פיאט פולבק במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אדם רודן
  • 13 ספטמבר 2017
  • 0 תגובות

שוק הטנדרים בארץ נשלט מזה שנים בידי איסוזו דימקס המחזיק בנתח של כ- 50% מסך מכירות הפיקאפים בישראל. אל התחרות הצטרף לאחרונה שחקן אירופאי ראשון - פיאט פולבק, עם מפרט ותצורה מתאימים לתחרות ומנוע שרירי בהספק של 181 כ"ס ההופך אותו לחזק ביותר בקטגוריה. אם אתם תוהים כיצד יצרן איטלקי המתמחה בייצור מכוניות קטנות ואופנתיות, וחסר ניסיון בתחום הטנדרים, ידע לתפור טנדר במידות ובמפרט הנכון? אז נספר לכם על הסכם שיתוף פעולה עם מיצובישי המייצרת עבור פיאט טנדר תאום למיצובישי טרייטון, בשינויי עיצוב קלים כמובן.

פיאט פולבאק
יתרונות   מנוע, ביצועים, נוחות
חסרונות   מערכת מולטימדיה, התנהגות כביש

עיצוב ונוחות

פיאט פולבק הוא טנדר נאה. הפרופורציות נכונות ובגרסת ההנעה הכפולה, היחידה המשווקת בארץ, הפולבק נראה נכון לעבודה ובעל מראה קשוח כנדרש מטנדר במעמדו. החזית אגרסיבית ולא מצועצעת, וכוללת מספר אלמנטים בגוון כסוף. קשתות בתי הגלגלים מודגשות, מכסה המנוע נמתח הרחק לפנים, ותחתית הארגז נמתחת מעלה, אלמנט עיצובי שיכול היה לשפר את זווית הנטישה אלמלא הפגוש האחורי הנמוך. מידותיו של פיאט פולבק אינן צנועות, הוא נמתח לאורך של 5,285 מ"מ, רוחבו 1,815 מ"מ, וגובהו 1,780 מ"מ. אורך בסיס הגלגלים 3,000 מ"מ. מרווח הגחון עומד על 205 מ"מ. הארגז של הפולבק אינו מהגדולים בקטגוריה ונמתח לאורך של 1,520 מ"מ ורוחב של 1,470 מ"מ, אך מספיק לרוב השימושים לרכב מסוג זה. כמובן שניתן להתקין וו גרירה ונגרר ועל כך בהמשך.

פיאט פולבק

את תא הנוסעים של פיאט פולבק אפשר להגדיר כתכליתי. איכות ההרכבה מהודקת ומוצקה, אך העיצוב עצמו פשוט וספרטני, ללא שאר רוח. המחוונים נראים כאילו נלקחו משנות ה- 90, כך גם המתגים ואלמנטים עיצוביים נוספים. החומרים עצמם קשיחים ופשוטים בהתאם לייעודם. רכב המבחן עבר קרוב ל- 30,000 ק"מ לא פשוטים והבלאי בדיפוני תא הנוסעים ניכר. במרכז הקונסולה ניצבת מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית איטית ובאיכות ירודה, הכוללת מסך בהיר, לא רגיש מספיק למגע וברזולוציה נמוכה שכמעט ואינו נראה בשמש.

פיאט פולבק

רכב המבחן ברמת גימור פרימיום מתהדר במושבים עטויי עור נוחים ורחבים. המושבים הקדמיים כוללים גם חימום. ריפוד העור מתנקה בקלות אך איכותו נמוכה והוא סופג בקלות סימנים מחפצים חדים. גלגל ההגה עטוי עור ונעים למגע. מאחוריו שוכנים מנופים להעברה ידנית של ההילוכים. רשימת האבזור כוללת גם כניסה והתנעה ללא מפתח המקלים מאוד על ההתנהלות היום-יומית עם הרכב. לצד ידית ההילוכים ישנו מתג שליטה האחראי על מעבר בין הנעה אחורית לכפולה וגם על המעבר למצב LOW. בלוח המחוונים תצוגה המעדכנת את הנהג אודות מצב מערכת ההנעה.

