מבחן דרכים לסיאט לאון החדשה

  • כתב: פבל צ'רניצקי
  • צילום: פבל צ'רניצקי
  • 30 אוקטובר 2013
  • 1 תגובות

מאז שהושק הדור השלישי והאחרון של הסיאט לאון במהלך שנת 2012 ועד היום, הצליחה הלאון לקטוף שלל תארים וביקורות חמות ומחמיאות. לפני כחודש הושקה הלאון בישראל כאלטרנטיבה צעירה, מעוצבת וזולה יותר מאחותה לפלטפורמה, הפולקסווגן גולף. השתיים חולקות את פלטפורמת MQB המודולרית של קונצרן פולקסווגן שבזכות גמישותה, הפכה הלאון החדשה למרווחת יותר אף שממד האורך הצטמצם בכ- 5 ס"מ לעומת הדור המוחלף. כמו כן, הלאון החדשה הפכה לקלה יותר, זריזה יותר, חסכונית יותר ובעיקר זולה יותר לייצור מקודמתה.

סיאט לאון החדשה

קונצרן פולקסווגן ממצב את הלאון באופן די ברור כמכונית אשר פונה למשפחות צעירות המחפשות עיצוב צעיר, התנהגות דינאמית כבר בדגם הבסיסי, איכות גרמנית ותמורה טובה למחיר. לפחות על הנייר הלאון החדשה נכנסת לתפקיד הזה בצורה לא פחות ממושלמת. יצאנו לבדוק האם הלאון תעמוד בדרישות שהעלנו גם במבחן הכביש.

עיצוב חיצוני - Auto Emotion במיטבו

מעצבי סיאט הצליחו איכשהו לקחת את הלאון הקודמת, שהייתה מעט עגלגלה ולהפוך אותה בדור הנוכחי למכונית בעלת עיצוב אתלטי, ספורטיבי ומושך. יתרה מזו, הם הצליחו לשמור על הלאון קרוב מאוד לשפת העיצוב שנולדה עם מתיחת הפנים האחרונה של הסיאט איביזה ועם זאת לבדל אותה ולא לגרום לה להראות כמו העתק מוגדל.

רכב המבחן הגיע בגרסת סטייל הבסיסית, שעל פי הצפי של צ'מפיון מוטורס היבואנית, תהא הגרסה הנמכרת ביותר בשוק הישראלי. במסגרת חבילת ההשקה מצויידת הלאון בחישוקי סגסוגת בקוטר 16 אינץ' בעלי עיצוב שונה מעיצוב החישוקים הסטנדרטים, גג שמש פנורמי נפתח ופנסי LED אחוריים אשר תורמים ללא ספק למראה הכללי של הרכב ועוזרים לדחוף אותו קדימה בכל הנוגע לתמורה ביחס למחיר של 123,400 ₪ שאותו תידרשו לשלם.

רמת האבזור הבכירה FR מוסיפה בין היתר חישוקי סגסוגת בקוטר 18 אינץ' ופנסי חזית עם תאורת LED, אלו מחמיאים מאד לעיצוב החיצוני של הלאון ומשלימים אותו בצורה הולמת יותר.

תא הנוסעים - גרמני בכל רמ"ח איבריו

עיצוב תא הנוסעים של הסיאט לאון מנגן ניגון אחר לחלוטין מהעיצוב החיצוני. עיצוב הקונסולה המרכזית נלקח ישירות מהפולקסווגן גולף והוא משדר איפוק, בגרות ואיכות. אף שהצבע השולט בתא הנוסעים הוא שחור, עם שילוב של אפור כהה בחלקו העליון של הדשבורד ושחור מבריק מסביב לאיזור השליטה המרכזי ולוח השעונים יחד עם קווים חדים וזוויתיים בצידי הקונסולה, אי אפשר לומר שתא הנוסעים משעמם או קודר.

