אלפא רומיאו טונאלה במבחן דרכים

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 11 אוגוסט 2022
  • 0 תגובות

דגם חדש מבית אלפא רומיאו הוא תמיד מאורע מעניין, ותהליך לידתו של אלפא רומיאו טונאלה לא שונה. אלפא הבינה כבר באמצע העשור הקודם שהביקוש לרכבי פנאי רק ילך ויגדל והחליטה להחליף את הדגמים הקומפקטיים מיטו וג'ולייטה ב- SUV מעוצב. אלפא רומיאו טונאלה נחשף כרכב קונספט עוד בשנת 2019 ובשלהי אותה שנה נחשפו גם תמונות ריגול של הרכב הנראה מוכן לייצור.

אלפא רומיאו טונאלה
יתרונות עיצוב יפה ומקורי, תא נוסעים מפנק, התנהגות כביש
חסרונות ביצועים, נוחות נסיעה

אלפא רומיאו טונאלה

בפועל אלפא רומיאו טונאלה נחשף רשמית יותר משנתיים מאוחר יותר בתחילת שנת 2022. אלפא רומיאו עדיין נאבקת כדי לשרוד, וכעת בתוך קונצרן סטלנטיס העצום, בין שלל מותגי פרימיום שרק חלקם ימשיכו להתקיים, מתוכננת אלפא רומיאו טונאלה להוביל את המעבר של אלפא רומיאו לעידן החשמלי. למבחן הדרכים התייצב אלפא רומיאו טונאלה 1.3 ליטר טורבו 130 כ"ס ברמת אבזור ספציאלה המוצע תמורת 249,000 ₪.

עיצוב ונוחות אלפא רומיאו טונאלה

אלפא רומיאו טונאלה חמוש בעיצוב אלפא רומיאו קלאסי עם קריצות לדגמים מהעבר ונגיעות מודרניות. בחזית גריל אלפא רומיאו המוכר ושפע של כונסי אוויר המשולבים בפגוש. הפנסים הקדמיים מציגים חותמת תאורה המדמה סליל חשמל ומסמלת את הכניסה לעידן החשמלי. הצללית אלגנטית ונטולת אלמנטים מצועצעים. קו המותניים מעודן והמשטח השקוע תחתיו מעניק רושם דינמי. החישוקים הקלים בקוטר 20 אינץ' בדוגמת פרסה יפיפיים ודרכם מציצים קליפרים בצבע אדום. מאחור צמד פנסים המחוברים באמצעות פס לד ומציגים אף הם חותמת תאורה בצורת סליל חשמל. דלת תא המטען הקטנה ניצבת מעל פגוש אחורי מסיבי עם צמד פתחים המדמים פתחי מפלט.

אלפא רומיאו טונאלה

אלפא רומיאו טונאלה נהנה בשלב זה מאפקט הגעה מרשים במיוחד בזכות העיצוב המזוהה כל כך עם המותג, ובמקרה של רכב ההדגמה גם בזכות הגוון הירוק היפיפה שהצליח להוציא תגובות גם מהצופים האדישים ביותר. לטעמי התמונות עושות לו מעט עוול ובמציאות הוא נראה טוב יותר. אלפא רומיאו טונאלה מבוסס על פלטפורמה ותיקה מבית פיאט המשמשת גם את ג'יפ קומפאס אולם הוא מציג מידות גדולות במעט המיישרות קו עם המקובל בסגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים מבית יצרניות הפרימיום. אורכו 4,528 מ"מ, רוחבו 1,835 מ"מ, גובהו 1,601 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,636 מ"מ.

