לקסוס RX הייבריד במבחן דרכים

  • כתב: צבי לשץ
  • צילום: צבי לשץ
  • 28 אפריל 2016
  • 0 תגובות

רכב הפנאי שטח של מותג הפרימיום היפני מבית טויוטה הושק לראשונה בשנת 1998 ונעשה ללהיט מכירות בסגמנט הפרימיום לאחר שנמכרו כ- 335,000 יחידות ברחבי העולם. מאז עברו כמעט עשרים שנה וארבעה דורות אשר במהלכם השתנה ה- RX במגוון תחומים. העיקרי שבהם, בו הצליח הדגם החדש לנתץ את כל מה שחשבנו על ה- RX עד היום, הוא תחום העיצוב. למען האמת, אחיו הקטן לקסוס NX שמשווק בישראל נתן את הקדימון כבר לפני שנה והוא מעוצב ומוחצן לא פחות מאחיו הגדול. יצאנו לבדוק את הלקסוס RX הייבריד פרימיום שמחירו בישראל עומד על 518,000 ₪.

עיצוב

לקוחות הרוכשים רכב במחיר הקרוב לחצי מיליון ₪, רוצים שיידעו זאת לרוב. אפקט ההגעה או העזיבה מפגישה, חופשה, או סתם עצירה לילית ב- AM/PM הם דברים חשובים מאוד והנוכחות היא חלק חשוב במשחק. רוב המתחרים האירופאיים של לקסוס RX ידועים במוחצנות שלהם, אך בשם התחרות, הפעם לקסוס הגזימו. ה- RX החדש כל כך מעוצב ומוחצן שפשוט אי אפשר להתעלם ממנו. הוא יכול לעמוד מולכם בחנייה, וגם אם תעצמו את העיניים הוא עדיין יופיע לכם בדימיון. לא כולם אוהבים ומתחברים לעיצוב של לקסוס RX החדש, ישנם כאלה שחושבים שהוא מוחצן מידי, אך אנחנו במערכת גיר אהבנו אותו.

לקסוס RX450h - אי אפשר להתעלם ממנו

אין משטח פח אחד שנעלם מעיניהם של מעצבי לקסוס, לכל זווית או קמט הוקדשה מחשבה עיצובית כזו או אחרת והתוצאה בהחלט יוצאת דופן. החזית כוחנית וצועקת לקסוס וכוללת את גריל שעון החול המוגזם. יחידות התאורה המתחכמות בשילוב הזוויות שיורדות ממכסה המנוע לכיוון הפגוש, ויחידות תאורת ה- LED עם פנסי הערפל מצליחות להשתלב בחוכמה בעיצוב המתחכם של ה- RX. במבט מהצד הראשונים לקפוץ לעין הם חישוקי סגסוגת אימתניים בקוטר 20 אינץ', שאפילו חתולי הרחוב אצלינו בשכונה לא העזו לאתגר. קווי העיצוב הכוחניים בדלתות, בתחתית המרכב, בשיפול הגג, ובקווי החלונות, מקנים ל- RX החדש עיצוב מיוחד וזורם, במיוחד הפס השחור מקצה החלון האחורי אל עבר ירכתיי הרכב. במקרים רבים חלקו האחורי של רכב אינו מקבל את אותה תשומת לב המעצבים כפי שהחזית מקבלת, אך במקרה של לקסוס RX החדש חלקו האחורי של לקסוס RX החדש אמנם פחות מוחצן, אך מעוצב לא פחות מהקדמי. הקווים פחות חדים ויחידות התאורה מעט עגלגלות, אך הפגוש האחורי, מחזיר האור, עיטורי הכרום, זווית השמשה האחורית והספויילר, משדרים חדות עיצובית.

