אופל פרונטרה שבעה מושבים במבחן...
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
תארו לעצמכם את חווית הנהיגה במכונית המשלבת בין שתי אידאולוגיות חיים מנוגדות ועושה זאת בהרמוניה מושלמת. מכונית המחברת בין עיצוב מרהיב וחדשני לבין ניחוח נוסטלגי של שושלת רכבים עתיקת ימים. מכונית המצליחה להעניק לשוהים בה ניחוח אריסטוקרטי מאופק המעורבב בריח של רוחות מלחמה מסרט אקשן הוליוודי. כזו היא יגואר F-TYPE, יצירת מופת של הפכים.
| יגואר F-TYPE קבריולט | |
|---|---|
| יתרונות | יחידת הנעה, ביצועים, עיצוב |
| חסרונות | העדר מערכות בטיחות אקטיביות, שימושיות, מחיר |
נסיעה במכונית ספורט אדומה ובוהקת תמיד נתפסה בעיניי כמגוחכת ומעט מתנשאת, בטח כשהגג פתוח, אבל אחרי שהתיישבתי מאחורי ההגה של הבריטית הצעקנית, לא הצלחתי למחוק את החיוך מהפנים למשך שבוע וחצי. במהלך הימים בהם נהגתי ביגואר F-TYPE הבנתי כי זו מתמודדת רצינית על תואר מכונית הקבריולט היפה ביותר שנחתה בארץ הקודש אי פעם. בכך תמכו אינספור מבטים מעוררי השתאות והמון פרגון ישראלי אמיתי.
עיצוב ונוחות
אין קושי לזהות כי בלבם של מעצבי יגואר F-TYPE שמור מקום של כבוד לשושלת יגואר E-TYPE הוותיקה. הקבריולט היפיפייה של שנות השישים הייתה מסובבת ראשים סדרתית ואף זכתה לתואר ''המכונית היפה ביותר שיוצרה אי פעם'' מפי לא אחר מאנזו פרארי בכבודו ובעצמו. מעניין מה היה אומר על נכדתה הצעירה של ה E-TYPE לו היה זוכה לראותה.
מכסה המנוע ארוך ונמתח הרחק אל עבר האופק, ובקצהו גריל קדמי המוכר מדגמי יגואר אחרים. פנסי החזית המחודדים ממוקמים בקצוות המרכב ומעניקים לרכב חזות חייתית, כיגואר המשחר לטרף. הפנסים בעלי תאורת יום מסוג LED ותאורת דרך עוצמתית מסוג בי-קסנון. בצידי הפגוש הקדמי נפערו כונסי אוויר מעוצבים.
הפרופיל נמוך וקרבי אך בו זמנית מציג קווי מתאר אלגנטיים וזורמים. חישוקי ה- 19 אינץ' ברכב המבחן הגיעו בצביעה דו-גונית ותורמים אף הם לנוכחות הקרבית. סף החלונות נמוך ומאפשר שדה ראייה טוב כאשר הגג מופשל. ידיות פתיחת הדלתות מוטמעות בתוך הדלתות ומציצות החוצה בתנועה חרישית ואלגנטית בפתיחת הרכב באמצעות השלט, והן ללא ספק אחד הגימיקים המעניינים של יגואר F-TYPE.
חלקה האחורי של יגואר F-TYPE מרשים לא פחות מחלקה הקדמי. על אף כי דגמי קבריולט רבים סובלים מסרח עודף משמעותי מאחור הנועד לאחסן את הגג הנפתח, מציגה F-TYPE אחוריים מושכים ובעלי פרופורציות מדוייקות ביחס לגופה החטוב. הפנסים האחוריים דקים, מחודדים ונמשכים קדימה מתא המטען אל עבר בתי הגלגלים המנופחים. פתחי המפלט הממוקמים במרכז הפגוש האחורי מעוצבים כשתי חצוצרות וכך הם גם נשמעים.
גג הבד עובר ממצב פתוח לסגור בפחות מ- 12 שניות ומאפשר פתיחה וסגירה בעת נסיעה עד למהירות של 50 קמ''ש. כאשר הגג פתוח ומאוחסן מאחור, הנסיעה במכונית מעניקה תחושה אוורירית ומחוברת לסביבה בנוסף למשבי רוח מרעננים. במהירויות גבוהות נוצרות מערבולות אוויר בתא הנוסעים, מה שכנראה ניתן היה לפתור בעזרת מגן רוח יעיל יותר. לאחר סגירת הגג הופך תא הנוסעים לחלל קטן, צפוף ומעט קלסטרופובי.
