שברולט ספארק החדשה במבחן דרכים

  • כתב: צבי לשץ
  • צילום: צבי לשץ
  • 02 יוני 2016
  • 0 תגובות

שברולט ספארק היא המכונית הקטנה ביותר בהיצע הדגמים של ג'נרל מוטורס. היא משווקת ביותר מ- 40 שווקים ברחבי העולם תחת מותגים שונים: אופל/ווקסהול קארל באירופה, הולדן ספארק באוסטרליה, ושברולט בשאר השווקים. לעומת שברולט ספארק מהדור הקודם, הספארק החדשה מציגה שיפור עצום בכל תחום, החל מהעיצוב ועד לקרביים המכניים. לראשונה מוצע הדגם בישראל עם תיבת הילוכים אוטומטית רציפה שמרחיבה את מעגל הלקוחות הפוטנציאליים.

שברולט ספארק החדשה

שברולט ספארק החדשה משווקת בארץ עם שני מנועים, שתי תיבות הילוכים וארבע רמות אבזור. המחיר מתחיל ב- 60,900 ₪ לגרסת 1.0 ליטר ידנית ומגיע עד ל- 82,500 ₪ לגרסת 1.4 ליטר אוטומטית ברמת אבזור LTZ הבכירה, זו גם הגרסה שהתייצבה למבחן הדרכים שלנו.

עיצוב

את עיצובה של שברולט ספארק החדשה ניתן להגדיר במילה אחת - שמרני. ניתן לחשוב שמעט פחד חלחל במעצבי שברולט אחרי תרגיל היח"צ העיצובי של הדור הראשון, ולכן בחרו בעיצוב שמרני וקל לעיכול. אורכה של שברולט ספארק החדשה עומד על 3,363 מ"מ, ובסיס הגלגלים העומד על 2,385 מ"מ מרמז על מרחב פנימי מצומצם, כמו אצל המתחרות. מלפנים קיבלה שברולט ספארק שבכת קירור נאה עם זוג יחידות תאורה הכוללות תאורת LED ומאחור צמד יחידות תאורה מאורכות ופגוש אחורי גדול עם זוג מחזירי אור אנכיים. את המראה משלימים חישוקי סגסוגת קלה בקוטר 15 אינץ', ידיות דלתות אחוריות מוסתרות, וגג שמש חשמלי שמוצע בתוספת תשלום של 4,400 ₪. התוצאה נאה מאוד אם כי לא מספיק מיוחדת וחדשנית.

שברולט ספארק החדשה - עיצוב נאה אך לא מספיק חדשני

תא הנוסעים

תא הנוסעים של שברולט ספארק החדשה מפתיע לטובה, ולא רק ביחס לדגם הקודם אלא גם ביחס למתחרות. הפלסטיקה באיכות סבירה ואיכות ההרכבה מצויינת. גם כאן העיצוב נעים לעין ונטול התחכמויות מיותרות. במרכז הדשבורד ניצבים מסך מולטימדיה, פתחי מיזוג ופקדי בקרת המיזוג, כולם תחומים בבועה כסופה. מימינם מדף אחסון שרץ לאורך הדשבורד. נציין שפתחי המיזוג המרכזיים אינם ניתנים לסגירה מלאה וכדי שלא יאווררו יש להפעיל את סחרור האוויר הפנימי בבקרת האקלים. מלבד זאת הנדסת האנוש טובה.

שברולט ספארק החדשה - תא נוסעים פשוט ותכליתי

התחושה הכללית בתא הנוסעים טובה מאוד, שילוב צבעים של כסף ושחור המבריק בקונסולה תורמים רבות לתחושה הנעימה. קל להרגיש שזו לא עוד מכונית פשוטה בתחתית שרשרת המזון. ההגה בגרסה זו מחופה עור ונעים למגע וכולל פקדי שליטה על מערכת השמע, בקרת השיוט ומחשב הדרך שמציג מספר אפשרויות מצומצם. לוח המחוונים גדול וברור וכולל בתוכו מסך דיגיטלי למחשב הדרך שתחת אור שמש ישיר מקבל אפקט מטושטש ומעט קשה לקריאה.