תא הנוסעים

לא רק עיצוב חיצוני יודעים לעשות בלקסוס, אלא גם תאי נוסעים מיוחדים ושוברי מוסכמות. מפתיחת הדלת מקרין תא הנוסעים של לקסוס RX תחושה יוקרתית ואיכותית. תא הנוסעים מחולק לשני צבעים יפים מאוד, האחד בז', והשני מעין סגול חציל נוטה לחום שוקולד. תא הנוסעים כולו עטוף בחומרים רכים, איכותיים ומפנקים, ואיכות ההרכבה מרשימה מאין כמותה. במרכז הדשבורד ניצב מסך מידע בגודל 12.3 אינץ' המרכז את כל המידע של הרכב, כולל מחשב הדרך, מערכת הניווט, הגדרות הרכב, ומערכת המדיה. תחתיו ממוקם שעון אנלוגי שמזכיר לנו שאנו יושבים ברכב פאר. מכאן ומטה מתחיל מעט בלאגן עם שפע פקדים השולטים בין היתר במערכת המיזוג, בחימום או אוורור המושבים, בלם היד, הבלם האוטומטי, חיבורי המדיה, והמצת. הנדסת האנוש לוקה בחסר, ודורשת זמן למידה והסתגלות שלא מומלץ בזמן נהיגה.

לוח המחוונים נקי וקריא. בצד שמאל ניצבים שעון המהירות ומד כמות הדלק הקלאסיים, במרכז ניצב מסך מידע המציג את הגדרות הרכב, המדיה, מחשב הדרך והטלפון, ובצד שמאל ניצב מד הסל"ד שעל פי האינטרפטציה של טויוטה ברכבים היברידיים, אינו מציג סל"ד אלא טווחי פעולה בהם נמצא המנוע, הכוללים טעינה, אקו, וכוח. עד כאן הכל יפה ומואר בכחול. בעת סיבוב חוגת מצבי הנהיגה למצב ספורט, הופך לוח המחוונים את עורו וצבעו משתנה מכחול עדין לאדום ותצוגת טווחי הפעולה של המנוע הופכת לתצוגת מספרי סל"ד אמיתיים, נושמים, ובריאים.

לקסוס RX450h - תא נוסעים מיוחד ושובר מוסכמות

בין המושבים נמצא מרכז העצבים של תא הנוסעים. כאן ממוקמים בורר ההילוכים, מחזיקי הכוסות, מטען אלחוטי לנייד, בורר מצבי הנהיגה, ובקר השליטה המרכזי השולט במערכת המדיה של הרכב ודורש מעט הסתגלות. השכילו לעשות בלקסוס, ובין המושבים קיימת משענת יד אשר תומכת ביד ימין שמבצעת את כל פעולות השליטה במערכות, ובנוסף ישנו תא אחסון עמוק עם עוד חיבורי מדיה ומצת. לצערינו מצאנו גם מספר פקדים שנלקחו ישירות מארסנל החלפים של טויוטה, כגון מתגי בקרת השיוט.

המושבים מעוצבים ומזמינים, בעת הכניסה לרכב פועלת מערכת כניסת ויציאת נוחות המזיזה את הכסא אחורה ואת ההגה פנימה על מנת להקל על הכניסה לרכב. בעת ההנעה, הכסא וההגה יתאימו עצמם לאחד משלושת הזכרונות הקיימים המיועד לכם.

לקסוס RX450h - מסך מידע בגודל 12.3 אינץ' המרכז את כל המידע

המושבים נוחים ומרווחים וכוללים כוון חשמלי מלא ותמיכה לגב התחתון. מאחור ישנה אפשרות לכוון את משענת הספסל האחורי וישנו שפע של מרווח רגליים וראש. 3 מבוגרים יכולים לשבת מאחור בנוחות מצויינת וליהנות מפתחי מיזוג ומרצפה שטוחה לחלוטין. אם יושבים מאחור רק שניים, הם ייהנו ממשענת יד מרכזית הכוללת מחזיקי כוסות ותא אחסון.

