עליית המס הירוק במחירי כלי הרכב - כל מה שחשוב לדעת

  • כתב: יובל בנר
  • צילום:
  • 07 מאי 2019
  • 0 תגובות

כאילו לא הספיק משבר השבבים העולמי, המחסור בחומרי גלם ועליית מחירי האנרגיה בעקבות המלחמה באוקראינה, מחודש ינואר חלה עליית מחירים נוספת במחירי הרכבים, הפעם הודות לממשלת ישראל המעדכנת את המס הירוק כדי לעודד שימוש ברכבים פחות מזהמים, ולהפחית את השימוש ברכבים מזהמים.  

מהו המס הירוק?

שיטת המיסוי הירוק הנהוגה בישראל התחילה לפעול בסוף העשור הקודם והיא מתעדכנת מדי שנתיים בהתאם לשינויים המתרחשים בעולם הרכב. עיקרה של שיטה זו הוא הפחתת מס הקניה על רכב בהתאם לדרגת הזיהום בה הוא נמצא מתוך 15 דרגות המחולקות לקבוצות זיהום. קבוצות אלו נקבעות לפי פרמטרים שונים ועד היום הושפעו בעיקר מתקן NEDC בו נתמקד בהמשך.

מס הקניה עומד על 83% משווי הרכב וממנו נקבעת ההפחתה. כלומר, ככל שהרכב הנרכש פחות מזהם ונמצא בקבוצת זיהום נמוכה יותר, כך יגדל שיעור ההפחתה מתוך מס הקניה. מכאן, שתפקידו של מס זה הוא אכן עידוד רכישה של רכבים מזהמים פחות. אם כך, כיצד נוצר מצב בו דווקא רכבים היברידיים כגון טויוטה פריוס דווקא סובלים מעליית מחירים? כאן זה נהיה מעניין.

מפולקסווגן לפריוס:

לפני מספר שנים הואשמה ונקנסה בכבדות חברת פולקסווגן אחרי שרימתה במבחני צריכת הדלק של חלק מרכביה. למה היא עשתה זאת? קודם כל, כי זה רווחי לשווק את רכביה כחסכוניים, אך בעיקר כי זה היה אפשרי.

תקן NEDC בו עשה שימוש האיחוד האירופי למדידת פליטת מזהמים התגלה כלא מדויק. עקב טעויות מדידה רבות אחרות שהרחיקו את נתוני פליטת המזהמים מהנתונים האמיתיים, נכנס לשימוש תקן פליטות מזהמים חדש - WLTP שאמור לספק נתונים מדויקים והרבה יותר קרובים למציאות מאשר קודמו.

שינוי זה הוא הגורם העיקרי שדגמים מסוימים שינו מיקום בדירוג זיהום האוויר ועקב כך השתנה מחירם. כלומר, סביר להניח כי ייקח ליצרני הרכב פרק זמן להדביק את הפער שנוצר בבדיקות פליטות הזיהום ולחזור לתוצאות אשר יקרבו יותר כלי רכב לקטגוריות הנמוכות של דירוג זה. עד שזה יקרה, ניאלץ לספוג את העובדה שהשינוי נעשה בצורה שאינה מותאמת ולעיתים על חשבון כיסו של הצרכן.

אז איפה נראה את השינוי?

באופן טבעי, בעולם שרובו נמדד לפי השיטה הקודמת, זו שכביכול הראתה ציוני פליטת מזהמים טובים יותר, נראה כלי רכב שבעיקר יורדים בדרגות ועקב כך מוסיפים למחיריהם עוד כמה שקלים. בנוסף, הדגמים ההיברידיים הקיימים בשוק אכן סבלו מהתייקרות, כאשר בינואר 2024 רכבים היברידיים-נטענים צפויים לאבד כלל את ההטבה ומס הקניה יעמוד על 83%.

לסיכום

דגמים מסוימים שנהנו מהטבת מס בשנים קודמות כבר אינם נהנים מהטבה זו או שעדיין נהנים מההטבה כתוצאה מהצטיידות מוקדמת של היבואן או החברה ממנה נרכש הרכב. בכל מקרה, בין הבירורים והשוואות המחירים של ביטוח מקיף לרכב, צריכת דלק וכל נושא אחזקת הרכב, בדקו גם מהי הטבת המס שמגיעה לכם בהתאם לחוק החדש.

עד 3 חודשים מתנה בביטוח מקיף לרכב - קבלו עכשיו הצעה אונליין!