אופל פרונטרה שבעה מושבים במבחן...
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
חלפה שנה מאז השקתה הרשמית של סקודה אוקטביה בעולם, וחלפו שלושה חודשים מהשקתה הרשמית של סקודה אוקטביה בישראל, אך רק עתה מתחיל שיווקה האמיתי בארץ וזכינו לקבלה למבחן דרכים ימים ספורים לפני שיוכל הנהג הישראלי לבחון אותה בסוכנויות סקודה בארץ.
| סקודה אוקטביה 1.0 דינמיק | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב חיצוני ופנימי, אבזור נוחות ובטיחות עשיר |
| חסרונות | מחיר, מתלים קשיחים ופחות נוחים ביומיום בגרסת דינמיק |
סקודה אוקטביה היא מכונית כל חדשה בדורה הרביעי, ונכנסת לנעליה הגדולות של סקודה אוקטביה היוצאת שהתברגה בין המכוניות המשפחתיות הנמכרות ביותר בישראל, והמשפחתית האירופאית הנמכרת ביותר בארץ. סקודה אוקטביה קבעה אמות מידה חדשות בקטגוריה והצטיינה בשימושיות גבוהה, מרווח נדיב, איכות חומרים והרכבה, ואיכות נסיעה מהגבוהות בקטגוריה.
נראה כי סקודה אוקטביה החדשה מצליחה שוב לשבור שיאים בקטגוריה, הן באיכות החומרים, הן באבזור המאפיין רכבים מקטגוריות גבוהות יותר, ואף בעיצוב החוץ והפנים.
יצאנו לבחון את סקודה אוקטביה בגרסת דינמיק עם מנוע בנפח ליטר אחד, המוצעת עתה במחיר השקה אטקרטיבי העומד על 133,900 ₪ ומגלם הנחה של 8,000 ₪ ממחיר המחירון הרשמי העומד על 141,900 ₪.
עיצוב ונוחות
אין ספק שרכב המבחן בצבע שחור נראה מעולה. החזית החדשה מציגה גריל משושה רחב ופנסי לד צרים וארוכים המשתלבים עימו בצורה הרמונית. סמל המותג בקצה מכסה המנוע המעוצב, הנתמך בפתיחתו בבוכנות כפי שאנו מכירים מרכבי יוקרה. בפגוש הקדמי כונסי אוויר צרים לצד פנסי הערפל, לקירור הגלגלים.
פרופיל הרכב כולל קו מותניים ישר הנמתח מהפנס הקדמי עד לאחורי, וגג המשתפל באלגנטיות עם זנב קצר וספוילר קטן. גם מאחור העיצוב מוקפד ויחודי. קו המותניים עולה מעל הפנס האחורי ומשתלב עם קימור דלת תא המטען הכוללת כיתוב SKODA אופנתי. הפנסים מאחור צרים ובולטים, וכוללים תאורה דינמית עם אנימציות יחודיות לפתיחת המכונית, לסגירתה, ולאיתות בפניה.
גרסת דינמיק, בשונה מגרסת אמבישן הבסיסית ומגרסת סטייל היקרה יותר, מגיעה עם חישוקי סגסוגת בצביעה דו-גונית ועיצוב ייחודי, ספוילר אחורי ומראות צד בצבע שחור, ומסגרת שחורה לגריל ולחלונות. אורכה של סקודה אוקטביה 4,689 מ"מ, רוחבה 1,829 מ"מ, גובהה 1,470 מ"מ, ומרחק הסרנים עומד על 2,686 מ"מ.
פתיחת הדלת חושפת תא נוסעים מרשים המעוצב בקפידה וקובע אמות מידה גבוהות מאוד בקטגוריה. בחושך ניתן לראות את שם המותג מוקרן על הכביש בפתיחת הדלתות הקדמיות. בגרסת דינמיק ספי דלתות מעוצבים, דוושות בחיפוי דמוי אלומיניום, תאורת אווירה עם מגוון צבעים לבחירה, ומושבי ספורט בעיצוב ייחודי ומושך.
