וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
ב.מ.וו X5 הראשון נולד בשנת 1999, בטרם הפכו רכבי הפנאי למיינסטרים כלל עולמי, ונועד בעיקר לשוק האמריקאי בו התחרה באותן שנים מול מרצדס M קלאס ולקסוס RX. עוד בדורו הראשון, שימר רכב הפנאי הכבד את ה- DNA הבווארי והציג יכולת דינמית מרשימה ביחס למשקל ולמידות. בשני העשורים שחלפו מאז, פיתחה היצרנית את הז'אנר והציגה גרסאות קופה ואחים קטנים וגדולים לב.מ.וו X5. הדור הרביעי אשר הושק לפני כשנתיים, מציג צמיחה דרמתית במידות לעומת קודמיו, טכנולוגיות חדשניות, וגרסת PHEV ירוקה הזוכה להטבת מס. למבחן שלנו התייצב ב.מ.וו X5 xDrive45e ברמת אבזור iPerformance עם חמישה מושבים בעלות 664,000 ₪.
| ב.מ.וו X5 xDrive45e אוטומט | |
|---|---|
| יתרונות | מרחב, ביצועים, טכנולוגיה |
| חסרונות | כושר תמרון, משקל |
בהתאם לתקנות זיהום האוויר המחמירות ומגמת החשמול החולשת באופן רוחבי על כל עולם הרכב, גם ליין הדגמים של ב.מ.וו זוכה לגרסאות PHEV (היברידיות נטענות) המשלבות מנוע בעירה פנימית עם מנוע חשמלי וסוללה הניתנת לטעינה בעמדת טעינה ייעודית או משקע טעינה ביתי. כך מתאפשרים נסיעה על טהרת החשמל בלבד לטווח של כ- 40 ק"מ במהירות מרבית של עד 120 קמ"ש. טכנולוגיית ה- PHEV מאפשרת לב.מ.וו X5 xDrive45e להיכנס לקבוצת זיהום 1 מתוך 15, מה שמזכה אותו במיסוי מופחת משמעותית לעומת דגמי הבנזין והדיזל, ויוצר את התמורה הטובה ביותר לכסף מבין הגרסאות.
עיצוב ונוחות
העיצוב החיצוני של ב.מ.וו X5 החדש ממשיך את שפת העיצוב המוכרת מדגמיה האחרונים של היצרנית, ומתאפיין בקווים זורמים ונקיים, אך משדר קשיחות ועמידות. גריל הכליות המוכר כסימן המסחרי של היצרנית, הפך לאגרסיבי יותר ביחס לדור הקודם, ופנסי החזית נמתחים כמעט עד קשתות הגלגלים. משלימים את ההופעה חישוקי 21 אינץ' מרהיבים שמתוכם בולטים קליפרים כחולים הנושאים את הסמל M. אורכו הכללי של הענק הגרמני נמתח לכדי 4,922 מ"מ, רוחבו 2,004 מ"מ, גובהו 1,745 מ"מ, ובסיס הגלגלים עומד על 2,975 מ"מ. מידות אלו יוצרות נוכחות עצומה על הכביש.
תא הנוסעים מציג את תפיסת העיצוב החדשה של ב.מ.וו המשלבת טכנולוגיה חדשנית. לוח מחוונים דיגיטלי מוצג על מסך בגודל 12.3 אינץ' ומסונכרן עם צג מולטימדיה ראשי בגודל זהה. לוח המחוונים מציג במרכזו את הרכב ביחס לנתיב הנסיעה ולאלמנטים נוספים בדרך כגון מכוניות ודו גלגלי. מערכת המולטימדיה מציגה את ממשק ב.מ.וו המעודכן כולל תפעול באמצעות מחוות ידיים - אופציה שימושית המרשימה נוסעים מזדמנים.
הנדסת האנוש מופתית ואיכות החומרים וההרכבה ברמה הגבוהה ביותר. כל המתגים מסודרים וממוקמים כיאות והפידבק בלחיצה עליהם מקנה תחושת איכות. סביבת הנהג משדרת יוקרה עם בורר הילוכים מקריסטל, דיפוני עץ ושפע עור רך העוטף מכל עבר. מערכת השמע האופציונלית מבית Harman Kardon כוללת לא פחות מ- 16 רמקולים איכותיים המפיקים סאונד ממכר. תאורת האווירה נעימה ומשנה גוון בהתאם למספר פעולות כגון שיחה נכנסת ושינוי טמפרטורה, אך אינה נראית באור יום.