המושבים הקדמיים קשיחים בדומה לרכבים גרמניים והם מספקים אחיזה צידית טובה. בסיס המושבים הקדמיים ארוך דיו וגם לאחר שעות ישיבה ממושכות שמרנו על רעננות. מציאת תנוחת נהיגה טובה מושגת במהירות ויעילות בזכות טווח תנועה גדול של המושב הן לגובה והן למרחק וכיוונון גובה ועומק של ההגה.

איכות החומרים בתא הנוסעים טובה, החומרים בתא הנוסעים מרגישים איכותיים ועמידים ונעשה שימוש נרחב בחומרים רכים ונעימים למגע שקרוב למדי ישרדו את תלאות השמש הישראלית בכבוד. אולם ככל שיורדים מטה בקונסולה הקדמית נתקלים בפלסטיק קשיח וחלול. הכפתורים הפזורים בתא הנוסעים איכותיים ונעימים למגע. ההגה מחופה עור ולמרות היותו דק במעט, הוא נוח לאחיזה ונעים למגע. בחיפוי הדלתות נעשה שימוש בבד נעים למגע.

הדובדבן שבקצפת תא הנוסעים הוא האבזור. כבר ברמת הכניסה הבסיסית הלאון משווקת עם מסך מגע נוח לתפעול ואינטואיטיבי מאוד (רק חבל שגודלו עומד על 5.8 אינצ' בלבד), בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת עם פתחי אוורור למושב האחורי, בקרת שיוט, קישוריות בלוטות', שקעי USB ו- AUX, מסך אינפרומטיבי במרכז לוח השעונים המציג מידע ממערכת הסטריאו, הדיבורית ומחשב הדרך, שמונה רמקולים (רמקול וטוויטר בכל דלת) ומערכת עצור וסע המדוממת את המנוע בעצירות. במרבית המערכות שברכב ניתן לשלוט מההגה עם כפתורים הממוקמים בצורה טובה ונוחים לתפעול. חבילת ההשקה כללה כאמור את גג השמש בנוסף התורם שפע אור לתא הנוסעים.

את מחיר העיצוב הספורטיבי משלמת הלאון בכניסה למושבים האחוריים. מפתח הדלתות האחוריות צר מדי והגג הנמוך והמשתפל מקשה על כניסה חלקה. לאחר שנכנסים התמונה משתנה, המושבים מספקים תמיכה צידית טובה, מרווח הראש והרגליים מספק לחלוטין לשני מבוגרים אך כדי להכניס מבוגר שלישי יידרשו יושבי המושב האחורי לאקט אקרובטי לא פשוט. המושב האמצעי מתאים לילדים קטנים בלבד, בשל מדרגה גבוהה ברצפת הרכב ובסיס מושב נמוך יחסית.

נפח תא המטען עומד על 380 ליטר, אולם השימושיות של התא נפגעת בגלל שפת הטענה גבוהה מדי ומושבים אחוריים שאינם מתקפלים לחלוטין. פתח ההטענה רחב ונוח וניתן למצוא בתא המטען ווים לתליית חפצים ורשת קטנה באחת הפינות לאחסון חפצים קטנים.

מנוע מבית טוב

בחזית של הסיאט לאון מותקן מנוע TSI בנפח 1.2 ליטר המפיק 105 כ"ס ונתון המומנט עומד על 17.8 קג"מ מרביים. אין לבלבל את המנוע הנוכחי עם המנוע שהיה מותקן בלאון הקודמת, המנוע הנוכחי הוא חלק מסדרה חדשה של מנועים מבית פולקסווגן ולמרות נתוני ההספק הדומים הוא יעיל וחסכוני יותר. בכורה נוספת הוא שילוב תיבת DSG כפולת מצמדים למנוע הקטן שעברה גם היא מקצה שיפורים נרחב. התיבה עובדת בצורה חלקה, אינה רועדת בעמידה ומעבירה הילוכים בצורה חלקה ומהירה.

צריכת הדלק שהושגה במהלך המבחן עמדה בממוצע על 9.5 ק"מ לליטר. בשיוט רגוע השתפרה צריכת הדלק באופן משמעותי ועמדה על 15 ק"מ לליטר. מלבד יחידת ההנעה ברכב המבחן, משווקת הלאון בישראל עם מנועי TSI בנפח 1.4 ליטר עם תיבת הילוכים ידנית (בגרסת ספורט קופה בלבד) ו- 1.8 ליטר.

