מותג הרכב הסיני וויה (VOYAH) בדרך לישראל

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: יצרן
  • 03 אוקטובר 2022
  • 0 תגובות

יבואנית הדו-גלגלי מטרו מוטור ממשיכה להכין את השטח לקראת כניסתה לשוק המכוניות, בדגש על מכוניות חשמליות מסין ושכנותיה. לישראל כבר הגיעו מכוניות ראשונות מתוצרת קארמה שנמצאת כיום בבעלות סינית וגם רכבים חשמליים ראשונים מתוצרת ליפמוטור הסינית אותן מייצגת מטרו מוטור בישראל, אולם בשלב זה טרם החלו לאסוף הזמנות ולמסור מכוניות ללקוחות. כעת מודיעה מטרו מוטור כי חתמה על הסכם הפצה עם יצרן הרכב הסיני וויה (Voyah).

וויה פרי

וויה הוא למעשה מותג רכב חשמלי יוקרתי מבית קונצרן הרכב הסיני דונגפנג השולט במספר מותגים ומייצר מכוניות נוסעים וכלי רכב מסחריים לרבות משאיות. כנהוג בסין, דונגפנג משתפת פעולה עם מספר יצרניות רכב גדולות ומוכרות ביניהן הונדה, ניסאן, קיה וסיטרואן, ומייצרת עבורם רכבים המיועדים לשיווק בסין. בשלב זה מדובר במותג ראשון מבית דונגפנג שעושה את דרכו לישראל. מטרו מוטור מצהירה כי רכבים ראשונים יגיעו לישראל עוד לפני סוף השנה.

וויה פרי

הדגם הראשון של וויה שיושק באירופה לאחר תקופת פיילוט בבירת החשמליות העולמית נורווגיה, הוא רכב הפנאי וויה פרי (Voyah Free). מדובר ברכב גדול למדי אולם הוא נמוך משמעותית ביחס לרכבי פנאי מקבילים. אורכו של וויה פרי 4,905 מ"מ, רוחבו 1,950 מ"מ, גובהו 1,690 מ"מ ואורך בסיס הגלגלים הנדיב עומד על 2,955 מ"מ. על אף המימדים הנדיבים וויה פרי כולל 5 מושבים בלבד. מאחור תא מטען בנפח 560 ליטרים ומלפנים תא מטען בנפח 72 ליטרים.

וויה פרי

המראה הכללי רחב ונמוך, ועל העיצוב אחראית סדנת איטלדיזיין האיטלקית. בחזית גריל רחב עם צלעות אנכיות שלא מסגיר את יחידת ההנעה החשמלית. יחידות התאורה מציגות חותמת תאורה המייצרת מראה המשכי למסגרת הגריל, והפגוש משלב כונסי אוויר המטשטשים אף הם את העובדה שמדובר במכונית חשמלית. הדופן חלקלקה למדי בזכות ידיות דלתות שקועות וקו מותניים מעודן. קורה C מציגה עיצוב ייחודי ועיטור הנושא את שם המותג. הזנב נקי עם יחידות תאורה דקיקות מחוברות ומשטח שקוע במרכז דלת תא המטען.

וויה פרי

כנראה שאת האלמנטים המעניינים שמרו וויה לתא הנוסעים הייחודי אשר בחזיתו מותקנים לא פחות משלושה מסכים בגודל 12.3 אינץ'. השמאלי עבור לוח מחוונים דיגיטלי, המרכזי עבור מערכת מולטימדיה, והימני עבור מערכת הבידור לנוסע מלפנים. מעניינת עוד יותר היא האפשרות להגביה ולהנמיך את המסכים בהתאם לרצונם של הנהג והנוסע. הדשבורד ודיפוני הדלתות מחופים עור בגוונים מקוריים, ובין המושבים הקדמיים קונסולה רחבה ומוגבהת עם בורר הילוכים אלקטרוני ומגוון תאי אחסון. מערכת ההפעלה תומכת בחיבור לרשת 5G, הפעלה קולית, וכן זיהוי פנים המאפשר לשמור מגוון פרופילים עבור נהגים שונים.

וויה פרי

וויה פרי מצויד בשני מנועים חשמליים עם הספק מרבי משולב של 490 כ"ס המועבר אל כל ארבעת הגלגלים באמצעות מערכת הנעה כפולה. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 4.4 שניות והמהירות המרבית עומדת על 200 קמ"ש. סוללה בקיבולת 103 קוט"ש (100 קוט"ש נטו) מאפשרת טווח נסיעה מרבי של 530 ק"מ על פי תקן WLTP האירופאי ותומכת בטעינה מהירה DC בהספק של עד 125 קילוואט המאפשרת טעינה מ- 20% ל- 80% מקיבולת הסוללה תוך כ- 40 דקות. טעינה ביתית AC מ- 20% ל- 80% מקיבולת הסוללה תארך כ- 8.5 שעות.

וויה פרי

בסין מוצעת גם גרסת מנוע בודד עם הספק מרבי של 347 כ"ס ומומנט מרבי של 53.0 קג"מ, וסוללה בקיבולת 88 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה של 505 ק"מ על פי תקן NEDC הסיני המקל. בנוסף מוצעת גרסה המצוידת במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטרים כמאריך טווח ובסוללה בקיבולת 33 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה חשמלי של 140 ק"מ על פי תקן NEDC.

המפרט הישראלי צפוי לכלול אבזור עשיר ובין היתר מתלי אוויר עם אפשרות לשינוי מרווח הגחון, גג פנורמי שהופך אטום בלחיצת כפתור, מערכת לראיית לילה, וכן חימום, אוורור ועיסוי למושב הנהג.

ישראל היא השוק השני מחוץ לסין שבו יושק וויה פרי, וכאמור רכבים ראשונים צפויים להגיע לישראל עוד לפני סוף שנת 2022. וויה פרי טרם עבר תקינה אירופאית ועל כן שיווקו בישראל מוגבל ל- 400 יחידות.