אופל פרונטרה שבעה מושבים במבחן...
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
פורד קוגה הגיע באיחור אופנתי לשוק הקרוסאוברים המתרחב. בשנת 2013 שווק פורד קוגה עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטר, תיבת הילוכים אוטומטית ושתי רמות אבזור. החל משנת 2015 ונכון לכתיבת שורות אלו, משווק פורד קוגה עם מנוע טורבו בנזין קטן יותר בנפח 1.5 ליטר ורמת אבזור נדיבה אחת, טיטניום שמה. עם גרסתו החדשה מנסה פורד קוגה לתת ניחוח פרימיום מרענן בסגמנט הקרוסאוברים העממיים בו שולטים רכבים מוצלחים כגון מאזדה CX-5, ניסאן קשקאי ומיצובישי אאוטלנדר.
עיצוב
למרות שאינו מסובב ראשים, לפורד קוגה יש קסם ונוכחות משלו. מהנדסי פורד השתמשו בפלטפורמה המוכרת והמצויינת של הפוקוס המשפחתית כדי לבנות קרוסאובר שזוכר מאין הגיע אך שומר על חזות עצמאית. פורד קוגה הוא רכב פנאי שטח אלגנט אך מסוקס, תלוי באיזו זווית תביטו עליו. חזית הרכב עוטה את הגריל המוכר של דגמי פורד מהדור הקודם, שני פנסים ארוכים ואלגנטיים בשילוב פנסי הערפל בתחתית הפגוש מקנים לקוגה מראה נאה. במבט צד נחשף אורכו של פורד קוגה שעומד על 4,524 מ"מ וניתן להבחין במסגרת כרום העוטפת את החלונות. אם נוסיף לאלו את נתון הגובה שעומד על 1,713 מ"מ מתקבל מראה מעט מיניוואני, אך בטעם טוב. מאחור ניתן לחשוב שמדובר בפוקוס גבוהה אך פגוש אחורי בשילוב צבעי כסף ושחור ופתחי מפלט כפולים מבדילים את פורד קוגה מהאחות הקטנה. את החבילה משלימים חישוקי סגסוגת נאים בעלי 5 חישורים בקוטר 19 אינץ' ופסי גג כסופים. התוצאה נאה מאוד ומשלבת בין מראה אלגנטי למראה אגרסיבי.
פורד קוגה שומר על מראה נקי ואלגנטי גם בתא הנוסעים, שילוב הצבעים מעט כהה אך פתיחת הגג הפנורמי ביום ותאורת האווירה בלילה מפצים על כך בגדול. איכות החומרים וההרכבה מצויינת למעט פלסטיקה מעט מאכזבת באזור הרגליים. המושבים הספורטיביים והמזמינים עוטים עור בשילוב בד מהודר עם תפירות בהירות. הקונסולה המרכזית מאכלסת את צג המגע ובקרי המיזוג שתפעולם קל ומצריך הסתגלות מינימלית. פורד קוראת לשפת העיצוב "קרן השור" עקב הזוויות החדות בין המשטחים השונים. בתא הנוסעים מתקבלת תחושה טובה הודות לחומרים איכותיים ונגיעות פלסטיק דמוי אלומיניום באיכות גבוהה, אין ספק שמפעל פורד בגרמניה דוגל בבקרת איכות קפדנית ביותר.
אבזור
כאשר הגעתי לרכב, תיקשר המפתח החכם בכיסי עם הרכב ובליטוף הידית השתחררה הנעילה ונדלקה תאורה המברכת את בואי. הדלתות כבדות, בייחוד הקדמיות, מה שהפריע מעט לאישה אך מעיד על איכות הרכב ורמת הבטיחות. גובה הרכב מקל על הכניסה ומציאת תנוחת נהיגה טובה מתבצעת בקלות באמצעות כיוון חשמלי למושב הנהג והגה שמתכוונן לגובה ולעומק. כפי שציינו, פורד קוגה מוצע ברמת אבזור טיטניום הבכירה. המושבים המעוצבים עוטים בד מהודר בשילוב עור ומעט נוקשים, מלבד זאת הם תומכים ואיכותיים. מול עיניי הנהג מוצב לוח מחוונים גדול וברור בצבעי כחול בהיר הכולל מסך דיגיטלי צבעוני המציג תפריטי מידע הנשלטים בקלות מגלגל ההגה.
לנוסעים במושב האחורי ישנו שפע של מרווח לראש ולרגליים ואפילו המושב האמצעי נוח יחסית, גם בזכות תעלת ההינע הנמוכה. בשעת לילה אין שום בעיה להתמצא בתא הנוסעים, התקרה מצויידת בארבעה ספוטים עם תאורת LED המאירים היטב את פנים הרכב. בשילוב עם תאורת האווירה שצבעה ניתן לשינוי והגג הפנורמי החשמלי מתקבל תא נוסעים שלא רק נראה מצויין אלא גם נעים לשהיה.