הדשבורד כולל שלושה מפלסים, כולם מדופנים בחומרים רכים ונעימים למגע. המפלס הראשון מכסה את הדשבורד, כולל חיפוי ללוח המחוונים ומשתלב עם סף דיפון הדלתות העליון. במרכז המפלס השני בולט מסך מגע רחב בגודל 8.25 אינץ', משמאל לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינץ', ובצדדים פתחי מיזוג מעוצבים. המפלס השלישי בולט וכולל עיטור דמוי אלומיניום, תאורת אווירה, מתגים בודדים, ושני פתחי מיזוג במרכזו.
ההגה החדש של סקודה נוח מאוד לאחיזה ונראה מצוין בזכות מבנה קטום ועיטורים בצבע כרום ושחור מבריק. הקונסולה שבין המושבים מעוצבת ויחודית. את ידית ההילוכים המסורתית מחליף ג'ויסטיק קטן ומעוצב המשלב להילוך קידמי D/S על ידי דחיפה מטה, ולהילוך אחורי R על ידי דחיפה מעלה. מעליו לחצן לשילוב הילוך חניה P. אחרי בורר ההילוכים משטח להנחת הטלפון הסלולרי ושני כניסות מסוג USB-C, ולפניו כפתור בלם החניה, שני מחזיקי כוסות עם כיסוי נגלל, ומשענת יד מרופדת ומתכווננת החושפת בפתיחתה תא אחסון שימושי אך לא גדול במיוחד.
משמאל להגה לחצני תאורה המחליפים את חוגת התאורה העגולה אשר אפיינה את רכבי הקבוצה, ומגירת אחסון נשלפת ומדופנת. תא הכפפות שימושי בגודל בינוני, מדופן, מואר וממוזג. בדלתות הקדמיות מקום לאחסון וייבוש מטריות שאינן מסופקות עם הרכב. סוככי השמש כוללים מראה ותאורת לד הנדלקת ונכבית בצורה אוטומטית בפתיחת וסגירת דלת המראה, ובפתיחת וסגירת הסוכך. אהבנו גם את המפתח המעוצב עם מסגרת ניקל וגימור שחור מבריק.
גם דיפוני הדלתות מעוצבים באופן ייחודי. ידית הפתיחה מעוצבת ללא בית ומסגרת, וסובבת על ציר בהמשכו של פס עיצוב לאורך הדלת העשוי פלסטיק שחור ומבריק. תאי האחסון בדלתות גדולים ומדופנים בבד. תקרת המכונית שחורה בגרסת דינמיק וכוללת מתקן נפתח ומדופן למשקפיים, 4 ידיות אחיזה עם בוכנות לסגירה רכה, ו- 4 גופי תאורת לד חזקים הניתנים להדלקה, כיבוי ועמעום במגע אצבע ללא לחיצה.
הכניסה והיציאה טובות מכל המושבים בשל מפתח דלתות רחב. הראות לפנים ולצדדים טובה מאוד. מראות הצד גדולות והמראה המרכזית כהה מהרגיל. הראות לאחור טובה פחות בשל השחרת השמשה האחורית ושיפועה, ובשל קורות C עבות, אך המצלמה וחיישני הרוורס המקוריים עוזרים מאוד בתמרון לאחור.
מסך המולטימדיה ומסך לוח המחוונים ברורים וקריאים גם באור יום, אך אהבנו יותר את מסכי התצוגה בלוח המחוונים, הכוללים גרפיקה איכותית ואנימציות חלקות. מסכי התצוגה במסך המולטימדיה נראים פשוטים ופחות מתאימים לרמה הגבוהה של המכונית. מערכת השמע מסוג Swing כוללת 8 רמקולים ומפיקה צלילים טובים בסך הכל.
הנדסת האנוש מאבדת נקודות בשל העדר מתגים פיזיים שונים לשליטה במגוון פעולות בסיסיות כגון כיוון מערכת בקרת האקלים וביטול מערכת Start/Stop, ומאלצת שיטוט במסך המרכזי לשליטה בפונקציות אלו. מוטב אם המסך המרכזי היה ממוקם גבוה יותר, כפי שנפוץ היום במכוניות רבות, והיה מאפשר מיקום גבוה וטוב יותר לפתחי המיזוג מתחתיו.
