מרצדס CLA החדשה 2026 מושקת ביש...
כלמוביל, יבואנית מרצדס לישראל, משיקה את הדור החדש של מכונית הקופה 4 דלתות מרצדס CLA - הדגם הנמכר ביו...
בוריס רוזנר 25 נובמבר 2025
בעשור האחרון התחוללה טרנספורמציה בקיה. מיצרן המייצר מכוניות פשוטות עם מכלולים מיושנים, לעיתים תוך התבססות על דגמים קודמים של יצרניות אחרות, הפכה קיה למשהו אחר לחלוטין. נקודת המפנה הראשונה הייתה המעבר לבעלות יונדאי בעלת החזון שהציבה יעדים שאפתניים ודאגה גם לעמוד בהם. בהמשך גוייס למשימה מעצב העל פיטר שרייר שהגיע מפולקסווגן ויצר פנים למהפכה של קיה עם עיצובים שהפכו את דגמיה למבוקשים ואף נחשקים.
| קיה ריו האצ'בק | |
|---|---|
| יתרונות | מרווח בתא הנוסעים, אחריות ארוכה |
| חסרונות | יחידת הנעה מיושנת, אבזור בטיחות דל, אבזור בגרסת הסדאן |
במקביל למהפכות שביצע היצרן, חל מפנה גם בהקשר הישראלי. קיה החליטה להפסיק את ההתקשרות עם סמל"ת אשר שיווקה את קיה בישראל ובחרה בטלקאר כיבואנית החדשה שלהם לארץ הקודש. בשורה התחתונה הפכה קיה לאחד המותגים הפופולריים ביותר בישראל ומזנבת ביצרנית האם - יונדאי בתחרות על תואר המותג הנמכר ביותר בישראל. דגמים כמו קיה פיקנטו וספורטאז' הפכו רבי מכר ומובילים את המכירות בקטגוריות אליהם הם משתייכים.
ומה עם קיה ריו, כלת השמחה? הריו היוצאת הייתה מכונית נאה והציגה התקדמות משמעותית בסעיפי העידון, נוחות הנסיעה, והמרווח בתא הנוסעים ביחס לדור היוצא. עקב האכילס של קיה ריו הופיע בסעיף יחידת ההנעה. עיקר המכירות בישראל שווקו לציי רכב ורוב הרכבים נמכרו בגרסת 1.4 האוטומטית אשר סיפקה ביצועים פושרים תוך צריכת דלק גבוהה.
עיצוב ונוחות
קיה ריו החדשה נטשה את העיצוב העגלגל של הדגם הקודם ומציגה עיצוב אשר משייך אותה מיידית למשפחת דגמי קיה הנוכחית. הפרופורציות הרבועות משייכות אותה גם אל קרובת משפחה אחרת, יונדאי i20 עם קווים ויציבה דומה. בחזית הפך אף הנמר לצר ובולט והוא מחליף את הגריל במשטח פלסטיק שחור מבריק. הפנסים משוכים לאחור וכוללים תאורת לד ליום בצורת פרסה. הפגוש הקדמי פוער לוע גדול, ובפינות מותקנים פנסי ערפל בגומחות המדמות כונסי אוויר. הפרופיל נאה וכולל משחקי עומק ומשטח קעור בתחתית הדלתות. עיצוב החישוקים נאה אך קוטרם קטן מעט. מאחור צמד פנסים גדולים ונאים, שמשה אחורית קטנה ופגוש שקצהו מעוצב כמעין דיפיוזר עדין. מכונית המבחן לא משכה תשומת לב ומבטי סקרנים חרף היותה חדשה לחלוטין על כבישי ישראל. מי שעוררה עניין הייתה לוחית הרישוי החדשה בת 8 הספרות.
קיה ריו החדשה מתברגת בין הגדולות שבמכוניות הסופר מיני, אורכה 4,065 מ"מ, רוחבה 1,725 מ"מ, גובהה 1,460 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,580 מ"מ.
בתא הנוסעים נרשמה מהפכה, והעיצוב החדש בהחלט מקרב את הריו אל אחיותיה נירו, ספורטאז', ופיקנטו. קווי העיצוב הכלליים ובראשם הדשבורד הנמוך כוללים קווי רוחב רבים התורמים לתחושת המרווח בתא הנוסעים. מסך המולטימדיה מעוצב כטאבלט ובולט בראש הקונסולה המרכזית, אך עיצובו פוגם מעט בהרמוניה בתא הנוסעים. בכל התנעה של הרכב מציג המסך הערת אזהרה אודות השימוש בו בזמן הנהיגה, והתצוגה לא תתחלף עד אישור קריאת האזהרה ע"י מגע במסך. מתגי בקרת האקלים מעוצבים באופן מקורי ונאה. גלגל ההגה נאה וכולל מתגי שליטה במערכת השמע ובמחשב הדרך. לוח המחוונים מואר בתאורה לבנה והוא ברור ונוח לשימוש. למחשב הדרך תצוגה גדולה ונאה והנתונים מוצגים בפונט גדול וקריא. עיצוב דיפוני הדלתות משמים והם חסרים משטח מרופד או לפחות כזה העשוי חומר רך למגע.
