אופל פרונטרה שבעה מושבים במבחן...
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
את מבחן הדרכים הזה אני אתחיל ברשותכם בהסתייגות קטנה. בשורות הבאות לא תמצאו סופרלטיבים מלבבים, לא תקראו תיאורים שנונים ולא נעורר משחקים מעוררי מחשבה וזאת מסיבה אחת פשוטה שפיג'ו 301 היא אולי אחת המכוניות ההגיוניות ביותר שפגשנו ומטרתה ברורה מאוד, לספק למשפחה כלי תחבורה מרווח בנסיעתה מנקודה א' לנקודה ב'. זהו. בלי משחקים בדרך, בלי התעסקות במחשבי דרך או מערכות מולטימדיה מתוחכמות.
בתערוכת פריז שהתקיימה בספטמבר 2012 הציג קונצרן פיג'ו-סיטרואן את זוג התאומות פיג'ו 301 וסיטרואן C אליזה. לאחר שהופסק ייצורה של פיג'ו 301 המקורית בשנת 1936 בחרה פיג'ו שלא להתמודד בשוק מכוניות הסדאן העממיות אך עם פריחתו של השוק הסיני חובב תצורת הסדאן החליטה היצרנית הצרפתיה לחזור למשחק ולהציע בשווקים מתפתחים כגון מזרח אירופה, מערב אסיה, דרום אמריקה, טורקיה וישראל מכונית סדאן עממית במחיר נמוך המציעה תמורה גבוהה.
התרשמות חיצונית - אלגנטית וסולידית
פיג'ו 301 התייצבה למבחן בגרסת פרימיום הבכירה ובצבע כחול כהה המעניק למכונית מראה סולידי ואלגנטי. על אף היותה צרה יחסית, יחידות התאורה הרחבות מלפנים ומאחור מעניקים ל- 301 מראה רחב. חישוקי הסגסוגת בקוטר 16 אינץ' משלימים את המראה והתוצאה הסופית היא מראה של מכונית גדולה ויקרה ממחיר של 116,000 ₪.
כאן ראוי לציין את עיקר ההבדלים בין פיג'ו 301 לבין המתחרה מבית, סיטרואן C אליזה. אלה מסתכמים בחזית שונה, כשלכל אחת מהמוכניות חזית המזוהה עם היצרן ועיצוב שונה של הפנסים האחוריים וחישוקי הסגסוגת.
אורכה של פיג'ו 301 עומד על 4,442 מ"מ וכאן מתחבא הבדל נוסף בין האחיות, אורכה של הסיטרואן עומד על 4,427 מ"מ - פיג'ו 301 ארוכה יותר בס"מ וחצי וכתוצאה מכך נפח המטען של ה- 301, שעומד על 507 לטר, גדול יותר בליטר אחד מזה של אחותה. רוחבן, גובהן ובסיס גלגליהן של שתי המכוניות זהים לחלוטין והם עומדים על 1,748 מ"מ, 1,466 מ"מ ו- 2,652 מ"מ בהתאמה.
תא הנוסעים - מי אמר שהגודל לא קובע?
הכניסה לתא הנוסעים מעוררת הרגשת פספוס מסויימת וניכר שזו מכונית המיועדת כאמור לשווקים מתפתחים. איכות החומרים לא יותר מסבירה והיא לא תפתיע אף אחד לטובה. מרבית חלקי הפלסטיק נוקשים וחלולים ואינם נעימים למגע.
לא ברור אם תחיית השם 301 גרמה לפרץ נוסטלגיה אצל מהנדסיה של פיג'ו אשר החליטו להעביר את תחושת הנוסטלגיה לנוסעים, אך אחרי מספר שניות במושב הנהג נתקלים במספר פריטים שנראה כאילו נתלשו מקטלוגים של היצרנית מהעשורים הקודמים. כך למשל בולטת ידית ההילוכים של תיבת AL4 הוותיקה, מתגי חלונות החשמל ממוקמים במרכז הקונסולה המרכזית, ממש כמו בסיטרואן קסארה שסיימה את חייה לפני כמעט 10 שנים. גם המתגים של החלונות האחוריים, בדיוק כמו בקסארה, נמצאים איפה שהיינו מצפים למצוא פתח מיזוג לנוסעים במושב האחורי. הצצה ברשיון הרכב מגלה שריד נוסף מהעבר - מנוע TU שהוצג לראשונה עם הסיטרואן AX אי שם במחצית הראשונה של שנות השמונים.
שווקים מתפתחים מאופיינים לרוב באיכות סלילת כבישים לא מרשימה ועל כן בפיג'ו 301 הותקנו מושבים נוחים מאוד שמצליחים, יחד עם המתלים הרכים לבלוע את מרבית הפגמים המאפיינים את פיסות האספלט המצולקות שאנחנו אוהבים לכנות "כבישים". המושבים מרופדים בבד מהודר, הם בעלי טווח כיוון ענק למרחק ולגובה ואפילו מספקים תמיכה צידית שתורמת לנוחות בפניות. למרות המושבים המצויינים, ההגה שאינו מתכוונן לעומק ומציע טווח די צר של כיוונון לגובה מקשה על מציאת תנוחת נהיגה אופטימלית.
