דאצ'יה דאסטר 4X4 החדש במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 10 ינואר 2019
  • 1 תגובות

דאצ'יה דאסטר רכש לעצמו עדת מעריצים לא קטנה עוד בדורו הקודם עם הגיעו ארצה. שילוב של מחיר זול, פשטות מכנית, הנעה כפולה ומנוע דיזל גמיש וחסכוני, יצרו רכב שטח נגיש לקניה ואחזקה. דאצ'יה דאסטר פונה אל חובבי השטח אשר ידעו להעריך את מעלותיו הרבות של העולה מרומניה, ממנו נמכרו מעל למיליון יחידות ברחבי העולם. הדור החדש מציג עיצוב משופר, תא נוסעים מודרני יותר, ואיכות נסיעה עדיפה. למבחן שלנו התייצב דאצ'יה דאסטר 4x4 שמחירו עומד על 120,000 ₪

דאצ'יה דאסטר 4X4 לוריאט דיזל ידני
יתרונות מחיר, יכולת שטח, צריכת דלק, עלות אחזקה
חסרונות בטיחות, איכות חומרים בתא נוסעים, העדר הילוך כוח

דאצ'יה דאסטר 4X4

עיצוב ונוחות

עיצובו של דאצ'יה דאסטר מבשר "שטח" מכל זווית. הדגם החדש דומה לקודמו אך כולל גריל וגופי תאורה קדמיים רחבים יותר המקנים לדאסטר מראה יציב ושרירי יותר. מכסה המנוע חדש ואגרסיבי, ומגלש דמוי אלומיניום נמתח מתחתית הפגוש עד לגריל הקדמי ומקנה הופעת שטח כמתבקש. להשלמת ההופעה הקשוחה חגורת פלסטיק שחורה בתחתית המרכב ומסילות גג. בחלק האחורי ניתן לזהות גופי תאורה חדשים לחלוטין שהוסטו לקצוות המרכב וזכו לגרפיקה מודרנית עם חלוקה לארבעה חלקים.

דאצ'יה דאסטר 4X4

תא הנוסעים מקנה תחושה בסיסית הן במראהו והן באיכותו. כל משטחי הפלסטיק קשיחים אך לא ציפינו ליותר מכך ממותג לואו-קוסט. העיצוב בסיסי ביותר, ורק שלושת פתחי האוורור המרכזיים מוסיפים טיפת טאץ' עיצובי. מתחת לפתחי המיזוג בולטת מתוך קופסה שמנה מערכת המולטימדיה עם מסך בגודל 7 אינץ' בעל רזולוציה וגרפיקה בסיסיות, ומתחתיה סוללת פקדים על בקרת הירידה במדרון ובקרת האקלים. לוח המחוונים מציג גרפיקה מיושנת. בורר ההנעה נמצא במקביל למוט ההילוכים והנדסת האנוש ברורה ובשלה הרבה יותר מדגמיה האחרים של היצרנית.

דאצ'יה דאסטר 4X4

דאצ'יה דאסטר נמתח לאורך של 4,340 מ"מ, רוחבו 1,800 מ"מ, וגובהו 1,682 מ"מ, כך שמרחב הפנים טוב בהחלט ומרווח הראש מעולה מלפנים ומאחור. לנהג ולנוסע שלצידו מוצע מרווח טוב בכל המימדים. המושבים הקדמיים טובים ומציעים אפילו תמיכה צידית ראויה ומשענת יד צידית לנהג. בסיס גלגלים באורך 2,670 מ"מ מאפשר מרווח ברכיים טוב ליושבי המושב האחורי, אך מרווח הכתפיים מעט מצומצם. מדרגת גל ההינע במרכז הרצפה תעיק כמובן על נוסע שלישי. תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת, ושדה הראיה טוב בזכות קו החלונות הנמוך. קל להגיע לתנוחת ישיבה נוחה בזכות הגה המתכוון ידנית לגובה ולעומק. הכניסה והיציאה מהרכב טבעיות ונוחות בזכות המרכב הגבוה.

דאצ'יה דאסטר 4X4

תא הנוסעים מציע חללי אחסון בנפח כולל של 27.2 ליטרים לרבות מגירת אחסון בנפח 2.8 ליטרים תחת מושב הנוסע לצד הנהג, כיסי אחסון בכל הדלתות, תא כפפות ענק, מחזיקי כוסות מלפנים, ומשטח להנחת הסמארטפון. תא המטען בנפח 414 ליטרים, אך שפת הטעינה גבוהה. קיפול המושבים האחוריים בתצורת 60:40 מאפשר נפח טעינה שימושי של 1,559 ליטרים. מתחת לרצפת תא המטען נמצא גלגל חלופי זמני מפלדה.