הנדסת האנוש בקיה ריו מוצלחת ונראה כי גם נהג מזדמן לא יתקשה לתפעל את הרכב. המושבים קשיחים ותנוחת הישיבה מעט נמוכה, מושב הנוסע לא מתכוונן לגובה. סף החלונות נמוך והראות לצדדים טובה מאוד. הראות לאחור פחות מוצלחת עקב שמשה קטנה אך לרשות הנהג מצלמת רוורס איכותית המציגה תמונה ברורה גם בחשיכה. מאחור מציעה קיה ריו מרווח נאה לשלושה ילדים או שני מבוגרים, ונראה שבשעת הצורך גם שלושה מבוגרים יוכלו לשבת שם מבלי להביע מחאה. לרווחת הנוסעים מאחור שקע V12 להטענת טלפונים סלולריים.
הדיפונים בתא הנוסעים פשוטים ונוקשים אך נראים טוב בסך הכל. איכות ההרכבה לא הרשימה ובכבישים משובשים ומקורצפים נשמעו קרקושי פלסטיק. התנחמנו בכך שהעור המחפה את ההגה ובורר ההילוכים נעים מאוד למגע. התאורה בתא הנוסעים מעט מאכזבת והוא לא מואר מספיק בחשיכה. לא התחברנו לתאורת מראות האיפור המופעלת בעזרת כפתור ונכבית בקיפול סוכך השמש.
תא הכפפות גדול אך עשוי פלסטיק פשוט וזול. בתחתית הקונסולה המרכזית חלל אחסון בשני מפלסים, אחד מעל חיבורי השמע והחשמל והשני מתחת. לפני בורר ההילוכים שני מתקני אחסון לכוסות ואחד מהם מאכלס את המאפרה. משענת היד מחופה עור נעים למגע וחושפת בפתיחתה חלל אחסון שימושי. לקיה ריו תא מטען בנפח 300 ליטרים, והשילוב בין רצפת התא העמוקה לסף הטענה גבוה יאלץ הנפה של המטען לגובה. המושב האחורי מתקפל אך לא לאותו המפלס של רצפת תא המטען.
קיה ריו החדשה זכתה לכיול מתלים קשיח בסגנון גרמני. למרות זאת נוחות הנסיעה השתפרה באופן ניכר לעומת הדור הקודם. קיה ריו כבר לא מתרגשת ולא מקפצת מעל כל מהמורה. רק בכבישים גליים במיוחד עסוקה מערכת המתלים ומתקשה לשכך את כל המהמורות, והסרן האחורי מרגיש קופצני ומתקשה לעקוב אחר תוואי הכביש. ריסון המרכב השתפר לבלי היכר, זוויות הגלגול מתונות מאוד ורכינת המרכב בפניות כמעט ואינה מורגשת. בידוד הרעשים לא מושלם. רעשי הרוח זוכים לבידוד טוב והמנוע משמיע מחאה רק בסל"ד גבוה במיוחד. רעשי כביש וצמיגים לעומת זאת חודרים אל תא הנוסעים גם במהירויות נמוכות והשאון מועצם בכבישים משובשים.
ביצועים
יחידת ההנעה של קיה ריו מתקשה להרשים עוד בשלב המפרט. בזמן שחברותיה בקטגוריית הסופר מיני מתחדשות במנועי טורבו קומפקטיים, ירשה קיה ריו החדשה מהדגם הקודם מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.4 ליטרים. המנוע איבד 9 סוסים כדי להתאים לתקני זיהום האוויר החדשים וקיה ריו החדשה מסתפקת ב- 100 כ"ס הזמינים ב- 6,000 סל"ד, ומומנט של 13.6 קג"מ הזמינים ב- 4,000 סל"ד. למנוע משודכת תיבת 6 הילוכים אוטומטית עם אפשרות להעברת הילוכים ידנית בעזרת הבורר. נתוני הביצועים הרשמיים טוענים לתאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 13.4 שניות.
