טויוטה bZ4X החשמלי נחשף רשמית

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: יצרן
  • 31 אוקטובר 2021
  • 0 תגובות

כמעט חצי שנה לאחר שנחשף לראשונה כקונספט, מציגה טויוטה את הרכב החשמלי הראשון של המותג. מדובר בקרוסאובר העונה לשם הלא קליט טויוטה bZ4X ומהווה סנונית ראשונה בסדרת דגמים חשמליים שתציג טויוטה בשנים הקרובות. הדגם מבוסס על פלטפורמה חדשה וייעודית לרכב חשמלי BEV אשר פותחה בשיתוף עם סובארו שתציג את גרסתה בקרוב. הסוללות מותקנות מתחת לרצפת המרכב כחלק בלתי נפרד מהשלדה, באופן המייצר מרכז כובד נמוך, חלוקת משקל מאוזנת, וקשיחות מרכב גבוהה.

טויוטה bZ4X

העיצוב החיצוני משלב אלמנטים מבית לקסוס וטויוטה. החזית מכונה בשפת טויוטה 'ראש פטיש' ומציגה גריל קדמי אטום עם קווים הנמשכים אל תאורת היום של הפנסים הקדמיים. בצידי הפנסים משטח מושחר הגולש אל הפגוש הקדמי והכנף ומהווה מוטיב עיצובי מקורי. הדופן מציגה קו מותניים בעיצוב ייחודי ושרירי, משטח שקוע בתחתית הדלתות, ומרכב בצביעה דו-גונית. הגג משתפל לאחור בסגנון קופה ומציג ספוילר מפוצל בולט. הפנסים האחוריים מחוברים באמצעות פס תאורה וסביבם עיטור מושחר הגולש אל הפגוש האחורי.

טויוטה bZ4X

תא הנוסעים מציג עיצוב מקורי כשהנהג זוכה למעין קוקפיט עם לוח מחוונים מוגבה הממוקם קרוב לשמשה הקדמית. במרכז מסך מרכזי ענקי שיציע אפשרות לקבלת עדכונים מרחוק, ובורר הילוכים דיגיטלי הממוקם על גבי קונסולה מרכזית מוגבהת החוצצת בין הנהג והנוסע. מול הנוסע משטח בד המחפה חלקים נוספים בדשבורד. פריט אופציונלי מעניין הוא הגה ללא חישור עליון כפי שהוצג בדגמי טסלה. גלגל ההגה הייחודי הוא חלק ממערכת היגוי אלקטרונית ללא קשר מכני בין גלגל ההגה לגלגלים.

טויוטה bZ4X

בתצורת ההנעה הקדמית מצויד טויוטה bZ4X במנוע אחד עם הספק מרבי של 204 כ"ס ומומנט מרבי של 27.0 קג"מ המאפשרים תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 8.4 שניות ומהירות מרבית של 160 קמ"ש. לגרסת ההנעה הכפולה שני מנועים חשמליים, אחד לכל ציר, עם הספק משולב של 217 כ"ס ומומנט מרבי של 34.2 קג"מ. גרסה זו מאיצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 7.7 שניות והמהירות המרבית זהה. מערכת ההנעה הכפולה פותחה בשיתוף פעולה עם סובארו וכוללת את מערכת X-Mode של סובארו לבחירת מצבי נהיגה בשטח. מערכת הבלימה הרגנרטיבית תציע מצב של נהיגה בדוושה אחת.

טויוטה bZ4X

סוללת ליתיום-יון בקיבולת 71.4 קוט"ש צפויה לספק טווח נסיעה של למעלה מ- 450 ק"מ על פי תקן WLTP. טעינה של 80% מקיבולת הסוללה בעמדת טעינה מהירה בהספק 150 קוט"ש תמשך כ- 30 דקות. הסוללה כוללת מערכת לניטור המתח, הזרם והטמפרטורה עד לרמת תא בודד, וחום חריג יפעיל את מערכת הקירור באמצעות נוזל באופן מיידי. עבור שימוש באזורים קרים כוללת מערכת החימום משאבת חום המסייעת בהשגת טווח נסיעה גבוה גם בתנאים מאתגרים.

טויוטה bZ4X

טויוטה מצהירה שסוללת הליתיום-יון תשמור על 90% מהיכולת המקורית גם לאחר עשור של שימוש ברכב או לאחר נסיעה של 240,000 ק"מ. כאופציה יוצע גג סולארי שיסייע בטעינת הסוללה בעת נסיעה וגם בעת חניה, על פי טויוטה הוא עשוי לייצר טעינה שתספק לנסיעה מצטברת של כ- 1,800 ק"מ בשנה. טויוטה מספרת על שלל עזרים אווירודינמיים שסייעו בהשגת טווח הנסיעה וביניהם כונסי אוויר קדמיים לזרימת אוויר חלקה, כונס אוויר תחתון עם תריס מתכוונן לקירור הסוללה, כיסוי תחתון מלא, ספוילר גג מפוצל שהוזכר, וספוילר שפה מעל הפנסים האחוריים.

יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל, מסרה כי טויוטה bZ4X תושק בישראל במחצית השניה של שנת 2022.