מושבי הספורט הקדמיים נוחים מאוד, כוללים תמיכה צידית מעולה ומתכווננים גם לגובה. המושבים האחוריים נוחים וכוללים משענת יד רחבה נשלפת עם שני מתקני כוסות עם מכסה מתקפל. בפתיחת משענת היד נחשפת דלת הניתנת לפתיחה ויוצרת חלון מלבני לתא המטען המאפשר הובלת חפצים ארוכים וצרים גם אם שני נוסעים מאכלסים את המושב האחורי. למרות מרווח כתפיים נדיב, מדרגת תעלת ההינע הגבוהה תגרום אי נוחות ליושב במושב האמצעי. יושבי המושב האחורי ייהנו מחלונות מושחרים, פתחי מיזוג, ושני שקעי טעינה מסוג USB-C.
דלת תא המטען גדולה הודות למרכב הליפטבק של סקודה אוקטביה, נפתחת עם החלון הגדול וחושפת תא מטען ענק בנפח 553 ליטרים במבנה המוכר והנוח. קיפול גב המושבים ביחס 40:60 מתבצע בקלות ע"י מנופים בדופן תא המטען, וחושף תא עצום בנפח 1,508 ליטרים, עם רצפה בשני מפלסים שונים. תא המטען מדופן ברמה גבוהה, וכולל שני תאורות לד, טבעות עיגון, ווי תליה נשלפים, ושני תאי אחסון גדולים בצדדים. משולש האזהרה המתקפל ממוקם במקום ייעודי בדופן האחורית של תא המטען. מברשת שימושית ומקורית לניקוי שטיחים מצורפת עם הרכב. מתחת לרצפת תא המטען גלגל חלופי עם חישוק פלדה בגודל מלא אך עם מידות שונות מגלגלי הרכב.
סקודה אוקטביה הצטיינה תמיד במתלים נוחים ובנוחות נסיעה מעולה. המתלים בגרסת דינמיק קשיחים יותר ונוחות הנסיעה בעיר נפגמת בשל כך. מעבר על פסי האטה מתבצע בצורה טובה, אך שברי הכביש לא משוכחים כפי שהתרגלנו בסקודה אוקטביה, וסביר שמשוכחים טוב יותר בגרסאות האחרות. מחוץ לעיר איכות הנסיעה טובה מאוד והיציבות הכיוונית גבוהה. בידוד הרעשים טוב כפי שהורגלנו מהמותג, וניתן לנהל שיחה נינוחה בתוך הרכב גם במהירויות גבוהות. רעש המנוע נשמע במאמץ אך צלילו היה מחוספס ונעים לאוזני.
ביצועים
רכב המבחן בגרסת דינמיק מצויד במנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים בנפח 999 סמ"ק עם הספק מרבי של 110 כ"ס ב- 5,500 סל"ד ומומנט מרבי של 20.4 קג"מ המתקבל בטווח של 2,000-3,000 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 7 הילוכים אוטומטית רובוטית כפולת מצמדים מסוג DSG ולמערכת הנעה קדמית. גרסת דינמיק כוללת בולמי זעזועים ספורטיביים קשיחים יותר וקפיצים קצרים יותר, כך שמרווח הגחון בגרסה זו נמוך ב- 15 מ"מ מהגרסאות האחרות. מידות הצמיגים 205/55 R17.
התנעת הרכב מתבצעת בלחיצה על כפתור ההתנעה וקול המנוע מבודד היטב במצב עמידה. ניכרת השקעה בתושבות המנוע המנטרלות את רעידות מנוע שלוש הצילינדרים מהמרכב. העברות ההילוכים חלקות ומהירות ונראה שתיבת ההילוכים מצליחה לסחוט מהמנוע הקטן את המקסימום ולהציג ביצועי תאוצה לא רעים. על הנייר אורכת התאוצה מאפס למאה קמ"ש 10.6 שניות ובפועל הצלחנו להאיץ תוך 11.1 שניות. לא מדובר בנתון מהיר במיוחד, אך ללא ספק מיישר קו עם רוב המשפחתיות, אשר רובן עם מנועים גדולים יותר. השהיית הטורבו מורגשת היטב אך תיבת ההילוכים מפצה על כך וניתן לשלוט ידנית בהעברת ההילוכים על ידי מנופים קטנים ונוחים בגלגל ההגה. מי שירצה ביצועים זריזים יותר יוכל לבחור בסקודה אוקטביה החדשה עם מנוע 1.5 ליטרים המאיצה מעמידה למאה קמ"ש תוך 8.4 שניות.