אלפא רומיאו טונאלה

תא הנוסעים גדוש באלמנטים המוכרים היטב מהעולם של אלפא ומתאי הנוסעים של האחיות הגדולות אלפא רומיאו ג'וליה וסטלביו. ההגה הספורטיבי עם מתג ההתנעה ממש עושה חשק לאחוז בו, והמנופים הענקיים להעברת הילוכים מאחוריו כבר יגרמו לכם לדמיין איך אתם מושכים בהם ודוהרים אל עבר העיקול הבא. לוח המחוונים הדיגיטלי חבוי בתוך שתי מנהרות מעוצבות וסביבו הדשבורד במבנה שכבות המואר בתאורת רקע כחלחלה נאה בחשיכה. המסך הרחב בגודל 10.25 אינץ' מציג פרופורציות נכונות ולא גוזל את תשומת הלב מאלמנטים נאים כגון בורר מצבי הנהיגה ודגל איטליה הקטן הסמוך לבורר ההילוכים.

אלפא רומיאו טונאלה

איכות החומרים טובה ומיישרת קו עם דגמי הכניסה של המתחרים. הייתי שמח אילו הדשבורד היה מדופן בחומר קצת יותר רך ונעים למגע אך אווירת הפרימיום בהחלט שם ובאה לידי ביטוי בגימורים מוקפדים, גלגל הגה ובורר הילוכים נעימים למגע, וריפודי העור האופציונליים נעימים במיוחד. איכות ההרכבה ללא רבב ולא נשמעו קרקושי פלסטיקה.

אלפא רומיאו טונאלה

מערך תאי האחסון לא חורג מהסטנדרט המקובל. בתחתית הדשבורד תא פתוח המוקדש כולו למשטח הטעינה האלחוטי הממוקם כך שהנהג יכול להבחין במסך הטלפון החכם ולהיעזר בו לטובת ניווט או התראות. הביצוע מקורי אולם הוא גוזל חלל אחסון יקר. מתקני הכוסות בין המושבים הקדמיים גדולים ושימושיים ומתחת למשענת היד נמצא תא עמוק ומעט צר. התאים בדלתות אינם גדולים אך כוללים מגרעת נוחה עבור בקבוק שתיה. תא הכפפות גדול וגם המפתח רחב אך הגימור מעט פשוט.

אלפא רומיאו טונאלה

הנדסת האנוש זוכה לציון עובר אך לא מושלם. ידיות האיתות והמגבים מעט רחוקות בשל מיקום המנופים להעברת ההילוכים, ובנוסף הפעולה מעט מבלבלת משום שידית האיתות חוזרת תמיד למקומה ולא מתקבעת במצב הנבחר. התצוגות בלוח המחוונים מתחלפות מעט באיטיות, ובשילוב שליטה במחשב הדרך באמצעות הגלגלת שאחראית גם על מערכת השמע, מתקבל תפעול מבלבל הדורש יותר מדי תשומת לב. מערכת המולטימדיה דווקא מגיבה מהר עם רגישות מוצלחת למגע, אולם התפריטים מעט סבוכים, התצוגות עמוסות, והפונט קטן ודקיק. בתחום הממשקים במסך המרכזי ובלוח המחוונים משתרכת אלפא רומיאו מאחור ביחס למתחרות המבוססות. בקרת האקלים נוחה לתפעול באמצעות פקדים פיזיים נפרדים אבל אוורור המושבים שהיה חיוני בימי המבחן מופעל דווקא באמצעות המסך ולא זוכה לפקד פיזי ייעודי. בורר ההילוכים נראה מעט מיושן והוא מכני בניגוד לבורר האלקטרוני אצל האחיות הגדולות. בלם היד חשמלי אך משום מה הוא נטול מצב Auto Hold שימושי.

