סוזוקי ויטרה הייבריד במבחן דרכים

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 17 אוגוסט 2021
  • 1 תגובות

סוזוקי ויטרה הוותיק כבר ביקר אצלנו במספר הזדמנויות וכעת הוא מתעדכן שוב, וזו הסיבה למבחן דרכים נוסף. רכב הפנאי העירוני של סוזוקי הוצג בשנת 2015 ושווק עם מנוע בנפח 1.6 ליטרים בשילוב הנעה קדמית או כפולה. בשנת 2019 עבר מתיחת פנים שהביאה עמה מנועי טורבו בנזין עדכניים בנפח 1.0 ו- 1.4 ליטרים, אך רק בשנת 2020, באיחור ניכר, נוספו מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות.

סוזוקי ויטרה הייבריד
יתרונות עיצוב, צריכת דלק
חסרונות אבזור נוחות דל, איכות ועיצוב תא הנוסעים, מחיר

סוזוקי ויטרה הייבריד

כעת מעדכנת סוזוקי את היצע יחידות ההנעה. מנוע הטורבו הקטן ירד מההיצע והמנוע הגדול מוצע גם עם סיוע היברידי קל תמורת תוספת מחיר של 3,000 ₪ שמעמידה את מחירו על החל מ- 137,990 ₪. מדובר במחיר המציב את סוזוקי ויטרה בין הדגמים היקרים ביותר בסגמנט רכבי הפנאי העירוניים, ויצאנו לבדוק האם הוא מצליח להצדיק זאת.

עיצוב ונוחות

סוזוקי ויטרה מאמץ מראה חסון המעניק לו את אפקט רכב הפנאי הנחשק. החזית שופעת כרום עם צלעות עבות הניצבות בגריל הקדמי, ועיטורי כרום בפגוש סביב תאורת היום ופנסי הערפל. הגרסה ההיברידית מציגה פנסים ראשיים חדשים עם תאורת לד בעיצוב ייחודי לגרסה זו. עיצוב הדפנות כמעט אנכי, אך קו מותניים מעודן ותפיחה נוספת בתחתית הדלתות מעניקים לו מעט נפח. הגג המושחר עם פסי הגגון הכסופים והעיטור בצדו של מכסה המנוע הם פריטי עיצוב נאים, אך תאורת האיתות על הכנף הקדמית נראית זולה וארכאית. הזנב זכה לפחות תשומת לב עיצובית ומציג פנסים גדולים המשלבים תאורת לד, ופגוש עם חיפוי תחתון מפלסטיק שחור ועיטור בגוון כסוף.

סוזוקי ויטרה הייבריד

סוזוקי ויטרה הוא כבר דגם ותיק שהתרגלנו לראות על הכבישים ועיצובו לא יפיל אף אחד מהרגליים, אך עיצובו עדיין נאה ועונה לדרישות הלקוחות שמחפשים את המראה השרירי והקשוח. רכב המבחן הגיע בגוון צהוב-כתום מטאלי יפייפה שהולם מאוד את הרכב, והיצע הצבעים כולל כמה גוונים נועזים שנראים עליו נהדר.

מידותיו של סוזוקי ויטרה מציבות אותו במרכז סגמנט רכבי הפנאי העירוניים. אורכו 4,175 מ"מ ורוחבו 1,775 מ"מ. מימד הגובה הנדיב בולט עם 1,610 מ"מ, אך בסיס הגלגלים קומפקטי יחסית ועומד על 2,500 מ"מ.

תא הנוסעים מקבל את פני הנוסעים באווירה קודרת עם גוונים כהים ועיצוב פשוט ושבלוני. הדשבורד גבוה ורבוע ופתחי המיזוג העגולים מנסים להוסיף קצת עניין. בדגם הבכיר העיגול המרכזי מכיל שעון אנלוגי נאה ובדגם הכניסה הוא מוחלף בכיסוי פלסטיק פשוט. מערכת המולטימדיה בהתקנה מקומית כוללת רק 4 כפתורי תפעול פיזיים ונראית כמו טאבלט גדול שהושתל בקונסולה המרכזית. בקרת האקלים מציגה מראה פשוט וכך גם הקונסולה בין המושבים הקדמיים. גלגל ההגה נאה ולוח המחוונים מוסיף קצת עניין עם רקע אפרפר ומסך צבעוני ומעוצב למחשב הדרך.