תא המטען נפתח חשמלית ומציג נפח אחסון של 539 ליטרים, או 924 ליטרים כאשר מושבי הספסל האחורי מקופלים. תאורת תא המטען חזקה והתא איכותי לעילא. אפילו ווי התליה לא מרגישים זולים בלקסוס RX.

אבזור

האבזור העשיר בלקסוס RX החדש כולל בין היתר בלם חניה אלקטרוני אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית, הגה עם כוונון חשמלי, חבילת זיכרונות, חיישני גשם ותאורה, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, ריפודי עור, חימום ואוורור מושבים, פונקציית כניסה ויציאה קלה, בקרת אקלים דיגיטלית, מפתח חכם, מצלמת נסיעה לאחור, מראה מרכזית מתכהה אוטומטית למניעת סנוור, ושמשות אחוריות כהות. מחירה של חבילת הפרימיום עומד על 40,000 ₪ והיא כוללת פתיחה וסגירה חשמלית לתא המטען, חלון גג פנורמי, מטען אלחוטי, מסך רחב בגודל 12.3 אינץ' בטכנולוגיית Remote Touch לשליטה על מערכות הרכב, מערכת שמע משודרגת, מערכת לזיהוי עצמים בשטח המת, מערכת לזיהוי רכבים בעת יציאה מחניה ברוורס, ומראות צד מתכהות אוטומטית למניעת סנוור ובעלות זיכרון כיוון.

לקסוס RX450h - כל הפינוקים כבר בפנים

גם אבזור הבטיחות מרשים מאוד וכולל 10 כריות אוויר, עיגוני איזופיקס, כלל מערכות הבלימה והבקרה הסטנדרטיות, מערכת אורות גבוהים אוטומטית, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, מערכת התראה ותיקון סטייה מנתיב, מערכת לזיהוי הולכי רגל, ומערכת לסיוע במצבי חירום הכוללת מתיחת חגורות הבטיחות, הגברת עוצמת הבלמים ובלימה אוטונומית. כל מערכות הבטיחות שנבחנו אצלנו במבחן עבדו יפה למעט בקרת השמירה על הנתיב שהפגינה תיקונים מעט מאוחרים ולא מדוייקים.

יחידת ההנעה

בחזית העוצמתית של לקסוס RX450h שוכן מנוע בנזין בנפח 3,456 סמ"ק המציג הספק של 262 כ"ס ומומנט מירבי של 34.2 קג"מ הזמינים החל מ- 4,600 סל"ד, ומשודך לתיבת הילוכים רציפה נשלטת אלקטרונית. אל מנוע הבנזין מצטרפים צמד מנועים חשמליים. הראשון מותקן מלפנים ואילו השני מותקן מאחור. ההספק המשולב של מערכת ההנעה עומד על 313 כ"ס.

לקסוס RX450h - בידוד רעשים וכיול מתלים מעולים

לקסוס RX450h מצוייד במערכת הנעה כפולה. זוג הגלגלים הקדמיים מונע על ידי מנוע הבנזין והמנוע החשמלי הקדמי, ואילו זוג הגלגלים האחורי מונע על ידי המנוע החשמלי האחורי בלבד, כך שאין חיבור מכני בין מנוע הבנזין לצמד הגלגלים הדוחפים. מיאוץ מעמידה ל- 100 קמ"ש ארך 7.9 שניות, 2 מאיות השניה מעל להצהרת היצרן וצריכת הדלק בסוף המבחן עמדה על 10.6 ק"מ לליטר בממוצע. נתון לא רע יחסית לגודלו ולמשקלו של הרכב העומד על 2,100 ק"ג, אך גם מעט מאכזב למערכת הנעה היברידית כה מתקדמת בשנת 2016.