צליל המנוע ערב מאוד לאוזן אך לזמן מוגבל בלבד, שכן לאחר נסיעה ממושכת הוא הופך למטרד החודר את בידוד הרעשים המינימליסטי בתא הנוסעים ומקים התנחלות קבע באוזני הנהג. אין ספק כי יגואר F-TYPE נראית הרבה יותר טוב כאשר הגג פתוח, אך מצליחה להרשים גם כאשר גג הבד השחור פרוש מעליה. אהבנו במיוחד את הכנף האחורית הנפתחת אוטומטית בזמן נסיעה במהירות גבוהה או באמצעות מתג בתא הנוסעים.
עיצוב הפנים אינו נופל מעיצוב החוץ. איכות ההרכבה גבוהה והנדסת האנוש מוצלחת. גלגל ההגה קטום, בשרני ובמרכזו ניצב בגאווה סמל היגואר המזנק. לגלגל ההגה שלוש צלעות, כאשר על הצלעות העליונות ממוקמים מתגי שליטה על מערכת המולטימדיה, בקרת השיוט וקישוריות הבלוטות'. פחות אהבנו את מתג כיוונון גובה ועומק ההגה החשמלי שהינו קטן ומרגיש זול.
לוח המחוונים מציע מדי מהירות וסל''ד אנלוגיים ומחשב דרך עם צג דיגיטלי בגודל 3 אינץ'. הקונסולה המרכזית קרובה אל הנהג ומקלה על הגישוש אחר הפקדים השונים בה בעת הנהיגה. הנוסע לעומת זאת אולי יחוש מעט מקופח ויידרש למתוח את זרועותיו על מנת להגיע אל הפקדים הרחוקים ממנו. יגואר דאגה לעוד גימיק מדליק - פתחי מיזוג המתרוממים ממקום מנוחתם בראש הדשבורד בזמן הדלקת המזגן.
מערכת המולטימדיה המקורית מתפקדת בצורה חלקה ומהירה. במהלך המבחן לא נרשמו תלונות או באגים כלשהם. הממשק החדש של יגואר מתוכנן באופן חכם ואינטואיטיבי ומציע תפעול קל וברור, הן ממתגי השליטה המרכזיים והן ממתגי קיצורי הדרך הממוקמים על גבי גלגל ההגה ובצידי המסך. על אף שהמערכת מתפקדת ללא דופי, מורגש חסרונה של תוכנת ניווט בשפה העברית. תוכנת הניווט המקורית של יגואר אינה מוצאת יעדי ניווט בשפה העברית אשר הוקלדו באנגלית. כמו כן המערכת אינה מספקת מידע על עומסי תנועה ומכמונות מהירות. מכיוון שמערכת המולטימדיה אינה מאפשרת שיתוף מסך עם צג המכשיר הסלולרי, הופך השימוש במכשיר הנייד למסורבל. מערכת השמע כוללת 8 רמקולים איכותיים מבית MERIDIAN הבריטית, ומפיקה צליל מעולה.
הישיבה ביגואר F-TYPE נמוכה מאוד כך שהרגליים שלוחות קדימה. מושבי העור האיכותיים משלבים בד נושם ונעים למגע. המושבים תומכים בגב התחתון וניתנים לכוונון חשמלי באמצעות פאנל השליטה הממוקם בדלת. את כיוונון המושב ניתן לשמור בזיכרון וליצור איפיונים לשני נהגים עם העדפות שונות. הכניסה והיציאה מהרכב אינן עניין של מה בכך, עקב גובהה הנמוך של המכונית.
מספר תאי אחסון קטנטנים המפוזרים בתא הנוסעים מנסים להוות פתרון הולם לשימושיות יומיומית במכונית, אך ללא הצלחה מרובה. תאי אחסון נוספים קיימים מאחורי המושבים, אך גם הם אינם שימושיים במיוחד. אפילו לתיק קטן לא נמצא מקום כשיושבים ברכב שניים. תא המטען הקטן בנפח 207 ליטרים בלבד ומרבית נפחו משמש לאחסון גלגל חלופי בגודל מלא. תצטרכו להסתפק בשתי גומחות צנועות לאחסון תיקים קטנים בתא המטען. כאילו שלא די בגלגל חלופי בקוטר 19 אינץ', גילינו כי גם הפתח למילוי נוזל השמשות ממוקם בתא המטען הקטנטן.
באופן מפתיע, יגואר F-TYPE בעלת המתלים הקשיחים והשלדה הספורטיבית, מצליחה לשכך את מהמורות הכביש ברמה די טובה. הנהיגה בכבישים משובשים מבטיחה כי גלגל ההגה יחווה את דעתו באופן תכוף ועוקצני על איכות האספלט הישראלי ולעיתים אף נראה כי ההגה מחובר ישירות לציר הקדמי ללא כל מנגנוני איזון ושיכוך.