אלפא רומיאו טונאלה

הדלתות הקדמיות אינן ענקיות אולם מאפשרות כניסה נוחה פנימה. כדאי להיזהר ממפגש עם המשקוף הנמוך יחסית, במיוחד אם אתם גבוהים או אוהבים לשבת גבוה. המושבים הקדמיים נראים נהדר והרושם הראשוני הוא של חיבוק נעים בזכות תמיכה מורגשת במסעד התחתון ובאיזור המותניים. עם זאת התמיכה לפלג הגוף העליון פחות מוצלחת וגם משענות הראש לא תומכות היטב בצוואר. תנוחת הישיבה הבסיסית גבוהה ומעניקה תחושת שליטה טובה. המרווח מלפנים אינו נדיב במיוחד, הקורות הקדמיות עבות ופוגמות בשדה הראיה, והקונסולה הרחבה בין המושבים הקדמיים גוזלת מקום אף היא, אך עם זאת האווירה נעימה וצפיפות לא מורגשת. כאמור הראות לאחור ולצדדים אינה מבריקה, מראות הצד אינן גדולות במיוחד והייתי שמח אילו היו יוצאות מעט יותר החוצה. השמשה האחורית קטנה ומשענות הראש האחוריות הגדולות חוסמות את שדה הראיה המצומצם גם כך.

אלפא רומיאו טונאלה

הדלתות האחוריות נפתחות בזווית רחבה ומאפשרות כניסה נוחה גם לבוגרים. התחושה אינטימית למדי בחסות התקרה הכהה והקורות האחוריות העבות אולם המרווח מפתיע לטובה ויתאים עבור שני נוסעים בוגרים וילד במרכז, שיצליח להתמודד עם מדרגת הינע לא גדולה במיוחד. המושב המרכזי שטוח ואינו מוגבה כמקובל ועל כן הוא נוח למדי. תנאי המחייה מאחור טובים והנוסעים זוכים לפתחי מיזוג גדולים, שני שקעי טעינה, ומשענת יד רחבה עם מחזיקי כוסות.

אלפא רומיאו טונאלה

דלת תא המטען החשמלית חושפת תא מטען בנפח 500 ליטרים עם דיפון איכותי, שקע חשמל, טבעות עיגון, ותאורה בשתי הדפנות. המפתח בגובה בינוני אך הוא רחב ונוח לשימוש. דלת פלסטיק קטנה מאחורי משענת היד במושב האחורי נפתחת ומאפשר הובלת חפצים ארוכים וצרים יחד עם 4 נוסעים. קיפול המושב האחורי מתבצע בקלות באמצעות משיכת מנוף בדופן המושבים מאחור, ומייצר שטח טעינה בנפח 1,550 ליטרים עם רצפה שטוחה ושימושית. מתחת לרצפת תא המטען גלגל חלופי זמני.

אלפא רומיאו טונאלה

אלפא רומיאו טונאלה חמוש במתלים עם מהלך ראשוני רך ותגובה נוקשה בהמשך. יחד עם צמיגים בחתך 40 נמוך מתקבלת נוחות נסיעה שאינה מושלמת. התנועה הראשונית מעניקה תחושת רכות מסוימת הבאה לידי ביטוי בתנודות חרטום בעת זינוק מהמקום ובבלימה. בנסיעה עירונית תוואי הכביש מורגש בתא הנוסעים. הרכב מצליח לשכך מעט בורות קטנים אך על הגדולים שבהם הוא עשוי לחבוט ולטלטל את הנוסעים. גם בנסיעה בין עירונית מהירה ימשיך הרכב לדווח לנוסעים על מפגעי הסלילה השונים, אך בזכות ריסון הולם הוא לא נע ומתנדנד לאחר מפגש עמם. הריסון מעניק לרכב שליטה טובה בתנודות הגוף המסייעת בעת צליחה מהירה של כבישים מפותלים. בידוד הרעשים מעולה ובהחלט מיישר קו עם המקובל ברכבי פרימיום. רעשי הרוח והמנוע כמעט ואינם נשמעים, וברעשי צמיגים ניתן להבחין רק על כבישים משובשים.