פורד קוגה מגיע אלינו היישר ממפעל פורד בגרמניה ואת האיכות האירופאית ניתן להרגיש מהרגע הראשון, אך את מערכת המולטימדיה הכל כך חשובה לצרכן הישראלי קיבל מאחיותיו האמריקאיות פורד אדג' ופורד אקספלורר. מערכת השמע מבית סוני כוללת 9 רמקולים, כניסות USB, AUX, קורא כרטיסי זיכרון, ודיבורית בלוטות' שעובדים מצויין ואפילו קיים מצב אופטימיזציה של הסאונד בתא הנוסעים בהתאם להרכב הנוסעים ברכב. מסך הבית של המערכת מחולק לארבעה אזורים המודגשים בצבעים שונים: מדיה, מצפן, בקרת אקלים וטלפון. השליטה במערכת פשוטה ביותר ונעשית באמצעות מגע, שליטה מגלגל ההגה או באמצעות הבקר המרכזי בקונסולה המשמש בעיקר לשינוי עוצמת השמע, מעבר בין קטעים ושינוי מקור שמע. בגרסה החדשה של מערכת השמע פחתו מספר הכפתורים והעיצוב הפך לנקי וקל לתפעול. בקרת האקלים המופצלת מוכרת מדגמי הפוקוס והמונדיאו ועושה את עבודתה נאמנה תוך כדי שמירה על שקט יחסי בתא הנוסעים.
נפחו של תא המטען עומד על 456 ליטרים סבירים בהחלט. קיפול שורת המושבים השנייה נעשית בקלות יתרה ותגדיל את נפח תא המטען לכדי 1,653 ליטרים מכובדים עם רצפה כמעט שטוחה. את החבילה משלימים סף הטענה נמוך ומערכת פתיחה חשמלית ע"י חיישן זיהוי בתחתית הרכב שהוכיחה את עצמה לאורך המבחן כיעילה מאד. פתיחת תא המטען החשמלית פשוטה ביותר ונעשית על ידי העברת הרגל בתחתית הפגוש האחורי שם ממוקם החיישן או לחילופין באמצעות כפתור בתא הנוסעים.
אבזור הבטיחות מעט מאכזב בפורד קוגה. למרות תג מחיר גבוה של 195,000 ₪, הקוגה אינו מצוייד במערכות בטיחות אקטיביות כגון התראה על סטיה מנתיב ובלימת חירום אוטנומית עירונית המגיעות כסטנדרט אצל מתחרים זולים יותר דוגמת מאזדה CX-5. פורד קוגה משווק בישראל עם אבזור בטיחות הכולל את כל מערכות בקרת הבלימה והאחיזה המקובלות ובנוסף 7 כריות אוויר, חיישני לחץ אויר בצמיגים, אורות בלימה מהבהים בעת בלימת חירום, מערכת סיוע לזינוק בעלייה, מערכת TSF לבקרת נדנוד נגרר, מערכת SOS המשחררת את נעילת הדלתות ומפעילה צופר ונורות איתות בעת פתיחת כריות האוויר.
לכבוש את שבילי קק"ל מבלי להתלכלך
התנעת הרכב נעשית ע"י לחיצה קלה על כפתור ההתנעה ואינה מלווה בשום דרמה, הקוגה מרגיש שקט ומאופק ורק ממתין לנצל את 182 הסוסים השוכנים בתוך מנוע ה- 1.5 ליטר טורבו. לצד נתון ההספק המרשים, המנוע הקטן מפיק ממונט נדיב של 24.4 קג"מ ב- 1,500 סל"ד הזמינים כמעט בכל מצב בכביש ומספקים זמינות כח מיידית וגמישות בתנועה.
הכניסה לחניה נעשית ללא כל בעיה תודות למצלמה האחורית המצויינת, וההגה הקל מקל על תמרוני חניה ונסיעות עירוניות. בתחילת הנסיעה מיד הבחנתי בשני דברים, שקט מופתי בתא הנוסעים ואיכות נסיעה מעט נוקשה אך מפתיעה לטובה. פורד קוגה מגהץ את רוב מהמורות הכביש בצורה חלקה ונעימה, הוא אינו מתרסק על כביש משובש ומצליח לשמור על אחיזה גבוהה. במהירויות גבוהות ההגה מקבל משקל טוב והוא חד ומדוייק, אמנם הוא מעט מנותק אך מתפקד מצויין וירצה את רוב הנהגים.
בנסיעה בין עירונית המשיך פורד קוגה לשמור על שקט מופתי בתא הנוסעים ולמעט מעט רעשי כביש הנובעים מאיכות סלילה ירודה, יכולנו לדבר אחד עם השני כמעט בלחישות. השיוט נעים ונינוח כאשר השלווה מופרת במעט רק בעקיפות והורדות הילוכים שמלוות במעיין גרגור עמוק ואדיש של המנוע שבעצם אומר לנהג "אין שום בעיה, רצית כח? קיבלת!".
