קיה EV9 חשמלי 2024 במבחן

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 10 יולי 2024
  • 1 תגובות

קיה EV9 מגיע אלינו לאחר זכיות בתואר מכונית השנה העולמית לשנת 2024, לרבות המכונית החשמלית הטובה ביותר בשנה זו, וכן שלל פרסים בינלאומיים. על פי למעלה ממאה עיתונאי רכב מכל העולם, נבחר קיה EV9 הודות לתא נוסעים חדשני, מערכות בטיחות מודרניות, ועיצוב מתוחכם. אלינו הגיע הדגם בסוף חודש מאי 2024 בצמד גרסאות. גרסת 7 מושבים ברמת אבזור פרימיום הכוללת מנוע אחורי בהספק 203 כ"ס וטווח נסיעה של 563 ק"מ שמחירה 429,000 ₪, וגרסת 6 מושבים GT-Line בעלת צמד מנועים בהספק משולב של 384 כ"ס וטווח נסיעה של 505 ק"מ שמחירה 489,000 ₪. מדובר ברכב היקר ביותר מבית קיה אי פעם וגרסה יקרה זו היא שהתייצבה למבחן.

קיה EV9 GT-Line AWD 
יתרונות פלטפורמה, טכנולוגיה, שימושיות, עיצוב ייחודי
חסרונות מחיר, ביצועים בגרסת הנעה אחורית

קיה EV9

עיצוב ונוחות קיה EV9

קיה EV9 מבוסס על פלטפורמת E-GMP המצוינת של קונצרן יונדאי בדומה ליונדאי איוניק 5, איוניק 6 וקיה EV6. ההופעה החיצונית מתאפיינת בייחודיות עיצובית שופעת נוכחות עם חזית הכוללת יחידות תאורה קדמיות בהן מוטעמת חותמת לד מעניינת. הפגוש הקדמי משלב סף פלסטיק מושחר ועיטור כסוף דמוי מגן גחון. הצדודית נקייה למדי וכוללת קווי עיצוב מעודנים עם ידיות שקועות, בתי גלגלים מודגשים עם חיפויי פלסטיק מושחרים, וקורות מושחרות היוצרות מראה של גג צף. הפנסים האחוריים ניצבים לצד השמשה האחורית וגולשים כלפי מטה אל דלת תא המטען הגדולה. גרסת GT-Line הנבחנת על צבעה הכול שחור, העצימה את הנוכחות בהופעה דרמתית ומאיימת המגובה במידות ענק הפוגעות בכושר התמרון העירוני כפי שנגלה בהמשך. אורכו של קיה EV9 עומד על 5,015 מ"מ, רוחבו 1,980 מ"מ, גובהו 1,780 מ"מ, ובסיס הגלגלים נמתח לכדי 3,100 מ"מ.

קיה EV9

תא הנוסעים מתאפיין במראה אוורירי עם שטח חלונות גדול, דשבורד שטוח בסגנון צף, תאורת אווירה נעימה לרבות הארת הלוגו במרכז ההגה, ומערך מסכים הכולל לוח מחוונים דיגיטלי, מסך מגע מרכזי בגודל 12.3 אינץ', וביניהם מסך נוסף בגודל 5.0 אינץ' המציג את נתוני מערכת בקרת האקלים אך מוסתר מעיני הנהג בשל ההגה. בקיה לא ויתרו על נוחות התפעול ומיקמו פקדי שליטה פיזיים בבקרת האקלים גם בסמוך לפתחי המיזוג המרכזיים. בדיפון שמתחת למסך המרכזי שולבו פקדי מגע לשליטה במערכת המולטימדיה. התוצאה מקנה תא נוסעים וסביבת נהג מזמינים במיוחד, כאשר העיצוב הרבוע ועומק הדשבורד הרדוד, מאפשרים מיצוי מקסימלי של פוטנציאל המרחב - תכונה המאפיינת את כל דגמי הקונצרן המבוססים על פלטפורמה זו.

קיה EV9

החומרים ברובם הולמים את תג המחיר, ועל אף שימוש נרחב בחומרי דיפון ממוחזרים מטעמי איכות הסביבה, המרקמים כולם נעימים למגע ואינם פוגעים בתחושת הפרימיום. מושבי הרילקסיישן בשתי השורות הראשונות מפנקים, עם משענות ראש סופר רכות וכיוונון חשמלי בעל טווח חריג לטובה, אופציית שכיבה עם הדום לרגליים, חימום ואוורור. למושבי השורה הראשונה נוספים גם זיכרונות, הידוק תמיכה צידית ועיסוי פשוט לנהג.

