מאזדה CX-5 החדש במבחן דרכים

  • כתב: אדם רודן
  • צילום: אדם רודן
  • 11 ספטמבר 2017
  • 0 תגובות

בעשור האחרון עברה מאזדה העולמית שינוי משמעותי הכולל את פיתוח טכנולוגיות הסקיי-אקטיב לשיפור יעילות המנועים, ואת שפת העיצוב המרשימה המכונה קודו. נסיעת המבחן ארכה כיומיים קצרצרים במהלכם משך מאזדה CX-5 החדש מבטים מעוררי השתאות בכל מקום אליו הגיע. זהו ללא ספק אחד מרכבי הפנאי היפים בהם נהגתי, וההוכחה הגיעה כאשר ניגש אל חלוני בעל אינפיניטי QX70 ושאל מה מחירו של מאזדה CX-5 החדש ומתי יחל שיווקו.

סרטון מאזדה CX-5 במבחן דרכים

מאזדה CX-5 אקזקיוטיב 2.0 ליטרים אוטומט
יתרונות   עיצוב, בידוד רעשים, חווית נהיגה
חסרונות   ביצועים, מערכות בטיחות מתקדמות זמינות רק בגרסאות הפרימיום היקרות

מאזדה CX5

עיצוב ונוחות

בישראל של שנת 2017 ניתן למצוא מבחר רכבי פנאי שטח בגודל בינוני, חלקם מעוצבים יותר וחלקם פחות. מאזדה CX-5 החדש מהווה מתחרה חזק לתואר הקרוסאובר היפה ביותר בסגמנט. במבט ראשון התבלט רכב המבחן בצבע אדום עשיר נוצץ המוצע בתוספת תשלום וכולל צביעה מיוחדת של ארבע שכבות. הצבע המיוחד מצליח להבליט את קימוריו הספורטיביים של ה- CX-5 תוך יצירת עומק מיוחד לכל קימור. בנוסף מייצרת הצביעה הייחודית אשליה אופטית, בה הרכב משנה את גווניו במהלך נסיעה לאור היום.

מאזדה CX5

עיצובו החיצוני של מאזדה CX-5 החדש אינו שונה באופן מהותי מעיצובו של הדגם היוצא אך קל להבחין בחזית החדשה. חלקו הקדמי של מאזדה CX-5 החדש הוארך מעט וקיבל קווי מתאר אנכיים וקרביים יותר. פנסי החזית הפכו צרים וארוכים וכך גם הפנסים מאחור. הגריל הקדמי עוצב מחדש בדגש על הפיכתו לכהה ודרמטי יותר מאשר בדגם היוצא. בנוסף, קורות ה- A הקדמיות הוזזו 35 מ''מ לאחור על מנת לאפשר שדה ראייה טוב יותר לפנים. קווי המתאר של תא המטען חודדו וחישוקי האלומיניום עוצבו בסגנון שונה. העיצוב החדש מנסה לשדר מסר של רכב ספורטיבי בעל נוכחות מוחצנת וזאת בניגוד ל- CX-5 הקודם ששידר תחושת משפחתיות.

חידושים משמעותיים יותר ניתן למצוא בתוך תא הנוסעים ולא מחוצה לו. תא הנוסעים של מאזדה CX-5 החדש משלב ריפוד עור איכותי כסטנדרט (ריפודי בד כאופציה) וגימורי כרום רבים המעניקים תחושה יוקרתית. המושבים הקדמיים ניתנים לכוונון חשמלי, כאשר מושב הנהג מתכוונן לעשרה כיוונים ואילו מושב הנוסע לידו רק לארבעה. המושבים הקדמיים נוחים, מרווחים, מפנקים, ואף משרים תחושה של נסיעה ברכב בעל תג מחיר גבוה בהרבה. השימוש בחומרי בידוד איכותיים מצליח להשאיר את כל סוגי הרעשים מחוץ לתא הנוסעים ומוסיף לתחושת הנסיעה הנעימה. גם המושבים האחוריים נוחים ומציעים מרחב נדיב לנוסעים אשר ייהנו מפתחי מיזוג, שקע USB לטעינה, ואפשרות להטיית גב המושב באופן ידני. עם זאת, הנוסע האמצעי יהנה פחות עקב מדרגת תעלה הינע גבוהה ומושב צר וקצר יותר. בתא הנוסעים ניתן למצוא מגוון תאי אחסון שימושייים, ותא מטען בנפח 442 ליטרים מציג מבנה יעיל ונוח להטענה.

