וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
יונדאי i30 N היוותה את הסנונית הראשונה מבית חטיבת הספורט N של יונדאי, ושווקה בישראל בשנת 2019 תוך שהיא קוטפת תשבוחות מלוא החופן בדבר יכולתיה הספורטיביות, אך לא זכתה להצלחה, בעיקר בשל תיבת ההילוכים הידנית עימה הוצעה, מה שהביא להפסקת שיווקה בישראל. כעת חוזרת אלינו יונדאי i30 N לאחר מתיחת פנים עם תיבת הילוכים רובוטית בדומה למתחרותיה פולקסווגן גולף GTI וקופרה לאון VZ המובילות את הסגמנט, בהן תנסה להתחרות עם מחיר יומרני של 269,900 ₪.
| יונדאי i30 N | |
|---|---|
| יתרונות | מהנה לנהיגה, ביצועים, ניהוג |
| חסרונות | תא נוסעים, מחיר |
עיצוב ונוחות יונדאי i30 N
חרף היעדרותה של יונדאי i30 המשפחתית מהשוק המקומי, העיצוב המשמים מסגיר את גילה ואינו מהווה בסיס אידיאלי ליצירת מכונית מסובבת ראשים. נוצות הקרב המבדילות את דגמי N ביחס לגרסאות הרגילות כוללות שבכה קדמית מושחרת, ופגוש קדמי עם פתחי יניקת אוויר נוספים ומסיט אוויר. הפגוש האחורי חושף פתחי מפלט משני צידיו, דיפיוזר קרבי, ופס אדום לעיטור. מתוך החישוקים מבצבצים קליפרים אדומים, וסמלי N מפוזרים במקומות הנכונים להשלמת האווירה. התוצאה הסופית לא מותירה ספק ביחס לייעודה של יונדאי i30 N, אך גילו של הדגם ניכר.
תא הנוסעים מבוסס על העיצוב המיושן של יונדאי i30 עם חומרי דיפון פשוטים למראה ולמגע. מדובר בסטנדרט שהיה מתקבל במשפחתית קומפקטית בשנת 2019, אך מרגיש פשוט וזול מדי במכונית שעולה 269,900 ₪ בשנת 2023. גרסת N משתדרגת במושבים חובקים בעלי תמיכה צידית מעולה וכיוונון חשמלי עם זיכרונות לנהג, דוושות אלומיניום, ובורר הילוכים קצר וספורטיבי. על גלגל ההגה פקדי מצבי נהיגה המאפשרים לבחור בין כמה מצבים מוגדרים מראש, ומצב N המאפשר כיול מותאם אישית דרך המסך המרכזי עבור המנוע, המתלים, משקל ההגה, פתיחת סעפת הפליטה, ויסות הכוח בדיפרנציאל, והתערבות מערכת בקרת היציבות עד לניתוקה המלא.
הנדסת האנוש יעילה וחפה מטעויות. מסך המולטימדיה בגודל 10.25 אינץ' מוצב בראש מרכז הדשבורד אך אינו כולל צימוד אלחוטי לסמארטפון, פתחי המיזוג אינם נמוכים או מתחכמים, ובקרת האקלים המפוצלת כוללת פקדים פיזיים. בקונסולה המרכזית משטח טעינה אלחוטי עם צמד שקעי USB-A ישנים, וצמד מחזיקי כוסות. תאורת המפות ותאורת המראות בסוככי השמש מוכרים מדגמי העבר של היצרנית.
הכניסה והיציאה סבירים כמו בכל משפחתית קומפקטית, אך המרווח לנוסעים מאחור אינו מהמשופרים בסגמנט והעדרם של פיתחי מיזוג ושקעי טעינה לנוחות הנוסעים מאחור מעיבים לאור תג המחיר. צמד נוסעים מאחור יסתפקו במרווח ברכיים סביר, משענת יד מרכזית, תאורה מרכזית, גג פנורמי מוצלל ונפתח, רשתות בגב המושבים הקדמיים, וחלונות כהים. למרות מדרגת הינע לא גבוהה, נוסע שלישי ייצור צפיפות מאחור ויתפשר על מושב מרכזי צר ולא נוח.
תאי האחסון מונים תא כפפות בגודל סביר, תאי אחסון בדלתות, תא אחסון מתחת למשענת היד המרכזית, ומשטח טעינה לסמארטפון בתחתית הקונסולה המרכזית. תא המטען בנפח סביר של 381 ליטרים עם מפתח נוח ורצפה כפולה לטובת פילוס משטח הטעינה במקרה של קיפול המושב האחורי, אך המוט המייצב האחורי חשוף ויוצר מכשול להעמסת פריטים גדולים כאשר המושב האחורי מקופל. כמו כן מצויד תא המטען בשקע 12 וולט, ווים ורשת עיגון. מתחת לרצפת התא נמצא גלגל חלופי קטן.