קיה EV9

הכניסה והיציאה דורשות טיפוס קליל בעקבות הגובה הרב, אך מפתח נדיב ודלתות ענק מקלות על כך. התחושה בשתי השורות הקדמיות מחניפה באמצעות הכורסאות המפנקות, מרחב עצום, צמד אזורי בקרת אקלים נפרדים, ושקעי טעינה. הנוסעים בשורה השנייה ייהנו גם מווילונות צד וקונסולה מרכזית נשלפת עם תא אחסון ומגש עליון. בחו"ל אף מוצעת אופציית סיבוב מושבי הקפטן בשורה השנייה על צירם ב- 180 מעלות, בתצורה שארבעת הנוסעים מאחור ישבו האחד אל מול השני. המרווח בשורה השלישית מתאים לילדים בלבד, אך טוב ביחס לרוב רכבי הפנאי בעלי 7/6 מושבים. הגישה אל השורה השלישית בגרסת 6 מושבים מתאפשרת בקלות דרך המרווח בין צמד מושבי הקפטן בשורה השנייה - יתרון עצום למי שלא באמת צריך 7 מושבים. לנוסעי השורות האחוריות פתחי מיזוג אישיים בתקרה, שקעי טעינה נפרדים, וגג פנורמי נפרד הכולל ווילון הצללה, אך ללא אפשרות פתיחה.

קיה EV9

תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת עם קו חלונות בגובה סביר, אך הממדים הכבירים מקשים על התניידות במעברים צרים ובתנועה צפופה. סוללת מצלמות וחיישנים היקפיים אכן מסייעים במובן זה, אך מערכת שליפה מהחניה באמצעות השלט אשר זמינה אצל האחיות הקטנות לפלטפורמה, נחוצה כאן יותר מכל.

פתרונות האחסון מגוונים ופרקטיים, ביניהם תא עמוק מתחת לקונסולה המרכזית הצפה, תא מדופן מתחת למשענת היד המרכזית, שקעי טעינה ומטען אלחוטי, כיסי אחסון עמוקים בדלתות, תא כפפות, ותא אחסון נשלף מהקונסולה המרכזית לטובת יושבי השורה השנייה. בניגוד לרוב דגמי הפנאי בעלי שלוש שורות מושבים, תא המטען מציע נפח סביר שימושי למדי של 333 ליטרים בעת שימוש בשורת המושבים השלישית. קיפולם החשמלי של מושבי השורה השלישית יביא לנפח הטענה עצום של 828 ליטרים, וקיפול מושבי השורה השנייה באמצעות פקדים בתא המטען או בצג המרכזי, יסדר נפח הטענה של 2,393 ליטרים עם מפתח ענק. תא מטען קדמי (פראנק) מציע בגרסה זו הכוללת גם מנוע קדמי, נפח של 52 ליטרים המספיק לכבל טעינה נוסף. מתחת לרצפת תא המטען נמצא תא לאחסון כבל הטעינה, וילון מחיצה נגלל לכיסוי תא המטען, וערכת תיקון תקרים.

קיה EV9

כניסה והתנעה מתבצעות ללא כל צורך בלחיצה על פקדים או קודן, ותחילת תנועה נעשית באמצעות העברת בורר ההילוכים הממוקם כמנוף מאחורי גלגל ההגה כיאות. התנועה בעיר חרישית כמו בכל רכב חשמלי, עם אפשרות נהיגה מבורכת באמצעות דוושה אחת. המתלים, אף שאינם אדפטיביים ואינם כוללים כריות אוויר, מספקים נוחות נסיעה טובה שאינה נכנעת גם לשברי אספלט אכזריים. הביצוע מרשים, קל וחומר כשגרסת המבחן הבכירה מצוידת בחישוקי 21 אינץ' עם צמיגים בחתך 45. המשקל הרב החוצה את רף ה- 2.6 טונות, מרוסן באופן מדוד גם בעת רצף שברים, ואף שלא מתקבלת נוחות רכה ומבודדת, התוצאה בהחלט מרשימה ביחס לנתוני הפתיחה הכוללים כאמור משקל כביר, חישוקים מאתגרים ומערך מתלים קונבנציונלי. מחוץ לעיר נשמר כושר הריסון המספק נוחות נסיעה טובה, אליו נלווים מדדי NVH מרשימים. רעשי רוח מתחילים להופיע במהירות 110 קמ"ש מכיוון הגג. מערכת השמע המעולה מבית מרידיאן הכלולה בגרסת המבחן הבכירה, מעפילה על רעשי הרוח בסאונד איכותי וכוללת גם מערכת ביטול רעשים.