גם בשבילים לא סלולים שומר פורד קוגה על שקט יחסי בתא הנוסעים כאשר הקשיחות באה לידי ביטוי בטלטול קל של הנוסעים. מרווח הגחון של פורד קוגה עומד על 198 מ"מ, הוא אינו הנדיב בקטגוריה אך לקוגה לא הייתה בעיה כלל לכבוש את שבילי קק"ל הקלילים. נכון שזהו אינו רכב שטח אמיתי והוא גם אינו מתיימר להיות, אך טיולי שטח קלים ואפילו קצת יותר, לא היוו בשבילו בעיה ותחתית הרכב לא פגשה בקרקע אפילו פעם אחת. מערכת ההנעה הכפולה החכמה יודעת להעביר את המומנט הדרוש לכל גלגל בהתאם לתנאי השטח ומציגה זאת בצורה גרפית נאה בלוח המחוונים. השילוב בין מערכת ההנעה ומרווח הגחון הופכים את פורד קוגה לרכב פנאי שטח מוצלח ויעיל בדרכים לא סלולות.
העברת בורר ההילוכים למצב ספורט ממריצה עוד יותר את העניינים. השליטה הידנית נעשית באמצעות שני כפתורים על ידית ההילוכים שאינם נוחים לתפעול ועדיף היה תפעול מסורתי במצב ידני.
על השהיית הטורבו בסל"ד נמוך מנסה לפצות תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית בת 6 מהירויות המעבירה את הכח לכל ארבעת הגלגלים. תיבת ההילוכים מצויינת אך דורשת מעט הסתגלות עקב רצונה להתאים את ההילוך לשם קבלת צריכת דלק אופטימלית. למאמץ בצמצום צריכת הדלק מצטרפות גם מערכת תריסים אקטיביים בשבכת הקירור הקדמית המווסתים את כניסת האוויר לתא המנוע כדי להוריד את מקדם הגרר, ומערכת טעינה רגנרטיבית חכמה המטעינה את המצבר בזמן בלימה וחוסכת אנרגיה.
פורד קוגה אינו רכב ספורטיבי אך מצוייד במנוע בעל הספק ומומנט גבוהים, הנעה לכל ארבעת הגלגלים וכמויות של אחיזה שמשרה ביטחון רב אצל הנהג. פורד קוגה יתפקד מצויין ביומיום ואם רוצים הוא יוכל לספק את הנהג גם בכבישים המפותלים.
לאורך המבחן רשמנו נסועה של כ- 800 ק"מ, צריכת דלק ממוצעת של 11.3 ק"מ לליטר, ותאוצה מאפס למאה קמ"ש תוך 11.2 שניות. מדובר בנתונים מכובדים בהחלט לרכב שמשקלו עומד על 1,686 ק"ג.
סיכום
פורד קוגה הוא אחד מרכבי הפנאי שטח הטובים ביותר בקטגוריה המציע איכות ושימושיות גבוהה, עיצוב נאה, ביצועים טובים, ונוחות מספקת. החסרון המרכזי של פורד קוגה הוא תג המחיר ההתחלתי שגבוה מהמתחרים ועומד על 195,000 ₪. לטעמנו פורד קוגה שווה כל שקל ומספק חבילה כוללת שלמה ומגובשת.
עם התקדמות המבחן אהבתי את פורד קוגה יותר ויותר. הוא סולידי אך בעל נוכחות, שימושי אך ביצועיסט אמיתי, הוא ימלא בקלות את המטלות היומיומית של נסיעה לעבודה, לסופר ולחוגים, ובסופי שבוע יהיה פרטנר מצויין לטיולים משפחתיים ואפילו יעלה חיוך אצל הנהג שידחק בו. עם כל זאת לא נשכח שלכל אורך המבחן, גם בשטח, נשארנו נקיים.
|
פורד קוגה טיטניום אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 1.5 ליטר |
| הספק מרבי | 182/6,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 24.4/1,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | כפולה קבועה |
| אורך כללי | 4,524 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,839 מ"מ |
| גובה כללי | 1,713 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,690 מ"מ |
| מיכל דלק | 60 ליטרים |
| נפח תא מטען | 456/1653 ליטרים |
| משקל עצמי | 1686 ק"ג |
| מהירות מרבית | 200 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש | 10.1 שניות |
| קבוצת זיהום | 14 |
| ציון בטיחות ENCAP | 5 כוכבי בטיחות |
| מחיר | 195,000 ₪ |
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס בדורו השני הגיע לישראל כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ב...
אלדר מנורי 27 נובמבר 2025
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025