ציוני בטיחות חדשים לקיה ספורטאז', טויוטה אייגו X, אלפא רומיאו טונאלה ועוד

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: Euro NCAP
  • 07 יולי 2022
  • 0 תגובות

ארגון הבטיחות האירופאי Euro NCAP פרסם את תוצאות סבב מבחני הריסוק האחרון שערך. הדגמים שנבחנו הם קיה ספורטאז', טויוטה אייגו X, אלפא רומיאו טונאלה, ב.מ.וו i4, קופרה בורן, מרצדס סיטאן ומרצדס T קלאס. רובם כבר משווקים בישראל והיתר צפויים להגיע בקרוב. מלבד ב.מ.וו i4 וטויוטה אייגו X שהסתפקו ב- 4 כוכבים, כל הרכבים בסבב זה זכו בציון מרבי של 5 כוכבים.

קיה ספורטאז' - ציון 5 כוכבים מתוך 5

רכב הפנאי המשפחתי של קיה נמצא בכותרות בימים האחרונים ורק אתמול הושקו בישראל הגרסאות ההיברידיות וגם גרסת כניסה חדשה. קיה ספורטאז' זכה לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 87% בהגנה על נוסעים בוגרים, 86% בהגנה על ילדים, 66% בהגנה על הולכי רגל, ו- 72% על תפקוד מערכות הבטיחות. בחלק מהמקרים נעשה שימוש בתוצאות המבחן של יונדאי טוסון שנבחן בשנה שעברה וחולק שלדה ומכלולים עם קיה ספורטאז'. במבחן הריסוק נמצא כי ההגנה על איזור החזה של הנהג אינה מושלמת בהתנגשות חזיתית או בפגיעות מהצד. הבוחנים ציינו כי כרית האוויר המרכזית העניקה הגנה טובה מפני פגיעות העלולות להיגרם ממפגש בין הנהג לנוסע מלפנים. קיה ספורטאז' עשוי לייצר פגיעה ברמת חומרה בינונית בעת התנגשות חזיתית, ובחלק מהמקרים גם הסב פגיעה משמעותית לראש הבובה המדמה הולך רגל.

מבחן בטיחות קיה ספורטאז'

טויוטה אייגו X - ציון 4 כוכבים מתוך 5

טויוטה אייגו X ביקרה אצלנו למבחן דרכים לאחרונה וכעת מתפרסמות תוצאות מבחני הבטיחות שלה. טויוטה אייגו X קיבלה ציון של 4 כוכבים מתוך 5 עם ציונים של 78% בהגנה על נוסעים בוגרים, 78% בהגנה על ילדים, 74% בהגנה על הולכי רגל, ו- 81% על תפקוד מערכות הבטיחות. התנגשות מלפנים עשויה להעמיד בסיכון את עצם הירך השמאלית של הנהג בשל חדירה של מבנה הדשבורד אל תא הנוסעים. חומרת הפגיעה עשויה להשתנות בהתאם לתנוחת הישיבה ולמבנה הגוף של הנהג. ההגנה על איזור החזה של הנהג אינה מושלמת בתאונה חזיתית וטובה אף פחות בעת פגיעה מהצד. מידת השליטה בתנודות הגוף לאחר תאונה דורגה כחלשה והדגם אינו מצויד בכרית אוויר מרכזית או באמצעים אחרים למניעת מפגש בין הנהג לנוסע מלפנים, ולכן איבדה ניקוד בסעיף זה. תרחישי תאונת צד הצביעו על פגיעות משמעותיות בראש ובחזה של הבובה המדמה ילד כבן 10 והעידה על הגנה ירודה. מערכות הבטיחות תפקדו היטב.

מבחן בטיחות טויוטה אייגו X

אלפא רומיאו טונאלה - ציון 5 כוכבים מתוך 5

אלפא רומיאו טונאלה יושק החודש בישראל ובתזמון מוצלח מתפרסמות תוצאות מבחן הריסוק בו זכה לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 83% בהגנה על נוסעים בוגרים, 85% בהגנה על ילדים, 67% בהגנה על הולכי רגל, ו- 85% על תפקוד מערכת הבטיחות. ההגנה על נוסעים בוגרים הייתה מוצלחת בכל התרחישים אך הדגם אינו מצויד בכרית אוויר מרכזית או באמצעים אחרים למניעת מפגש בין הנהג לנוסע מלפנים בעת תאונה, ולכן ציינו אנשי הארגון כי אלפא רומיאו טונאלה עשוי לייצר פגיעה אגרסיבית בעת התנגשות חזיתית. הדגם מצויד בלחצן מצוקה המזעיק את שירותי החירום במקרה של תאונה, אך המערכת אינה מהסוג עליו מתגמל הארגון. המערכת למניעת פגיעות צליפת שוט בהתנגשות מאחור פועלת היטב במושבים הקדמיים אך פחות מוצלחת במושבים האחוריים. המערכת לניטור מרחק מלפנים זיהתה היטב הולכי רגל אולם במקרה של פגיעה בקצה מכסה המנוע הסמוך לקורות A עשויה לגרום לנזק משמעותי בראשו של הולך רגל.

