וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
אבארט 595 נובולרי הינה גרסת הכניסה החדשה של הדגם הוותיק אך גם כרטיס הכניסה לסגמנט המכוניות הספורטיביות. הדגם אשר מבוסס על פיאט 500 הקודמת שהוצגה עוד בשלהי 2007, הגיע אלינו לאחרונה בגרסת נובולרי המחליפה את אבארט 595 סקרופיונה, נקראת על שמו של נהג המרוצים האיטלקי טאציו נובולרי, וכוללת מנוע עם תוספת של 20 כ"ס ומכלולים משופרים. אבארט 595 נובולרי הנבחנת מצוידת במנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטרים עם הספק מרבי של 165 כ"ס ותיבת 5 הילוכים ידנית במחיר נגיש למדי עבור מכונית ביצועים העומד על 139,900 ₪.
| אבארט 595 נובולרי | |
|---|---|
| יתרונות | מהנה לנהיגה, צליל מנוע, כושר תמרון, מחיר |
| חסרונות | לא שימושית, לא נוחה, לא בטיחותית |
אבארט 595 נובולרי מבוססת כאמור הדור הקודם של פיאט 500 אשר הושקה עוד בשנת 2007. מדובר בפרק זמן של שני דורות במושגי עולם הרכב. המראה משלב את עיצוב הרטרו המוכר והאהוב של פיאט 500 בתוספת אלמנטים וסממנים ספורטיביים מבית אבארט, ביניהם בתי גלגלים מנופחים, פגושים ספורטיביים, סמלי העקרב של המותג גם בצידי המרכב, ספוילר אחורי, מראות מושחרות, וחישוקים קלים בגוון אפור נאה. הירידה לפרטים בסטייל איטלקי כוללת ראש מנוע אדום עם סמל העקרב, ומכסה דלק מעוצב מאלומיניום, גם הוא עם לוגו המותג. מידות המרכב מיניאטוריות. אורכו 3,660 מ"מ, רוחבו 1,627 מ"מ, גובהו 1,485 מ"מ, ובסיס גלגלים קצרצר באורך 2,300 מ"מ.
תא הנוסעים ממשיך את עיצוב הרטרו המוכר מפיאט 500 לרבות סמל 500 בפאנל הקדמי אף ששם הדגם הוחלף ל- 595. לאור גילו המתקדם של הדגם, קצת קשה להבחין אם מדובר בווינטג' במכוון או פשוט בסטנדרטים ישנים, אך תחושת הפשטות ניכרת מכל עבר. המסך המרכזי בגודל 7 אינץ' ולוח המחוונים דיגיטלי ומוטמע בצג עגול לשימור המסורת העיצובית, כשלצידו שעון גדישה. פנל השליטה על בקרת האקלים כולל פקדים פיזיים ומתחתיו פקדי צמד החלונות, להם לא נותר מקום בדלתות הדקיקות. קונסולה מרכזית אינה בנמצא, ובמקומה צמד מחזיקי כוסות ושקעי USB-B בקדמת הרצפה. גלגל ההגה הספורטיבי נעים לאחיזה ולתפעול, וצמד מושבי הספורט חובקים כיאות אך יתאימו לבעלי גוף רחב. מעבר לכך, גם נהגים גבוהים לא יחושו בנוח ויאלצו להתפשר על תנוחת נהיגה מעייפת עם ירכיים באוויר עקב הגה שאינו מתכוונן למרחק וכיוונון גובה מוגבל למושב.
תנאי המחייה בסיסיים ביותר עם רוחב צנום המאפשר את פתיחת דלת הנוסע בהושטת ידו של הנהג, תאורת מפות מבוססת נורה יחידה, סוכך שמש לנהג נטול מראה, צג קטן, ואבזור נוחות בסיסי, אך האיטלקים כדרכם יודעים לפצות בשיק הכולל מושבים מעוצבים, דוושות אלומיניום נאות לרבות מדרך רגל הנושא את סמל המותג, שטיחים העוטים את סמל המותג, ידית פתיחת מכסה מנוע אדומה, ידיות פתיחת דלתות מעוצבות ביציקת סגסוגת, ופרטים קטנים נוספים המכניסים את הנהג והנוסע שלצידו לאווירה הנכונה.
הכניסה והיציאה אל צמד המושבים הקדמיים נוחה הודות לדלתות גדולות וקו גג גבוה יחסית. קיפול המושבים הקדמיים מאפשר השתחלות אל צמד מושבים דקים ונמוכים מאחור, שם מוצע מרווח ברכיים מינימלי ותו לא. הגישה אל המושב האחורי והמרווח בו מתאימים רק לצמד ילדים קטנים, ובכל מקרה לא נמליץ להשתמש ברכב זה להובלת 4 נוסעים לעיתים קרובות.