נוחות הנסיעה מפתיעה לטובה. למרות מרווח גחון של 132 מ"מ וצמיגים ספורטיביים בחתך נמוך, מערך מתלים אדפטיביים ותצורת מתלה אחורי רב חיבורי, מבצעים עבודות שיכוך וריסון מעולות במצב נוחות. כל עוד פני האספלט סבירים, המתלים האדפטיביים מצליחים לרסן באופן מעורר השתאות את תזוזות המרכב, כתוצאה מכיול מוקפד ומחושב. לצד זאת, אספלט רעוע, בור אכזר או בליטה מורגשת, יכולים אף להביא לסגירת מהלך מתלה חובטת ולא נעימה. מצב ספורט מגביל מאוד את תנועת הבולמים, אינו נוח לנסיעה, וכפי שנגלה בהמשך אף אינו מתאים לנהיגה ספורטיבית שאינה על מסלול איכותי. בידוד הרעשים במצב אקו או נורמל סביר בהחלט, ושיוט בכביש המהיר היווה חוויה מתקנת ביחס לאחות הקטנה i20 N אשר נבחנה על ידנו שבוע קודם לכן.
ביצועים יונדאי i30 N
יחידת ההנעה כוללת מנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטרים T-GDI עם הספק מרבי של 280 כ"ס ומומנט מרבי של 36 קג"מ. המנוע משודך לתיבת 8 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים ולמערכת הנעה קדמית עם דיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני. מערכת בקרת השיגור יודעת להזניק את הרכב ב- 3,500 סל"ד ולשגרו אל עבר האופק בקצב שאינו מוכר במכוניות בעלות הנעה קדמית. תאוצה מאפס למאה קמ"ש תוך 5.4 שניות ומהירות מרבית של 250 קמ"ש הופכים את יונדאי i30 N למכונית ההנעה הקדמית המהירה בארץ.
תיבת ההילוכים הרובוטית מגיעה עם מספר מצבים, ביניהם N Grin Shift המספק בוסט כוח למשך 20 שניות למקסימום האצה ומפעיל טיימר ספירה לאחור, ומצב N Track Sense Shift המזהה את סגנון הנהיגה ומתאים את אופי התיבה לביצועים אופטימליים. גם תאוצות הביניים משופרות ביחס לתיבה הידנית, עם האצה מ- 80 ל- 120 קמ"ש תוך 3.3 שניות, 2.1 שניות מהר יותר בהשוואה לגרסה הידנית.
הביצועים על הכביש מעוררים ומתגמלים. בכל מצבי הנהיגה, לרבות במצב אקו, מתקבלות תגובות חזקות מאוד, ומצבי ספורט ו- N מחדדים עוד יותר את העברות ההילוכים ומיפוי המנוע, ומוסיפים לדרמה צליל ספורטיבי מסעפת הפליטה. מנופי העברת ההילוכים מאחורי ההגה מעוצבים למשעי מיציקת אלומיניום ומאפשרים הורדת הילוכים לקראת האטה, המלווה בפצפוצי שאריות דלק. יונדאי i30 N נולדה וכויילה על מסלול הנורבורגרינג המפורסם במשך 10,000 ק"מ מפרכים של בדיקות אשר נועדו לייצר התנהגות כביש שתביס כל הוט האץ' אירופאית. לשם כך עברה השלדה הקשחה מאסיבית ושלל חיזוקים עם מוט מייצב אחורי עליון, מתלים אדפטיביים בכיול ספורטיבי, ומערכת בלימה משופרת.
בורר מצבי הנהיגה N Grin מאפשר כאמור כיול אינדיבידואלי של אופי המנוע, בקרת היציבות, ההיגוי, המתלים, וצליל מערכת הפליטה. בחירה במצבי הקיצון בכל הפרמטרים התגלתה עד מהרה כבחירה שגויה. במצב זה המתלים נעולים לחלוטין כך שמעבר על פני כל בליטה או גל באספלט מטלטל את המרכב, ובעת פנייה מהירה עלול המרכב להיזרק מקו הפניה הנבחר. לאחר ניסוי וטעייה, מצאתי דווקא את מצב המתלים הרך כאידיאלי לנהיגה דינמית בכביש הציבורי, שכן במצב זה מתאפשר שיכוך מתלים נאות, השומר את המרכב מרוסן גם בכביש גלי, ומשפר את אחיזת הצמיגים על אספלט שאינו אחיד בגובהו בזכות מהלך ארוך יותר. כך מציגה יונדאי i30 N התנהגות כביש רהוטה ויכולת שינוי כיוון מרשימה ביותר.
ההגה הניתן אף הוא לכיול, מעביר במצב N פידבק רב לידי הנהג ומציג משקל כבד התואם לנהיגה תובענית. הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה מאפשר ויסות כוח מאוזן בין הגלגלים הקדמיים המניעים, כך שניתן לצאת חזק מהפניה ללא לוחמת הגה משמעותית וללא תת היגוי. דחיקה מעבר למגבלות הגבוהות תגלה נטייה קלה וצפויה לתת היגוי, אך הרפיה קלה מדוושת הגז תשיב את האחיזה אל צמיגי הפירלי P Zero הדביקים, ואת החרטום אל הקו הנבחר. הבלמים סיפקו נשיכה חזקה מאוד ועמידות מעולה, וכבונוס נמצא בלם יד קלאסי לחובבי הג'אנר. קצב ההתקדמות בכבישי נהיגה טכניים מתגמל ביותר, וניכר כי זו מכונית ההנעה הקדמית המהירה ביותר שבה נהגנו לאחרונה.