סוזוקי ויטרה הייבריד

הנדסת האנוש טובה בסך הכל, עד שמגיעים אל מערכת המולטימדיה. המסך אמנם גדול אבל הפקדים הפיזיים זעירים, אין גלגלת לשליטה על עוצמת השמע והתגובה למגע איטית ולא מספיק רגישה. במספר מקרים המסך החל לרצד והפסיק להגיב, בעיקר לאחר חניה ארוכה תחת השמש החמה. הערה נוספת נרשמת לתפעול מחשב הדרך באמצעות מנופים על גבי לוח המחוונים. הגיע הזמן שבסוזוקי יאמצו פתרון מודרני מזה, ועל הדרך גם יוסיפו פתיחה אוטומטית לכל החלונות ולא רק לזה של הנהג.

איכות החומרים בסיסית. רק חיפוי הדשבורד העליון עשוי חומר רך ונעים למגע. היתר עשוי פלסטיק דק, מחוספס ונוקשה, וגם הפקדים אינם נעימים למגע. הגימור בסיסי ומציג ברגים חשופים ומרווחים שאינם אחידים בין הדיפונים. איכות ההרכבה אינה מצטיינת וזמזומי פלסטיקה נשמעו בנסיעה בכבישים לא איכותיים. תא הנוסעים אינו מציע פתרונות אחסון מקוריים, אך אלה הקיימים מספקים. בין המושבים הקדמיים תא פתוח בתחתית הקונסולה, וצמד מחזיקי כוסות עם מבנה רבוע ורדוד שלא מעגן היטב את הכוסות בסיבובים. התא מתחת למשענת היד קטן, וגם תא הכפפות קטן ומדופן באופן בסיסי. התאים בדלתות הקדמיות גדולים ושימושיים, ואלה בדלתות האחוריות מיועדים לבקבוק שתיה קטן בלבד.

סוזוקי ויטרה הייבריד

הכניסה אל המושבים הקדמיים נוחה, תנוחת הישיבה גבוהה וזקופה, ומרווח הראש נדיב. המושבים הקדמיים מעט רכים מדי ומעניקים תחושת שקיעה במושב גם בנסיעות שאינן ארוכות במיוחד. התמיכה לפלג הגוף העליון לוקה בחסר, מבנה המושב מרחיק את הצוואר והכתפיים שאינם זוכים לתמיכה והדבר מעייף בנסיעות ארוכות. ההגה מותקן בזווית אופקית ולעיתים הצריך ישיבה מעט כפופה או ברגליים קרובות מדי לדוושת.

הדלתות האחוריות קטנות יחסית והכניסה אל המושב האחורי פחות נוחה. גם מאחור מבנה מסעד הגב יוצר תנוחת ישיבה זקופה ומרווח הראש נדיב. המושב יתאים לשני בוגרים או שלושה ילדים בדוחק יחסי. הקונסולה בין המושבים הקדמיים פולשת אל מרחב הרגליים של הנוסע במרכז מאחור, ותעלת ההינע הגבוהה גוזלת עוד ממרווח הרגליים המוגבל. גם עבור הנוסעים בצדדים מרווח הרגליים אינו נדיב במיוחד והמקום לכפות הרגליים מתחת לכסאות הקדמיים נגזל בידי הסוללות של מערכת ההנעה המיקרו-היברידית.

סוזוקי ויטרה הייבריד

תא המטען כולל רצפה כפולה ונפחו 375 ליטרים אך בפועל הוא מרגיש גדול יותר. קיפול המושב האחורי יוצר משטח טעינה אחיד ושטוח כשרצפת תא המטען ממוקמת במצב הגבוה. פתח ההטענה רחב וסף הטעינה בגובה בינוני כך שנוח להכניס ולהוציא ציוד מהרכב. בתא המטען תאורה בסיסית ושקע V12. מתחת לרצפה נמצא גלגל חלופי זמני.

סוזוקי ויטרה הוא פרטנר נעים לשיטוט עירוני. שדה הראיה החוצה טוב לכל הכיוונים ומראות הצד הגדולות מעניקות שדה ראיה רחב לאחור. חבל שהמראה המרכזית לא כוללת עמעום אוטומטי באף גרסה. המתלים רכים יחסית ומצליחים לספוג חלק מהשיבושים, אך מהלך בולם הזעזועים קצר יחסית ומתקשה עם שיבושים גדולים או פסי האטה שנחצים במהירות גבוהה.

סוזוקי ויטרה הייבריד

מחוץ לעיר נרשמו תנודות רבות מדי על המתלים ובאופן כללי פני הכביש מורגשים מדי. בורות גדולים יביאו לסגירת מתלה בקולות חבטה רמים. בידוד הרעשים לוקה בחסר ויוצר אווירה עסוקה כבר במהירות נמוכה יחסית. בולטים במיוחד רעשי רוח המגיעים ממראות הצד.