מושבי הקומפורט ראויים לשלל סופרלטיבים. הם רחבים, נוחים, מאווררים, מחוממים, עטויי עור וורנסקה, ובעלי כיוונון חשמלי לכל רכיב לרבות זווית חלקה העליון של משענת הגב, אורך הבסיס, והידוק תמיכת הצד. עם כל כך הרבה אפשרויות כיוונון, כמובן שישנם גם זיכרונות לנהג ולנוסע. ההגה העבה מבית M עוטה עור נאפה רך במרקם מחוספס, ומתכוונן חשמלית לגובה ולעומק כך שקל למצוא תנוחת נהיגה גבוהה ושולטת.
שטח החלונות העצום יחד עם הגג הפנורמי הגדול, אחראים על תחושה אוורירית מאוד בתא המוסעים ושדה ראיה מצוין לכל הכיוונים. מידות הענק, ובעיקר הרוחב החריג, מקשים מאוד את התמרונים בעיר הצפופה, אך היגוי אחורי בזווית הפוכה לגלגלים הקדמיים, חבילת Parking assistant plus הכוללת מצלמות 360 מעלות בזוויות צילום משתנות עם קווי הנחייה דינמיים, בלימה אוטונומית ברוורס, וחניה אוטומטית, עוזרים מאוד בתמרון ב.מ.וו X5 גדול הממדים. אופציה מעניינת וייחודית הינה מערכת לשחזור 50 המטרים האחרונים בנסיעה לאחור, ובכך מקלה רבות על יציאה מחניה ברוורס. כמובן ששינוי תנאי הדרך יובא בחשבון בהפעלת אופציה זו.
הנוסעים מאחור יזכו למושב תומך ונוח המציע מרחב עצום לשני מבוגרים, ובאופן חריג גם שלושה בוגרים לא יחושו צפיפות מעיקה. הנוסעים מאחור יוכלו ליהנות מפתחי מיזוג ושני אזורי בקרת אקלים נפרדים. הכניסה והיציאה מב.מ.וו X5 נוחות בזכות דלתות ענק, אך נמוכי קומה ירגישו צורך "לטפס" אל המושבים. משפחות מרובות ילדים יוכלו לרכוש את ב.מ.וו X5 בגרסת 7 מושבים עם תוספת שורת מושבים שלישית, אך לא בגרסת PHEV.
בתא הנוסעים פזורים תאי אחסון רבים. תא הכפפות גדול דיו ומואר, ומתחת למשענת היד שבין המושבים ישנו תא נוסף עם שקעי USB. בנוסף ישנם תאי אחסון עמוקים בדלתות, ומשטח טעינה אלחוטי עבור הטלפון הסלולרי בתחתית הקונסולה המרכזית. משענת היד המתקפלת במושב האחורי מכילה שני מחזיקי כוסות לטובת הנוסעים. תא המטען בגרסת ה- PHEV הוקטן ביחס לדגמי הסדרה לטובת אחסון הסוללות ברצפת התא, ומציע נפח טעינה של 500 ליטרים לעומת 650 בגרסאות הרגילות. לתא המטען שתי דלתות. האחת בגובה של כ- 30 ס"מ נפתחת מטה, והדלת השניה המתחילה מגובה הפנסים וכוללת את החלון האחורי נפתחת מעלה. שתי הדלתות נפתחות ונסגרות חשמלית בצורה סינכרונית, גם באמצעות מחוות רגל. בעזרת בולמי האוויר ניתן להנמיך את גובה המרכב ב- 4 ס''מ לטובת העמסה נוחה של ציוד לתא המטען. פתח הטעינה רחב ונוח. הסוללות לא הותירו די מקום לגלגל חלופי ובמקומו מוצעת ערכת תיקון תקר.
ההתנעה מתבצעת ללא מפתח ותחילת התנועה נעשית באופן חרישי באמצעות מנוע חשמלי בלבד המפיק זמזום קל הנשמע ברקע. המנוע החשמלי מייצר 113 כ"ס ומומנט של 27 קג"מ כבר מאפס סל"ד. כאשר הסוללה טעונה במלואה, ניתן לנסוע כ- 40 ק"מ על חשמל בלבד עד למהירות של 120 קמ"ש. ביצועי המנוע החשמלי מספקים בהחלט לכל התנהלות עירונית ובין עירונית שאינה כוללת תאוצה חזקה המכניסה לפעולה את מנוע הבנזין.
ב.מ.וו X5 מבוסס על פלטפורמה חדשה וקשיחה ב- 33% ביחס לדור הקודם, ומשווק עם בולמי אוויר אדפטיביים בשני הסרנים לטובת נוחות נסיעה גבוהה. לרכב הפנאי הגרמני 3 מצבי נהיגה: נוחות, אדפטיב וספורט. חווית הנסיעה בתוך העיר רכה ונעימה במצב נוחות, אם כי שברים אכזריים מצליחים לחבוט קלות בחישוקי ה- 21 אינץ'. מעבר למצב אדפטיב מקשיח מעט את הבולמים ומסייע להפחתת הטלטלות בכבישים גליים. מצב ספורט מנמיך את המרכב ב- 20 מ"מ, מקשיח את הבולמים ומוסיף משקל להגה, כך שמחוץ לעיר נשמרת יציבות כיוונית מעולה לצד כושר ריסון גלי אספלט במהירות גבוהה. בידוד רעשי הרוח והכביש טובים מאוד.