המרווח מלפנים מפתיע לטובה. אמנם אין שפע של מקום, אך המרווח סביר בהחלט ולמרות רוחב של 1,595 מ"מ בלבד, לא תשפשפו מרפקים עם הנוסע שלצידכם. המושבים הקדמיים נוחים וגם את הנסיעות הארוכות צלחנו ללא כאבים וצורך בהתמתחויות. למרות שבשברולט הנמיכו את המושבים על מנת להגדיל את מרווח הראש, תנוחת הישיבה אינה נמוכה מדי ובכל אופן ניתן לכוון את גובה מושב הנהג ברוב גרסאות הדגם.

שברולט ספארק החדשה - מקום לארבעה נוסעים

מאחור ישנו מקום לשני מבוגרים וילד או לשלושה ילדים. שלושה מבוגרים לא יהנו מנסיעה במושב האחורי של הספארק. באופן כללי, למרות בסיס הגלגלים הקצר, יכולה הספארק לשנע ארבעה מבוגרים במידות ממוצעות באופן משביע רצון. תא המטען סביר ביחס למתחרות בקטגוריה ומציע נפח הטענה של 185 ליטרים שיספיקו למטלות היומיומיות. בנוסף ניתן לקפל את המושבים האחוריים ביחס של 60/40 אך רצפת תא המטען לא תשאר שטוחה לחלוטין.

אבזור

שברולט ספארק בגרסת LTZ הנבחנת מציעה רשימת אבזור עשירה שאינה אופיינית כלל למכוניות עירוניות ומשתווה בקלות לרשימות האבזור של חלק מהמשפחתיות המוצעות כיום בישראל. גולת הכותרת היא מערכת המולטימדיה MY LINK של שברולט שכוללת מסך מגע בגודל 7 אינץ', חיבורי USB ו- AUX ודיבורית בלוטות'. עוד מציעה המערכת שיקוף לסמארטפון עם תמיכה באנדרואיד ו- Apple Car Play. המערכת פעלה מצויין לכל אורך המבחן, הסנכרון לאייפון פועל נהדר ואנו בטוחים שמשתמשי אפל יעריכו זאת מאוד. בנוסף מצויידת הספארק במפתח חכם, בקרת אקלים דיגיטלית, בקרת שיוט, ומצלמת נסיעה לאחור.

שברולט ספארק החדשה - מערכת ה- My Link עובדת מצויין

בפן הבטיחותי אין בשברולט ספארק חידושים או אבזור בטיחותי מתקדם וזו מצויידת בשש כריות אוויר, עיגוני איזופיקס וכלל מערכות בקרת היציבות והבלימה הסטנדרטיות. בשווקים אחרים משווקת הספארק עם חבילת אבזור בטיחות מתקדם. בישראל משווק הדגם עם מערכת מובילאיי לסיוע במניעת תאונות דרכים במחיר סמלי של 300 ₪.

יחידת הנעה וחווית נהיגה

שברולט ספארק החדשה בגרסת המבחן מצויידת במנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.4 ליטר המפיק 98 כ"ס ומומנט מרבי של 13.1 קג"מ הזמינים החל מ- 4,400 סל"ד. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה שכויילה, על פי שברולט, על מנת להעביר תחושה של תיבה אוטומטית פלנטרית והיא אכן מצליחה במשימה.

שברולט ספארק החדשה - העירונית החזקה ביותר

בזכות מנוע זה, קוטפת שברולט ספארק את תואר המכונית העירונית החזקה ביותר המוצעת כיום בישראל והשידוך לתיבת ההילוכים עובד טוב. תגובת הדוושה נחושה ולספארק הקטנה אין כל בעיה לפתח מהירות. המיאוץ הקלאסי מעמידה למאה קמ"ש ארך 12.3 שניות במסגרת המבחן שלנו, כמעט כמו שמצהיר היצרן. ההספק והמומנט הגבוהים יחסית בשילוב עם משקל נמוך העומד על 1,088 ק"ג, מאפשרים תנועה קלילה ונטולת מאמצים. הספארק מרגישה זריזה ונענית מיד לפקודות רגל ימין, גם בעליות קשות או עם רכב עמוס הספארק לא הראתה סימני קושי.