מאזדה CX5

מערכת המולטימדיה המקורית CONNECT MZD משווקת כסטנדרט בכל דגמי מאזדה החדשים. המערכת מעניקה חווית שימוש מעולה וממשק ידידותי וקל לשימוש. מסך המגע בגודל 7 אינץ' מציג תמונה חדה בעלת ניגודיות טובה המאפשרת שימוש נוח בכל תנאי התאורה. הצג ממוקם גבוה על הדשבורד אך אינו חוסם את שדה הראייה. מעבר בין מגוון האפליקציות המותקנות במערכת המולטימדיה מתבצע בפשטות מגלגל שליטה בין המושבים הקדמיים או מגלגל ההגה.

חסרון משמעותי במערכת המולטימדיה הן אפליקציות Waze ופנגו שהותקנו בישראל על גבי מערכת ההפעלה המקורית. מחירה של חבילת האפליקציות הוא 3,000 ₪ ולטעמנו אין החבילה מספקת את התועלת המצופה ממנה. בנוסף נדרש תשלום חודשי בסך 30 ₪ עבור חבילת גלישה באינטרנט. במהלך נסיעת המבחן נתקעה תוכנת הניווט Waze מספר פעמים ואנו מצפים מהיבואן לפתרון מהיר והולם לחבילת האפליקציות היקרה. פחות אהבנו את העובדה כי תוכנת הניווט אינה מסונכרנת עם מערכת המולטימדיה המקורית היות וניווט במקביל לשמיעת מוזיקה הייתה חוויה בעייתית. נציין כי לרוכשים מוצעת אופציה גם למערכת ניווט מסוג iGo אותה לא בחנו.

מאזדה CX5

ביצועים

מעט לפני תחילת שיווקו של מאזדה CX-5 בשנת 2012, הודיעה היצרנית היפנית על שינוי מגמה גורף והציגה לעולם את פילוסופיית הסקיי-אקטיב (SKYACTIV). תחת מניפת סקיי-אקטיב שודרגו שיטות היצור וההרכבה, הוכנסו חומרי גלם קלים וגמישים יותר לפסי הייצור, יחידות ההנעה התייעלו משמעותית, ובבניית השלדה שולבו חומרים קשיחים וקלי משקל. שדרוגים אלו מאפשרים ביצועים משופרים, חסכון משמעותי בדלק והעצמת הנאת הנהיגה.

מאזדה CX5

מנוע הבנזין בנפח 2.0 ליטרים מציג יחס דחיסה של 1:14, הגבוה ביותר מבין מנועי הבנזין בסגמנט. המנוע בנוי מסגסוגת אלומיניום קלת משקל המשפרת את הובלת החום ומפחיתה משמעותית את משקלו הכולל. מנוע ה- 2.0 ליטרים מפיק 165 כ''ס ב- 6,000 סל''ד ומומנט של 21.4 קג''מ ב- 4,000 סל''ד. המנוע משודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית הפועלת בצורה זריזה ויעילה כמצופה.

לא מדובר במנוע חזק במיוחד, ודאי לא מול מנועי הטורבו של חלק מהמתחרים, אך הוא מספק לנהיגה יומיומית מנהלתית. אם תבקשו לקבל ביצועים זריזים תידרשו לאמץ את המנוע ולהגיע לסל"ד גבוה בו המנוע תגובתי ומהנה יותר. תיבת ההילוכים תפקדה היטב בנהיגה יומיומית ולא הורגשו נפילות כוח בעת העברת ההילוכים. לעומת זאת, במצב נהיגה ספורט המנצל כל הילוך טוב יותר, נרשמה התמהמהות קלה בזינוק מעמידה. מאזדה CX-5 החדש עם כל 1,635 הקילוגרמים, מתקשה לשגר את עצמו קדימה כאשר נדרש לכך, אך יחידת ההנעה מנצלת היטב את הפוטנציאל הגלום בה ומאפשרת תנועה חלקה ויעילה ברוב המקרים.