תאי האחסון מינימליים גם הם ומונים תא כפפות בגודל סביר, כיסים דקיקים בדלתות, וחריץ לעיגון הסמארטפון בחזית הרצפה. תא המטען בנפח 185 ליטרים מספיק בקושי לקניות שבועיות לזוג, וברצפתו גלגל חלופי קטן. הבנתם נכון, שימושיות אינה הקלף החזק של אבארט 595, קל וחומר אם היא אמורה לשמש יותר מצמד נפשות או כרכב עיקרי.
נוחות הנסיעה, העידון ובידוד הרעשים פשוט נוראיים. בעידן בו נכפה עלינו להתפנק ברכבים חשמליים חרישיים בעלי בלימה רגרנטיבית אוטונומית, נדמית האיטלקייה העצבנית כמו מכונה מסורבלת וקופצנית. החלפת הילוכים ושימוש תדיר בבלמים ובקלאץ' נלקחים בחשבון לאור תצורת המפרט, אך המתכון של תצורת מתלים פשוטה בעלת קורת מתח אחורית בשילוב הנמכה של 30 מ"מ ובסיס גלגלים קצרצר, יוצרים נסיעה קופצנית בכל מהירות ובכל תוואי דרך.
אם בעיר מפצה האבארט בממדים מיניאטוריים וכושר תמרון של עכבר, אזי שבכביש המהיר נרשמים כל הקלישאות בדבר "קופסת שימורים" עם תהודה חזקה של רעשי כביש, רעש ניסור מצד המנוע, ורגישות קיצונית לאספלט גלי ורוחות צד. כל זאת נזכיר, בתנוחת נהיגה מתפשרת ומעייפת. מדובר באחת המכוניות הפחות נעימות לשיוט מתמשך בכביש המהיר.
יחידת ההנעה כוללת מנוע בנזין ארבעה צילינדרים בנפח 1.4 ליטרים עם מגדש טורבו Garret 1446 המפיק 165 כ"ס ומומנט של 23.5 קג"מ ב- 3,000 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 5 הילוכים ידנית ומאפשר תאוצה מאפס למאה קמ"ש תוך 7.3 שניות, אך אבארט 595 אינה מכונית של מספרים אלא מכונית של תחושות, אשר נועדה לפרוט על הנימים הרגישים של חובבי הנהיגה. כבר עם ההתנעה, אשר מתבצעת באמצעות סיבוב המפתח בסוויץ', פולט מפלט המונזה (תוספת בסך 10,000 ₪) גרגור איטלקי מחוספס אליו עוד נתגעגע רבות בעידן החשמלי. יחסי ההעברה הקצרצרים מאפשרים טיפוס מהיר לסל"ד מרבי, המלווה בצליל ספורטיבי מעורר.
למרות ההספק המרבי אשר מגיע ב- 5,500 סל"ד, המנוע מסוגל למשוך עד ל- 6,250 סל"ד, שם מנתק ההצתה גודע את הסימפוניה. לא ברור מדוע הקו האדום מתחיל רק ב- 7,000 סל"ד אליהם אין כל יכולת טכנית להגיע. השהיית הטורבו אינה מורגשת וניכר כי מהנדסי פיאט בישלו וכיילו היטב את גרסת המנוע לאורך שירותו בשלל דגמי הקונצרן. פקד ספורט המעוטר בלוגו העקרב של אבארט, משנה את גרפיקת לוח המחוונים ומאפשר גדישה בלחץ מרבי של 1.5 באר המלווים בהתעצמות צלילי מערכת הפליטה. הדרמה הווקאלית והמחוספסת בה מאיצה האבארט הקלילה תוך עבודת הילוכים מדויקת ומאומצת, מועצמת דרמטית לאחר שנהגתי בשרשרת דגמים חשמליים בעלי נתוני תאוצה דומה. התחושה הסובייקטיבית היא שלאבארט ביצועים מעולם אחר, אף שהנתונים על הנייר מצביעים על יכולת תאוצה דומה.
הכביש המפותל הינו ההצדק העיקרי לקיומה של אבארט 595. עם משקל נוצה של 1,035 ק"ג, מתלים משודרגים הכוללים בולמי זעזועים Kony FSD מוקשחים ומונמכים ב- 30 מ"מ, מושבים בעלי תמיכה משופרת, והגה מדויק, אבארט 595 נובולרי היא פשוט חגיגה לחובבי ההגה. המתלים הקשיחים, המשקל הקל ובסיס הגלגלים המזערי מקנים תחושה של קרטינג בכבישי נהיגה טכניים. בכביש המוביל אל בית אריה ובדרך הידועה לנס הרים, כיכבה אבארט 595 במיטבה. יחסי ההעברה פשוט תפורים לנהיגה כזו, שאינה כוללת מהירויות גבוהות מאוד. ההגה בעל משקל נכון ויודע לתת מעט פידבק שהפך למילה גסה בימים אלו. המושב אוחז את הנהג היטב וכל שנותר הוא פשוט לבחור את קו הפנייה הנכון, לדייק את החרטום לתוכו, ולחוש את מגבלת הסרן האחורי. משחק מאוזן עם ההגה יאפשר גם לשלוח את הסרן האחורי להיגוי יתר קטן תוך שליטה על הרכב - תוצאה של חלוקת משקל נכונה בין הסרנים בשילוב משקל נמוך.