ביצועים אלפא רומיאו טונאלה

בשלב זה אלפא רומיאו טונאלה משווק בישראל עם יחידת הנעה אחת בשתי רמות הספק. למבחן הדרכים התייצבה גרסת הכניסה המצוידת במנוע טורבו בנזין בנפח 1,469 סמ"ק עם הספק מרבי של 130 כ"ס ומומנט מרבי של 24.5 קג"מ, תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים, סיוע היברידי קל 48V, ומערכת הנעה קדמית. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 9.6 שניות והמהירות המרבית עומדת על 200 קמ"ש. הגרסה הבכירה מצוידת במגדש טורבו בגיאומטריה משתנה המעניק לה הספק מרבי של 160 כ"ס והיא מקצצת רק 8 מאיות שניה במיאוץ מעמידה ל- 100 קמ"ש. בשנה הבאה תצטרף להיצע גרסת PHEV עם הספק מרבי משולב של 275 כ"ס וטווח נסיעה חשמלי משולב של 60 ק"מ.

אלפא רומיאו טונאלה

יחידת ההנעה בגרסת הכניסה מתקשה להרשים. בשניות הראשונות לאחר ההנעה נעשה שימוש בחשמל האגור בסוללה הקטנה אך מנוע הבנזין מצטרף די מהר לאחר הפעלת המזגן. בתנאי מזג אוויר נוחים יותר יתאפשרו תמרוני חניה באמצעות המנוע החשמלי בהספק 20 כ"ס. היציאה מהמקום חסרת מחץ וגם רגל כבדה על הדוושה לא משפרת את המצב באופן משמעותי. בעיר אלפא רומיאו טונאלה שקט וחרישי ומאפשר שיוט נוח ורגוע, כמעט ללא רעשי מנוע ועם תחושה מאוד חלקה.

אלפא רומיאו טונאלה

מחוץ לעיר המחסור בכוח בולט יותר. לחיצה עמוקה על דוושת התאוצה תניב רעש אבל לא את ההתקדמות והמחץ להם הייתם מצפים. פעולת תיבת ההילוכים מעט איטית. ההעברות חלקות לרוב אך אינן מהירות במיוחד, וגם קיק דאון יענה באיטיות ובשיהוי קל. כדאי לקחת זאת בחשבון בעת יציאה לעקיפה וזאת בדיוק ההזדמנות להשתמש במנופי העברת ההילוכים הנאים מאחורי גלגל ההגה. מצב ספורט מציב את יחידת ההנעה בסל"ד גבוה יותר, משפר את תגובות דוושת התאוצה וגם את אלו של תיבת ההילוכים, ומעניק תחושה מעט זריזה יותר.

אלפא רומיאו טונאלה

סעיף התנהגות הכביש ממחיש את הפער בין יכולת מכלולי השלדה ליחידת ההנעה. אלפא רומיאו טונאלה נהנה מאחיזת כביש מעולה שיחידת ההנעה לא מצליחה לאתגר, וגם בקרת היציבות נותרת חסרת עבודה. המתלים המרוסנים מאפשרים לבצע העברות משקל אגרסיביות ללא תנודות משמעותיות על אף המרכב המוגבה, וזוויות הגלגול הקטנות מאפשרות להשליך את הרכב לעיקולים במהירות. ההגה מציג משקל מעט קל מהרצוי, ולטעמי הוא קל מדי גם כשמעבירים את בורר מצבי הנהיגה למצב ספורט. הבלמים מציגים תגובה מעט לא צפויה בשל שילוב מערכת הבלימה הרגנרטיבית, אך זה מורגש יותר במהירויות עירוניות. מחוץ לעיר משתלבים במהירות הבלמים הקונבנציונליים מבית ברמבו המעניקים תגובה חדה יותר. אלפא רומיאו טונאלה משווע לכוח נוסף שעשויה להציע גרסת ה- PHEV, אך עקב תוספת המשקל היא עשויה להרגיש כבדה ופחות מאוזנת.