פיאט פולבק

הנדסת האנוש בתא הנוסעים מסייעת להתמצאות מהירה, פתחי האוורור במקום הנכון, המתגים כולם גדולים וממוקמים בצורה נכונה. ישנם פקדי שליטה מגלגל ההגה על מערכת הקול, ואנחנו מוכנים לסלוח למתג ההתנעה הממוקם משמאל להגה, כמו בפורשה. הכניסה והיציאה מהרכב נוחים מאוד על אף הגובה הרב, בזכות מפתח דלתות רחב. בקורות A מותקנות ידיות אחיזה בנוסף לאלו שבתקרת הרכב, המקלות על הכניסה והיציאה מהמושבים הקדמיים.

בזכות כוונון חשמלי למושב הנהג, יחד עם הגה המתכוונן לגובה ולעומק קל למצוא תנוחת נהיגה טובה. הישיבה הגבוהה וקו החלונות הנמוך מעניק שדה ראיה טוב לצדדים. מכסה המנוע הנמתח הרחק לפנים מקשה על זיהוי נקודת קצה החרטום ומקנה תחושה של נהיגה במשאית קטנה. שדה הראיה לאחור מוגבל עקב שמשה אחורית קטנה שאחריה ניצב הארגז הארוך. בדיוק לשם כך נועדה מצלמת הרוורס השימושית. המרחב במושבים הקדמיים נדיב בכל הכיוונים, וגם גדולי מידות ירגישו בנוח. על אף היותו נוח למדי בקטגוריה, המושב האחורי מעט צפוף במרווח הברכיים והראש, וזווית משענת הגב זקופה מדי ועלולה לעייף בנסיעות ארוכות. אמנם אין פתחי מיזוג מאחור אך החלונות מאחור כהים והמזגן חזק מאוד ומגיע גם למושב האחורי. בתא הנוסעים של פיאט פולבק מספר תאי אחסון, העיקרי שבהם נמצא מתחת למשענת היד שבין המושבים והוא עמוק ובעל נפח אחסון מכובד. תא הכפפות מעט קטן, ובנוסף תמצאו תאי אחסון בדלתות המאפשרים אחסון של בקבוקי שתיה, וגם מחזיקי כוסות בין המושבים.

פיאט פולבק

הנסיעה בפיאט פולבק מפתיעה לטובה כשזוכרים שמדובר בטנדר קשוח. המתלים סופגים מהמורות בצורה יעילה ומצליחים לרסן ולסנן את רוב מפגעי הכביש. מבחינת נוחות הנסיעה מעניק פיאט פולבק תחושה קרובה מאוד למכונית משפחתית פרטית. גם כאשר הרכב ריק ממטען עדיין נשמרת רכות נסיעה סבירה בהחלט ביחס לסגמנט. פרופיל הצמיגים הגבוה ומהלך המתלה הארוך, מסייעים בספיגה יעילה של שיבושים. גם בשטח שומר הפולבק על נוחות הנסיעה והמתלים ממשיכים לעשות עבודה יעילה בריסון אבנים ובורות בשבילים ובשטח טכני. בכביש המהיר מתגלה הפולבק כקרוזר נהדר, בסיס הגלגלים באורך שלושה מטרים יחד עם צמיגים רחבים דואגים ליציבות כיוונית טובה. למעט רעש מנוע הדיזל נותר תא הנוסעים שקט אפילו במהירויות של כביש 6, ואין כל בעיה להתנייד בנעימים גם בנסיעות ארוכות בכביש המהיר.

ביצועים

בדומה לאחיו מיצובישי טרייטון בגרסת הדקאר, מתהדר פיאט פולבק בנתון הספק של 181 כ"ס ומומנט של 43.8 קג"מ, הגבוהים בקטגוריה. הביצועים על הכביש בהחלט משקפים זאת. אמנם ישנה השהיית טורבו קצרה, אך מיד כאשר מתחיל להיצבר הסל"ד והטורבו נכנס לפעולה, הפולבק נדחף קדימה במרץ ותיבת ההילוכים מתגלה כפרטנרית טובה וחלקה בעלת יחסי העברה קצרים. יחד עם המנוע מתקבלת יחידת הנעה חזקה ונעימה, ובכל מצב יש לפולבק מספיק כוח.