המתלים הקשיחים אמנם לא מושלמים בנסיעה עירונית אך בזכותם אפשר ממש ליהנות מאחיזה ויציבות גבוהות בנהיגה דינמית בכביש מפותל. הבלימה רכה ולא אגרסיבית, אך נושכת וחזקה גם בהפעלה ממושכת.
צריכת דלק
יחידת ההנעה כוללת מערכת מיקרו היברידית במתח 48V התורמת לחיסכון בצריכת הדלק באמצעות כיבוי המנוע בתאוטה. סוללת המערכת ממוקמת מתחת למושב הנוסע לצד הנהג וניתן לראותה במלואה בהזחת המושב לאחור.
רכב המבחן גמע כ- 600 קילומטרים ומחשב הדרך הציג צריכת דלק ממוצעת של 13.6 קילומטרים לליטר. נסיעת המבחן שלנו הייתה מאומצת יותר ולפניה הציג מחשב הדרך מעל 14 קילומטרים לליטר. במפרט הישראלי נעדרים נתוני צריכת הדלק אך נתוני היצרן מצביעים על יותר מ- 20 ק"מ לליטר ורחוקים מהמציאות. אין ספק שבנהיגה רגועה ולא מאומצת ניתן יהיה להשיג נתון של כ- 15 ק"מ לליטר.
מיכל דלק בנפח 45 ליטרים יספק טווח נסיעה של כ- 650 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר לא מצוינת במפרט הישראלי וברישיון הרכב מצוין "מופחת זיהום" בסעיף זה.
אמינות ועלויות אחזקה
אמינות רכבי סקודה נחשבת טובה. בסקר J.D. Power שנערך בשנת 2019 התברגה סקודה במקום השני מתוך 32 יצרנים בגרמניה. דגמי סקודה משווקים עם אחריות לשנתיים בלבד או עד 100,000 ק"מ. שנת אחריות שלישית מוצעת בתוספת 1,000 ₪ ומומלצת מאוד.
מחירי הטיפולים והחלפים לא זמינים באינטרנט ולא זכינו לקבלם מצ׳מפיון מוטורס היבואנית. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא היסטוריית תאונות ושלילות רישיון יעלה כ- 5,000 ₪. מחיר ביטוח חובה כ- 1,800 ₪.
בטיחות
במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP שנערכו בשנת 2019, נבחנה סקודה אוקטביה סטיישן החדשה וזכתה לציון מרבי של חמישה כוכבים עם ציונים של 92% בהגנה על בוגרים, 88% בהגנה על ילדים, 73% בהגנה על הולכי רגל, ו- 79% עבור מערכות הבטיחות.
אבזור הבטיחות בגרסאות אמבישן ודינמיק כולל בין היתר 7 כריות אוויר, אפשרות לביטול כרית האוויר מול הנוסע לצד הנהג, פנסי חזית מסוג לד, ניטור מרחק מלפנים כולל זיהוי הולכי רגל, בלימה אוטונומית בעת חירום, תיקון סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על אי ערנות נהג, ניטור לחץ אוויר בצמיגים, סיוע לזינוק בעליה, חיישני חניה אחוריים מקוריים, מצלמה אחורית מקורית, ומערכת eCall עם לחצן חיוג למוקד חירום. גרסת סטייל הבכירה כוללת גם ניטור שטחים מתים, חיישני חניה קדמיים מקוריים, ופנסי חזית מסוג לד בטכנולוגיית Matrix המאפשרת מיסוך חלק מנורות הלד בהתאם לתנאי הדרך למניעת סינוור משתמשי הדרך ולתאורה חזקה ואופטימלית בכל מצב.
מערכות הבטיחות עבדו בצורה טובה מאוד בימי המבחן, ומערכת בקרת השיוט האדפטיבית יחד עם מערכת תיקון הסטייה מנתיב הנסיעה אפשרו לנו נסיעה בפקקים במינימום מאמץ. רמת האבזור הבטיחותי הינה 7 מתוך 8 על פי דירוג משרד התחבורה הישראלי.