צריכת דלק אלפא רומיאו טונאלה

צריכת הדלק המשולבת של אלפא רומיאו טונאלה עומדת על 16.1 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. במבחן הדרכים שלנו נמדדה צריכת דלק משולבת של 11.4 ק"מ לליטר, רחוק למדי מנתוני היצרן ולא מרשים ביחס למכונית המצוידת במערכת סיוע היברידית. מיכל דלק בקיבולת 55 ליטרים מאפשר טווח נסיעה של כ- 630 ק"מ. אלפא רומיאו טונאלה ספציאלה מתברג אל קבוצת זיהום 6 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה אלפא רומיאו טונאלה

לאלפא רומיאו מוניטין אמינות מפוקפק שמלווה אותה עוד מהמאה הקודמת. סקרי שביעות רצון מצביעים על רמת אמינות שאינה גבוהה גם כיום. בסקר של ארגון J.D Power המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, שנערך בארה"ב בשנת 2022 הגיעה אלפא רומיאו למקום ה- 29 מתוך 32 יצרניות, וזאת לאחר שטיפסה 2 מקומות ביחס לסקר הקודם.

אלפא רומיאו טונאלה

אלפא רומיאו טונאלה משווק בישראל עם אחריות יצרן לשנתיים ללא הגבלת ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים אינם זמינים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית סמלת. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על 6,419 ₪, ועלות ביטוח החובה 2,043 ₪. מחירו של אלפא רומיאו טונאלה ספציאלה מציב אותו בקבוצת רישוי 6 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 3,402 ₪.

בטיחות אלפא רומיאו טונאלה

אלפא רומיאו טונאלה עבר את מבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP בחודש שעבר על פי הפרוטוקול העדכני וזכה לציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציונים של 83% בהגנה על נוסעים בוגרים, 85% בהגנה על ילדים, 67% בהגנה על הולכי רגל, ו- 85% על תפקוד מערכות הבטיחות. הציון מרשים על רקע העובדה שאלפא רומיאו טונאלה לא מצויד בכרית אוויר מרכזית מלפנים שהפכה לרכיב כמעט מכריע בציון הבטיחות לבוגרים.

אלפא רומיאו טונאלה

אבזור הבטיחות הסטנדרטי בכל רמות האבזור כולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי כלים דו גלגליים, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים עם המלצה לשינוי מהירות בבקרת השיוט, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, והתרעה מפני שכחת ילדים במושב האחורי. רמות האבזור הבכירות ולוצ'ה וספציאלה כוללות בנוסף מערכת עזר לשמירה על מרכז נתיב הנסיעה. כל הדגמים זוכים לדירוג בטיחות 7 מתוך 8 על פי משרד התחבורה הישראלי.

אלפא רומיאו טונאלה

המערכת לתיקון סטיה מנתיב הנסיעה פועלת מעט באלימות עם תיקונים גסים ורטט חזק בגלגל ההגה. המערכת להתרעה מפני קרבה מסוכנת לרכב שמלפנים פועלת בצליל חצוצרות משעשע שלקח לי כמה רגעים להבין מהיכן הוא נובע.

תמורה למחיר אלפא רומיאו טונאלה

אלפא רומיאו טונאלה מוצע בישראל עם שתי יחידות הנעה וארבע רמות אבזור. גרסת הכניסה ספרינט מוצעת תמורת 229,000 ₪ וכוללת בין היתר ריפוד דמוי עור בשילוב בד, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אוויר למושב האחורי, מפתח חכם, בלם חניה חשמלי עם פונקציית Auto Hold, משטח טעינה אלחוטי לטלפון הסלולרי, חיישני אור וגשם, מערכת לבחירת מצבי נהיגה, מראות צד בצבע שחור מבריק, תאורה ראשית מסוג לד, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'.