דאצ'יה דאסטר 4X4

נוחות הנסיעה בדאצ'יה דאסטר טובה מאוד. מתלים רכים בעלי מהלך ארוך בשילוב צמיגים בחתך גבוה, מצליחים לספוג ולרסן את שברי האספלט בעיר בצורה טובה ורק מעט מהם חודרים אל תא הנוסעים. פסי האטה ושיבושים רוחביים מרוסנים גם הם בצורה יעילה ע"י המתלים ורק רצף שברים או בורות יצליח להעביר טלטול של ממש במרכב. מחוץ לעיר נשמרת אותה רכות בסיסית, ולכן חסר מעט ריסון בכביש גלי. כמו כן קיימת רגישות לרוחות צד עזות. בידוד הרעשים אינו מבריק וזוכה לציון סביר בלבד. המנוע נשמע תחת האצה ורעשי רוח וצמיגים מתחילים להופיע כבר במהירות של 90 קמ"ש.

ביצועים

יחידת ההנעה ברכב המבחן כוללת מנוע טורבו דיזל בנפח 1.5 ליטרים בהספק 109 כ"ס ומומנט של 26.5 קג"מ ב- 1,750 סל"ד, המשודך לתיבת 6 הילוכים ידנית ולמערכת הנעה כפולה. המנוע גמיש ושיא כוחו מגיע כבר בסל"ד נמוך. הילוך ראשון קצר נועד לחפות על העדרו של הילוך כוח וזה נהדר בשטח, אך פחות נעים בנהיגה עירונית, כך שהצורך המיידי להעלות להילוך שני עלול להציק. היינו שמחים אם ידית ההילוכים הייתה קצרה יותר, אך המצמד רך ומדוייק ותפעול תיבת ההילוכים נעים.

דאצ'יה דאסטר 4X4

הביצועים מספקים בהחלט ותאוצות הביניים טובות. המנוע יודע לספק מומנט טוב בכל האצה במסגרת רצועת הכוח שבין 2,000-4,000 סל"ד, ואין ממש סיבה או צורך לחצות את קו ה- 4,000 סל"ד. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת כ- 12.4 שניות, תוצאה מתקבלת בהתחשב בייעודו של הרכב. טרטור הדיזל נשמע בסרק ובהאצות חזקות, אך בשיוט נינוח בהילוך שישי רעשיו נבלעים עם שאר רעשי הכביש.

על אף טענתה של דאצ'יה להקשחת השלדה ושיפור התנהגות הכביש ביחס לדור הקודם, עדיין מדובר ברכב המציע התנהגות כביש בינונית. זוויות הגלגול מוחשיות מאוד, וכל ניסיון לכניסה מהירה לפניה או אפילו לכיכר, יאותת לנהג בדבר מגבלות האחיזה הקרבות. לא מדובר חלילה בסכנה בטיחותית או אחיזת כביש גרועה, וביחס לייעודו של הרכב מדובר ביכולת מספקת. ההגה בעל תגבור חשמלי מעט כבד אך מדוייק, ואינו מעביר כל מידע לידי הנהג. הבלמים מעט ספוגיים והאטה ממהירות גבוהה בטווח קצר דורשת לחיצה הגונה על דוושת הבלמים.

דאצ'יה דאסטר 4X4

מבחן השטח נערך לאחר ימים שטופי גשם אשר יצרו תוואי שטח בוצי ותובעני. החקלאי הרומני הוכיח את המוניטין הקשוח שנקשר לו לאורך שנותיו בשירות. מפרט השטח כולל מרווח גחון של 210 מ"מ, זווית גישה של 30 מעלות וזווית נטישה של 33 מעלות בגרסת ההנעה הכפולה של רכב המבחן. המתלים בעלי המהלך הארוך הוכיחו את עצמם והצליחו לספק נוחות נסיעה טובה גם בשטח זרוע אבנים ובורות. שילוב למצב 4X4 מתבצע בקלות ומאפשר חציית מעברים בוציים בהם היה שוקע כל רכב בעל הנעה קדמית. היעדרם של הילוך כוח וצמיגי שטח, מקשים על זחילה איטית בשטח מאתגר מאוד השמור לכלים כבדים ויקרים הרבה יותר. בטיפוס איטי בתוואי חלקלק מתקשים הצמיגים המקוריים למצוא אחיזה והמצמד עלול להתחמם לאחר כמה ניסיונות, אך זוויות המרכב ומערכת ההנעה מאפשרים טיפוס והגעה ליעדים מרשימים. זהו ללא ספק הקרוסאובר הקומפקטי בעל יכולת השטח הטובה ביותר. צמיגי שטח צפויים לשפר את היכולת הגבוהה עוד יותר.