תמורה למחיר וסיכום
סקודה אוקטביה החדשה מוצעת עם שלושה מנועים: מנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.0 ליטר בהספק 110 כ"ס, מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים 1.5 ליטרים בהספק 150 כ"ס, ומנוע טורבו דיזל 4 צילנדרים בנפח 2 ליטרים בהספק 150 כ"ס.
מנוע הליטר משווק בשלוש גרסאות: אמבישן בעלות 134,990 ₪, דינמיק הנבחנת בעלות 141,900 ₪, וסטייל בעלות 148,990 ₪. מנוע ה- 1.5 ליטרים משווק גם הוא בשלוש גרסאות: אמבישן בעלות 140,990 ₪, דינמיק בעלות 147,900 ₪, וסטייל בעלות 154,990 ₪. מנוע הדיזל 2 ליטרים מיועד בעיקר למוניות ומשווק בצבע לבן בלבד בשתי גרסאות: אמבישן בעלות 171,990 ₪, ודינמיק בעלות 178,900 ₪.
אבזור הנוחות נדיב בכל הגרסאות וכולל בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8.25 אינץ' ותמיכה בשפה העברית ובממשקי Apple CarPlay ו- Android Auto, מערכת בקרת אקלים מפוצלת עם שני אזורי אקלים ופתחי מיזוג למושב האחורי, פתיחה והתנעה ללא מפתח, שני שקעי USB-C מלפנים ושניים מאחור, הגה וידית הילוכים מחופים עור, שמשות אחוריות כהות, מראות צד עם כוונון וקיפול חשמלי, מפשיר אדים והכהייה אוטומטית בצד הנהג, ומושבים קדמיים עם כוונון גובה ותמיכה לגב התחתון.
גרסאות דינמיק וסטייל כוללות גם לוח מחוונים דיגיטלי ותאורת אווירה. בגרסת סטייל גם משטח טעינה אלחוטית, מערכת בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, ומערכת מולטימדיה מסוג Bolero איכותית יותר עם מסך מגע בגודל 10 אינץ'.
סקודה אוקטביה 1.0 דינמיק מוצעת כעת בהנחת השקה משמעותית בסך 8,000 ₪ ולכן ההתלבטות לגבי גרסה זו לא קטנה. לו היו נותנים לי לבחור את אבזור גרסת דינמיק, הייתי בוחר את מנוע הטורבו בנזין 1.5 ליטרים (תוספת של 6,000 ₪ בלבד בכל הגרסאות), מוותר על הקשחת המתלים, מחבק את כסאות הספורט המעולים, ומגדיל את גודל הג'אנטים ל- 18 אינץ' כמו בגרסת סטייל.
סקודה אוקטביה החדשה מצליחה להפתיע אותנו לטובה גם הפעם. למרות הנעליים הגדולות של הדור הקודם אליהן נכנסה, מצליחה אוקטביה החדשה לספק שימושיות גבוהה, מרווח פנים נדיב, אבזור עשיר המושאל חלקו מקטגוריות גבוהות יותר, איכויות חומרים והרכבה מעולים, וגם עיצוב פנים שובר מוסכמות ולא סולידי כבעבר. לכם רק נותר לבחור את הגרסה המתאימה ביותר עבורכם.
| סקודה אוקטביה דינמיק 1.0 אוטומטית | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 3 צילינדרים 999 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 110/5,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 20.4/2,000-3,000 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,689 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,829 מ"מ |
| גובה כללי | 1,470 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,686 מ"מ |
| מיכל דלק | 45 ליטרים |
| נפח תא מטען | 553 ליטרים (1508 ליטרים בקיפול המושבים) |
| משקל עצמי | נתון חסר |
| מהירות מרבית | 206 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 10.6 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | נתון חסר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 13.6 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | מופחת זיהום |
| ציון בטיחות Euro Ncap | 5 כוכבים מתוך 5 |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר | 141,900 ₪ (8,000 ₪ הנחת השקה) |
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס בדורו השני הגיע לישראל כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ב...
אלדר מנורי 27 נובמבר 2025
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025