ביצועים

הסיבה לשמה התכנסנו היא יחידת ההנעה לה נוספה מערכת סיוע היברידית קלה במתח 48V. הרכב מצויד במנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים בנפח 1,373 סמ"ק עם הספק מרבי של 129 כ"ס (לעומת 140 בגרסת הטורבו הרגילה) ומומנט מרבי של 24.0 קג"מ, המשודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית ולמערכת הנעה קדמית. בהמשך תגיע גם גרסת הנעה כפולה. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 9.5 שניות והמהירות המרבית עומדת על 190 קמ"ש.

סוזוקי ויטרה הייבריד

יחידת ההנעה מספקת תחושה זריזה ותגובה מהירה ללחיצה על דוושת התאוצה. בזינוק מהמקום ובתאוצות ביניים מורגש הסיוע ההיברידי שנכנס לפעולה בהשהיה קלה. לאחר מספר שניות האפקט מתעמעם ,וכשלא נותרת אנרגיה בסוללות, הרכב לא מרגיש חזק כפי שנרמז מהמפרט. תחת מאמץ צליל המנוע אינו נעים לאוזן וקולו נשמע באופן מוחשי מדי בתא הנוסעים. תיבת ההילוכים זריזה בנסיעה מנהלתית אולם ההעברות לא תמיד חלקות. דווקא תחת עומס משתהה התיבה ודוחקת את המנוע לסל"ד גבוה בו הוא מרגיש קצר נשימה. המנופים מאחורי גלגל ההגה פלסטיקיים ופשוטים, ובכל מקרה השליטה נלקחת מהנהג מהר מאוד והרכב יעביר הילוך בעצמו.

סוזוקי ויטרה הייבריד

בכביש המפותל מציג סוזוקי ויטרה התנהגות בטוחה ואף מפתיע לטובה, למי שיצליח להתגבר על זוויות הגלגול המשמעותיות ועל רכינת המרכב המורגשת בעיקולים ותחת עומס. האחיזה טובה למרות שהצמיגים הירוקים משמיעים מחאה אפילו תחת לחץ מתון. ההגה קצר, מהיר ומציג התנגדות טובה לסיבוב, אך לוקה בחוסר תקשורת ואינו מספיק מדויק. תגובותיו מאוד חדות ונדרשים תיקוני היגוי קלים לעיתים תכופות. הבלמים טובים ומערכת הבלימה הרגנרטיבית פועלת היטב ביחס למערכות דומות שפגשנו. בירידות מסייעת המערכת בבלימה בעוצמה טובה המפחיתה מהעומס על הבלמים.

צריכת דלק

במבחן שלנו שכלל נסיעה בין עירונית רגועה לרוב, נמדדה צריכת דלק משולבת של 14.0 ק"מ לליטר. מדובר בצריכת דלק חסכונית למדי אם כי רחוקה ב- 20% מנתון היצרן העומד על 17.5 ק"מ לליטר. מערכת ה- Start&Stop של סוזוקי ויטרה לא לוקחת בחשבון את הטמפרטורה החיצונית, מכבה את הרכב בכל הזדמנות ומפסיקה את פעולת המיזוג, כך שבחרנו לנטרל אותה בכל מהלך המבחן. מיכל דלק בנפח 47 ליטרים מאפשר טווח נסיעה של כ- 660 ק"מ בין תדלוקים. סוזוקי ויטרה מתברג בקבוצת זיהום 4 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה

לסוזוקי בישראל תדמית של מכונית אמינה ונוחה לאחזקה. דגמי סוזוקי עשו במשך שנים ארוכות שימוש במכלולים ותיקים ומוכרים ומהפיכת הטורבו הגיעה לסוזוקי רק בשנים האחרונות. סוזוקי עזבה את השוק האמריקאי לפני שנים רבות ודגמיה נמכרים באירופה בכמויות קטנות יחסית כך שאיננה מדורגת בסקרי שביעות רצון.

סוזוקי ויטרה הייבריד משווק בישראל עם אחריות למשך 3 שנים או עד 100,000 ק"מ, והטיפול התקופתי מתבצע אחת לשנה או בכל 20,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון 887 ₪, עלות הטיפול השני, 1,490 ₪, ועלות הטיפול השלישי 1,504 ₪. מחירי הטיפולים אינם נמוכים, אך בזכות מרווח הטיפולים הארוך עלות הטיפולים הכוללת אינה גבוהה ביחס למקובל בסגמנט.