בשטח נהנה הדגם ממרווח גחון של 214 מ"מ עד 254 מ''מ לפי מצב בולמי האוויר. לא ניסיתי לדחוק את הגרמני המכובד לתרגילי עבירות מאתגרים, וספק עם בעליו המעושר יחפוץ לסכן אותו בצורה שכזו, אך לפרוטוקול ירשם כי כצפוי נוחות הנסיעה בשביל מעט קופצנית כשהמתלים מתוחים. סוללת החיישנים נוטה לזעוק מכל עבר בשבילים עם צמחיה לצידם, אך ניכר כי יכולת השטח קיימת, גם אם נסיעה השטח אינה כוס התה של ב.מ.וו X5.
ביצועים
המערכת ההיברידית הנטענת (PHEV) כוללת מנוע טורבו בנזין שישה צילינדרים טורי בנפח 3.0 ליטרים בהספק 285 כ"ס ומומנט של 45.9 קג"מ, המשולב עם מנוע חשמלי בהספק 113 כ"ס. ההספק המשולב עומד על 394 כ"ס והמומנט המשולב 61.6 קג"מ. עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית מאיץ ב.מ.וו X5 מעמידה למאה קמ"ש תוך 5.6 שניות.
פקדי מצבי נהיגה הצמודים לבורר ההילוכים מאפשרים בחירה בין שילוב מנוע הבנזין והחשמלי יחדיו, נהיגה חשמלית בלבד, או נהיגה על בנזין בלבד תוך שמירת האנרגיה החשמלית לשימוש בתוך העיר. בכל תנאי הדרך מספקת יחידת הכוח המון דחף. תאוצות הביניים מאוד חזקות והתיבה האוטומטית המוצלחת עוזרת להטיס את ב.מ.וו X5 בקלילות עם העברות הילוכים חלקות ומהירות. העברת הילוכים ידנית באמצעות משוטים מאחורי גלגל ההגה תורמות לחוויה הספורטיבית, ובמצב ספורט מתקבל צליל מנוע ספורטיבי מגרגר, ומשקל נוסף להגה השמנמן, המכניס את הנהג למוד דינמי.
לאורך דורותיו נודע ב.מ.וו X5 כבעל יכולת דינמית עדיפה על פני מתחריו, וכזו שיש בה להצדיק את שלל הכתרים הקשורים ליצרנית. בדור החדש שתפח במידותיו, ובפרט בגרסה זו הנושקת למשקל 2.5 טונות, רכינות המרכב והממדים מורגשים בעת נהיגה דינמית. למרות אחיזת הכביש הגבוהה וזוויות הגלגול המרוסנות, קשה להתגבר על חוקי הפיסיקה הבסיסיים, ומרכז הכובד הגבוה אינו מדרבן "לנהיגת M" בכבישים מפותלים, לבטח בצרים שבהם. יחד עם זאת, בפניות ארוכות ניתן ליהנות מאחיזת כביש טובה, ובחסות ההנעה הכפולה וההיגוי האחורי, ניתן לצאת עם רגל כבדה על המצערת לקראת סוף הפניה. הבלמים העצומים מצליחים לבלום בצורה מרשימה את המסה הכבדה גם בנהיגה דינמית תחת עומס חום כבד.
צריכת דלק
ב.מ.וו X5 בגרסה ההיברידית מאפשר טווח נסיעה של כ- 77 ק"מ על בסיס חשמל בלבד כאשר הסוללה בקיבולת 24 קוט"ש טעונה במלואה. בפועל הצלחתי להפיק 40 ק"מ חשמליים בנסיעה מנהלתית. מעבר לכך, מתקבלת צריכת דלק ממוצעת של 10.0 ק"מ לכל ליטר דלק באוקטן 95, נתון לא רע בהתחשב בביצועים ובמשקל, אשר צפוי להשתנות לטובה אם נקפיד על טעינת הסוללה ושימוש חכם במערכת ההיברידית. על פי נתוני היצרן עומדת צריכת הדלק על 2.5 ליטר למאה ק"מ עם סוללה טעונה במלואה. דרגת זיהום האוויר היא ברמה 1 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
אמינות רכבי ב.מ.וו נחשבת בינונית. בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports האמריקאי לשנת 2019 דורגה ב.מ.וו במקום ה- 10 מתוך 28 יצרנים. בסקר שערך ארגון J.D. Power בגרמניה בשנת 2019 התברגה ב.מ.וו במקום ה- 18 מתוך 23 יצרנים, עם 129 תקלות ל- 100 רכבים, גבוה מהממוצע בסקר שעמד על 115 תקלות ל- 100 רכבים. ב.מ.וו X5 משווק עם אחריות מלאה לשנתיים ללא הגבלת ק"מ. מחיר ביטוח החובה 1,800 ₪ ומחיר הביטוח המקיף לכל נהג מעל לגיל 21 ללא היסטוריית תאונות ושלילות עומד על כ- 25,000 ₪.
