כלי רכב חשמליים זעירים בדרך לישראל

  • כתב: פבל צ'רניצקי
  • צילום: יצרן
  • 27 מרץ 2014
  • 0 תגובות

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, אישר אמש את ייבואן של 1,000 מכוניות חשמליות זעירות שנכנסות תחת ההגדרה Quadricycle (ארבע-אופן). משרד התחבורה פרסם קריאה ליבואני הרכב לקחת חלק בפיילוט שיחל בחודש אוגוסט הקרוב שבמהלכו יוכל הציבור הרחב לרכוש את המכוניות בסוכנוית המורשות.

על מנת שהמכוניות יעמדו בתנאים לייבוא, הן חייבות להיות במשקל של עד 400 ק"ג ללא הסוללות והמטען. בשלב ראשון יחויבו הנהגים ברכבים הזעירים ברשיון נהיגה זהה לשל רכב פרטי ויאסר על המכוניות לנוע בכבישים בין עירוניים. במסגרת הפיילוט ישווקו המכוניות לציבור, כל לקוח שירכוש את הרכב יתבקש להשתתף בניסוי למשך שנה ולעמוד בתנאים שנקבעו ע"י משרד התחבורה, ביניהם איסור להסיע יותר מנוסע אחד, חובת חגירת חגורת בטיחות וביצוע תחזוקה לרכב.

רנו טוויזי בתערוכת אוטומוטור 2013

מכוניות ה- Quadricycle זוכות להצלחה במספר ערים צפופות באירופה, אחת הבולטות שבהן היא הרנו טוויזי המשווקת משנת 2012. הטוויזי משווקת באירופה במספר גרסאות עם מנועים חשמליים בהספק של 5 ו- 13 כ"ס ומהירות מרבית של 45 ו- 80 קמ"ש בהתאמה. טווח הנסיעה של הטוויזי עומד על כ- 80 ק"מ בממוצע וזמן הטעינה עומד על כ- 3.5 שעות.

לחלק מהגרסאות שני מושבים ולחלקם מושב אחד ותא מטען קטן שמחליף את המושב האחורי. כל הגרסאות משווקות כסטנדרט עם דלתות ללא חלונות והלקוחות יכולים לבחור עם להשאיר את הדלתות, להוריד אותן, או להוסיף חלונות.

טזרי זירו

יצרנית נוספת של מכוניות זעירות היא טזרי האיטלקית שדגם שלה העונה לשם טזרי זירו כבר נצפה במחוזותינו כשהוא נבחן לקראת יבוא ע"י חברת אוטו איטליה, יבואנית פרארי ומזראטי לישראל ובעלת הזכויות ליבוא מותג טזרי. הזירו בעלת עיצוב מסורתי יחסית לטוויזי והיא למעשה נראית כמו מכונית מאוד קטנה. הזירו משווקת באיטליה מאז שנת 2009 עם מנוע חשמלי המפיק 17 כ"ס שמביא אותה למהירות מקסימלית של 100 קמ"ש. טווח הנסיעה של הטזרי זירו עומד כ- 140 ק"מ ובעמדת טעינה מיוחדת יכולה הזירו להטעין 80% מקיבולת הסוללה תוך 50 דקות בלבד.

ממשרד התחבורה נמסר כי מספר יבואניות כבר הביעו עניין ורצון לקחת חלק בפרויקט. השר כץ מסר כי המהלך הוא חלק ממדיניות לעודד שימוש בכלי רכב חשמליים באיזורים עירוניים על מנת לצמצם את זיהום האוויר ובו בזמן להקל על עומסי התנועה הכבדים במטרופולינים. "מדובר בכלי רכב קטן ממדים העשוי להוות פתרון תחבורתי יעיל לצמצום הגודש, בעיקר במרכזי הערים ולהוות אלטרנטיבה לרכב הפרטי" הוסיף השר.