טויוטה משחררת פרטים מלאים על יאריס הייבריד R קונספט

  • כתב: פבל צ'רניצקי
  • צילום: יצרן
  • 20 ספטמבר 2013
  • 0 תגובות

לפי כשבועיים דיווחנו על פרטים ראשונים שפרסמה טויוטה לגבי רכב קונספט מפיתוחה הנושא את השם יאריס הייבריד R קונספט הייבריד. כמו שניתן להבין מהשם, הרכב מבוסס על היאריס ההייבריד אך ההבדלים נגמרים שם. רכב הקונספט מיועד בעיקרו לחריכת אספלט מסלולי מירוץ ומערכת ההנעה ההיברידית שלו מתירה את הרסן מלא פחות מ- 420 כ"ס הנשלחים לארבעת הגלגלים.

עיצובה החיצוני של היאריס הייבריד R קונספט הייבריד אינו מתיר ספק כי מדובר במכונת ביצועים חסרת פשרות. המרכב הונמך על מנת לשלוט בזרימת האוויר מתחת לרכב, בחזית נמצא פגוש עמוק צבוע בשחור עם שני פתחי אוורור לבלמים הקדמיים בצידיו ופתח יניקת אוויר ענק במרכז, בתי הגלגלים תפחו ובתוכם נמצאים חישוקי 18 אינץ' עטופים בצמיגי מישלין בעלי אחיזה גבוהה במיוחד, הפגוש האחורי נשאר גבוה על מנת לייצר כח הצמדה ומשולבים בו שני פתחי אוורור לבלמים האחוריים ופתח מפלט מרכזי נסתר. את העיצוב הקרבי משלימות נגיעות בצבע כחול ברחבי המרכב המצביעות על אופיו ההיברידי של הקונספט.

טויוטה יאריס הייבריד R קונספט

העיצוב הספורטיבי זולג במלואו אל תא הנוסעים שעטוף ברובו בעור ואלקנטרה בצבעי שחור וכחול, מושבי באקט עוטפים את הנהג בזמן שההגה הספורטיבי המחופה אלקנטרה, ידית העברת ההילוכים הארוכה בסגנון רכבי מירוץ עם פעולת 'קדימה-אחורה' של תיבת ההילוכים הרציפה ותגי R ברחבי תא הנוסעים משלימים את המתפקה הוויזואלית.

למרות כל זאת, עיצובו של היאריס הייבריד R קונספט מחוויר לעומת החדשנות של מערכת ההנעה, המערכת משלבת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטר המפיק 300 ומומנט מרבי של 42.8 קג"מ שפותח ע"י מחלקת הספורט המוטורי של טויוטה ושלושה מנועים חשמליים הזהים למנוע שנמצא בגרסת הייצור של טויוטה יאריס הייבריד ומפיקים 60 כ"ס כל אחד. שני מנועים אחראים על הנעת הגלגלים האחוריים כאשר כל מנוע מניע גלגל אחד. המנוע החשמלי השלישי משמש כמערכת בקרת אחיזה אקטיבית חכמה והוא שולח מומנט למי מהגלגלים שדורש כוח על מנת לתקן את קו הפניה, זאת במקום השיטה המקובלת של הפעלת הבלם בגלגל שאיבד אחיזה. בכל זמן שהמנועים לא משמשים להנעת הרכב, הם טוענים את מערכת אגירת החשמל.

על אגירת החשמל אחראי קבל על עם זמני טעינה ופריקה מהירים במיוחד, אשר בשילוב עם מערכת שתאפשר לנהג לבחור בין מצב כביש או מסלול ישחרר את מלוא כוחו ב- 10 או 5 שניות בהתאמה. במצב כביש תגביל המערכת את כוחם של המנועים החשמליים ל- 40 כ"ס בסה"כ על מנת לאפשר זמן פריקה ארוך יותר ובמצב מסלול יפעלו המנועים החשמליים בהספק מלא וזמן הפריקה של הקבל יצטמצם. בהתחשב בפרצי הכח המהירים ותדירות הבלימות הגבוהה בנהיגת מסלול זמנים אלה, כך לפי טויוטה, אמורים להספיק לכל תוואי מסלול.

בנוסף מטמיעה טויוטה ביאריס הייבריד R קונספט את מערכת ניהול המנוע שפותחה לרכב הספורט שלה, GT86, בשיתוף עם מפתחת משחק המחשב גראנד טוריסמו 6. המערכת מאפשרת לנהג להקליט נתונים על מקצים במסלול על זכרון נייד או על סמארטפון. הנתונים כוללים בין היתר את מהירות הרכב, האצות, כוחות G, זוויות היגוי, זמני החלפת הילוכים, סל"ד המנוע ונתוני GPS. את המידע יכול הנהג להכניס למשחק המחשב על מנת להשוות את ביצועיו במשחק לאלה על המסלול האמיתי. היאריס הייבריד R קונספט לוקחת את המערכת צעד נוסף קדימה, לאחר שסיים הנהג מספר הקפות במשחק, הוא יקליט את הנתונים ויעלה אותם למחשב הרכב. זה האחרון יתאים את מערכת הניהול לתנאים של אותו מסלול ספציפי על מנת ליעל את מערכת בקרת האחיזה ואת תזמון הטעינה והפריקה של הקבל, על זאת כדי להוריד שניות יקרות מזמני ההקפות.

טויוטה יאריס הייבריד R קונספט