צריכת דלק

בנסיעת המבחן שכללה מסלול שטח טכני איטי בנסיעה במצב הנעה כפולה, שימוש מועט במערכת עצור-סע, ומזגן שפעל לסירוגין, עמדה צריכת הדלק על 16.5 ק"מ לליטר דלק. מדובר בנתון מרשים כשלעצמו, אך רחוק מנתון היצרן העומד על 21.3 ק"מ לליטר. מיכל סולר בנפח 50 ליטרים יספיק לטווח נסיעה מרשים של כ- 800 ק"מ בין תדלוקים ויחסוך לנהג הדאסטר ביקורים תכופים בתחנות הדלק. דרגת זיהום האוויר הינה 8 מתוך 15.

דאצ'יה דאסטר 4X4

אמינות ועלויות אחזקה

דאצ'יה דאסטר משווק עם אחריות מלאה ל- 3 שנים או עד 100,000 ק"מ, המוקדם מבין השניים. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 20,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון הינה 758 ש"ח, עלות הטיפול השני 998 ₪, ועלות הטיפול השלישי 1,126 ₪. סך עלויות הטיפולים עד 60,000 ק"מ עומד על 2,882 ₪ וזול מאוד ביחס למתחרים.

גם עלות החלפים זולה מהמתחרים. עלות פנס קדמי 1,909 ₪, עלות פנס אחורי 752 ₪, עלות מראת צד קומפלט 1,594 ₪, עלות זוג רפידות בלם קדמיות 449 ₪, ועלות צלחות בלמים קדמיות 807 ₪.

עלויות הביטוח הן 1,805 ₪ לביטוח חובה ו- 7,532 ₪ לביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא תביעות וללא שלילת רישיון בשלוש השנים האחרונות.

דאצ'יה דאסטר 4X4

בטיחות

במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP שנערכו בשנת 2017, קיבל דאצ'יה דאסטר ציון נמוך של 3 כוכבים בלבד מתוך 5, עם ציונים של 71% בהגנה על בוגרים, 66% בהגנה על ילדים, 56% בהגנה על הולכי רגל, ו- 37% עבור מערכות הבטיחות. אבזור הבטיחות דל מאוד וכולל בין היתר 6 כריות אוויר, מצלמת רוורס וחיישני רוורס. כמו כן מותקנת ברכב מערכת מובאון בהתקנה מקומית המספקת התרעות בלבד. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 6 מתוך 8.

תמורה למחיר

דאצ'יה דאסטר 4x4 ברמת אבזור לוריאט עם מנוע טורבו דיזל ותיבת הילוכים ידנית, מוצע במחיר 119,990 ₪. אבזור הנוחות כולל בין היתר מערכת מולטימדיה עם צג בגודל 7 אינץ', קישורית בלוטות', מצלמת רוורס, מערכת שמע עם 4 רמקולים, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, חיישני אורות, משענת יד לנהג, הגה כוח חשמלי מתכוונן ידנית לגובה ולעומק, 4 חלונות חשמל, מושב אחורי מתקפל, שקע מתח V12 מאחור, מראות צד מחוממות ומתכווננות חשמלית, פנסי ערפל, תאורת יום מסוג LED, מסילות גג בגוון שחור, קצה מפלט בגוון כרום, מגלשי פגושים בגוון כרום, וחישוקי פלדה בקוטר 16 אינץ'.

דאצ'יה דאסטר מוצע גם בגרסאות הנעה קדמית זולות יותר, עם מנוע טורבו בנזין ותיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים, אך הגרסה הנבחנת הינה הכדאית ביותר בשל יכולת שטח אשר לא משתווה לאף רכב אחר בטווח מחירים זה. דאצ'יה דאסטר אינו קרוסאובר מפונפן לאלו המחפשים ישיבה גבוהה ופוזת שטח. תא נוסעים בסיסי ואבזור בטיחות דל מייתרים את כדאיותו כאלטרנטיבה לקרוסאובר עירוני, אך כרכב שטח למשפחות המרבות לטייל במקומות לא שגרתיים, מציע דאצ'יה דאסטר יכולת מרשימה וייחודית במחיר נגיש לצד צריכת דלק חסכונית.

דאצ'יה דאסטר לוריאט 4X4 דיזל ידני
מנוע טורבו דיזל 4 צילינדרים 1,461 סמ"ק
הספק מרבי משולב 109/4,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 26.5/1,750 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים ידנית 6 הילוכים
יחידת הנעה כפולה
אורך כללי 4,341 מ"מ
רוחב כללי 1,804 מ"מ
גובה כללי 1,682 מ"מ
בסיס גלגלים 2,674 מ"מ
מיכל דלק 50 ליטרים
נפח תא מטען

414 ליטרים

משקל עצמי 1,395 ק"ג
מהירות מרבית 169 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 12.4 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 21.3 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 16.5 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 8 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro Ncap 3 כוכבים (2017)
רמת אבזור בטיחותי 6 (מתוך 8)
מחיר

119,990 ₪

דאצ'יה דאסטר 2019