המרווח בכל המושבים טוב והמרווח במושב האחורי יספקו גם נוסעים גבוהים במיוחד, גם במידה ומושב הנהג מוסט לאחור עד הסוף. המושב האחורי מעט צר ושלושה מבוגרים יתקשו להתמקם בו בנוחות. היושב במרכז המושבירגיש לא בנוח, לא יהנה ממיזוג כאמור ויאלץ לתפעל את חלונות החשמל של הנוסעים היושבים לצידו.
תא המטען של פיג'ו 301 עצום. עם נפח של 507 ליטר הוא מציע נפח גדול יותר מהרבה מכוניות משפחתיות "אמיתיות" ואף מחלק מהמשפחתיות הגדולות. פתח ההטענה גדול ונוח אך שפת הטענה גבוהה תקשה על העמסת ציוד כבד. טוב לראות שפיג'ו לא וויתרו על האפשרות לקפל את המושבים האחוריים לטובת הגדלת הנפח כפי שנהוג במכוניות סדאן אחרות.
אבזור והנדסת אנוש - נדיב אך מבלבל
בגרסת אקטיב הבסיסית רשימת האבזור קצרה יחסית, אך פער קטן של 5,000 ₪ בינה לבין הגרסה הנבחנת מותיר אותה לא רלוונטית למרבית הלקוחות הפרטיים שיעדיפו להוסיף את הסכום ולקבל את גרסת הפרימיום. פיג'ו 301 בגרסת פרימיום מספקת אבזור נדיב יחסית למחירה. רשימת האבזור כוללת חישוקי סגסוגת בקוטר 16 אינץ', מערכת שמע עם דיבורית בלוטות', שקעי AUX ו- USB הנשלטת מידית שנמצאת מאחורי גלגל ההגה, בקרת שיוט, חיישני נסיעה לאחור, 4 כריות אוויר, עיגוני איזופיקס במושבים האחוריים ועוד. פיג'ו 301 טרם עברם מבחני בטיחות.
נראה שהאבזור הנדיב, בא לחפות על הנדסת אנוש המבלבלת בלשון המעטה. פקדי השליטה של מערכת השמע ובקרת השיוט נמצאים על ידיות מאחורי ההגה שאמנם מאפשרות להגה להישאר נקי מכפתורים אך מצריכים למידה של מיקום כל כפתור ותפעול עיוור של הפעולות. מתגי חלונות החשמל נמצאים מלפנים לידית ההילוכים כאשר ביניהם נמצא מחזיק כוסות בודד. בחירה לא מובנת שכן התוצאה של משקה שישפך ישירות על מתגי החלונות עלולות להיות לא נעימה.
המסך המרכזי קטן ונראה שהוא נלקח ישירות מדגמים ותיקים של פיג'ו. מסך התצוגה מציג מידע בסיסי ממחשב הדרך על צריכת דלק רגעית וממוצעת, מרחק שעבר מאז האיפוס והטווח הנותר. מסך נוסף נמצא בלוח המחוונים והוא מציג את מד האוץ של הרכב וכן את המרחק שעברה המכונית מאז האיפוס האחרון. בלוח המחוונים מורגש חסרונו של שעון חום מנוע ותפעול מערכת השמע עמוסת הכפתורים אינו ידידותי.
יחידת הנעה - אין חדש תחת השמש
פיג'ו 301 משווקת עם שלוש יחידות הנעה, הראשונה כוללת מנוע בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר המפיק 72 כ"ס ומומנט מרבי של 11.2 קג"מ. המנוע משודך לתיבת הילוכים ידנית בת חמישה הילוכים. על פי נתוני היצרן, יחידת הנעה זו מאיצה את המכונית מאפס למאה קמ"ש תוך 14.2 שניות וצריכת הדלק בנסיעה משולבת עומדת על 18.9 ק"מ לליטר. מנוע זו מגיע בשילוב עם רמת אבזור אקטיב הבסיסית בלבד. מחירה של גרסה זו עומד על 96,000 ₪ והיא הגרסה הזולה ביותר בהיצע.
יחידת הנעה נוספת היא מנוע טורבו דיזל בנפח 1.6 ליטר המפיק 92 כ"ס ומומנט מרבי של 23.5 קג"מ. המנוע משודך לתיבת הילוכים ידנית בת חמישה הילוכים. עפ"י נתוני היצרן, התאוצה מאפס למאה קמ"ש עם מנוע זה אורכת 11.2 שניות וצריכת הדלק בנסיעה משולבת עומדת על 23.2 ק"מ לליטר. מנוע זו מגיע גם הוא בשילוב עם רמת אבזור אקטיב הבסיסית בלבד. מחירה של גרסה זו עומד על 120,000 ₪ והיא היקרה ביותר בהיצע.
