ציוני בטיחות חדשים - הסינים באים

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: Euro NCAP
  • 12 ספטמבר 2022
  • 0 תגובות

ארגון הבטיחות האירופאי Euro NCAP פרסם את תוצאות סבב מבחני הריסוק האחרון שערך, במסגרתו לא נבחנו דגמים של יצרנים אירופאים. מקוריאה הגיעו ג'נסיס GV60 וקיה נירו, מארצות הברית טסלה מודל Y, ומסין WEY קפה 01 (מוכר גם בשם מוקה) ואורה פאנקי קאט - שניהם דגמים למותגים מבית גרייט וול. כל הדגמים זכו בציון מרבי של 5 כוכבים.

מבחן ריסוק אורה פאנקי קאט

מנכ"ל הארגון ציין כי השנה נבחנו יותר רכבים סיניים מאי פעם וכי דגמי גרייט וול שנבחנו בסבב הנוכחי צריכים לשמש דוגמה עבור יצרניות סיניות אחרות.

בנוסף לדגמים שנבחנו עדכן הארגון כי ציוני מבחני הבטיחות של יונדאי באיון שדורג ב- 4 כוכבים מתוך 5 מתוך תקפים גם עבור יונדאי i20 עליה הוא מבוסס. הגרסאות החשמליות של אופל קומבו, סיטרואן ברלינגו ופיג'ו ריפטר זכאים לציוני הבטיחות של גרסאות הבעירה הפנימית שדורגו ב- 4 כוכבים מתוך 5.

ג'נסיס GV60 - ציון 5 כוכבים מתוך 5

רכב הפנאי החשמלי של מותג היוקרה ג'נסיס מבית יונדאי זכה לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 89% בהגנה על נוסעים בוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 63% בהגנה על הולכי רגל, ו- 88% על תפקוד מערכות הבטיחות. הנוסעים זכו להגנה טובה בהתנגשויות חזית וצד. בפגיעה מאחור הנוסעים מלפנים לא ספגו נזק משמעותי בפגיעה מסוג צליפת שוט בעוד הנוסעים במושב האחורי מוגנים באופן פחות מוצלח מפגיעות מסוג זה. השליטה בתנודות הגוף של הנוסעים מלפנים לאחר התנגשות אינה מוצלחת אולם ג'נסיס GV60 מצויד בכרית אוויר מרכזית מלפנים שפעלה היטב ומנעה מפגש מסוכן בין הנהג לנוסע מלפנים. הבוחנים מתחו ביקורת בתחום ההגנה על הולכי רגל וצייינו כי מערכות הבטיחות תפקדו היטב וזיהו הולכי רגל ורוכבי אופניים, אולם פגיעה בהולכי רגל עשויה להסב להם פציעות משמעותיות במקרה של פגיעת ראש באיזור בסיס השמשה הקדמית והקורות, ופגיעות משמעותיות באגן.

מבחן ריסוק ג'נסיס GV60

טסלה מודל Y - ציון 5 כוכבים מתוך 5

רכב הפנאי טסלה מודל Y הושק בישראל לפני מספר חודשים ובמהלך החודש צפויים רוכשים ישראלים רבים לקבל את רכבם לאחר שאוניה ועליה מלאי משמעותי עגנה בחופי ישראל. טסלה מודל Y גרף ציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים מרשימים של 97% בהגנה על נוסעים בוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 82% בהגנה על הולכי רגל, ו- 98% על תפקוד מערכות הבטיחות. כמשתקף מהציון הפגין טסלה מודל Y ביצועים מעולים בהגנה על נוסעים בוגרים בהתנגשות חזיתית ובהתנגשות מאחור. בתרחיש המדמה פגיעת רכב בדופן מהצד זכה הדגם לציון מקסימלי. טסלה מודל Y מצויד באמצעי להפחתת פגיעות בין הנהג והנוסע מלפנים בעת התנגשות והוא תפקד היטב במהלך המבחן. במבחן המדמה פגיעה בהולך רגל סיפק הרכב הגנה טובה לרגליים ולאגן, בעוד מכסה המנוע סיפק הגנה טובה לראש. פגיעה בבסיס השמשה או בקורות הקדמיות עשויה לגרום לפציעת ראש קשה. הבוחנים ציינו כי מערכות הבטיחות של הדגם פועלות בצורה יוצאת דופן על אף השימוש במצלמה בלבד ללא רדאר. הבוחנים ציינו לחיוב את המערכת לניטור עייפות הנהג שמזהה הסחות דעת ומגבירה את הרגישות של מערכות הבטיחות למצבי חירום. עוד צוינה לחיוב המערכת לזיהוי הגבלת מהירות המבוססת GPS ומאפשרת להתאים את מהירות הרכב למהירות המותרת בחוק.