ביציאה מסוכנות קיה עוד היינו אופטימיים, הריו הפתיעה עם תגובה מיידית ללחיצה על הדוושה וקיווינו שלמרות הנתונים הפושרים על הנייר היא תספק ביצועים טובים. ביציאה מהעיר הריו לא הצליחה להרשים, תיבת ההילוכים סירבה לרדת אל מתחת להילוך רביעי גם כשהלחץ על דוושת התאוצה גבר. כשהחלטנו להוריד הילוך ידנית לא נרשם שיפור משמעותי בתאוצה אך שאון המנוע התחזק. בתוואי נסיעה שכלל עליות רבות, גם אם בשיפוע מתון יחסית, הריו הייתה מעייפת והציגה ביצועים לא מספקים ביחס למקובל בקטגוריית הסופר מיני.
התנהגות הכביש של קיה ריו הבהירה כי תוכל להתמודד בקלות עם יחידת הנעה חזקה יותר. זוויות הגלגול המתונות אותן הזכרנו קודם מעניקות תחושת ביטחון גבוהה בכבישים מפותלים, ובהחלט ניתן לשמור על קצב נאה בין העיקולים בתנאי שהכביש לא כולל עליות. על ריגושים אין טעם להרחיב. ההגה של הריו מדויק מבעבר אך לא מתקשר עם הנהג, משקלו משתנה לפי מהירות הנסיעה כך שהוא קל מאוד בעיר וקשיח יותר בשיוט לטובת יציבות עדיפה. בקיה מספרים על מספר מערכות חדשות אשר אמורות לשפר את הניהוג וביניהן מערכת לחלוקות מומנט בעזרת הבלמים, בקרת בלימה בקו ישר, ופיצוי על דעיכת דוושת הבלם. לא הרגשנו את פעולתן של מערכות אלו אך נוכל לומר שמדובר במכונית עם אחיזת כביש טובה והתנהגות כביש בטוחה מאוד גם במהירויות גבוהות.
צריכת דלק
קיה ריו החדשה טוענת לצריכת דלק משולבת של 16.6 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. ימי המבחן של קיה ריו כללו בעיקר נסיעות רגועות בכבישים מהירים וכניסה אחת קצרה אל העיר. על פי הבדיקה שלנו עמדה צריכת הדלק על 11.7 ק"מ לליטר, תוצאה לא מרשימה הנמצאת באחריותה של יחידת הכוח המיושנת. דרגת הזיהום של קיה ריו החדשה היא 7 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
קיה ריו נזקקת לטיפול אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון במוסך היבואן עומדת על 502 ₪, עלות הטיפול השני 929 ₪, עלות הטיפול השלישי 856 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 929 ₪. עלות הטיפולים עד 60,000 קילומטרים מסתכמת ב- 3,216 ₪, לא זול אך גם לא יקר באופן חריג.
הפנס הקדמי יקר ועלותו 4,462 ₪, עלות הפנס האחורי 1,463 ₪, עלות מראת צד קומפלט 2,890 ₪, עלות סט צלחות בלמים 868 ₪, ועלות סט רפידות בלמים 460 ₪. גם בסעיף חלקי החילוף מציגה קיה ריו עלויות שאינן זולות אך גם לא גבוהות באופן ניכר לעומת המתחרות. את האס האמיתי שולפת קיה ריו כשמגיעים לאחריות. היא משווקת עם אחריות יצרן מלאה לשלוש שנים ללא הגבלת קילומטרים, ולקוחות פרטיים ייהנו מאחריות נוספת על המנוע ותיבת ההילוכים עד חלוף 7 שנים או 150,000 ק"מ.
בטיחות
קיה ריו החדשה עברה את מבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP בחודש ספטמבר 2017 ונבחנה בשתי גרסאות, האחת ללא אבזור בטיחות מתקדם, והשנייה עם חבילת אבזור הבטיחות המקורי הכולל בלימה אוטונומית בעיר ומחוץ לעיר עם זיהוי הולכי רגל, ומערכת לתיקון סטייה מנתיב הנסיעה. לצערנו לישראל מיובאת הגרסה ללא מערכות הבטיחות והיא זכתה לציון ריסוק של שלושה כוכבים בלבד מתוך חמישה. הגרסה המצויידת במערכות הבטיחות המתקדמות ואינה מיובאת לישראל זכתה לציון מלא של חמישה כוכבים.