ביצועים קיה EV9

קיה EV9 מוצע עם שתי יחידות הנעה לבחירה. גרסת הכניסה בעלת הנעה אחורית מצוידת במנוע יחיד בהספק מרבי של 203 כ"ס, עם תאוצה מעמידה למאה קמ"ש תוך 9.4 שניות. גרסת GT-Line כפולת ההנעה הנבחנת חמושה בצמד מנועים חשמליים בהספק מרבי משולב של 384 כ"ס ומומנט מרבי משולב של 71.4 קג"מ. תאוצה מעמידה למאה קמ"ש אורכת 5.3 שניות בגרסה זו. הביצועים כפי שניתן לצפות מרשימים מאוד, ולבטח מעל ומעבר לצורך ברכב שנועד למשפחה מרובת ילדים.

קיה EV9

התנהגות הכביש מפתיעה לטובה, עם רכינות מרכב מדודות ויכולת לא רעה לשמור על הקו הנבחר בקשתות ארוכות, הנעזרת בצמד המנועים היוצרים מערכת הנעה כפולה. צמיגי הקונטיננטל במידות ענק, משלימים לפיתה חזקה באספלט, ואלו מאפשרים קצב התקדמות ראוי בהחלט. בכבישים טכניים וצרים, המגבלות הטבעיות לא יאפשרו נהיגה מהירה אך ספק אם קהל היעד ינסה לאתגר את מתאבק הסומו הקוריאני.

הבלמים אשר מגובים במערכת בלימה רגנרטיבית עם אפשרות נהיגה בדוושה אחת לרבות אופציה אוטומטית נשלטת רדאר, לא נדרשים לפעילות מרובה בנהיגה מנהלתית, אך בעת הצורך אינם מאכזבים ומציגים ביצועים ההולמים את המשקל וההספק.

טווח נסיעה קיה EV9

קיה EV9 כולל סוללה בקיבולת 99.8 קוט"ש התומכת בטעינת DC אולטרה מהירה בהספק של עד 350 קילוואט המאפשרת טעינה מ- 10% עד 80% מקיבולת הסוללה תוך 24 דקות. טעינה ביתית מלאה בהספק 11 קילוואט תארך כ- 9 שעות. עמדות אולטרה מהירות הן עדיין מחזה נדיר במחוזותינו, אך עמדת 60 קילוואט הטעינה כמעט מחצית מהסוללה בעשרים דקות. ברוח ימים אלו, נחמד לגלות כי כחלק מהאבזור המקורי בשתי הגרסאות נכלל מתאם V2L להטענת מכשירי חשמל חיצוניים באמצעות הסוללה במקרה של הפסקת חשמל.

קיה EV9

כחלק מיתרונות הפלטפורמה המצוינת, קיה EV9 מאפשר קביעה או ויסות של בלימה רגרנטיבית באמצעות מנופים מאחורי גלגל ההגה, לרבות אפשרות נהיגה באמצעות דוושה אחת עם פונקציה נשלטת רדאר בה בחרתי בכל נסיעת המבחן. לאחר נהיגה טיפוסית שכללה כמה קטעי ביצועים, ניתן להצביע על טווח ריאלי של 450 ק"מ שמשמעם 4.5 ק"מ לקוט"ש - נתון טוב לרכב דו מנועי במשקל 2.6 טונות. דרגת זיהום האוויר בדומה לכל רכב חשמלי מלא הינה 1 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה קיה EV9

קיה זוכה למוניטין אמינות מוצלח בישראל. בסקר של ארגון J.D Power המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב ונערך בארה"ב בשנת 2024 הגיעה קיה למקום העשירי מתוך 33 יצרניות, עם 61 תקלות לכל מאה כלי רכב. ניתן להסתמך על יתרונות האמינות המובנים ברכב חשמלי, הנובעים מפשטות מכנית שאינה כוללת מנוע בעירה, תיבת הילוכים, משאבות דלק ומים, וכיוצ"ב, כך שגם עלויות האחזקה המייתרות טיפולים שוטפים להחלפת שמנים, פילטרים, מצתים, ורצועות, יוצאות נשכרות.