מבחן ריסוק טסלה מודל Y

קיה נירו - ציון 4/5 כוכבים מתוך 5

הדור השני של רכב הפנאי קיה נירו יוצא לדרך באירופה עם יחידות הנעה היברידיות והיברידיות נטענות וגם בגרסה חשמלית מלאה. הדגם נבחן בגרסה עם אבזור בטיחות סטנדרטי שקיבלה ציון של 4 כוכבים מתוך 5 עם ציונים של 91% בהגנה על נוסעים בוגרים, 84% בהגנה על ילדים, 75% בהגנה על הולכי רגל, ו- 60% על תפקוד מערכות הבטיחות. בנוסף נבחנה גרסה עם אבזור בטיחות מורחב אשר רלוונטית יותר לישראל וזו זכתה לציון של 5 כוכבים מתוך 5 עם ציונים זהים בהגנה על נוסעים בוגרים וילדים, ציון של 76% בהגנה על הולכי רגל, וציון של 79% על תפקוד מערכות הבטיחות. בוחני הארגון ציינו הגנה טובה על נוסעים בוגרים בתרחישי התנגשות מלפנים ובהתנגשות מהצד גרף קיה נירו ציון מקסימלי הן בהתנגשות עם עמוד והן בהתנגשות עם עגלה המדמה רכב. מידת השליטה בתנודות הגוף של הנוסעים מלפנים בזמן התנגשות נמוכה אולם הרכב מצויד באמצעי להפחתת הפציעות שתפקד היטב במהלך המבחן. בובת הניסוי המדמה ילד כבן 10 סבלה מרמת הגנה נמוכה עבור איזור הצוואר ובפגיעה מהצד נמצא גם סיכון לפגיעה באיזור הראש משום שהוא נמצא מחוץ לטווח של כריות הוילון. גם קיה נירו יתקשה להגן על ראשו של הולך רגל בעת מפגש עם בסיס השמשה הקדמית או קורות הצד. הגרסה הסטנדרטית מצוידת במערכת בלימה אוטונומית המוגבלת למהירות עירונית וזו התקשתה להגיב לתנועת רכבים חוצים. המערכת לזיהוי תמרורים לא עומדת בדרישות הארגון ולכן לא הוסיפה לציון הסופי. הדגם עם חבילת הבטיחות המורחבת הצליח למנוע פגיעה בהולכי רגל ורוכבי אופניים במרבית התרחישים שנבדקו ומערכת הבלימה האוטונומית בגרסה זו סיפקה תגובות משכנעות יותר כולל לרכבים שחותכים את תנועת הרכב.

מבחן ריסוק קיה נירו

Wey Coffee 01

בדיוק לפני שבוע הודיעה סמלת על כוונתה לשווק בישראל את דגמי מותג הרכב הסיני WEY מבית גרייט וול ובתזמון כמעט מושלם התייצב דגם ראשון של WEY למבחני הריסוק. WEY Coffee 01 הידוע גם בשם WEY מוקה, זכה לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 91% בהגנה על נוסעים בוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 79% בהגנה על הולכי רגל, ו- 94% על תפקוד מערכות הבטיחות. בוחני הארגון ציינו הגנה טובה עבור נוסעים בוגרים בכל תרחישי ההתנגשות וגם הגנה טובה מפני פגיעות צליפת שוט, אולם בהתנגשות מלפנים עשוי Wey Coffee 01 לגרום נזק משמעותי לרכב הנפגע. אחד מתרחישי הפגיעה גרם לדלת תא המטען להיפתח מה שגרר הורדת ציון. ההגנה על ילדים זכתה לציונים מקסימליים בתרחישי תאונה חזיתית ופגיעות מהצד. WEY Coffee 01 מעניק הגנה טובה גם להולכי רגל ומערכות הבטיחות תפקדו היטב.

מבחן ריסוק Wey Coffee 01

אורה פאנקי קאט

מותג הרכב אורה (Ora) מבית גרייט וול מתמחה בייצור רכבים חשמליים בעיצוב רטרו ייחודי. היבואנית כלמוביל מחזיקה בזיכיון ייבוא מותג אורה לישראל ויתכן כי נזכה לראות רכבים ראשונים על הכבישים במהלך השנה הבאה. אורה פאנקי קאט היא מכונית האצ'בק במידות של משפחתית קטנה וזכתה לציון של 5 כוכבים מתוך 5 עם ציונים של 92% בהגנה על נוסעים בוגרים, 83% בהגנה על ילדים, 74% בהגנה על הולכי רגל, ו- 93% על תפקוד מערכות הבטיחות. אורה פאנקי קאט סיפקה הגנה נאותה לנוסעים בוגרים אולם ספגה הערות על ההגנה שסיפקה לאיזור החזה של הנהג, ובפגיעות צד סיפקה הגנה שאינה מספקת עבור החזה של הנוסע במושב האחורי. כמו כן העניקה המכונית הגנה טובה לילדים בעת פגיעה מהצד אולם בובת הניסוי המדמה ילד כבן 6 ספגה פגיעה בראש בעת התנגשות מלפנים. הולכי רגל עשויים לספוג פגיעת ראש בעת מפגש עם בסיס השמשה הקדמית או עם קורות הצד. מערכות הבטיחות תפקדו היטב.

מבחן ריסוק אורה פאנקי קאט