העיצוב רושם צ'קים, וההתנהגות?

לפני הכל יש לציין כי סיאט ממוצבת כאמור כחטיבה הצעירה והדינאמית של הקונצרן ועל כן השלדה מכויילת על הצד הנוקשה של הסקאלה. עם זאת, הלאון מצליחה להרגיש מוצקה ויציבה מבלי לשלם מחיר כבד בנוחות. הלאון מתמודדת בצורה מצויינת עם כביש גלי ולא מאבדת את עשתונותיה גם בכבישים באיכות סלילה גרועה. בשיוט בכביש מהיר נשמעו בתא הנוסעים רעשי רוח בעוצמה נמוכה ובידוד רעשי המנוע מוצלח. מחיר הנוקשות בא לידי ביטוי בנסיעה עירונית על כבישים באיכות בינונית ומטה.

בנסיעה תובענית הלאון מתמודדת עם פניות בצורה טובה, סף האחיזה גבוה וההגה מתקשה בנהיגה מהירה ומספק היזון חוזר. הלאון מרגישה קלילה, זריזה וקטנה הרבה יותר ממה שהנתונים מספרים. תגובת ההגה חדה והרכב נכנס לפניות ומסרב להרפות הרבה אחרי שמשפחתיות אחרות היו מתייאשות ויוצאות לתת היגוי. כשהלאון כבר מגיעה למצב של תת היגוי, מערכת בקרת היציבות (שלא ניתנת לניתוק מלא) מתערבת בעדינות ומחזירה את הלאון לקו הפנייה הרצוי.

הביקורת היחידה כלפי הלאון בסעיף ההתנהגות אינו נוגע לסעיף ההתנהגות הדינמית, אלא לסעיף המנוע ותגובת הדוושה. ביציאה מפניות ישנו עיקוב מורגש בין הלחיצה על דוושת הגז והגעת הכח המניע לגלגלים. כמו כן, מצאנו כי תחושת הדוושה מעט ספוגית, המצב אמנם משתפר במצב ספורט ששומר על המנוע בטווח היעיל של מגדש הטורבו, אך גם שם, בכבישים מפותלים הכח מגיע מאוחר מדיי לעיתים קרובות מדיי. התחושה היא שהשלדה ומערך המתלים יכול לספק הרבה יותר אך הם לא מקבלים את היכולת להראות את מלוא יכולותיהם.

אולם למרות הטענות שהשמענו, הודות לשילוב מנוע תיבת הילוכים מוצלח קשה להאמין כי המדובר על מנוע עם הספק של 105 כ"ס בלבד. יציאות לעקיפה בכביש מהיר כמו גם בתנועה עירונית נעשות בקלילות ובמהירות וברוב המקרים לא מורגש כל מחסור בכח. ראייה לכך הם נתוני הביצועים שנמדדו במהלך המבחן: עם שני מבוגרים ברכב, המיאוץ מאפס למאה קמ"ש ארך 11 שניות והאצה מ- 80 ל- 120 קמ"ש ארכה 7.48 שניות בלבד.

לסיכום

הסיאט לאון היא מכונית לא פחות ממצויינת אפילו לאחר שמכניסים לשקלול את החסרונות שלה. בשילוב עם תג מחיר מפתה קשה למצוא לה מתחרות ראויות הן בסעיף האבזור ובעיקר בסעיף העיצוב. תא הנוסעים נעים לשהייה, הבקרים נעימים ואינטואיטיביים וההתנהגות דינאמית ומהנה. עם זאת, למרות העיצוב המפתה, הלאון בגרסתה הבסיסית אינה באמת מכונית ספורטיבית ואין להתייחס אליה ככזאת. הלאון היא משפחתית שתתן לרוכשיה הרבה מאוד תמורה לכל שקל ואפילו תעלה על שפתיהם חיוך מפעם לפעם.

סיאט לאון 2013