קיה EV9

קיה EV9 משווק עם אחריות יצרן מלאה ל- 5 שנים או עד 100,000 ק"מ. האחריות לסוללה הינה למשך 7 שנים או עד 150,000 ק"מ בעוד מרבית הרכבים המתחרים מציעים אחריות מעט נדיבה יותר עבור הסוללה, העומדת על 8 שנים או עד 160,000 ק"מ. בדומה לכל רכב חשמלי, סכום אגרת הרישוי השנתית הינו הנמוך ביותר ועומד על 580 ₪ בלבד. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 13,000 ₪, ועלות ביטוח החובה כ- 1,800 ₪.

בטיחות קיה EV9

ארגון הבטיחות Euro NCAP בחן את קיהEV9 בשנת 2023 והעניק לרכב ציון מרבי של 5 כוכבים עם ציוני משנה של 84% בהגנה על נוסעים בוגרים, 88% בהגנה על ילדים, 76% בהגנה על הולכי רגל, ו- 83% על תפקוד מערכות הבטיחות. אבזור הבטיחות בכל הגרסאות כולל בין היתר 9 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית עם מרכוז בנתיב, תזכורת למניעת שיכחת ילד במושב האחורי, ניטור שטח מת אקטיבי כולל תצוגת שטח מת בלוח המחוונים, מערכת יציאה בטוחה, ניטור תנועה חוצה מאחור כולל בלימה אוטונומית, מערכת עזר לחניה, מצלמות היקפיות, והתרעה על עייפות הנהג. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הישראלי הינה 7 מתוך 8.

תמורה למחיר קיה EV9

קיה EV9 משווק בצמד גרסאות. גרסת הכניסה בתצורת 7 מושבים עם הנעה אחורית ברמת אבזור פרימיום מוצעת במחיר 429,000 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם תמיכה אלחוטית באפל קארפליי ובאנדרואיד אוטו, בקרת אקלים תלת אזורית עם פתחי מיזוג לכל שורות המושבים, מצלמות היקפיות 360 מעלות, מושבים קדמיים חשמליים עם חימום ואוורור, מושבים אחוריים עם חימום ואוורור, מנופי שליטה על עוצמת הבלימה הרגנרטיבית, משטח טעינה אלחוטית, תאורת לד, חלון גג כפול עם חלק קדמי נפתח, וחישוקי 19 אינץ'.

גרסת GT-Line הנבחנת מוצעת במחיר 489,000 ₪ ומוסיפה לרשימה בין היתר תצורת 6 מושבים, מערכת שמע מבית Meridian עם 14 רמקולים, עיסוי וזיכרון במושב הנהג, מושבים חשמליים מלפנים ובשורה השנייה, קונסולה אחורית נשלפת עם מגש ותא אחסון, תצוגה עילית, תאורה מסוג מטריקס לד, פגושים בעיצוב ספורטיבי, וחישוקי 21 אינץ'.

קיה EV9 מתברג לצמרת הקרוסאוברים החשמליים בעלי 6/7 מושבים בזכות שלל תכונות מצוינות, ביניהן פלטפורמה מוכחת, סוללה בקיבולת גבוהה, יכולת טעינה סופר מהירה, מערך טכנולוגי מתקדם ובשל בפן הבטיחותי ובחוויית המשתמש, תא נוסעים פרקטי, וכיול טוב המספק איכות נסיעה גבוהה.

לצד סופרלטיבים אלו, לא ניתן להתעלם מתג המחיר הנושק לכחצי מיליון ₪ בגרסת המבחן הבכירה. מצטייני הסגמנט כדוגמת טסלה מודל X ומרצדס EQS SUV, ידרשו פרמיה גבוהה משמעותית ואף כפולה, מה שהופך את קיה EV9 לדגם הנכון בסגמנט בהתחשב במחירו.

קיה EV9 GT-Line AWD 
מנוע שני מנועים חשמלים (קדמי ואחורי)
הספק מרבי משולב 384 כ"ס
מומנט מרבי 71.4 קג"מ
יחידת הנעה כפולה
אורך כללי 5,015 מ"מ
רוחב כללי 1,980 מ"מ
גובה כללי 1,780 מ"מ
בסיס גלגלים 3,100 מ"מ
נפח תא מטען 2,393/828/333 ליטרים
קיבולת סוללה 99.8 קוט"ש
משקל עצמי 2,648 ק"ג
מהירות מרבית 200 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 5.3 שניות
טווח נסיעה מרבי (יצרן) 505 ק"מ
טווח נסיעה מרבי (מבחן) 450 ק"מ
קבוצת זיהום 1 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 כוכבים (מתןך 5)
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 499,000 ₪

קיה EV9 2024 מבחן דרכים