במהלך השקתה של קיה ריו החדשה בישראל התייחס היבואן לנושא מערכות הבטיחות החסרות וסיפר כי בעקבות החלטה של היצרנית, מגיעות המכוניות המשווקות בישראל מהמפעל במקסיקו שלא מייצא מכוניות עם מערכות בטיחות מקוריות מחוץ ליבשת אמריקה. היבואן יפעל בהמשך לשיפור האבזור הבטיחותי בדגמים המשווקים בישראל. אבזור הבטיחות במפרט הנוכחי כולל 6 כריות אוויר, מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים, ומערכת התרעה מסוג מובילאיי 360 בהתקנה מקומית.
תמורה למחיר
קיה ריו החדשה במרכב האצ'בק משווקת בישראל ברמת אבזור אחת המכונה GX. האבזור כולל בין היתר מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך בגודל 7 אינץ', מצלמת רוורס מקורית, בקרת אקלים דיגיטלית, חיבורי AUX ו- USB, בקרת שיוט, פנסי ערפל קדמיים עם תאורת סיוע בפניה, מראות צד עם קיפול חשמלי, וחישוקים קלים בקוטר 15 אינץ'. הדגם החדש של קיה ריו מציג ירידת מחיר לעומת קודמו והוא מוצע תמורת 95,900 ₪.
לאחרונה הצטרפה להיצע גם גרסת סדאן המציעה בחירה בין מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטרים כמו ברכב המבחן, למנוע בנזין בנפח 1.6 ליטרים בהספק 123 כ"ס. רמת האבזור בגרסת הסדאן נמוכה מרמת האבזור בגרסת ההאצ'בק, ובין היתר חסרה חישוקים קלים, תאורת לד ליום, ומערכת מולטימדיה.
בניגוד למה שלמדנו לקבל מקיה בשנים האחרונות, את המבחן של הריו החדשה אנחנו לא מסיימים עם הרגשה שמדובר בלהיט הבא. קיה ריו לא התקדמה מספיק, העיצוב החיצוני פושר ולא מצליח להתבלט, תא הנוסעים נאה אך האבזור סביר ולא יותר. יחידת ההנעה היא נקודת מכשול משמעותית עבור הריו, היא חלשה ולא מספקת ביצועים הולמים. עניין נוסף הוא ציון הבטיחות הנמוך ואבזור הבטיחות החסר שהופך לסטנדרט אצל המתחרות.
קיה ריו החדשה מציעה תחבורה בסיסית ופשוטה להגיע מנקודה לנקודה, ללא ריגוש וללא ערך מוסף. אנו מאמינים שהיא תקרוץ בעיקר למי שמחפש מכונית בסיסית, אמינה ובעלת אחריות ארוכה.
| קיה ריו האצ'בק 1.4 אוטומט GX | |
|---|---|
| מנוע | בנזין 1.4 ליטרים |
| הספק מרבי משולב | 100/6,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 13.6/4,000 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,065 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,725 מ"מ |
| גובה כללי | 1,460 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,580 מ"מ |
| מיכל דלק | 45 ליטרים |
| נפח תא מטען |
300 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,167 ק"ג |
| מהירות מרבית | 173 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 13.4 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 16.6 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 11.7 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 7 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות ENCAP | 3 כוכבים (2017) |
| רמת אבזור בטיחותי | 6 (מתוך 8) |
| מחיר |
95,900 ₪ |
כלמוביל, יבואנית מרצדס לישראל, משיקה את הדור החדש של מכונית הקופה 4 דלתות מרצדס CLA - הדגם הנמכר ביו...
בוריס רוזנר 25 נובמבר 2025
יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל, מודיעה על השקת טויוטה קורולה סדאן המשפחתית, הפעם ממפעלי החברה ...
בוריס רוזנר 24 נובמבר 2025
לאחר המתנה ארוכה, פורשה מסירה את הלוט מעל פורשה קאיין החשמלי שהינו הדגם הסדרתי החזק ביותר של החברה ב...
בוריס רוזנר 20 נובמבר 2025
שלמה מוטורס, יבואנית BYD לישראל, משיקה היום את רכב הפנאי BYD אטו 2 הניצב מתחת ל- BYD אטו 3 המוכר ומת...
בוריס רוזנר 20 נובמבר 2025
ג'יפ ריקון (Recon) מציע אלטרנטיבה חשמלית לג'יפ רנגלר הקשוח ומיועד לחובבי טיולים המעוניינים ליהנות מח...
בוריס רוזנר 19 נובמבר 2025
רנו חשפה היום את הדור השישי של רנו טראפיק E-Tech המסחרית אשר תגיע לשוק במחצית השניה של 2026 עם מערכת...
בוריס רוזנר 19 נובמבר 2025