מאזדה CX5

השלדה במאזדה CX-5 החדש משודרגת וקלה ב- 14% בהשוואה לדגם היוצא. מערך המתלים כולל תמוכות מקפרסון בציר הקדמי ומתלה רב חיבורי בציר האחורי. כבישים משובשים אינם פוגעים רבות בנוחות הנסיעה ומאזדה CX-5 החדש מצליח לשכך את רוב המהמורות, בעיקר בנסיעה בין עירונית. המרכב מרוסן ויציב במרבית תנאי הדרך ומתמודד היטב עם כבישים גליים. לרכב המבחן הנעה קדמית בלבד ומרווח גחון צנוע של 185 מ"מ אינו מספיק לטיפוס סלעים. אי לכך אין סיבה לנסות ולאתגר אותו בשבילים שאינם מיועדים לרכבים פרטיים.

מערכת ההיגוי בדגמי מאזדה תמיד זכתה לתשומת לב מיוחדת. במהלך נסיעה שגרתית במאזדה CX-5 החדש, מרגיש גלגל ההגה כבעל משקל מדויק אך בעת האצה חזקה מנסה מערכת ההיגוי החשמלית לתקן שגיאות היגוי העלולות להתרחש במהלך התאוצה ההתחלתית והדבר מורגש בתנועות של גלגל ההגה. גם בקרת היציבות, המסונכרנת עם מערכת ההיגוי, מתערבת באופן אגרסיבי כאשר הרכב נכנס לפניה מהירה תוך כדי האצה. למרות זאת, מערכת ההיגוי יעילה וטובה ברוב המקרים.

מאזדה CX5

מאזדה CX-5 החדש מצליח להשרות תחושת ביטחון שאינה מובנת מאליו ברכב בגודלו. אחיזת הכביש מעולה ומאפשרת נסיעה נינוחה גם במהירויות גבוהות ובדרכים מפותלות. תנוחת הנהיגה טובה, שדה הראיה לפנים רחב, והחיבור הטוב בין הנהג לרכב מאפשר נהיגה נינוחה. מערכות הרכב במאזדה CX-5 החדש מתפקדות בסינרגיה מושלמת האחת עם השנייה ובשורה התחתונה ניתן לומר כי חווית הנהיגה מהווה הנאה צרופה מסימפוניה יפנית משובחת.

צריכת דלק

בבדיקות מעבדה נמצא כי מהנדסי הרכב במאזדה הצליחו להפחית את צריכת הדלק של המנוע החדש ב- 15% לעומת המנוע בדגם היוצא. במהלך נסיעת המבחן נרשמה צריכת דלק של 11.4 ק''מ לליטר בנסיעה משולבת עם מזגן, שכללה גם קטעי מאמץ. נתוני היצרן מעידים על צריכת דלק בינעירונית של 17.4 ק''מ לליטר, אך הנתונים האמיתיים רחוקים מכך. דרגת זיהום האוויר הינה 13 מתוך 15.

מאזדה CX5

עלויות אחזקה

מאזדה CX-5 משווק עם שלוש שנות אחריות. שנתיים ראשונות ללא הגבלת קילומטרים ושנה שלישית עד 100 אלף ק"מ. הטיפולים השוטפים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון במוסך היבואן עומדת על 649 ₪, עלות הטיפול השני 1,094 ₪, עלות הטיפול השלישי 649 ₪ ועלות הטיפול הרביעי 1,462 ₪. סך ארבעת הטיפולים הראשונים ממוצע לסגמנט ועומד על 3,854 ₪ כולל מע"מ.