בטיחות
במבחן הריסוק של ארגון Euro NCAP שנערך בשנת 2018 קיבל ב.מ.וו X5 ציון מרבי של 5 כוכבי בטיחות, עם ציונים של 89% בהגנה על בוגרים, 86% בהגנה על ילדים, 75% בהגנה על הולכי רגל, ו- 75% על מפרט מערכות הבטיחות.
אבזור הבטיחות בכל הגרסאות כולל בין היתר בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים במהירות עירונית, עמעום אורות אוטומטי, תיקון סטייה מנתיב הנסיעה עם מרכוז הרכב בנתיב, התרעה מפני תנועה צולבת מלפנים ומאחור, התרעה על עייפות הנהג, זיהוי תמרורים, סיוע לנהג בתמרוני חירום, סייען חניה עם שחזור הכניסה לחניה לרוורס, ניטור שטחים מתים עם תיקון היגוי אקטיבי, ומצלמה בלוח המחוונים המנתחת את התנהגות הנהג ומכיילת את מעורבות מערכות הבטיחות בהתאם לאיכות הנהיגה ובכך מאפשרת למעשה נהיגה חצי אוטונומית. רמת האבזור הבטיחותי הינה 7 מתוך 8.
תמורה למחיר
ב.מ.וו X5 xDrive45e מוצע בשתי גרסאות אבזור עם 5 מושבים בלבד עקב מערכת ההנעה ההיברידית. גרסת סופריור עולה 650,000 ₪ וכוללת בין היתר גג שמש פנורמי, מושבי קומפורט קדמיים חשמליים מחוממים, ריפוד עור וורנסקה, סגירת ואקום לדלתות, חבילת עיצוב xLine, מערכת שמע מבית הרמן קרדון עם 16 רמקולים, מצלמות 360 מעלות, פנסי חזית אדפטיביים מסוג LED, היגוי אחורי, מתלים אדפטיביים, וחישוקי 21 אינץ'.
גרסת M-Sport עולה 664,000 ₪ ומוסיפה חבילת עיצוב M-Sport הכוללת גלגל הגה M וסוכך לוח מחוונים בחיפוי עור, תקרה מושחרת, גימור פנימי מעץ, וחישוקי 21 אינץ' בעיצוב M עם קליפרים כחולים.
ב.מ.וו X5 החדש מציע איכויות גבוהות ביותר, פאר, ושלל טכנולוגיות באריזה מצודדת ובמידות אקסטרה לארג'. מחירו של ב.מ.וו X5 משאיר אותו מחוץ להישג ידם של רובם המוחלט של הנהגים, אך גרסאות הפלאג-אין הייבריד X5 xDrive45e לבטח נותנות את התמורה הטובה ביותר מבין הגרסאות המוצעות בישראל, ומעמידה את הדגם כמתחרה ראוי לכתר בקטגוריית הפנאי פרימיום. לאלו מכם השוקלים לרכוש רכב מבין מגוון הדגמים המוצעים בסגנמט זה, כדאי לבדוק את ב.מ.וו X5 שניחן ביכולת דינמית רהוטה ביחס למתחרים וכולל את המיטב בכל הנוגע לאיכות וטכנולוגיה.
| ב.מ.וו X5 xDrive45e iPerformance אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | היברידי הכולל מנוע טורבו בנזין 6 צילינדרים בנפח 2,998 סמ"ק, מנוע חשמלי בהספק 113 כ"ס, וסוללה בקיבולת 24 קוט"ש |
| הספק מרבי משולב | 394 כ"ס |
| מומנט מרבי משולב | 61.6 קג"מ |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית 8 הילוכים |
| יחידת הנעה | כפולה |
| אורך כללי | 4,922 מ"מ |
| רוחב כללי | 2,004 מ"מ |
| גובה כללי | 1,745 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,975 מ"מ |
| מיכל דלק | 69 ליטרים |
| נפח תא מטען | 500/1720 ליטרים |
| משקל עצמי | 2,435 ק"ג ק"ג |
| מהירות מרבית | 235 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 5.6 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 40.0 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 10.0 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 1 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro Ncap | 5 כוכבים מתוך 5 (2018) |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר | 664,000 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025