מפעל ראשון למחזור סוללות ליתיום יוקם בישראל

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: יצרן
  • 15 יוני 2022
  • 1 תגובות

כלי רכב חשמליים מסמלים בעיני רבים מאיתנו תחבורה מתקדמת ונקיה מזיהום, עם זאת לתהליכי הייצור השונים סביב כלי הרכב החשמליים יש השלכות סביבתיות מהותיות. השימוש בכלי רכב חשמליים אמנם מוריד את רמות זיהום האוויר ברחובות הערים, אך החשמל עבור הטעינה מגיע מתחנות כוח שבישראל רובן עדיין מזהמות. כמו כן, ככל שיגדל מספר כלי הרכב החשמליים כך יגבר הצורך בחשמל עבור הטעינה ויתעורר הצורך באנרגיה נוספת למשק החשמל בישראל.

מרצדס EQS

אבל זו לא ההשלכה הסביבתית היחידה לשימוש בכלי רכב חשמליים. עבור ייצור הסוללות נדרשות מתכות יקרות ונדירות, בעיקר כמויות גדולות של ליתיום - מתכת קלה במיוחד המצויה בטבע בכמות מוגבלת והביקוש לה עולה בהתאם לעליית הביקוש לכלי רכב חשמליים. סוכנות האנרגיה העולמית כבר הזהירה בתחילת השנה מפני זינוק חד בדרישה לליתיום ולעליית מחירי הליתיום. את הליתיום תמצאו גם בסוללות של גאדג'טים שונים כגון סמארטפונים, טאבלטים, אופניים חשמליים ורחפנים. בנוסף לליתיום מכילים תאי הסוללה גם ניקל, מנגן וקובלט – כולן מתכות יקרות שיצרניות הרכב מנסות לחסוך בשימוש בהן עד לשלב בו לא יזדקקו להן כלל.

בעשורים הקרובים צפוית יצרניות רכב רבות לחדול לחלוטין מייצור רכבים עם מנועי בעירה פנימית ויציעו ליין של דגמים חשמליים בלבד. לצד החשש מכרייה מוגזמת של משאבים יקרים ונדירים, יש לפעול לטובת פתרונות מחזור עבור הסוללות בסיום מחזור החיים של הרכב החשמלי או הסוללה. הבשורות הטובות הן שסוללות ליתיום ניתנות למחזור, אך הבשורות הפחות טובות הן שהתהליך מסובך ובהתאמה גם יקר יותר ממחזור סוללות עופרת המשמשות מצברים לכלי רכב. אי טיפול בסוללות בתום השימוש והנחתם על הקרקע עשויה ליצור זיהום חמור לסביבה בשל חומרים רעילים המצויים בתוך הסוללות.

מארז סוללות שברולט בולט

תהליך מחזור הסוללות דורש אנרגיה רבה משום שתאי הסוללה מודבקים או מרותכים אחד לשני והפרדתם דורשת כוח אנושי רב או מכונה הפולטת גזי חממה רבים. שיטה אחרת היא גריסה של כל הסוללה לאבקה, המסתה ולאחר מכן הפרדה של האלמנטים השונים לטובת שימוש מחדש.  תהליך המחזור הכולל הפרדת מתכות צריך להיות מסובסד היות ועלותו גבוהה מתועלתו הכלכלית.

חוק הטיפול בפסולת אלקטרונית בישראל כולל כיום חובת מחזור סוללות המשמשות אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים, אך בשלב זה אין חוקים ותקנות העוסקים במחזור סוללות של כלי רכב חשמליים וכבר עתה ברור שיש לדאוג לפתרונות בקנה מידה רחב. בסין למשל, יצרניות הסוללות הן שאחראיות גם על תהליך המחזור וקיימים תמריצים פיננסיים לטובת שימוש בחומרי גלם ממוחזרים לטובת ייצור סוללות חדשות. לעומת זאת רנו וניסאן ישתמשו בסוללות ישנות על מנת לאגור אנרגיה סולרית וישתמשו בה עבור תאורת הרחובות בערים או עבור משקי בית קטנים.

מארז סוללות מרצדס

בתוך כך ובמקביל לעליה המתמדת במסירת כלי רכב חשמליים חדשים בישראל נחתם מזכר הבנות ראשון להקמת מפעל למחזור סוללות ליתיום. מאחורי המיזם עומדות 3 חברות: כלמוביל יבואנית יונדאי, מרצדס, מיצובישי וג'נסיס לישראל ; ICL – חברה גלובלית להפקת מינרלים ויצרנית פתרונות לאתגרי קיימות בתחומי המזון, החקלאות, והתעשייה ; וחברת EMS – חברה לזיקוק מתכות ומחזור הפועלת בישראל למעלה מ- 35 שנים.

יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל, מסר כי: "הגידול המשמעותי בצריכת כלי רכב מונעים חשמל בישראל הינו חלק ממגמה גלובלית. אנו שמחים להוביל בישראל יחד עם חברות מובילות ועתירות ניסיון מיזם שייתן מענה באחסון, שינוע ובהקמת מפעל למחזור הסוללות. כחלק מהחלטה לפתח את פעילותנו לתחומים סינרגטיים לעסקי הליבה, נמשיך להשקיע בפיתוח פתרונות טכנולוגים סביבתיים בתחום הרכב והתחבורה, כפי שאנו פועלים בימים אלה בשילובן של כלי רכב ייעודיים ומשאיות מימן בישראל".