מותג הרכב אייווייס יוצא לדרך בישראל

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 16 מרץ 2021
  • 0 תגובות

שוק הרכב הישראלי נמצא בעיצומם של שני תהליכים מעניינים. הראשון הוא המגמה העולמית של מעבר לכלי רכב חשמליים והשני הוא השקתם של מותגי רכב חדשים, בעיקר מסין, הממוקדים בייצור כלי רכב עם הנעה חשמלית.

אייווייס U5

המעבר לרכבים חשמליים מתרחש באיטיות בשוק המקומי ממספר סיבות. תשתיות הטעינה בישראל נפרסות בקצב איטי יחסית, והיצרנים הגדולים מעדיפים למקד את שיווק הרכבים החשמליים וההיברידיים באירופה, בכדי להימנע מתשלום קנסות על ממוצע זיהום אוויר גבוה ברכביהם.

אמש פגשנו לראשונה את אנשי מותג איווייס שיחל בקרוב את פעילותו בישראל. המותג הוקם רק בשנת 2017 כחברת סטרט אפ. המייסדים והבכירים מגיעים מתפקידים קודמים בעולם הרכב בשילוב מומחים לחדשנות וטכנולוגיה. לדגמי איווייס תקינה אירופאית ומכירתם בישראל אינה מוגבלת. מכירת דגמים בתקינה אחרת מוגבלת בישראל ל- 400 רכבים בלבד.

אייווייס U5

שיווק דגמי איווייס באירופה אמור היה להתחיל כבר בשנה שעברה, אך חלו עיכובים בתהליך החדירה לשוק האירופאי בעקבות ציון ריסוק נמוך שהעניק ארגון Euro NCAP לדגם אייווייס U5 שעמד על 3 כוכבים בלבד מתוך 5. אנשי היבואנית מסבירים שמרבית הכשלים נבעו מכיול לקוי של מערכות הבטיחות וכי הרכבים שישווקו בישראל הם מסדרת ייצור מתקדמת יותר בה טופלו כשלים אלה, אך בשלב זה הרכב טרם נבחן שנית.

מותג אייווייס ישווק בישראל על ידי קבוצת בליליוס אשר החזיקה בעבר בזיכיון לשיווק מותג מרצדס בישראל. כיום עוסקת הקבוצה בתחומי הנדל"ן, אנרגיה חלופית, תחבורה, ורכב. קבוצת בליליוס משווקת בישראל את מותג האוטובוסים הסיני גולדן דרגון, וכן משמשת כבעלים של חברת התחבורה הציבורית סופרבוס.

אייווייס U5

הדגם הראשון אותו השיקה אייווייס והוצג בפנינו הוא אייווייס U5, רכב פנאי בגודל בינוני עם 5 מושבים, אשר עבר תקינה אירופאית. הרכב כבר הושק בחמישה שווקים באירופה, וישראל היא השוק השישי שבו יחל שיווקו. אורכו של אייווייס U5 4,680 מ"מ, רוחבו 1,865 מ"מ, גובהו 1,700 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,800 מ"מ. מידותיו החיצוניות מציבות אותו בין רכבי פנאי משפחתיים כגון יונדאי טוסון ומאזדה CX-5, לבין רכבי פנאי גדולים עם 7 מושבים כגון סקודה קודיאק ומיצובישי אאוטלנדר.

העיצוב החיצוני נאה. החזית הייחודית נטולת גריל מרכזי מסורתי. יחידות התאורה המעוצבות משולבות בכונסי אוויר מדומים המסתירים את שקע הטעינה. תחתית המרכב מחופה בחגורת פלסטיק מושחרת. קו חלונות ייחודי וידיות פתיחה נשלפות מעניקים לרכב מראה עתידני, וכך גם החישוקים הקלים בשני צבעים. החישוקים הקלים בגרסת הכניסה קטנים ופשוטים, ופוגמים במראה המודרני של הרכב. הזנב מציג אף הוא עיצוב נקי עם פנסי לד מעוצבים המחוברים באמצעות פס תאורה אשר מתחתיו מופיע שם המותג. דלת תא המטען משתפלת כלפי מטה אל פגוש פלסטיק מושחר בעיצוב מינימליסטי. צבע שונה לגג מוצע כאופציה בדגם המאובזר.