צריכת דלק יונדאי i30 N
בנהיגת המבחן שלא חמלה על דוושת הגז המפתה, כמצופה מקהל הרוכשים הפוטנציאלי, רשמה יונדאי i30 N צריכת דלק של 7.0 ק"מ לליטר. נתון היצרן מצהיר על צריכת דלק משולבת של 11.9 ק"מ לליטר. מיכל דלק בנפח 50 ליטרים יספיק לטווח נסיעה של כ- 350 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 15 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה יונדאי i30 N
יונדאי מובילה את טבלת המסירות בישראל כבר שנים ארוכות ונהנית ממוניטין מצוין. סקרי אמינות מצביעים כי גם ברחבי העולם לקוחות יונדאי מביעים שביעות רצון. בסקר של ארגון J.D Power המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב שנערך בארה"ב בשנת 2022 ותוצאותיו פורסמו לאחרונה, הגיעה יונדאי למקום השלישי מתוך 32 יצרניות, כאשר במקום הראשון היצרנית האחות קיה. גם בסקר דומה שערך הארגון בגרמניה בשנת 2019 הגיעה יונדאי למקום השלישי, וזאת מתוך 22 יצרניות שנבדקו. בסקר האמינות של ארגון Consumer Reports שנערך בארצות הברית בשנת 2022 הגיעה יונדאי למקום ה- 13 מתוך 24 יצרניות, והציגה ירידה של 4 מקומות ביחס לסקר הקודם.
יונדאי i30 N משווקת בישראל עם אחריות יצרן ל- 3 שנים או עד 100,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים אינם זמינים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית כלמוביל.
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 25 עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון בשלוש השנים האחרונות עומדת על 12,500 ₪. עלות ביטוח חובה כ- 1,700 ₪.
בטיחות יונדאי i30 N
ארגון הבטיחות Euro NCAP בחן את יונדאי i30 עוד בשנת 2017 והעניק לה אז ציון מרבי של חמישה כוכבים עם ציונים של 88% בהגנה על בוגרים, 84% בהגנה על ילדים, 64% בהגנה על הולכי רגל, ו- 68% עבור מערכות הבטיחות בהתאם לקריטריונים באותה שנה. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 6 מתוך 8.
אבזור הבטיחות כולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, מערכת התרעה על עייפות הנהג, מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב הנסיעה, מערכת זיהוי תמרורים, ניטור שטחים מתים, בלימה אוטונמית בנסיעה לאחור, ומערכת התרעה למניעת שכחת ילדים ברכב.
תמורה למחיר יונדאי i30 N
יונדאי i30 N מוצעת במחיר 269,900 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 8 אינץ', תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, טעינה אלחוטית לנייד, תאורת אווירה, בקרת אקלים מפוצלת, ריפוד עור משולב אלקנטרה, חימום הגה ומושבים קדמיים, כניסה והתנעה ללא מפתח, תאורת לד עוקבת פניה, שמשות אחוריות כהות, מצלמת רוורס, חיישני רוורס, חלון גג נפתח, וחישוקי 19 אינץ'.
יונדאי i30 N הינה אחת ממכוניות ההנעה הקדמית בעלות הניהוג המהוקצע ביותר. השלדה המחוזקת, המתלים המוכשרים ויחידת ההנעה הופכים אותה למכונת נהיגה מתגמלת במיוחד בכבישים הנכונים. בחיי היומיום היא אינה מענישה את הנוסעים ומציעה נוחות ובידוד רעשים ראויים, אך גילו של הדגם ניכר בתא הנוסעים הפשוט, ומחירו גבוה בחמישה אחוזים מקופרה לאון VZ ומפולקסווגן גולף GTI. פרט לתא הנוסעים, מתגלה יונדאי i30 N כמכונית ספורט מצוינת שאף מתעלה על מתחרותיה בכל הנוגע לניהוג, הנאה מנהיגה וביצועים.
| יונדאי i30 N 2.0 טורבו אוטומטית | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 4 צילינדרים, 1,998 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 280/6,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 36/1,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית, רובוטית כפולת מצמדים 8 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,340 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,795 מ"מ |
| גובה כללי | 1,445 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,650 מ"מ |
| מיכל דלק | 50 ליטרים |
| נפח תא מטען | 381 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,455 ק"ג |
| מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 5.4 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 11.9 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 7.0 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 15 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 5 כוכבים (2017) |
| רמת אבזור בטיחותי | 6 (מתוך 8) |
| מחיר | 269,900 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025