הופתענו לטובה ממערכת המתלים הדינמית אשר משחקת את תפקיד המגשר ומשליטה שלום בית בין המרכב הקופצני לעמוד השדרה של הנוסעים במכונית. כבישים מהירים הסלולים כראוי הינם סביבת המחיה האידיאלית של היגואר המגרגרת.
ביצועים
יגואר F-TYPE בגרסת המבחן מצויידת במנוע בנזין V6 בנפח 3.0 ליטרים בעל מגדש-על. המנוע מאכסן באורווה 340 סוסים הזמינים ב- 6,500 סל"ד ומומנט של 45.9 קג''מ בטווח של 3,500-5,000 סל"ד. תיבת 8 הילוכים אוטומטית פלנטרית מבית ZF הגרמנית מתפקדת בזריזות וביעילות הן בנסיעה עירונית רגועה והן בנסיעה מהירה בכבישים טכניים ומפותלים. מאחורי גלגל ההגה ממוקמים מנופים להעברת הילוכים ידנית בצורה מהירה וחלקה. בורר ההילוכים מציע מצב ספורט השומר על סל"ד עבודה גבוה ומקצר את זמני החלפת ההילוכים. נתוני היצרן מספרים על מהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית ל- 260 קמ''ש ותאוצה מעמידה למאה קמ''ש תוך 5.3 שניות.
התאוצה מרגישה כמו צונאמי המגיע לחוף, דחף בלתי מרוסן ובלתי פוסק של כוח, שלעיתים יכול להפוך למאיים בידיים בלתי מיומנות. כיאה למכונית ספורט איכותית, מערכת ההיגוי מתפקדת ללא דופי. גלגל ההגה משדר פידבק מהאספלט בזמן אמת והגלגלים הקדמיים נענים בחיוב לפקודות ההיגוי הקלילות ביותר. פחות אהבנו את זוויות הגלגול במהירות גבוהה אשר אינן הולמות מכונית ספורט במחיר 795,000 ₪. ניתן לשייך את התופעה לתצורת הקבריולט אשר באופן מסורתי בעלת מרכב פחות קשיח ביחס למרכב קופה. הבלמים חזקים ושומרים על עוצמת הנשיכה גם בנהיגה תובענית.
את מערכת בקרת היציבות נמליץ שלא לנטרל אלא אם אתם בעלי נסיון עם מכוניות הנעה אחורית חזקות. הציר האחורי של יגואר F-TYPE קל, שובב ומנסה לצאת להחלקה בכל פניה, ולעיתים אף בנסיעה בכביש ישר לחלוטין. במידה ותרצו להקפיץ את רמות האדרנלין בדם, מומלץ לנווט אל עבר כביש נטוש ומוכר ורק אז לבטל את פעולת המערכת. לחיצה קצרה על המתג המיועד תכניס את מערכת בקרת היציבות למצב ספורט המאפשר החלקות זנב קלילות ואילו לחיצה ממושכת תנתק את המערכת לחלוטין. את חווית הנהיגה ברכב ספורט קל משקל עם הנעה אחורית ומנוע בהספק 340 כ"ס, ללא הפרעות טורדניות מצד מערכות אלקטרוניות למיניהן, קשה לתאר במילים. מי שזכה לחוות דריפט קולני ומתוכנן יבין למה הכוונה, ומי שלא, כדאי שיתחיל לחסוך כבר מעכשיו כדי שיספיק לחוות את התענוג.
במרחק של כמה סנטימטרים מבורר ההילוכים, שוכן כפתור קטן עליו מתנוסס איור המציג שני צינורות מפלט. אם עוד לא ניחשתם מה תפקידו של כפתור זה, אספר לכם שזהו הכפתור הכי מופלא שיצא לי לפגוש במכונית כלשהי. מהנדסי הסאונד של יגואר עבדו ימים כלילות על מנת להעניק למכונית צליל מרטיט לבבות שיהלום את העיצוב החיצוני המרהיב. ליגואר F-TYPE צליל כה מיוחד וחזק שאי אפשר להישאר אדיש כלפיו. הולכי הרגל והנוסעים בקרבתה לא יצליחו שלא לסובב את הראש בעקבותיה ולחייך בערגה. הצליל הבוקע ממערכת הפליטה האקטיבית של היגואר כה מענג, שכנראה תמצאו את עצמכם תרים אחר מנהרות על מנת שייצרו תהודה הולמת לטרומבון האדום בעל 340 הסוסים שהרגע נכנס לתוכן.