רכב המבחן הגיע כשהוא מצוייד בשילוב שיהא ככל הנראה הפופולארי ביותר במדינתנו: מנוע 1.6 ליטר ותיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית. המנוע הינו כאמור מסדרת TU ולא מהסדרה הנוכחית של מנועי 1.6 המיוצרים במסגרת שת"פ עם ב.מ.וו. המנוע מפיק 115 כ"ס ומומנט מרבי של 15.3 קג"מ. במהלך המבחן נרשמו 11.6 שניות מאפס למאה קמ"ש במצב רגיל ו- 11.0 שניות במצב ספורט. המיאוץ מ- 80 ל- 120 קמ"ש ארך 10.4 שניות וצריכת הדלק עמדה על 12.7 ק"מ לליטר בתוואי משתנה שכלל נסיעה עירונית, בין עירונית וכן מספר קילומטרים של נסיעה מאומצת.
על הכביש - מפה לשם בלי דרמות
בהיותה מכוונת לשווקים מתפתחים, כיוונו מהנדסיה של פיג'ו את מערך המתלים של ה- 301 לצד הרך של הסאקלה כדי שהיא תוכל להתמודד עם תחלואי אספלט כאלה ואחרים. אין ספק שהיא אכן עושה את העבודה. היא מצליחה לבלוע את רובן המוחלט של המהמורות מבלי להתרגש או להשמיע רעשים חריגים. רק במעבר על שיבושים גדולים מאוד נשמעו רעשים לא נעימים מכיוון המתלים.
בנסיעה בעיר אופיה "החכם" של התיבה מעיב על החוויה והיא מרבה להתבלבל בנסיעה איטית, להעביר הילוכים בחוסר עידון לעיתים קרובות לבחר הילוך לא נכון. עם זאת, תיבת ההילוכים הוותיקה רושמת לזכותה מספר נקודות זכות, בהן: לימוד סגנון הנהיגה של הנהג והתאמת אופי פעולתה, הורדת הילוכים בזמן תאוטה על מנת לשפר את יכולת הבלימה ולאחר לחיצה בריאה על דוושת התאוצה והורדת הילוך היא לא ממהרת להעלות הילוך על מנת לספק את מלוא הכח הדרוש.
בידוד הרעשים לא מזהיר בנסיעה בכביש המהיר ורעשי כביש ורוח רבים חודרים לתא הנוסעים והופכים את הנסיעה לפחות נינוחה משהיינו רוצים. בנוסף, בעקבות ארבעה יחסי העברה בלבד בתיבת ההילוכים, המנוע מגיע ל- 3,500 סל"ד במהירות של 120 קמ"ש ומפיק נהמה תמידית שהורסת את החוויה.
כבישים טכניים אינם כוס התה של פיג'ו 301. ההגה אמנם מדוייק וחד, אך הוא אילם לחלוטין ולא מעביר כל מידע מהמתרחש מתחת לצמיגי המכונית לקצות האצבעות. הכיול הרך של המתלים גורם למכונית להיכנס לתת היגוי כמעט בכל פניה שמתבצעת במהירות מעט גבוהה מדי והמנוע החלש גם ככה, שמסורס באופן מורגש על-ידי תיבת ההילוכים צריך לעבוד שעות נוספות על מנת לספק קצב התקדמות מספק. כאשר לוחצים על הכפתור המסומן בכיתוב ESP Off, נדלקת נורה שרומזת כי הבקרה אכן התנתקה ולו חלקית, אך למרות זאת לא נרשם כל שינוי מהותי בהתנהגות המערכת והיא מיהרה להתערב בכל פעם שהבאנו את הרכב לקצה גבול היכולת הדינמית.
סיכום - הרבה מכונית במעט כסף
יש מכוניות שמשאירות רושם חזק על האנשים הנוהגים בהם, פיג'ו 301 היא לא אחת מהן. למען האמת כבר בזמן כתיבת שורות אלה התקשיתי להיזכר בפרטים קטנים וספציפיים שהיו ממוקמים באיזורים שהמוח שלי פינה לטובת דברים מעניינים יותר ועם החזרת המפתחות התחושה הייתה קרה משהו.
למרות זאת, לפיג'ו 301 יש אין ספור יתרונות לאנשים שמעדיפים להשתמש בהגיון ולא ברגש בעת קניית מכונית חדשה: היא גדולה, מרשימה ומציעה נפח תא מטען שגדול בכמה מידות מכל מתחרותיה הישירות, המחיר שלה נמוך יחסית (בגרסת הכניסה) והיא מאובזרת בנדיבות.
אם משווים אותה למכוניות המשפחתיות ה"אמיתיות" הרי שפיג'ו 301 עומדת בפני קרב קשה כשידה אינה על העליונה, הן יקרות ממנה בפער לא גדול ומציעות פתרונות טובים יותר כמעט בכל הפרמטרים. אם מציבים את פיג'ו 301 מול מתחרותיה הישירות, היא פתאום נראית מאוד הגיונית. אם אתם מחפשים מכונית שתיקח אתכם ואת משפחתכם בנוחות, תגלו חבילה אטרקטיבית מאוד במחיר שקשה לנצח.
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס בדורו השני הגיע לישראל כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ב...
אלדר מנורי 27 נובמבר 2025
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025