רמת האבזור ספציאלה שהתייצבה למבחן הדרכים מוצעת תמורת 249,000 ₪ כוללת בנוסף לרמת האבזור ספרינט ריפוד אלקנטרה בגווני שחור ואדום, תאורת אווירה בחמישה גוונים לבחירה, מנופים להעברת הילוכים מאחורי גלגל ההגה, שקעי טעינה עבור הנוסעים במושב האחורי, שמשות אחוריות כהות, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען, חישוקים קלים בקוטר 20 אינץ', בלמים מבית ברמבו עם קליפרים בצבע אדום, ופנסי חזית לד מטריקס עם חותמת תאורה מעוצבת. רשימת האופציות בתוספת תשלום כוללת ריפודי עור, כוונון חשמלי עם חימום ואוורור למושבים הקדמיים, ומערכת שמע מבית Harman Kardon עם 13 רמקולים שנכללו ברכב המבחן.

רמת האבזור TI מוצעת עם יחידת ההנעה החזקה תמורת 269,000 ₪ וכוללת בנוסף לרמת האבזור ספרינט ריפודי עור מחוררים בצבע שחור עם תפרים בצבע אפור, כוונון חשמלי וזיכרונות למושבים הקדמיים, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, מערכת שמע מבית Harman Kardon עם 13 רמקולים, שקעי טעינה עבור הנוסעים במושב האחורי, תאורת אווירה בחמישה גוונים לבחירה, עיטורים חיצוניים בגימור שחור מבריק ואלומיניום, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען, ופנסי חזית לד מטריקס עם חותמת תאורה מעוצבת.

רמת האבזור ולוצ'ה מוצעת אף היא עם יחידת ההנעה החזקה תמורת 289,000 ש"ח וכוללת בנוסף לרמת האבזור TI מנופים להעברת הילוכים מאחורי גלגל ההגה, שמשות אחוריות כהות, עיטורים חיצוניים בצבע אפור כהה, מתלים אדפטיביים, בלמים מבית ברמבו עם קליפרים בצבע אדום, וחישוקים קלים בקוטר 20 אינץ'.

אלפא רומיאו טונאלה הוא מתחרה ראוי בין רכבי הפנאי של מותגי הפרימיום. הוא נראה נפלא, תא הנוסעים שלו איכותי ומוקפד, ונימוסי הכביש נאותים. יחידת ההנעה מאכזבת אך נתוניה אינם חריגים בקרב גרסאות הכניסה של המתחרים, ועל נוחות הנסיעה הבינונית בוודאי יהיו לקוחות שיסלחו לו. אלפא רומיאו טונאלה עשוי לתפוס את משבצת הבחירה הייחודית בזכות השייכות למותג אלפא רומיאו האמוציונלי והעובדה שמדובר בחבר חדש לחלוטין בקטגוריה.

מעבר לכך אלפא רומיאו טונאלה הוא נדבך חשוב במבחר דגמי אלפא רומיאו. הוא בוודאי לא מעורר אמוציות כמו גרסאות תלתן ירוק של האחיות הגדולות אבל הוא מכניס את המותג אל סגמנט לוהט ורווחי במיוחד, מהלך שבוודאי יסייע לאיתנות הכלכלית של אלפא ולאפשרות שלה לשרוד בהמשך. אילו היה מושק לפני כמה שנים היה בוודאי רלוונטי יותר, וכאשר חלק ממותגי היוקרה כבר מציבים באותה המשבצת דגמים חשמליים מודרניים ייתכן שאלפא רומיאו טונאלה מגיע למסיבה קצת מאוחר מדי.

אלפא רומיאו טונאלה 1.3 טורבו ספציאלה אוטומט
מנוע בנזין 4 צילינדרים 1,469 סמ"ק + מערכת סיוע היברידית קלה 48V
הספק מרבי 130/5,250 סל"ד/כ"ס
מומנט מרבי 24.5/1,500 סל"ד/קג"מ
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,528 מ"מ
רוחב כללי 1,835 מ"מ
גובה כללי 1,601 מ"מ
בסיס גלגלים 2,636 מ"מ
מיכל דלק 55 ליטרים
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 9.6 שניות
מהירות מרבית 200 קמ"ש
צריכת דלק משולבת (יצרן) 16.1 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 11.4 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 6 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 כוכבים (2022)
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 249,000 ₪

אלפא רומיאו טונאלה 2022