המכונית גסה וחזקה מדי לתפקד כרכב עירוני המתנהל בעצלתיים בסביבת המחייה הפקוקה של גוש דן, ובאופן כללי עדיף לשמור אותה לנסיעות פנאי בלבד. בורר מצבי הנהיגה מציע שני מצבים. המצב הראשון נועד לנהיגה בתנאי אחיזה נמוכים ומספק האצה מרוסנת כדי לא להחליק. המצב השני הוא מצב מרוץ בו נדרכות כלל מערכות הרכב ומחכות בציפייה לנהג המכונית שלידך שינסה לגרור אותך למרוץ רמזורים עירוני. יגואר F-TYPE איננו רכב לנסיעות יומיומיות ובטח שלא מתאים לעמידה ממושכת בפקקים בשמש הקופחת של חודשי הקיץ, במיוחד לא כאשר הגג מקופל וכל הסובבים לוטשים בך מבטים.
צריכת דלק
לזכותה של יגואר F-TYPE ייאמר שאינה זוללת דלק כפי שתיארנו לעצמנו. בנסיעת המבחן נרשמה צריכת דלק של 8.2 ק"מ לליטר לעומת 11.9 ק"מ לליטר לפי הצהרת היצרן. הנתון בהחלט מתקבל על הדעת בהתחשב במנוע 3.0 ליטרים מוגדש ובאופי הנהיגה הספורטיבי המתבקש במכונית מסוג זה. יש לציין כי במרבית מזמן המבחן גג הבד היה פתוח והמזגן נדרש לעבודה מאומצת על מנת לצנן את הנוסעים. דרגת זיהום האוויר עומדת על 15 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
יגואר F-TYPE משווקת עם שנתיים אחריות ללא הגבלת קילומטרים ושנה שלישית עד 100,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים של הדגם אינם זמינים באינטרנט ולא זכינו לקבלם מחברת המזרח היבואנית.
בטיחות
יגואר F-TYPE ברמת האבזור הבסיסית משווקת עם אבזור בטיחות צנוע הכולל בין היתר 4 כריות אוויר, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, חיישני נסיעה לאחור, ומצלמה אחורית. במכונית יוקרה ספורטיבית כה יקרה היינו מצפים לקבל מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות. יגואר F-TYPE טרם נבחנה במבחני הריסוק האירופיים של ארגון Euro NCAP או של ארגון חברות הביטוח האמריקאי IIHS, ולכן אין מידע לגבי הבטיחות בשעת תאונה. בדירוג הבטיחות הישראלי זוכה יגואר F-TYPE קבריולט לציון של 0 מתוך 8.
תמורה למחיר
יגואר F-TYPE קבריולט ברמת האבזור הבסיסית משווקת בישראל עם תג מחיר התחלתי של 795,000 ₪. בעבור סכום זה יקבל הרוכש מנוע V6 בנפח 3.0 ליטרים בהספק 340 כ"ס ומפרט אבזור נדיב הכולל בין היתר ריפודי עור, התנעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת עם חיישן איכות אוויר, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', חיבורי AUX ו- USB, קישוריות בלוטות', מערכת שמע איכותית, פנסי בי-קסנון וקיפול מראות חשמלי.
יגואר F-TYPE היא מתחרה ראויה לרכבי ספורט כגון פורשה בוקסטר S והיתרון המשמעותי שלה הוא עיצובה המרהיב והתדמית האקזוטית. קהל היעד אליו מכוונת יגואר F-TYPE לא באמת צריך אותה בחנייה, אבל בהחלט ירצה אותה שם. זו לא מכונית שימושית במיוחד וגם לא ממש חסכונית אך זה לא מה שימנע מלקוחות פוטנציאלים לרכוש אחת.
יגואר F-TYPE נועדה לנקר עיניים, להחריש אוזניים, להרוס לך את התסרוקת ולהביא אותך בבוקר לעבודה עם חיוך ילדותי וזדוני מרוח על הפנים. בישראל כנראה שלא נראה הרבה ממנה, אך ברי המזל שיזכו לרכוש אותה יהיו לבטח מאושרים.
| יגואר F-TYPE קבריולט 3.0 אוטומטית | |
|---|---|
| מנוע | בנזין V6 מוגדש-על 2,995 סמ''ק |
| הספק מרבי משולב | 340/6,500 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 45.9/3,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית 8 הילוכים |
| יחידת הנעה | אחורית |
| אורך כללי | 4,470 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,923 מ"מ |
| גובה כללי | 1,308 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,622 מ"מ |
| משקל עצמי | 1,597 ק"ג |
| נפח מיכל דלק |
70 ליטרים |
| נפח תא מטען |
207 ליטרים |
| מהירות מרבית | 260 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 5.3 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 11.9 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 8.2 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 15 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות ENCAP | טרם נבחנה |
| מחיר |
795,000 ₪ |
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס בדורו השני הגיע לישראל כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ב...
אלדר מנורי 27 נובמבר 2025
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025