הבלמים הכוללים צלחות מחוררות בקוטר 284 מ"מ ורפידות מבית ברמבו, בולמים בקלות את המסה הקלה, אינם מתעייפים גם ברצף ירידות מהיר, ומקנים תחושת פידבק בטוחה לנהג.
אבארט 595 נובולרי אינה כוללת מערכת עצור וסע או כל סיוע מודרני לחיסכון בדלק. בנהיגת המבחן שנערכה ברובה עם רגל כבדה על הגז כמצופה מהתנהלות הרוכשים הפוטנציאלים, כשמחצית מהזמן במצב ספורט, נרשמה צריכת דלק של 8.3 ק"מ לליטר. כמובן שנהיגה מנהלתית תשפר מהותית את צריכת הדלק אך בכל מקרה יהיה קשה להתקרב לנתון היצרן העומד על 14.9 ק"מ לליטר. מיכל דלק בנפח 35 ליטרים יספיק לטווח נסיעה של כ- 320 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 13 מתוך 15.
למותג אבארט מבית פיאט ניתן ליחס מוניטין אמינות נמוך בישראל כמו גם בשווקים אחרים בעולם. בסקר של ארגון J.D Power המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, שנערך בגרמניה בשנת 2019 הגיעה פיאט למקום ה- 21 מתוך 22 יצרניות.
אבארט נובולרי משווקת עם אחריות יצרן מלאה למשך 3 שנים או עד 100,000 ק"מ. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 25 עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון בשלוש השנים האחרונות עומדת של 5,500 ₪, ועלות ביטוח חובה 1,700 ₪.
ארגון הבטיחות Euro NCAP בחן את פיאט 500 עלייה מבוססת אבארט 595 בשנת 2017 והעניק לה ציון של 3 כוכבי בטיחות בלבד מתוך 5, על פי הסטנדרטים דאז אשר פחות מחמירים מהיום. פיאט 500 קיבלה אז ציון של 66% בהגנה על מבוגרים, 49% בהגנה של ילדים, 53% בהגנה על הולכי רגל, ו- 27% בגין מערכות הבטיחות ברכב. אבארט 595 נובולרי לא מצוידת במערכות בטיחות אקטיביות ומסתפקת במערכת מובילאיי בהתקנה מקומית. בהתאם לכך, רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 0 מתוך 8.
אבארט 595 נובולרי מוצעת במחיר 139,900 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, כניסה ללא מפתח, בורר מצבי נהיגה, מושבי ספורט, דוושות אלומיניום, בולמי זעזועים Kony FSD, מערכת בלמים משודרגת עם צלחות מחוררות ורפידות מבית ברמבו, וחישוקים קלים בקוטר 16 אינץ'. מערכת הפליטה "מונזה" מוצעת בתשלום נוסף של 10,000 ₪.
אבארט 595 נובולרי אינה מכונית שימושית או פרקטית שתירכש משיקולי עלות-תועלת. היא אינה נוחה בהתנהלות יומיומית, ולמעשה קשה לחשוב על מכונית חדשה שאינה רודסטר או מכונית-על שתהיה פחות פרקטית ממנה. מדובר בזן נכחד של מכוניות ספורטיביות המקנות חוויית נהיגה מתקשרת, מהסוג שגורם לנהג "לעבוד" ומשלמת בתמורה בחיוך ענק בכביש המפותל. בתמחור הנוכחי ההגון, לא נותר לנו אלא לברך על כך שאופציה כזו עודנה מוצעת במחוזותינו במחיר נגיש.
| אבארט 595 נובולרי 1.4 טורבו ידנית | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 4 צילינדרים, 1,368 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 165/5,500 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 23.5/3,000 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | ידנית 5 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 3,660 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,627 מ"מ |
| גובה כללי | 1,485 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,300 מ"מ |
| מיכל דלק | 35 ליטרים |
| נפח תא מטען | 185 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,035 ק"ג |
| מהירות מרבית | 218 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 7.3 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 14.9 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 8.3 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 11 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 3 כוכבים (2017- פיאט 500) |
| רמת אבזור בטיחותי | 0 (מתוך 8) |
| מחיר | 139,900 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025