מבחן בטיחות אלפא רומיאו טונאלה

ב.מ.וו i4 - ציון 4 כוכבים מתוך 5

ב.מ.וו i4 החשמלית המתחרה בטסלה מודל 3 קיבלה ציון של 4 כוכבים מתוך 5 עם ציונים של 87% בהגנה על נוסעים בוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 71% בהגנה על הולכי רגל, ו- 64% על תפקוד מערכות הבטיחות. ב.מ.וו i4 העניקה הגנה טובה לנהג ולנוסעים מפני פציעות בעת תאונה וצלחה היטב גם את המבחן הבודק את הסיכוי למפגש מסוכן בין הנהג לנוסע מלפנים וזאת על אף שאינה מצוידת בכרית אוויר מרכזית. עם זאת גרסאות הבסיס מצוידות במערך בטיחות בסיסי שלא כולל למשל מערכת לבלימה לאחר תאונה למניעת תאונות משנה ולכן בין היתר מאבדת ב.מ.וו i4 את הכוכב החמישי. לב.מ.וו i4 מכסה מנוע אקטיבי להפחתת פגיעה בהולכי רגל שתפקד היטב במהלך המבחנים והרחיק את ראשו של הולך הרגל ממוקדי הפגיעה, אולם ההגנה על איזור האגן של הולך הרגל דורגה כגרועה.

מבחן בטיחות ב.מ.וו i4

קופרה בורן - ציון 5 כוכבים מתוך 5

קופרה בורן, המכונית החשמלית הראשונה של המותג הספורטיבי הצעיר מבית קונצרן פולקסווגן, זכתה בציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 93% בהגנה על נוסעים בוגרים, 89% בהגנה על ילדים, 73% בהגנה על הולכי רגל, ו- 80% על תפקוד מערכות הבטיחות. קופרה בורן העניקה הגנה טובה לנוסעים בוגרים בכל התרחישים וגם כרית האוויר המרכזית בין הנהג והנוסע מלפנים תפקדה היטב במניעת מפגש ביניהם. המערכת למניעת צליפת שוט פעלה היטב במושבים הקדמיים וגם במושבים האחוריים. ההגנה להולכי רגל טובה בסך הכל אם כי אזורים מסוימים בקצה מכסה המנוע הסמוכים לשמשה הקדמית עשויים לגרום לפגיעה בראשו של הולך רגל ובמקרים מסוימים גם פגיעה באיזור הפגוש עשויה לגרום לפגיעות באגן.

מבחן בטיחות קופרה בורן

מרצדס סיטאן ומרצדס T-Class - ציון 5 כוכבים מתוך 5

המסחרית הקלה של מרצדס נבחנה בגרסת המשלוחים העונה לשם מרצדס סיטאן ובגרסה המהודרת המיועדת לנוסעים המכונה מרצדס T-Class. השלדה והמכלולים משותפים עם רנו קנגו שקיבל רק 4 כוכבים מתוך 5 בעוד שני הדגמים של מרצדס זכו לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 91% בהגנה על נוסעים בוגרים, 93% בהגנה על ילדים, 69% בהגנה על הולכי רגל, ו- 90% על תפקוד מערכות הבטיחות. הבוחנים ציינו כי בעת התנגשות מלפנים נרשמה חדירה מסוימת של הדיפון המחפה את לוח המחוונים אל עבר הנהג וזו עשויה לגרום לפגיעות משתנות בהתאם למבנה הגוף של הנהג ותנוחת הישיבה. עוד צוין כי השליטה בתנודות הגוף של הנוסעים מלפנים בעת תאונה הייתה טובה וכי הדגם מצויד בכרית אוויר מרכזית להפחתת ומניעת פגיעות העשויות להיגרם ממפגש בין הנהג והנוסע מלפנים. ילדים ופעוטות זכו להגנה טובה וכרית האוויר של הנוסע מושבתת אוטומטית בעת זיהוי התקנה של מושב תינוק מלפנים. המערכת לניטור מרחק מלפנים תפקדה היטב בזיהוי רוכבי אופניים ופחות טוב בזיהוי הולכי רגל. לשלילה ציינו הבוחנים כי מרצדס סיטאן ומרצדס T-Class אינן מצוידות במערכת בלימה לאחר תאונה למניעת תאונות משנה.

מבחן בטיחות מרצדס סיטאן ומרצדס T-Class