סקודה חותכת מחירים באלפי שקלים
שוק הרכב הישראלי משתנה לנגד עינינו. המותגים הסינים הרבים מגבירים את התחרות והמותג הצ'כי הוותיק נאלץ ...
בוריס רוזנר 04 דצמבר 2025
חגורות בטיחות, מערכות בלימה מתקדמות וכריות אוויר הן כבר תקן חובה המופיע במפרט של כל רכב המיוצר בשנים האחרונות. אנחנו יודעים שככל שאמצעי המיגון ברכב טובים יותר, משתפרים תנאי הביטוח המקיף שלנו, אך חשוב יותר שהרכב יוכל להגן עלינו באופן המיטבי. אז כיצד נדע עד כמה הרכב בטיחותי? לשם כך נערכים מבחני ריסוק כמעט לכל רכב חדש שיוצא לשוק.
מתי נוצרו מבחני הריסוק?
למרות השיפור המתמיד בטכנולוגיות ובמערכות מצילות חיים ברכבים, לצערנו תאונות דרכים עדיין מתרחשות. ככל שכמות הרכבים בכבישים עולה גם אחוז הנפגעים עולה ולכן יצרניות הרכב לא מפסיקות לחקור ולפתח אמצעי בטיחות, כדי להפחית באופן משמעותי את הפגיעה והנזק במקרה של תאונת דרכים.
מבחני הריסוק נולדו בשנות השלושים של המאה הקודמת, כאשר תאונות דרכים הפכו לשכיחות יותר וחומרת הפציעות בהן עלתה וכללה מקרי מוות. כדי לדמות נוסעי רכב בזמן תאונה, בהתחלה השתמשו בבעלי חיים כמו חזיר ושימפנזה, ואפילו בגופות אדם כדי לבחון את השפעת הריסוק, אך מסיבות אתיות ומדעיות פותחו בובות מבחן הריסוק.
יזע ודמעות, בלי דם
יצרניות הרכב מרבות להציג בסרטוני הפרסומת שלהן את תוצאות מבחני הריסוק, לא רק כדי להעביר מסר של בטיחות אלא גם כדי להתגאות בפיתוחים הטכנולוגיים המעידים על רמת החדשנות של החברה. גאווה זו מושגת בהשקעה אדירה של כסף, כאשר עשרות רכבים מכל דגם מוקרבים למען מבחני הריסוק. הנחת היסוד היא שתאונות דרכים ימשיכו להתרחש, ולא ניתן לשלוט באופי הנהגים, לקבוע את תנאי השטח או לחזות נסיבות נוספות שבגללן תתרחש תאונה. לכן נערכים מבחני הריסוק לפני שהמוצר הסופי עולה לכביש.
מסע בין כוכבים
היום קיימות מספר שיטות לביצוע מבחני ריסוק ותקנים שונים על פי דרישות השווקים. הארגון הנפוץ ביותר שהתקן שלו גם מוכר בישראל, הינו היורו NCAP. שיטת הדירוג של יורו NCAP מבוססת על בין כוכב אחד לחמישה כוכבים, כאשר ציון של כוכב אחד מייצג הגנה נמוכה על נוסעי הרכב וחמישה כוכבים מצביעים על הגנה מצוינת ואבזור בטיחותי התורם לשמירה על שלומם של הנוסעים. כך למשל, ברכב המדורג בכוכב אחד, הסיכוי לפציעה אנושה או למוות עומד על 46% במקרה של התנגשות במהירות של 64.4 קמ"ש, בעוד שברכב עם ציון של חמישה כוכבים, הסיכוי מצטמצם לפחות מ- 10%.
המספרים ששומרים עלינו
ארגון יורו NCAP מתגאה בריסוק 1,800 כלי רכב לאורך 20 שנות קיומו. כדי לבצע מבחן ריסוק בודד, נדרשים בין 5-6 אנשי צוות, המכינים את התשתית למבחן במשך יומיים. על מנת להשלים סדרה של מבחני ריסוק, נדרשים 4 רכבים מהדגם הנבחן, ובמקרים מסוימים אף יותר.