סוזוקי ויטרה הייבריד

עלותו של פנס קדמי עומדת על 7,234 ₪, עלות פנס אחורי 1,869 ₪, עלות מראת צד קומפלט 3,494 ₪, עלות סט צלחות בלמים 693 ₪, ועלות סט רפידות בלמים 467 ₪. מחירי החלפים תואמים למקובל בקרב המתחרים למעט עלות הפנס הקדמי היקר. עלות סוללה למערכת ההיברידית עומדת על 9,468 ₪.

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 עם ותק של 3 שנות נהיגה ללא תביעות ושלילות רישיון עומדת על כ- 4,800 ₪, ועלות ביטוח החובה כ- 1,900 ₪. סוזוקי ויטרה הייבריד ניצב בקבוצת רישוי 3 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 1,801 ₪.

בטיחות

ארגון הבטיחות Euro NCAP בחן את סוזוקי ויטרה בשנת 2015 והעניק לו ציון מרבי של 5 כוכבים מתוך 5, עם ציונים של 89% בהגנה על נוסעים בוגרים, 85% בהגנה על ילדים, 76% בהגנה על הולכי רגל, ו- 75% על תפקוד מערכות הבטיחות. חשוב לזכור כי המבחנים עודכנו מספר פעמים מאז ונוספו דרישות למערכות בטיחות אקטיביות.

אבזור הבטיחות כולל 7 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי כלים דו גלגליים, התרעה ותיקון סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, ומצלמת רוורס. ציון הבטיחות עומד על 7 מתוך 8 על פי דירוג משרד התחבורה.

סוזוקי ויטרה הייבריד

בקרת הסטייה מנתיב הנסיעה פעלה באופן היסטרי עם התרעות רבות ותיקונים חדים שדורשים תיקוני היגוי נוספים מצד הנהג, ובכבישים צרים העדפנו לנטרלה. בקרת השיוט האדפטיבית מתנתקת מתחת ל- 40 קמ"ש ואינה מסוגלת להביא את הרכב לבלימה מלאה.

תמורה למחיר

סוזוקי ויטרה הייבריד מוצע בשתי רמות אבזור. גרסת הכניסה GLX הנבחנת מוצעת במחיר 137,990 ₪ וכוללת בין היתר בקרת אקלים דיגיטלית, חיישני אור וגשם, מפתח חכם, תאורה ראשית מסוג לד, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ'. צביעה דו גונית לגג ולמראות הצד בלבן או בשחור מוצעת בתוספת 3,000 ₪.

גרסת האבזור הבכירה GLXV מוצעת במחיר 143,990 ₪ וכוללת בנוסף מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', ריפודי עור בשילוב בד, חיישני חניה היקפיים, מראות צד עם תאורת איתות וקיפול חשמלי, וחישוקי 17 אינץ' בצביעה דו גונית.

סוזוקי ויטרה הוא רכב פנאי עירוני חביב. לזכותו עיצוב נאה, ביצועים טובים, וצריכת דלק חסכונית. האהדה לה הוא זוכה בשוק המקומי הודות למוניטין האמינות הגבוה מבטיחה סחירות טובה בהמשך. עם זאת, גילו של סוזוקי ויטרה ניכר בתא הנוסעים הפשוט והמיושן, בידוד הרעשים לוקה בחסר, ורשימת האבזור מצומצמת. מחירו הגבוה אינו עומד בקנה אחד עם התחושה הדלה והבסיסית בתא הנוסעים. סגמנט רכבי הפנאי הקטנים לוהט מתמיד ועמוס מתחרים צעירים וכישרוניים ואלה לא יעשו חיים קלים לסוזוקי ויטרה.

סוזוקי ויטרה הייבריד GLX אוטומט
מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,373 סמ"ק + מערכת היברידית קלה 48V
הספק מרבי משולב 129/5,500 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 24.0/2,000 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית 6 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,175 מ"מ
רוחב כללי 1,775 מ"מ
גובה כללי 1,610 מ"מ
בסיס גלגלים 2,500 מ"מ
מיכל דלק 47 ליטרים
נפח תא מטען 375 ליטרים
משקל עצמי 1,275 ק"ג
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 9.5 שניות
מהירות מרבית 190 קמ"ש
צריכת דלק משולבת (יצרן) 17.5 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 14.0 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 4 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro Ncap 5 (מתוך 5, שנת 2015)
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 137,990 ₪ (רכב המבחן 140,990 ₪)

סוזוקי ויטרה הייבריד 2021