פיאט פולבק

כאשר יורדים מהכביש המהיר אל הכביש המפותל, מגלים התנהגות כביש מאתגרת. כמובן שלא ציפינו מטנדר עבודה בעל שלדת סולם לקצב דומה לשל מכונית ספורט, אך מרכז הכובד הגבוה והמתלים הרכים, יוצרים זוויות גלגול משמעותיות, המאותתות לנהג להוריד את הקצב בפניות, עוד לפני שאחיזת הצמיגים נכנעת. הבלמים חזקים ונושכים היטב ומספקים כושר בלימה נאות בכל מצב, אך הכיול הרך בבסיסו גורם לצלילת החרטום בעת בלימה ונסיקתו בעת האצה בצורה מורגשת.

פיאט פולבק

יכולת שטח

בשטח מציע פיאט פולבק יכולת טובה ומתגלה כפרטנר מוצלח לצליחת שבילים ושטח טכני. מרווח גחון נאה של 21 ס"מ ומכלולים קשוחים כדוגמת שלדת סולם וסרן אחורי חי מאפשרים טיפוס על סלעים ומעברים קשים. העברת ההנעה למצב 4WD LOW יחד עם נעילת הדיפרנציאל האחורי מאפשרים צליחת מכשולים גם בתנאי אחיזה חלקלקים. למנוע יש די כוח להעביר את הפולבק ברוב האתגרים שיציב בפניו השטח. זווית הגישה עומדת על 30 מעלות, זווית הנטישה עומדת על 22 מעלות ומוגבלת עוד יותר במידה ומותקן וו גרירה, בחלק מהמכשולים עלולה להשאיר אתכם עם זנב הרכב צמוד אל הקרקע. כמובן שרוב רכבי השטח העירוניים והקרוסאוברים האופנתיים ירימו ידיים בשטח עוד לפני שהפולבק יתחיל להזיע, אך ביחס לרכבי שטח של ממש, הפולבק לא יוכל להוות אלטרנטיבה מלאה.

פיאט פולבק

יכולת גרירה והטענה

ארגז הפולבק קטן ביחס למתחרים ומציע שפת הטענה גבוהה. לאחר העמסה של כ- 700 ק"ג הורגש שינוי באופי פעולתו של הסרן האחורי ונוחות הנסיעה השתפרה. קפיצי העלים המסורתיים בסרן האחורי של הפיאט הם בעלי מהלך ראשוני קשיח ונוקשה והעמסה של משקל משפרת את יכולת השיכוך והספיגה שלהם. המנוע השרירי מתמודד היטב עם המשקל הנוסף ומשנע את המרכב על מטענו ללא סימני מאמץ חריגים. רתימת עגלת נגרר לפולבק גם היא אינה מאתגרת את המנוע. תמרונים ברוורס עם נגרר מחובר הם משימה לא פשוטה. חיישני הרוורס אינם מפסיקים לזעוק ומצלמת הרוורס הופכת לא יעילה בעליל.

פיאט פולבק

צריכת דלק

פיאט פולבק הינו טנדר במשקל כבד של 1,875 ק"ג, נתון פתיחה מעט בעייתי בהקשר של חיסכון בדלק. נתוני היצרן מעידים על צריכת דלק משולבת של 13.3 ק"מ לליטר, דרגת הזיהום היא 15 מתוך 15. במהלך המבחן שכלל נהיגת שטח, מזגן שפעל בעוצמה מרבית, ונהיגה תובענית, נמדדה צריכת דלק משולבת של 7.6 ק"מ לכל ליטר סולר.

עלויות אחזקה

פיאט פולבק זקוק לטיפול תקופתי אחת לשנה או בכל 20,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון במוסך היבואן עומדת על 1,836 ₪, עלות הטיפול השני 2,340 ₪, עלות הטיפול השלישי 2,457 ₪. עלות שלושת הטיפולים הראשונים (המקבילים לארבעה טיפולים בטנדרים המתחרים הדורשים טיפול כל 15,000 ק"מ) עומדת על 6,633 ₪ כולל מע"מ ומציגה עלויות אחזקה שאינן נמוכות אך סבירות ביחס למקובל בפלח שוק זה. לזכותו של הפולבק טווח טיפולים ארוך ואחריות ארוכה ל- 4 שנים או עד 150,000 ק"מ, בזמן שלמתחרים אחריות לשלוש שנים או עד 100,000 ק"מ בלבד.