תיבת ההילוכים מעודנת ופועלת היטב אם כי משתהה לעיתים בהורדות הילוכים ומזדרזת לטפס במעלה ההילוכים באופן קבוע. חוסר האפשרות לתפעול ידני של תיבת ההילוכים מורגש ולא ניתן להוריד הילוכים באופן עצמאי. לצורך בלימת מנוע בנסיעה במדרון ניתן להשתמש במצב LOW של תיבת ההילוכים.

שברולט ספארק החדשה - חווית נסיעה נטולת מאמצים

ההתנהלות בעיר נעימה מאוד הודות להגה הקל, שדה הראייה המצויין ומצלמת הנסיעה לאחור, המאפשרים לתמרן עם הספארק ביתר קלות בסביבה אורבנית. בשיוט בדרכים בין עירוניות במהירות חוקית בכ- 2,000 סל"ד מעניקה הספארק רוגע ותחושה של כוח זמין נוסף למקרה הצורך. בסיום המבחן שכלל נסיעות עירוניות, פקקים, נסיעות בין עירונית ומספר קטעי נהיגה מאומצים, רשמה הספארק צריכת דלק ממוצעת של 13.2 ק"מ לליטר. נתון סביר בהחלט.

למרות המנוע "הבשרני" הספארק איננה מכונה ספורטיבית. כיול המתלים חושף חוסר ריסון קל של המרכב שמביא איתו זוויות גלגול קלות. כמו כן, התקשרות עם ההגה ומשקלו המלאכותי לוקים בחסר ואינו מתאים לנהיגה תובענית. ניתוק הבקרות ונסיון להשתובבות מראה שהספארק מעדיפה להישאר בטוחה ואינה משאירה הרבה מקום למשחק.

נוחות נסיעה

שברולט ספארק החדשה נהנית מכיול מתלים מוצלח. בדרכים עירוניות משובשות מצליחה הספארק לספוג את רוב המהמורות ולהשאיר את הנוסעים מרוצים, וככל שעולה המהירות משתפרת גם נוחות הנסיעה. תוסיפו לכך בידוד רעשים מצויין ביחס למתחרות בסגמנט וקיבלתם מכונית עירונית שנעים מאוד לשהות בה גם בעיר וגם מחוצה לה במהירויות גבוהות.

שברולט ספארק החדשה - שדרוג ניכר בכל התחומים לעומת הדור הקודם

סיכום

שברולט ספארק היא בהחלט מתמודדת ראויה מול מתחרותיה הקוריאניות. יש לה את כל הכלים הדרושים על מנת להצליח בשוק המקומי והיא אף מצויידת בתג מחיר תחרותי. ברמת האבזור LTZ הבכירה, מציעה הספארק אבזור עשיר יותר ממתחרותיה המאובזרות ובגזרת המחירים היא מציעה אבזור עדיף גם ממכוניות סופר מיני כגון סיאט איביזה וניסאן מיקרה. קפיצת המדרגה שעשתה שברולט עם הספארק החדשה ניכרת בכל התחומים ומי שיקח אותה לנסיעת מבחן יגלה מכונית נוחה, חזקה, מאובזרת, ומוצלחת מאוד.

שברולט ספארק 1.4 ליטר LTZ אוטומט
מנוע 1,399 סמ"ק
הספק מרבי 98/6,200 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 13.1/4,400 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית רציפה CVT
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 3,363 מ"מ
רוחב כללי 1,595 מ"מ
גובה כללי 1,476 מ"מ
בסיס גלגלים 2,385 מ"מ
מיכל דלק -
נפח תא מטען

185 ליטרים

משקל עצמי 1,088 ק"ג
מהירות מרבית 179 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש 12.6 שניות (יצרן)
קבוצת זיהום 4
ציון בטיחות ENCAP 4 כוכבים (אופל קארל)
מחיר

82,500 ₪ 

שברולט ספארק 2016