אייווייס U5

עיצוב תא הנוסעים מרשים אף הוא ונעדר כמעט לחלוטין פקדים פיזיים. המסך המרכזי וכן לוח המחוונים הדיגיטלי המורכב משלושה מסכים, מושכים מיד את העין, ויחד עם היעדר כמעט מוחלט של פקדים פיזיים יוצרים מראה עתידני. במהלך ההתרשמות אפשרו לנו אנשי היבואנית להתנסות בתפעול הפונקציות השונות. המסך המרכזי חד ומגיב היטב ומהר למגע. תפעול של מרבית הפונקציות באמצעות המסך עשוי ליצור עומס תפריטים, אך מההתרשמות הקצרה נראה כי הנדסת האנוש טובה והושקעו זמן ומחשבה רבים בכדי ליצור חווית שימוש אינטואיטיבית. אנשי המותג בישראל מודעים לקשיי תפעול העשויים להתעורר, ובימים אלה מקימים מערך שירות לקוחות שיוכל לסייע גם בפתרון בעיות אלו. איכות החומרים גבוהה, ורמת האבזור הגבוהה מרשימה בזכות ריפודי עור ודיפוני עור בתפירה נאה. המרווח לנוסעים מלפנים טוב מאוד ומרווח הרגליים מאחור נדיב במיוחד.

אייווייס U5

אייווייס U5 יוצע בישראל עם יחידת הנעה חשמלית הכוללת מנוע חשמלי עם הספק מרבי של 204 כ"ס ומומנט מרבי של 31.6 קג"מ, ומערכת הנעה קדמית. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 7.5 שניות והמהירות המרבית עומדת על 163 קמ"ש. סוללה בקיבולת 63 קוט"ש מאפשרת טווח נסיעה של 400 או 410 ק"מ, בהתאם לרמת האבזור, על פי תקן WLTP.

טעינת הסוללה מעמדת טעינה ביתית מ- 0% ל- 100% תמשך עד 10 שעות. טעינה מ- 20% ל- 80% באמצעות עמדת טעינה מהירה תמשך 35 דקות. בזכות שלדה מאלומיניום מציג אייווייס U5 נתון משקל מפתיע של 1720-1770 ק"ג בהתאם לרמת האבזור. לשם השוואה סקודה קודיאק עם מנוע בנזין שוקל כ- 1,600 ק"ג ואילו MG ZS EV החשמלי, הקטן והחלש משמעותית, שוקל אף הוא כ- 1,600 ק"ג.

אייווייס U5

אייווייס U5 ישווק בישראל בשתי רמות גימור. גרסת הכניסה מכונה סטנדרט וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 12.3 אינץ', זיכרון פנימי בנפח 32 ג'יגה, תמיכה בממשק Apple Car Play (בהמשך יוצע פתרון גם לשימוש במכשירי אנדרואיד), ראוטר פנימי מובנה המאפשר נקודת גישה לרשת האינטרנט, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, בקרת אקלים דו אזורית עם פתח מיזוג אוויר למושב האחורי, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, מערכת מצלמות היקפיות, תאורת אווירה, 3 שקעי USB, מפתח חכם, שמשות אחוריות כהות, חיישני אור וגשם, מראות צד עם חימום וקיפול חשמלי, תאורת לד מלפנים ומאחור, חיישני רוורס, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ'.

רמת האבזור הבכירה מכונה פרימיום וכוללת בנוסף ריפודי עור, חימום למושבים הקדמיים, מערכת חניה אוטומטית, גג זכוכית פנורמי חשמלי, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען ללא מגע יד, חיישני חניה היקפיים, וחישוקים קלים בקוטר 19 אינץ'.

אבזור הבטיחות בשתי רמות האבזור כולל 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים הכוללת זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, בלימה אוטונומית בחירום, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית עם סייען פקקים, זיהוי תמרורים, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, לחצן מצוקה, וצליל התרעה עבור הולכי רגל בקרבת הרכב.

אייווייס U5 מביא בשורה משמעותית בסעיף המחיר. עד היום רכבים חשמליים גבו פרמיה משמעותית בתמחור, אך תג מחיר של 157,500 ₪ לגרסת הסטנדרט מעמיד את אייווייס U5 ראש בראש מול רכבי פנאי מתחרים, והוא אף זול יותר מחלקם. איווייס U5 פרימיום יוצע תמורת 172,500 ₪.