הונדה וקונצרן GM מודיעים על שיתוף פעולה בפיתוח תאי דלק

  • כתב: בוריס רוזנר
  • צילום: יח"צ
  • 10 יולי 2013
  • 0 תגובות

תא דלק הוא מתקן המייצר אנרגיה חשמלית כפועל יוצא של הליך כימי המתרחש בתוכו. ההליך מורכב מהחדרת חמצן ומימן, כשתוצר הלוואי של ההליך הוא מים. עקרון הפעולה של תא הדלק הוא חיבור בין אטום של חמצן (O) לשני אטומי מימן וכך נוצרת מולקולת המים (H2O). כתולדה מהריאקציה שבין החמצן והמימן משתחררת אנרגיה חשמלית הנאגרת על פי רוב במצברים ייעודים המותקנים ברכב. האנרגיה שנצברה מועברת במידת הצורך למנוע החשמלי של הרכב. החמצן כאמור זמין ואין צורך לאחסנו, לעומת זאת יש צורך באחסון מימן במכלים יעודים המוגנים ככל הניתן. עד כה אף לא אחת מיצרניות הרכב טרם החלה בשיווק מסחרי של רכב עם תא דלק וזאת בשל עלות פיתוח ובנייה גבוהה והיעדר תשתית מתאימה לאחסון ומכירת מימן.

הונדה FCX Clarity

כאמור, הונדה ו- GM הודיעו כי ישתפו פעולה בפיתוח טכנולוגיות חדשניות לייצור מכוניות הפועלות על ידי תאי דלק חשמליים. מדובר בשיתוף פעולה לטווח ארוך שמטרתו פיתוח מערכות תאי דלק חשמליים, העושות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לאחסון מימן, כששנת 2020 סומנה כתאריך היעד לתחילת שיווקן של מכוניות שתצוידנה בטכנולוגיות שיפותחו במיזם המשותף. ראוי לציין, כי הונדה וקונצרן GM עומדים בראש מדדClean Energy Patent Growth Index 2012 כאשר הונדה רשמה את מספר הפטנטים הרב ביותר בשנים 2012 - 2002 וג'נרל מוטורס מדורגת מיד אחריה.

הונדה FCX Clarity

בשנת 2008 השיקה הונדה את הדור השני של ה- FCX. במסגרת פיילוט של הונדה נמכר הדור השני של ה- FCX בהסכם ליסינג למספר לקוחות בארה"ב וביפן ואלו העניקו בתמורה משוב על תנאי נסיעה יומיומיים. בתום הניסוי חזרו המכוניות להונדה לצורך ניתוח התוצאות.

הטכנולוגיה של הונדה FCX קיימת כבר למעלה מעשור. עם דגם זה הצליחה הונדה להיות היצרן הראשון בעולם המציג רכב שמונע מתאי דלק מימניים בשילוב עם מנוע חשמלי עם אפס זיהום אוויר ומערכת פליטה המוציאה אדי מים בלבד.