במצב חשמלי טהור (EV), מסוגל ה- RX450h לנוע בסך הכל כשני קילומטרים במהירות של עד 50 קמ"ש. מעט מאכזב למרות שלא לכך נועדה המערכת ההיברידית. בלקסוס RX, צמד המנועים החשמליים, הסוללה, ומנוע הבנזין פועלים יחד בהרמוניה מושלמת כמעט כל הזמן. רוב תמרוני החניה וחלק ניכר מהעמידות בפקקים וברמזורים ייעשו במצב חשמלי בלבד. בנסיעה דינמית או במצבים בהם נדרשת תוספת כוח מיידית, בהאצות ובעקיפות, מגבה המערכת החשמלית את מנוע הבנזין ומעניקה פרץ כוח שזמין מיד בכל זמן בו הסוללה טעונה. בנוסף תורמת ההנעה הכפולה רבות לרמת האחיזה האדירה של הלקסוס RX450h.

לקסוס RX450h - שפע של כוח אך אינו מהנה לנהיגה

נוחות נסיעה וחווית נהיגה

כניסת או יציאת מנוע הבנזין מפעולה אינה מורגשת כלל, ובאופן כללי בידוד הרעשים בלקסוס RX כמעט מושלם, ללא רעשי רוח, ללא רעשי כביש, וללא רעשי מנוע. כמעט ניתוק טוטאלי מהסביבה החיצונית. נוחות הנסיעה בלקסוס RX מצויינת, המתלים רכים, אך מעבירים תחושה מוצקה, ונדמה שמהנדסי לקסוס מצאו בדיוק את הנקודה האופטימלית לכיול המתלים. במהירויות נמוכות שיבושים רציניים יורגשו מעט, אך ככל שהמהירות עולה כך משתפר השיכוך. אמנם הלקסוס RX מציע שפע של כוח זמין בכל זמן ובכל סל"ד, אך זו איננה מכונת נהיגה מהנה וספורטיבית. ההגה חסר תחושות ומנותק לחלוטין, והתיבה הרציפה מסרסת את המנוע וכל רצון לנהיגה ספורטיבית. בשביל זה קיימת גרסאת ה- F-SPORT הקיצונית המצויידת בתיבת הילוכים אוטומטית אמיתית. למרות שה-RX החדש מוגדר כרכב פנאי שטח, בעל הנעה כפולה ומציג מרווח גחון של 195 מ"מ, אנחנו במסגרת המבחן נמנענו מבדיקתו בשטח. אנו בספק אם מי מהלקוחות ירצה באמת ללכלך אותו או לפגוע בו בשטח.

סיכום

לקסוס RX450h הוא אחד הכלים האיכותיים שניתן לקנות היום בכחצי מיליון ₪. הוא מהונדס להפליא, איכותי, שקט מאוד ומציג נימוסי כביש מצויינים. מנועי דיזל מודרניים משיגים היום תצרוכת דלק טובה יותר מתצרוכת הדלק של של ה- RX450h, כך שבחירה בו היא יותר הצהרה ירוקה סביבתית מאשר רצון אמיתי לצריכת דלק מצומצמת. לעיצוב המוחצן של ה- RX אין מתחרים והוא מצליח לעמוד מול מתחריו מהנבחרת האירופאית במצויינות מעוררת השראה כמעט בכל הפרמטרים למעט בחווית הנהיגה, שם מסתבר שהאירופאים עדיין שולטים.

לקסוס RX450h אוטומט
מנוע בנזין 3,456 סמ"ק
הספק מרבי 313/6,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 34.2/4,600 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית רציפה
יחידת הנעה כפולה
אורך כללי 4,890 מ"מ
רוחב כללי 1,895 מ"מ
גובה כללי 1,685 מ"מ
בסיס גלגלים 2,790 מ"מ
מרווח גחון 195 מ"מ
מיכל דלק 65 ליטרים
נפח תא מטען

539/924 ליטרים

משקל עצמי 2,100 ק"ג
מהירות מרבית 200 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש 7.7 שניות (יצרן)
קבוצת זיהום 4
ציון בטיחות ENCAP 5 כוכבים
מחיר

478,900 ₪
חבילת פרימיום אופציונלית 40,000 ₪  

לקסוס RX450h 2016