מאזדה CX5

עלויות חלקי החילוף והביטוח רק מעט גבוהות מהממוצע. מחיר פנס קדמי עומד על 4,492 ₪, מחיר פנס אחורי 1,822 ₪, מחיר מראת צד קומפלט עומד על 1,460 ₪, סט רפידות בלם קדמיות יעלה 503 ₪, וסט צלחות בלם קדמיות יעלה 906 ₪ במוסך היבואן. מחיר ביטוח מקיף לנהג בן 21 ללא תביעות ושלילות בעבר, עומד על כ- 7,000 ₪.

בטיחות

מאזדה CX-5 בגרסת אקזקיוטיב הבסיסית משווק בין היתר עם 6 כריות אוויר, חיישן תפוסה לביטול כריות אוויר במושב הנוסע הקדמי, מצלמת רוורס, מערכת בלימה אוטונומית עירונית, ומערכת מובילאיי בהתקנה מקומית. חבל שרק בגרסאות פרימיום היקרות מוצעות מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות כגון מערכת התרעה ותיקון סטייה מנתיב הנסיעה, מערכת זיהוי עייפות נהג (בגרסת הנעה כפולה), תאורת דרך אוטומטית, ותאורה אדפטיבית עוקבת פנייה.

מאזדה CX5

תמורה למחיר

מאזדה CX-5 בגרסת אקזקיוטיב הבסיסית משווק במחיר 167,000 ₪ וכולל בין היתר מושבי עור בגוון כהה או בהיר לבחירה, מושבים קדמיים חשמליים, מפתח חכם, בלם חניה חשמלי, בקרת שיוט, פנסי LED, וחישוקי 17 אינץ'. מחירה של גרסת הביניים לוקצ'ורי עומד על 179,000 ₪ ומוסיף למפרט האבזור פנסי LED עוקבי פניה, חישוקי 19 אינץ', וחלון גג. בתמורה ל- 192,000 ₪ ניתן לרכוש את מאזדה CX-5 בגרסת פרימיום הבכירה הכוללת בנוסף מערכת שמע מבית BOSE, תצוגה עילית, דיפונים עשירים יותר וחבילת מערכות בטיחות מתקדמות עליהן סיפרנו בפסקה הקודמת. מאזדה CX-5 פרימיום מוצע גם עם מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטרים בהספק 195 כ''ס והנעה כפולה. גרסה זו משווקת במחיר 215,000 ₪.

לצידו של מאזדה CX-5 ניתן למצוא מתחרים פופולריים כגון טויוטה ראב4 המציע מנוע היברידי, פיג'ו 3008 המציע חבילה מאובזרת ומעוצבת, וכן את יונדאי טוסון וקיה ספורטאז' רבי המכר המציעים מחיר כניסה נמוך משמעותית. למאזדה CX-5 ביצועים וצריכת דלק סבירים בלבד אך העיצוב מרשים, תא הנוסעים מרווח ומפנק, הנהיגה מהנה, ומוניטין אמינות וסחירות שאין להתעלם מהם.

מאזדה CX-5 היה ונותר מתחרה ראוי וחזק בסגמנט הקרוסאוברים הלוהט ביותר בישראל. אם רק היינו מקבלים חבילת מערכות בטיחות מתקדמות כסטנדרט, היינו סולחים על ביצועי המנוע הפושרים ואומרים בבטחון שיש כאן חבילה מנצחת עבור הלקוח הישראלי.

מאזדה CX-5 אקזקיוטיב אוטומט
מנוע בנזין 1,998 סמ"ק
הספק מרבי משולב 165/6,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 21.4/4,000 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית 6 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,550 מ"מ
רוחב כללי 1,840 מ"מ
גובה כללי 1,675 מ"מ
בסיס גלגלים 2,700 מ"מ
מיכל דלק 56 ליטרים
נפח תא מטען

442/1,342 ליטרים

משקל עצמי 1,635 ק"ג
מהירות מרבית 189 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 10.1 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 14.9 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 11.4 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 13 (מתוך 15)
ציון בטיחות ENCAP טרם נבחן
מחיר

167,000 ₪

מאזדה CX-5 2017