מחיר פנס קדמי עומד על 3,650 ₪, מחיר פנס אחורי 1,480 ₪, מחיר מראת צד שמאלית קומפלט עומד על 1,228 ₪, רפידות בלם יעלו 620 ₪, וצלחות בלם 526 ₪. גם עלויות החלפים סבירות ביחס לסגמנט.

פיאט פולבק

בטיחות

במבחן הריסוק של ארגון Euro NCAP שנערך בשנת 2015 קיבל מיצובישי טרייטון, אחיו התאום של פיאט פולבק, ציון של 4 כוכבים מתוך חמישה כשהוא מצוייד במערכות הבטיחות הכלולות במפרט הישראלי. אבזור הבטיחות כולל מערכת בקרת יציבות, שבע כריות אוויר עם אפשרות לנטרול כרית האוויר של הנוסע הקדמי, שתי נקודות עיגון ISOFIX במושב האחורי, ומערכת התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה שעובדת נהדר.

פיאט פולבק

תמורה למחיר

פיאט פולבק ברמת האבזור פרימיום הבכירה שהתייצבה למבחן נמכר תמורת 242,000 ₪, מחיר תחרותי ביחס למתחרים. בתמורה לכך תקבלו מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית עם מסך מגע בגודל 7 אינץ' ואפליקציית Waze מובנית, ריפודי עור, מושב נהג מתכוונן חשמלית, חימום למושבים הקדמיים, בקרת אקלים מפוצלת, כניסה והנעה ללא מפתח, מנופי העברת הילוכים מאחורי ההגה, קיפול מראות חשמלי, שמשות אחוריות כהות, חישוקי 17 אינץ', ונעילת דיפרנציאל אחורית. רשימת האבזור ארוכה ונדיבה ביחס למתחרים. גם יחידת ההנעה מציגה נתונים טובים ביחס למתחרים.

פיאט פולבק מציע איכות חיים טובה וחווית נסיעה נעימה, לצד יכולת שטח גבוהה ומראה קשוח. החיים עם טנדר לעבודה כוללים פשרות ביחס לאחזקת רכב פרטי או רכב פנאי שטח במחיר זהה, וכמובן שפיאט פולבק מיועד לרוכשים הזקוקים באמת לטנדר לעבודה. מאידך, במרחק לא גדול ממחירו של הפולבק ומתחריו עומדים הטנדרים האמריקאים הגדולים והבריונים הנהנים מהכרתם כמשאית לצרכי עסק. למתחרים הגדולים מאמריקה מנועים חזקים ותאי נוסעים נעימים ומרווחים אך גם ממדים מפלצתיים שלא מתאימים לכל בעל מקצוע. פיאט פולבק, אם כן, מיועד לאלה הזקוקים לטנדר קשוח לעבודה במידות שפויות, ומציע חבילת אבזור עשירה לצד נוחות נסיעה טובה, וכבונוס גם שנת אחריות נוספת.

עוד בנושא: טנדרים במבחן דרכים השוואתי

תודה מיוחדת ליוסי איטח על העזרה בצילומים.

פיאט פולבק 2.4 דיזל אוטומט 4X4 פרימיום
מנוע טורבו דיזל 2,442 סמ"ק
הספק מרבי משולב 181/3,500 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 43.8/2,500 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית 5 הילוכים
יחידת הנעה 4X4
אורך כללי 5,285 מ"מ
רוחב כללי 1,815 מ"מ
גובה כללי 1,780 מ"מ
בסיס גלגלים 3,000 מ"מ
אורך ארגז 1,520 מ"מ
רוחב ארגז 1,470 מ"מ
עומק ארגז 475 מ"מ
משקל עצמי 1,875 ק"ג
משקל העמסה מורשה 1,035 ק"ג
משקל כולל מורשה 2,910 ק"ג
כושר גרירה ללא בלמים 750 ק"ג
כושר גרירה עם בלמים 3,100 ק"ג
מרווח גחון 205 מ"מ
זווית גישה 30 מעלות
זווית נטישה 22 מעלות
מיכל דלק 75 ליטרים
מהירות מירבית 177 קמ''ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) חסר נתון
צריכת דלק משולבת (יצרן) 13.3 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 7.6 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 15 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 4 כוכבים (מתוך 5. מבחן משנת 2015)
רמת אבזור בטיחותי 3 (מתוך 8)
מחיק 242,000 ₪

פיאט פולבק 2017