עלות כלל הרכבים שרוסקו במבחנים מגיעה למעל 160 מיליון אירו, אך המספר החשוב יותר הוא כ- 78,000 בני אדם שחייהם ניצלו על בעקבות מבחני הריסוק והתקנים שהארגון מוביל באירופה ובעולם.
מאיפה תבוא המכה הבאה
כדי להעניק ציון ריאלי, מבחני הריסוק מדמים תאונות המבוססות על נתונים סטטיסטיים תוך בחינת דגמי רכב שונים באותן סיטואציות. המבחנים כוללים התנגשות חזיתית, התנגשות צד ופגיעות בחלקו האחורי של הרכב במגוון מהירויות המוגדרות מראש, כשהמשותף לכולן הוא הדמיית מצב של סכנת חיים.
כדי לנתח בצורה מדויקת את הנזקים וחומרת הפגיעות, ממוקמות בכל רכב בובות ריסוק. למרות שצילומי הריסוק של הרכב ומראה הבובות המתעופפות מרתיעים מאוד, הם מהווים חותמת לבטיחות הרכב. דגמי רכבים אשר נכשלו במבחן הריסוק, נשלחים לתכנון מחדש של תאי הנוסעים, מערכות הבלימה, אזורי הקריסה ושלדת הרכב. כלומר משמעות העמידה במבחן היא הצלת חיים.
מבוסס על סיפור אמיתי
טכנולוגיה מתקדמת מאפשרת לערוך היום סימולציות ריסוק רכבים באמצעות מחשב בלבד. הרי ניתן לבנות אלגוריתם שיחשב נתונים כמו משקל הרכב, אזורי הקריסה, מהירות והתנגדות, כדי לחשב את מידת הנזק לרכב ולנוסעים.
במקרה כזה החיסכון הכלכלי יכול להיות עצום, אלא שנכון להיום העולם עוד לא מוכן לקבל תוצאות של מבחני דמה כתחליף למבחן ריסוק ממשי של כלי רכב. במקרה הזה, אולי בכל זאת עדיף "לבזבז" עוד כמה מיליוני דולרים, כדי לקבל וודאות שנעשו מירב המאמצים כדי לשמור על חיי אדם.
לסיכום
מבחני הריסוק הם השיטה המובילה היום כדי לקבוע את מידת הבטיחות של הרכב שלכם, והם הולכים להישאר פה לעוד זמן רב. מאחר וזו השיטה המקובלת בכל העולם, מומלץ להתייחס לנתוני הבטיחות המתפרסמים, לפני רכישת רכב חדש.
עד 3 חודשים מתנה בביטוח מקיף לרכב - קבלו עכשיו הצעה אונליין!
שוק הרכב הישראלי משתנה לנגד עינינו. המותגים הסינים הרבים מגבירים את התחרות והמותג הצ'כי הוותיק נאלץ ...
בוריס רוזנר 04 דצמבר 2025
גיאו מוביליטי, יבואנית ג'ילי לישראל, צפויה להשיק רשמית את רכב הפנאי ג'ילי סטאריי (GEELY Starray EM-i...
בוריס רוזנר 02 דצמבר 2025
טלקאר, יבואנית קיה לישראל, מודיעה על השקת קיה ספורטאז' הייבריד לונג 2026 לאחר מתיחת פנים על מנת להתח...
בוריס רוזנר 01 דצמבר 2025
ליפמוטור C10 החשמלי אשר הושק לראשונה בסוף 2024 עם טווח נסיעה של עד 424 ק"מ וטעינה חד פאזית איטית, מג...
בוריס רוזנר 01 דצמבר 2025
פריסבי, יבואנית אלפין לישראל, משיקה הבוקר את אלפין A290 החשמלית - גרסת הביצועים של רנו 5 אשר גם היא ...
בוריס רוזנר 27 נובמבר 2025
כלמוביל, יבואנית ג'נסיס לישראל, משיקה את רכב הפנאי החשמלי ג'נסיס GV70 EV לאחר מתיחת פנים הכוללת תא נ...
בוריס רוזנר 27 נובמבר 2025