידת במתלי אוויר אדפטיביים המנמיכים את המרכב ב- 22 מ"מ במהירות גבוהה ומאפשרים להגביה את המרכב ב- 20 מ"מ על מנת לעבור מכשולים עירוניים. המוטות המייצבים האקטיביים מבטלים כמעט לחלוטין את זווית הגלגול ולטענת החברה מאפשרים לפורשה טייקן לתקוף פניות באופן מעורר השתאות.

5. בלמים - רק לפי הצורך

מערכת הבלימה הרנגנרטיבית ברוב החשמליות מתחילה לפעול מיד עם עזיבת דוושת התאוצה ומאיטה את המכונית. בפורשה טייקן לעומת זאת, עזיבת דוושת התאוצה לא מפעילה את המערכת אלא מאפשרת למכונית לנוע בטבעיות עד שהנהג לוחץ על הבלם ולמעשה מאשר שהוא מעוניין להאט. בלמים קרמיים בקוטר 420 מ"מ מלפנים ו- 410 מ"מ מאחור יכנסו לפעולה ויעצרו את המסה הכבדה (2.2 טון) רק בלחיצה חזקה על דוושת הבלם או במקרי חירום.

פורשה טייקן

6. סוללות וטווח נסיעה - עד 450 ק"מ

מערך סוללות ליתיום-יון בקיבולת 93.4 קוט"ש תומך בטעינה מהירה בהספק של עד 270kW - גבוה משמעותית מהספקם של המטענים המהירים ביותר בשוק נכון להיום. תאורטית, הספק כל כך גבוה מאפשר לטעון את הסוללה הגדולה של פורשה טייקן לטווח נסיעה של 100 ק"מ תוך 5 דקות בלבד ומ- 5% ל- 80% תוך 20 דקות. טעינה בשקע ביתי תארוך כ- 9 שעות. טווח הנסיעה עומד על 450 ק"מ בגרסת טורבו או 412 ק"מ בגרסת טורבו S לפי תקן WLTP.

הסוללות מותקנות ברצפת המרכב לטובת מרכז כובד נמוך יותר משל פורשה 911 וחלוקת משקל של 49:51 לטובת הציר האחורי. על מנת לפתור את בעיית המרווח לכפות הרגליים של הנוסעים עקב מיקום הסוללה, עיצבו המהנדסים גומחות ייעודיות להנחת כפות הרגליים בנוחות.

פורשה טייקן

7. תשתית חשמלית - 800V

לפורשה טייקן מערכת הנעה חשמלית במתח 800V לעומת 400V אצל המתחרות. עבודה במתח גבוה משמעותה שימוש בזרם נמוך יותר המאפשר שימוש בכבלים דקים וקלים אשר חוסכים נפח ומשקל לא מבוטל. כמו כן, זרם נמוך מייצר פחות חום בסוללות וכך ניתן לדרוש מהן מקסימום ביצועים לאורך זמן. פורשה מתגאה בעובדה שניתן להאיץ את הטייקן מהמקום פעם אחר פעם, במלוא העוצמה, מבלי לקבל התרעה על חימום יתר של הסוללות ודרישה לחכות עד שיתקררו (כמו בסטלה).

פורשה טייקן

8. שיא מהירות - 7:42 דקות להקפת מסלול נורבורגרינג

פורשה הלכה על כל הקופה וניכר כי רצתה להדהים את העולם עם מכונית חשמלית שמהווה קפיצת מדרגה ביחס לחשמליות הנמכרות כיום בשוק. כדי לקבל את החותמת הרשמית לעליונות הטכנולוגית, התייצבה פורשה טייקן בנורבורגרינג והקיפה את המסלול תוך 7:42 דקות - זמן שיא לרכב חשמלי בעל 4 דלתות.

פורשה טייקן

9. תא נוסעים - ארבעה מסכים

על תא הנוסעים תוכלו לקרוא בהרחבה בכתבה שהכנו לאחרונה. בקצרה נספר כי תא הנוסעים כולל 4 מסכים ביניהם לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 16.8 אינץ' עם פקדי מגע בצידיו, מסך מרכזי עבור מערכת הבידור והתקשורת, מסך נוסף לשליטה על בקרת האקלים ופונקציות נוחות, ולראשונה בפורשה מסך מול הנוסע.

פורשה טייקן

10. מחיר - משכנתא

מחירה של פורשה טייקן עומד על החל מ- 153,000 דולר לגרסת טורבו או 188,000 דולר לגרסת טורבו S הבכירה, מחיר כמעט כפול מטסלה מודל S בגרסת הביצועים. המחיר ומועד השיווק בישראל טרם פורסמו.